Fishhook schreef:
Aannemen dat die mensen (30.000 en meer jaar geleden) een soort van religie hadden is op niets gebaseerd.
.....Misschien wel, misschien niet.
Op niets gebaseerd, en..misschien wel. Waar wil je heen? Kom eens zelf met een argumentatie waarom de vroegere (vroegste) mens, welk uitgangspunt we daar ook willen nemen,
absoluut geen religieuze uitingen en overtuigingen kende. En laat blijken dat je er een consequente definitie van religie op nahoudt. Dan praten we verder.
fbs33 schreef:
Kun je mij een duidelijk synoniem voor zowel het woord 'goddelijk' alsook 'Het religieuze' geven om wat zekerder te kunnen zijn over het/de zelfde begrip(pen) te praten?
Mijn opmerking was van dien aard, dat ik zeg dat het religieuze veel meer kan omvatten dan het goddelijke. Animisme, sjamanisme, voorouderscultussen, mysticisme, dat hoeft geen van allen per se iets goddelijks te omvatten. En veel van die vormen van religie, dat ik overigens breed definieer als
zinsgeving (wel of niet in sociaal verband) zonder wetenschappelijke of rationele bodem, zijn waarschijnlijk ouder dan het monotheïsme en polytheïsme.
Belangrijker nog: kun jij de scheidslijn leggen? Jij bent tenslotte degene die er vrij heilig van overtuigd is dat religie in de mens niet altijd vanzelfsprekend is geweest. Je hebt daarmee een behoorlijke bewijslast (en definitielast!) op je rug.
fbs33 schreef:
(Terzijde: 'Demiurg en ik' zou iets netter zijn geweest te schrijven, maar soit!)
Scherp opgemerkt! Ik wilde niet egoïstisch overkomen, maar excuses dat ik de indruk gewekt heb. En verder heb ik de indruk dat Demiurg wel wat afweet van het onderwerp religie. Meer dan ik waarschijnlijk.
fbs33 schreef:
Jij schrijft, "Waarom elementen in dat soort religies niet een gevolg zijn van geestelijke evolutie in de gehele geschiedenis van de mensheid, maar slechts een van een paar tienduizend jaar, is mij niet duidelijk en je hebt daarvoor nog geen overtuigende argumentatie geleverd".
Antwoord:
Hoe lang de apensoort die wij zijn erover heeft gedaan om het punt te bereiken waar wij ons begonnen af te vragen, "Waarom"? verliest zich in de wazige verte van (vermoedelijk) millioenen jaren.
Grot-tekeningen en andere artefacten verwijzen wél naar 'bewustzijn' en misschien zelfs wel naar de e.o.a. vorm van religie, maar samen met 'Fishhook' ben ik van mening dat daarover geen zekerheid is te verkrijgen. (het verwijst m.i. naar een groepsvorm met toegewezen taken waar de kunstenaar/tekenaar kon eten zónder te jagen etc. hetgeen indiceert dat het belang dat eraan gehecht werd, naar godsdienst kan verwijzen.)
Veel latere schriftelijke bronnen verwijzen (uiteraard) zonder twijfel naar godsdienst!
Ten eerste, verklaringen voor het bestaan van religie gaan niet alleen over de ‘waarom’-vraag, maar ook over het bestendigen van sociale relaties of legitimeren van macht. Bijvoorbeeld in het geval van de voorouderscultus.
(mede ook aan fjedka gericht, die de evolutieleer er meteen bijhaalt alsmede de baviaan) wat zijn nou echt de premissen of grondslagen van deze discussie? Hebben we het alleen over de mens of ook over haar voorlopers? Dit is belangrijk omdat we dan beter zicht hebben op het argument bewustzijn als potentie voor religie. En hebben we het voornamelijk over godsdienst of over een breder begrip van religie?
Verder, efbe-es, claim ik geen zekerheid, slechts waarschijnlijkheid t.a.v. het uitsluiten van een a-religieus stadium! Het blijft altijd speculeren, maar de ene speculatie is de andere niet.
fbs33 schreef:
Wat voor mij veel doorslaggevender is, is het feit dat er aan het begin van die millioenen jaren beslaande weg die 'apensoort' zónder (voldoende!) bewustzijn aan die weg begon (en dus zónder goden oid!dat méér bewustzijn nodig heeft om te kunnen existeren op dát moment
Zie mijn vorige punt over de uitgangspunten in deze discussie; waar leggen we precies het beginpunt van de mens in deze discussie, en wat is religie en wat is het niet?
fbs33 schreef:
De bewustzijnsmarkerende (bovengenoemde) "Waarom-vraag" leidde gedeeltelijk naar oplossingen, maar de antwoorden op vele andere vragen bleven in duisternis gehuld (en dát terwijl de antwoorden hoogst belangrijk werden geacht om het bestaan zekerder te stellen door een abstract antwoord te verkiezen boven 'géén antwoord'!
Het abstracte antwoord opende de weg naar beheersing (en kon mogelijk ten gunste afgedwongen worden in uitruil (betaling!) tegen 'goed' gedrag. (offers/rituelen)
Goden evolueerden van goden waaraan geofferd werd (ter bezwering v.h. onbegrepene) naar 'goden' die [/b]aanwezige!ethiek[/b] bestendigden, en er tevens gezag aan verleenden middels mensen die bij de gratie van die goden konden regeren. (van de labiliteit die de verschillende (zonder goden regerende) hoofdmannen naar via vaste (door priesters bewaakte) regels en hoofdmannen/koningen etc. om die regels te handhaven!
Wat je hier doet is een beknopte evolutie van bepaalde religieuze vormen geven, met een behoorlijk waardeoordeel over de functie van religie. Je kunt het zo pessimistisch zien (religie als een vorm van machtsbestendiging van individuen, en zeker die functie vervult zij ook), maar denk ook aan het belang van sociale cohesie in het algemeen. Sociale cohesie dus, die belangrijk is bij het vormen van een cultuur.
En daar gaat m.i. je aanname in je betoog op de vorige pagina behoorlijk mank. Je stelt dat er eerst een cultuur gevormd moet zijn voordat er religie kan bestaan. De vraag blijft waarom? Is het nou juist niet bij de
vorming van de cultuur cruciaal dat er religieuze bestendiging komt voor sociale cohesie (begrafenisrituelen, voorouderscultussen)? Hoe je dat dan ook weer wilt definiëren, want bij deze hebben we er een derde definitielastpak bij: wat is cultuur?
fbs33 schreef:
Donderslagen gelinkt aan goden, en offers en rituelen zijn welliswaar primitief, maar ik zie niet in waarom zulke religieuze uitingen poef, uit het niets zouden kunnen ontstaan vanuit een a-religieus stadium. Omdat naarmate je teruggaat in de geschiedenis, de mensheid waarschijnlijk steeds minder afweet van de natuur om haar heen. Wat een continue voedingsbodem veronderstelt voor (voorlopers van) bijvoorbeeld animisme en sjamanisme, die juist kleiner wordt (we weten steeds meer) naarmate we dichter bij het nu komen.
Niks "Poef", maar een individueel ideetje, aangevuld door fantasietjes van andere individuen in de loop van eeuwen/millennia!(dat 'verschijnsel' doet zich heden ten dage nog steeds voor in het steeds mooier worden van geponeerde verhaaltjes en de verbeteringen daarin, haha)
Wel poef, want waar komt dat 'ideetje' ineens vandaan dan? Ik zeg nogmaals, religie is per definitie niet-wetenschappelijk, en hoe verder je teruggaat in de geschiedenis, des te minder heeft de mens een rationeel begrip van haar omgeving. Geen potentie voor religie? Dacht het wel!
fbs33 schreef:
De rest v.h. verhaal onderschrijf ik, en is heden ten dagen waar te nemen door het steeds verder terugdringen van goden op dát terrein naarmate het menselijk 'weten' toeneemt.(de vlucht van de immanente god naar het metafysische vlak)
Klopt, en dat vertaalt zich in toegenomen populariteit van oosterse filosofie in het Westen.
fbs33 schreef:
Inlevingsvermogen dus!
Ik ben al zover dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweer, "God bestaat niet"!
(ook de metafysische heb ik de nek omgedraaid door mij te laten invallen, "De eeuwigheid heeft geen Schepper nodig"!

Jouw persoonlijke waardeoordeel over religie (hier verpakt in een ontkenning van God), wederom, is irrelevant voor de discussie of de mens wel of niet altijd een religieus beestje is geweest.
Mvg Maurice