heeck schreef: ↑17 apr 2023 17:10
Zag tot mijn ontnuchtering dat we ook in 2014 al eens tegen elkaar opboksten.
In al die tijd steeds minder begerenswaardige aspecten aan “verlichting” gaan zien.
Ondanks dat ik daar in dit topic uitdrukkelijk om gevraagd heb.
Jij zat / zit dus nog altijd te wachten op begerenswaardige aspecten aan “verlichting” mijnentwege.
Nou, we kunnen alleen maar praten over wat toegankelijk is voor het denken of de taal. Er kunnen alleen maar vingerwijzingen zijn met betrekking tot het Absolute dat elke definitie te boven gaat. De Tao die je kunt benoemen, is niet de Tao. De laatste mogelijkheid is je gewaarworden van je Absoluutheid en in dit gewaarzijn van het Absolute is er geen tweeheid meer.
Verlicht, niet verlicht … het zijn allemaal maar ideeën. Verlichting is niet meer dan een concept in de oneindige reeks concepten over zelf-verbetering, het vinden van jezelf of van geluk.
Dat wat je bent, heeft geen verlichting nodig. Dat was nooit verduisterd.
Bewustzijn als zuivere energie, die ontwaakt in iedere cel, in het hoofd, in het hele lichaam. Ik noem dat hellevuur. De hele gedachtenwereld wordt uit elkaar geblazen, het lichaam slaat op tilt. Alles moet weg. Zodra de absolute intelligentie in je ontwaakt, kan de energie niet blijven sluimeren. Vanwege de lichtverschijnselen is men dit ‘verlichting’ gaan noemen. Materie en antimaterie versmelten en worden gewaarzijn. Er vinden dan nucleaire reacties plaats zoals op de zon. Je bent een kernreactor!
Dat is mij overkomen drie jaar geleden. sindsdien ben ik een kernreactor.

God heeft zich geopenbaard in mij.
Maar het woord ‘God’ verklaart niets, maar dat doet ‘zijn’ ook niet. ‘Zijn’ heeft echter het voordeel dat het een open concept is. Het brengt het oneindige onzichtbare niet terug tot een eindige entiteit. Het is onmogelijk je er een mentaal beeld van te vormen. Niemand kan het exclusieve bezit van Zijn opeisen. Het is je hele wezen en is onmiddellijk toegankelijk voor je als het gevoel van je eigen aanwezigheid, het besef ik ben dat voorafgaat aan ik ben dit of ik ben dat. Het is dus maar een kleine stap van het woord ‘Zijn’ naar de ervaring van Zijn.'
Vandaar mijn eerdere meerdere keren citeren uit het boek "
Ik ben zijn" van Shri Nisargadatta Maharaj
Maar je snapt waarover ik het heb of je snapt het niet. Een tussenweg is er niet.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!