Re: De "waarom" vraag is interessant
Geplaatst: 13 mei 2015 18:41
Het origineel behoeft m.i. wat controle...vandaar de reeks enters.Erik schreef:Dikkemick,
Je quoten behoeft wat controle.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Het origineel behoeft m.i. wat controle...vandaar de reeks enters.Erik schreef:Dikkemick,
Je quoten behoeft wat controle.
De persoon is dood omdat ie een kogel in zijn lichaam kreeg op een plek waar die niet hoort. Dat we in de taal dezelfde vraag gebruiken voor de vraag naar het motief van de dader is puur een taalkwestie. Maar dat betekent absoluut niet dat er actoren aanwezig moeten zijn.axxyanus schreef: Hoezo? Er is toch een verschil tussen een vraag naar de oorzaken voor een situatie en een vraag naar de beweegredenen voor een situatie? De vraag naar de doodsoorzaak is niet de zelfde als de vraag naar het motief om iemand te doden. Ook al kunnen die alle twee verwoord worden als: "Waarom is die persoon dood?"
Nee, het betekent dat ze heel vaak de verkeerde vraag gesteld hebben. Of helemaal niet het onderscheid gemaakt hebben zoals jij het maakt, en het verkeerde antwoord erbij gezocht hebben.Wat is je punt? Dat mensen vroeger overal actoren achter zagen en daardoor geneigd waren naar beweegredenen te zoeken i.p.v. naar oorzaken betekent nog niet dat het om de zelfde vraag gaat.Bonjour schreef:Voordat bekend was hoe aardbevingen ontstonden werd er een actor bij gehaald. Maar nu we weten dat het door de bewegingen komt van de continentale platen, wordt die actor liever weggelaten.
Ja ik zie wat je bedoeld, de post van HJW bevat wat quoteproblemen.dikkemick schreef:Het origineel behoeft m.i. wat controle...vandaar de reeks enters.Erik schreef:Dikkemick,
Je quoten behoeft wat controle.
Sorry maar dit is een boel sofisterij die volledig naast de kwestie is. Het ging niet om het bestaan van constanten het ging om de waarden die ze hadden. Alle getallen zijn menselijke creaties, ook bv twee en vijf. Maar dat twee en vijf als getallen menselijke creaties zijn, verklaart niet waarom twee de waarde is voor het aantal poten van een kip en vijf de waarde is voor het aantal armen van een zeester. Want als het omgekeerd zou zijn dan waren die getallen nog steeds menselijke creaties geweest.Peter van Velzen schreef:Wat je zegt dat ben jezelf. De natuurconstanten die wij kennen zijn een menselijke creatie. Derhalve zijn mensen er de oorzaak van. Sterker: Ze zijn er de scheppers van. Je verwart menselijk ideeën met een werkelijkheid waarmee ze overeen stemmen. Die werkelijkheid kennen we niet. We kunnen slechts een theorie opstellen die met onze waarnemingen overeen komt. In die theorie bestaan die constanten, maar eigenlijk nergens anders.axxyanus schreef:Fout, waar je nu naar verwijst is een implicatie of (logische) afleiding. Maar een implicatie is geen oorzaak en het is ook geen reden of op een andere manier een verklaring.Peter van Velzen schreef:Filosofisch gezien is mogelijkheid (1) correct. Als wij er niet zouden zijn, zou het fenomeen "natuurconstante" inderdaad niet bestaan.
(1) en (2) zijn implicaties, geen verklaringen, uw daarom is in werkelijkheid een daarom/daardoor weten we datPeter van Velzen schreef:Nóg een?Produceer er dan eens één.Peter van Velzen schreef:Maar ik ben het dus niet met je eens dat we slechts kunnen vragen naar oorzaken of naar beweegredenen. Er zijn verklaringen mogelijk die in wezen geen van beide zijn.
Ik heb tot nu toe de volgende genoemd:
- Waarom hebben de natuurconstanten een waarde waarbij bewust intelligent leven mogelijk is.
Dat is niet omdat iemand dat wil, en ons is evenmin een voorafgaande oorzaak bekend. Maar het is evident dat dit niet anders kan zijn, omdat er immers bewust intelligent leven is (althans dat verbeelden wij ons). Dus daarom!
- Waarom is het Evangelie niet waar? Dat is niet omdat iemand wilde dat het niet waar was, en er iets niets dat veroorzaakte dat de evangelist iets opschreef dat niet waar was. Het is slechts omdat de evangelist dingen opschreef die pas achteraf niet waar bleken. Dus daarom!
- Waarom hebben bloemen zulke mooie kleuren? Dat is niet omdat de bloem mooi wilde zijn, nog was de toevallige mutatie die haar veroorzaakte de ware reden. Het is omdat deze kleuren goed zichtbaar zijn voor bevruchtende insecten dat bloemen mooie kleuren hebben. Dus daarom!
Dat laatste heb ik ook niet beweerd, geïmpliceerd of gesuggereerd. Ik heb er enkel op gewezen dat onder de zelfde verwoording twee verschillende vragen schuilen.Bonjour schreef:De persoon is dood omdat ie een kogel in zijn lichaam kreeg op een plek waar die niet hoort. Dat we in de taal dezelfde vraag gebruiken voor de vraag naar het motief van de dader is puur een taalkwestie. Maar dat betekent absoluut niet dat er actoren aanwezig moeten zijn.axxyanus schreef: Hoezo? Er is toch een verschil tussen een vraag naar de oorzaken voor een situatie en een vraag naar de beweegredenen voor een situatie? De vraag naar de doodsoorzaak is niet de zelfde als de vraag naar het motief om iemand te doden. Ook al kunnen die alle twee verwoord worden als: "Waarom is die persoon dood?"
Dan zijn we het blijkbaar eens.Bonjour schreef:Nee, het betekent dat ze heel vaak de verkeerde vraag gesteld hebben. Of helemaal niet het onderscheid gemaakt hebben zoals jij het maakt, en het verkeerde antwoord erbij gezocht hebben.Wat is je punt? Dat mensen vroeger overal actoren achter zagen en daardoor geneigd waren naar beweegredenen te zoeken i.p.v. naar oorzaken betekent nog niet dat het om de zelfde vraag gaat.Bonjour schreef:Voordat bekend was hoe aardbevingen ontstonden werd er een actor bij gehaald. Maar nu we weten dat het door de bewegingen komt van de continentale platen, wordt die actor liever weggelaten.
Naast welke kwestie? De waarden die de constanten hebben zijn eveneens het product van menselijke inspanning. Zelfs de waarnemingen die hebben geleid tot dit resultaat zijn het product van menselijk inspanning. Geen enkele van deze constanten is het product van een toevallige observatie, maar ze komen allen voort uit doelbewuste experimenten. Het is volslagen correct om te stellen dat, waren er geen mensen, noch deze constanten, noch hun waarde zouden bestaan. Je moet onderscheid aanbrengen tussen de gebeurtenissen in het universum en onze verklaringen daarvoor. De meeste gebeurtenissen – en elk geval alle gebeurtenissen die geen verband houden met ons zonnestelsel - zijn uiteraard onafhankelijk van ons mensen, Maar de natuurconstanten maken onlosmakelijk deel uit van onze verklaringen. Die verklaringen – voor zover ze wetenschappelijk juist willen zijn – moeten overeen komen met onze waarnemingen, maar we weten nooit zeker of onze verklaringen geheel overeenstemmen met hoe het universum daadwerkelijk is.axxyanus schreef:Sorry maar dit is een boel sofisterij die volledig naast de kwestie is. Het ging niet om het bestaan van constanten het ging om de waarden die ze hadden. Alle getallen zijn menselijke creaties, ook bv twee en vijf. Maar dat twee en vijf als getallen menselijke creaties zijn, verklaart niet waarom twee de waarde is voor het aantal poten van een kip en vijf de waarde is voor het aantal armen van een zeester. Want als het omgekeerd zou zijn dan waren die getallen nog steeds menselijke creaties geweest.Peter van Velzen schreef: Denatuurconstanten die wij kennen zijn een menselijke creatie. Derhalve zijn mensen er de oorzaak van. Sterker: Ze zijn er de scheppers van. Je verwart menselijk ideeën met een werkelijkheid waarmee ze overeen stemmen. Die werkelijkheid kennen we niet. We kunnen slechts een theorie opstellen die met onze waarnemingen overeen komt. In die theorie bestaan die constanten, maar eigenlijk nergens anders.
Omdat er een verschil is tussen een doelbewuste intentie en iets dat zonder doel of bedoeling gebeurt.LordDragon schreef:Waarom mag je niet achter beweegredenen zoeken, die oorzaak zet toch een proces in beweging?
De reden voor een beweging = de oorzaak van een beweging / of niet?
MVG, LD.
HankS,HankS schreef:
Een beweegreden geldt dus alleen voor intenties , beweegreden is niet hetzelfde als de reden waarom iets beweegt in letterlijke zin, maar wat iemand bewogen heeft om iets te doen. Was het allemaal maar zo simpel in taal, we gebruiken de letterlijke betekenis ook overdrachtelijk, dus meer figuurlijk.
Oke. Door alle bijdragen is mij deze nuance ontgaan.Erik schreef: Maar ik zeg toch nergens dat ik het uit sluit?
Gekleurde ervaringen kunnen wel degelijk een kern van waarheid bevatten.HJW schreef: Ervaringen van mensen zonder bewijs en meestal bijzonder gekleurd zijn niet echt betrouwbaar.
Deze is wel grappig. In spirituele kringen kom je vaak de "perfectie van de natuur" tegen en dan geef ik precies hetzelfde antwoord als jij nu geeft.De natuur is onverschillig, er gebeuren de meeest vreselijke dingen in de natuur, schoonheid is niet alom vertegenwoordigd in de natuur.
Ik wil graag de mogelijkheid openhouden dat het leven meer is dan het gevolg van wiskundige vergelijkingen en natuurkundige processen.Ik kan bijna niet geloven dat jij je bedient van zulke drogredeneringen.
Of wil je iets aantonen?
Maar ik heb ook niet de intentie om een theorie te bewijzen. Het leven is meer dan bewijsbare theorieën. Denk ik....dikkemick schreef: @HJW
Een extra totaal onbewezen en niet te bewijzen hypothese ergens bijhalen doet een theorie geen goed.
Misschien geeft dat de huidige beperkingen van de onderzoeksmogelijkheden aan.......Er is geen 1 enkele aanwijzing welke het aannemelijk zou maken dat een god/kracht/macht/entiteit ook maar iets te maken zou kunnen hebben met natuurkrachten/het heelal/leven etc. Waarom dan speculeren als onderzoek hiernaar onmogelijk is?
De vraag blijft sowieso waar de natuurkrachten vandaan komen. Dat ze "er gewoon zijn" is niet echt bevredigend.Want als een entiteit de natuurwetten etc. gemaakt heeft, waar komt die entiteit dan vandaan?
Het is dus absoluut geen antwoord.
Als mijn buurman ervan overtuigd is dat hij ontvoerd is door aliens en ufo's wat niemand anders heeft waargenomen, dan kun je dat bestempelen als bijzonder gekleurd.HJW schreef:Gekleurde ervaringen kunnen wel degelijk een kern van waarheid bevatten.
Wat is toeval?HJW schreef:Volgens mijn beperkte kennis zit er een behoorlijke mate van structuur in de natuur en het heelal.
Wellicht teveel structuur om het op toeval of blinde processen te kunnen gooien.
Maar hou je ook de mogelijkheid open dat het leven niet meer is dan wiskundige vergelijkingen en natuurkundige processen?HJW schreef:Ik wil graag de mogelijkheid openhouden dat het leven meer is dan het gevolg van wiskundige vergelijkingen en natuurkundige processen.
Je hebt het in allerlei gradaties.Erik schreef: Als mijn buurman ervan overtuigd is dat hij ontvoerd is door aliens en ufo's wat niemand anders heeft waargenomen, dan kun je dat bestempelen als bijzonder gekleurd.
Er zou een kern van waarheid in kunnen zitten, maar je kan er helemaal niets mee toch?
Hetzelfde geldt voor alle boven en buitennatuurlijke waarnemingen, van kabouters en elfjes tot goden aan toe.
Klopt. Ik weet het ook niet.Maar als je dan op dat moment stelt dat er daarom dus een bewuste veroorzaker moet zijn geweest, dan creëer je een probleem erbij, want wat heeft dan die veroorzaker veroorzaakt?
Eigenlijk zou je moeten zeggen, ik weet het niet.
Mee eens.Een getuige ziet een ufo (ongeïdentificeerd object) en stelt "Ik zie daar iets vliegen wat ik niet ken, wat ik nog nooit gezien heb" .... "Dat moet wel iets buitenaards zijn".
Deze getuige had moeten stoppen met zijn uitspraak voor de ..... , want het object is verdorie ongeïdentificeerd!
Nee, ik doe niet hetzelfde.Maar nee hij voegt iets toe aan een waarneming welke berust op pure fantasie, hij voegt iets wat hij niet kan definieren toe aan iets wat op zich al ongedefinieerd was.
Jij probeert hetzelfde.
Jazeker.HJW schreef: Maar hou je ook de mogelijkheid open dat het leven niet meer is dan wiskundige vergelijkingen en natuurkundige processen?