Geplaatst: 13 aug 2008 18:16
Ik ben toch meer van het Eliminatief materialisme ...
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Ik kan mij hier ook goed in vindenJoe Hn schreef:Ik ben toch meer van het Eliminatief materialisme ...
Dat er geen rekenmachine groot genoeg bestaat om het universum te voorspellen was dan ook geen argument voor het al dan wel niet deterministisch zijn van het universum, maar voor de inherente onvoorspelbaarheid van het universum, wat het determinisme-vraagstuk irrelevant maakt voor de discussie over de vrije wil.Balzer schreef:Je bent hier wel heel pragmatisch. Dat wij de volgende staat van het heelal niet kunnen voorspellen omdat onze rekenmachine niet groot genoeg is doet er niet toe. Het universum kan dan nog steeds deterministisch zijn. Of we daar rekening mee moeten houden in een praktische situatie? nee, nooit.PdH schreef:De vraag die je moet stellen is niet of het universum deterministisch is of niet maar of het universum exact voorspelbaar is of niet, en het antwoord op die laatste vraag is volmondig nee, ook niet in een deterministisch universum. De voorspelbaarheid van het universum wordt niet bepaald door de natuurwetten, maar door de interactie van de 10-tot-de-tigste deeltjes waaruit het universum is opgebouwd (enkele uitzonderlijke gevallen daargelaten, zijn de interacties van slechts 3 deeltjes al niet meer exact voorspelbaar). Om het gehele universum exact uit te rekenen vereist exact het gehele universum als rekenmachine, en sneller dan real-time kun je dan niet halen.
Nog geen gehakt dus.
Goed punt. In feite is er hier sprake van een wisselwerking. Wetten en de straffen bij overtreding ervan zijn zelf een factor bij het maken van een keuze (mits de wetten en straffen bekend zijn natuurlijk).Balzer schreef:Helemaal mee eens. Ik wil nog graag aanvullen dat straffen ook een preventieve werking hebben en daarmee de toekomstige acties van een (potentiele) delinquent zullen beinvloeden, of het universum nu deterministisch is of niet.
Wat heeft het dan voor zin dit in een discussieforum te plaatsen? Nu ja, als jij het niet doet is er wellicht nog wel iemand anders die repliek wil geven.L. Langeweg schreef:Erover discussiëren heeft geen zin voor mij.
Dit is geen of-of situatie, want de waarheid van de ene uitspraak volgt niet uit de onwaarheid van de ander. Er is gewoon nog een optie 3: None of the above.L. Langeweg schreef:Óf de sub-atomaire deeltjes van onze hersenen bepalen wat we doen.
Óf wij bepalen wat de sub-atomaire deeltjes in onze hersenen doen.
7 seconden? In Libet's originele werk waar dit artikel ook naar verwijst was het nog 0.3-0.5 seconden, wat mij heel wat realistischer lijkt.L. Langeweg schreef:Het beknopte artikel met mooie illustratie over de 7 seconden vertraging getiteld "Brain Scanners Can See Your Decisions Before You Make Them": http://www.wired.com/science/discoverie ... d_decision
Aangezien het in dit experiment niet ging om een moreel oordeel te vellen is de conclusie dat ons moreel geweten onafhankelijk is van de hersenprocessen op zijn zachts gezegd voorbarig. De enige conclusie die je uit (jouw beschrijving van) Penfield's werk kan trekken is dat het morele geweten onafhankelijk is van de overige hersenprocessen. Dat is nou niet bepaald verbazingwekkend, je automotorische systeem is dat ook.L. Langeweg schreef:Maar het ging er in dit experiment niet om een moreel oordeel te vellen. Het betrof het tot bewustzijn komen van de keuze tot een handeling; het op de linker of de rechter knop drukken. En toch wees het 40 jarig onderzoek van dr. Penfield uit dat -alhoewel hij het elektro-chemische hersenproces met zijn elektroden beïnvloedde- er toch altijd een deel van de "mind" -hij noemde het ook de "soul"- onafhankelijk bleef. Zijn patiënten konden altijd -onafhankelijk van de door de electroden elektrisch gestimuleerde hersenen- tot de conclusie komen dat ze eigenlijk niet wilden ervaren wat de chirurg hun lichaam liet doen. Dat was dus een onafhankelijk moreel oordeel. Het ziet er daarom naar uit dat het ons morele geweten is dat onafhankelijk is van de hersenprocessen.
Dit heb je dan over het hoofd gezien. Om je het zoeken te besparen:doctorwho schreef:Beste PdH,
Is er volgens jou nu wel of geen vrije wil? Of ik heb dit over het hoofd gezien in je berichten?
Onderbouwing daarvan in mijn originele post van Ma Aug 11, 2008 9:18 pmVrije wil is m.i. geen kwestie van alles of niets, maar een continue spectrum al naar gelang de omstandigheden. Ik wil dan ook niet van de illusie van vrije wil spreken, want in sommige gevallen is die illusie zo goed dat het praktisch niet verschilt van wat men doorgaans als "echte" vrije beschouwd, terwijl in andere gevallen van een illusie zelfs geen sprake meer is maar we ons gedragen als kuddedieren.
PdH schreef:Onderbouwing daarvan in mijn originele post van Ma Aug 11, 2008 9:18 pmVrije wil is m.i. geen kwestie van alles of niets, maar een continue spectrum al naar gelang de omstandigheden. Ik wil dan ook niet van de illusie van vrije wil spreken, want in sommige gevallen is die illusie zo goed dat het praktisch niet verschilt van wat men doorgaans als "echte" vrije beschouwd, terwijl in andere gevallen van een illusie zelfs geen sprake meer is maar we ons gedragen als kuddedieren.
Om alles aan Penfield op te hangen gaat mij wat ver. Ik heb wat zoekwerk gedaan en zijn naam wordt ook (wellicht buiten zijn medeweten) door leven na de dood en uittredings adepten gebruikt.L. Langeweg schreef:
Er is iets in je dat je kan helpen een andere visie op de dingen te krijgen. Maar het zal je die niet opdringen. Je moet er zelf voor kiezen. En daarin ben je vrij, want dat is de faculteit in je die door het levenslange onderzoek van dr. Penfield bewezen is onafhankelijk van de hersenen te zijn. Want hij heeft in die 40 jaar echt alles met de hersenen van zijn vele patiënten uitgeprobeert om er zeker van te zijn dat zijn zich langzaam ontwikkelende hypothese de juiste was.
Geef jezelf een eerlijke kans, en daarmee het begin van een betere toekomst voor uiteindelijk de hele maatschappij.
Ik vind je hele verhaal nogal vaag. Ik weet niet precies waar ik moet beginnen met vragen om verduidelijking, maar dit leek mij een geschikt aanknopingspunt.L. Langeweg schreef: Want enkel door ons negatieve zelfbeeld en dat van anderen -dat gebaseerd is op oppervlakkige waarnemingen, zelfs psychologische- te veranderen, kan er werkelijk iets in deze wereld ten goede veranderen.
- Je gelooft dus in een vrije wil?L. Langeweg schreef: Er is iets in je dat je kan helpen een andere visie op de dingen te krijgen. Maar het zal je die niet opdringen. Je moet er zelf voor kiezen.
Wat is eerlijk? Oprecht? Naar waarheid? Met een juist hart (spreekwoordelijk)? With the right heart and soul, ofzoietswazigs ... , maybe ?Geef jezelf een eerlijke kans, en daarmee het begin van een betere toekomst voor uiteindelijk de hele maatschappij.