Pieter schreef:
O.K. ik zal zo goed mogelijk opschrijven zoals ik het zie, maar dit alles kan ik niet bewijzen, zie het gewoon als mijn verhaal dat ik niet verder zal verdedigen.
Het licht zien, tot zelfinzicht komen, etc is inderdaad een opstanding uit de dood namelijk de geestelijke dood. Je zou het ook geboorte of wedergeboorte kunnen noemen, maar dan niet ingevuld zoals christen dat doen met hun verklaring dat je wedergeboren bent als je Jezus als je persoonlijke heer en verlosser aanneemt, wat dat in de praktijk ook moge inhouden. Neen, wedergeboorte is opstanding tot het geestelijke leven.
Dit vind ik persoonlijk één van de allergrootste leugens en allergrootste dwaalwegen waar ik ooit ook in ben ingewijd en lang onder heb geleden. Het is de dwaalweg no 1 wat mij betreft, en daarom heb ik een onderschrift die dit tegenspreekt en een avatar met een tekst die al jarenlang mijn motto is en daarom ben ik uiteindelijk op het atheïsme uitgekomen.
Een mens wordt geboren in het leven en wordt door de religie voor geestelijk dood verklaart oftewel vies gemaakt. Leugen is het en schande, het is het door het slijk halen van het menszijn en de allergrootste arrogantie.
JC (zo versta ik het,verhaal of echt gebeurd maakt niet uit)heeft dit geestelijke leven volkomen beseft en daarom kon de lichamelijke dood hem niet vasthouden. d.w.z. de cirkel van reïncarnatie is doorbroken en zijn leven is op een hoger plan gekomen.
Het zogenaamde geestelijke leven van JC was volkomen opgaan in een denkbeeldige wereld, een fantasie. Dit doet een religieus mens omdat hij de echte wereld haat en als negatief beschouwt. Nooit zie je Jezus lachen, nooit zie je hem aan ook maar iets wat met de wereld te maken heeft, bijvoorbeeld kunst, filosofie, seks, enkel waarde geven. Nooit zie je hem vechten voor een betere wereld. Het gaat enkel en alleen om de toekomstige denkbeeldige hemelse wereld.
De mythe van Jezus is ten diepste de verachting van het leven.
Maar ook dat leven gaat door (evolutie is een doorgaand proces). Het navolgen van Jezus heeft voor mij tegenwoordig dan ook meer te maken in het navolgen van beseffen wie je werkelijk bent.
Integendeel, het navolgen van jouw religieuze fantasie belet je volledig ooit te beseffen wie je bent. Nooit zul je de naakte waarheid over jezelf en het leven zien. Voor de religieuze mens bestaat enkel de ingebeelde fantasie.
Mijn bekering tot het christelijk geloof vond plaats toen ik 18 jaar was en kwam bij de volgende bewegingen. youth for christ, jesus people en later in een pinkstergemeente. Bij elkaar meer dan 30 jaar.
Ik hoop dat je aan mijn woorden geen aanstoot neemt. ik bedoel ze op geen enkele manier als vijandigheid. In feite is wat ik hoor van jou het verhaal van mijn eigen leven.
Toen ik het volgende stukje ongeveer 10 jaar geleden las zijn de schellen mij van de ogen gevallen:...
Dit is een grote waarheid die je ontdekte. Maar de enige juiste conclusie hierna is naar mijn mening dat je er mee door gaat totdat je
alle religieuze waan ontmaskert.
Hierna ben ik van alles gaan lezen, de beer was los, een revolutie van denken vond plaats en ook was het een ware cultuurschok. Met de bevrijding vielen ook alle zekerheden weg zeer dubbel allemaal en onbegrijpelijk voor mijn omgeving.
Ik heb een groot verlangen om waarheid te verstaan. En daarbij bedoel ik het diepe innerlijke besef der dingen, iets wat overigens niet statisch maar altijd groeiend is. Alles staat open. Mijn (bewuste)reis is nog maar net begonnen. Ik heb al kennis genomen van theosofie, maar ben van plan om het eens goed te gaan bestuderen.
Sla dit over. Begeef je niet van de ene religieuze dwaalweg naar de andere. Onttrek je jezelf er geheel aan en ga eens aan gezond modern wetenschappelijk denken doen.
Een gebrek aan moed om tot het einde te gaan is het niet. Het is meer dat ik niet zie dat het alleen kijken naar het “hier het nu” een acceptatie van de ultieme waarheid is.
Een modern mens spreekt niet meer over 'ultieme waarheid'. Het is een term die ons maar aangeleerd is door de waan van de religie. Er is voor de modern wetenschappelijk opgevoede mens geen 'ultieme waarheid' aan te wijzen. Maar er is wel een hoop
onwaarheid aan te wijzen. alles wat de religie ons heeft voorgespiegeld is onwaarheid.
Wat wij moderne mensen nodig hebben is mensen die met eigen autoriteit, de ratio en hoogwaardig menszijn de wereld met waardevolle spiritualiteit vullen. Weg met al die flauwekul van metafysische waanwerelden.