Hallo Amerauder,
Amerauder schreef: ↑15 dec 2022 17:47
Oké, maar schept het woord ‘benaderen’ dan geen valse verwachtingen, vraag ik me af, is het niet misleidend? De werkelijkheid benaderen... Waarom niet gewoon ‘de werkelijkheid beschrijven’? Dat is toch veel eerlijker en accurater? Ook dan kunnen we succesvolle en minder succesvolle beschrijvingen van elkaar onderscheiden, en je komt dan niet in de verwarring te denken dat de meest succesvolle beschrijvingen ook de meest accurate zouden zijn – zoals in de formulering ‘de werkelijkheid benaderen’ het geval lijkt te zijn – want het tegendeel is waar.
Ik denk dat ik het woord ‘benaderen’ graag in deze context gebruik vanwege de effectiviteit van technologie: neigingen om limieten die uit onze modellen rollen (b.v. snelheid-limieten zoals de lichtsnelheid) te "reïficeren" tot ‘
limieten van de werkelijkheid’ zijn er bij mij wel eens, maar dat gezegd hebbende ben ik in werkelijkheid helemaal niet in staat om vast te stellen hoe "
waar" een model nou echt is. Uiteindelijk kan ik alleen modellen vergelijken, qua effectiviteit d.w.z. "nut". Dus jouw vraag d.w.z. suggestie om het te laten bij "beschrijven" vind zeker niet onredelijk.
Het is nog maar de vraag echter of de wereld en de verschijning op deze manier van elkaar te scheiden zijn. Zou het kunnen dat de wereld de verschijning
is? De wereld verschijnt aan ons, is dan dubbelop – een andere manier van zijn kent het niet, iets anders dan
een verschijning kan het niet zijn.
De uitspraak "De wereld verschijnt
aan mij" zou je ook vanuit het perspectief van "identificatie met
gewaar-zijn" kunnen interpreteren: als je je identificeert met "
je gedachten", dan krijg je dat
idee misschien... maar "
zie" je het dan ook? Dan is er een verschijning,
punt. De "
ik-erin" (en alles wat daar niet onder valt) wordt dan vervolgens iets anders dan "
ik", dat 'bundeltje gedoe' wat begrijpelijkerwijs wegspringt voor een bus. Het "gewaar-zijn" c.q. "ik" is er alleen maar. Die "
ik-erin" verschijnt 'in tandem' met zijn
belevings-wereld. De "ik" was er al, lijkt er altijd te zijn, en is on-persoonlijk.
Die "
ik-erin" (en alles wat daar niet onder valt) zie ik als een "inhoud-kwestie", en die "
ik-erin" vs. "
ik" is een identificatie-kwestie die volgens mij wel eerst gezien moet worden wil je die "inhoud-kwestie" zo zien. Vanuit dat perspectief kan je ook naar dat LSD-gebeuren kijken: het geeft inderdaad die inhoud een andere kleur, op het canvas van het on-persoonlijke ik.
Ik herhaal het nog maar eens: de wereld, ‘zoals God die zou zien’ is voor ons fundamenteel afgesloten. Een ‘view from nowhere’ is onmogelijk.
Dat
lijkt zo inderdaad, althans voor die "
ik-erin"... maar klopt het wel? Zou dit niet een (b.t.w. venijnige) christelijke conditionering kunnen zijn?

“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.