Ik denk, dat Herman Philipse dicht bij de waarheid zit, als hij zegt dat de christelijke leer van de opstanding tot de onredelijkheid behoort. Niet de bijbelse voorstelling, dus! Héél goed gelezen en nauwkeurig bestudeerd, zal zeer véél verklaren. Zijn zogenaamde verheldering echter, dat de hypothese van de cognitieve dissonantie verkláárt, waarom zijn discipelen zo’n verbazingwekkende zendingsdrang aan de dag legden, slaat nergens op. Dat is iets toevoegen aan het verhaal, (want het ís een verhaal), leidt nergens toe. De lichámelijke opstanding van Jezus is slechts een metafoor voor de geestelijke opstanding. Paulus ‘heft’ de lichamelijke opstanding a.h.w. op tot geestelijke hoogte, als hij in 1 Korinthe 15 vanaf vers 12 alléén nog over de dood en opstanding van de Christus als Gods Geest, spreekt. De Christus als Gods Geest is immers ook de eersteling van hen, die ontslapen zijn (vers 20) En in 2 Korinthe 15.15 schreef hij:In het boek van Heman Philipse (Atheistisch manifest en De onredelijkheid van religie) las ik een in mijn ogen zeer aanneemlijke verklaring voor de mythe van de opstanding. Op blz. 70 schrijft hij:
(...) Dezelfde hypothese (=de hypothese van de cognitieve dissonantie) verklaart waarom Jezus'discipelen zo'n verbazingwekkende zendingsdrang aan de dag legden. Ze geloofden dat Jezus de Messias was en als koning der joden over alle vijanden zou zegevieren. De kruisiging van Christus weerlegde dit geloof en deed de cognitieve dissonantie stijgen. Om haar te reduceren, probeerden de de discipelen de dood van hun meester te ontkennen-de mythe van de opstanding- (...)
Één voor allen gestorven. Dus zijn allen gestoven.
Dit gaat al lang niet meer over een lichámelijke dood, want anders zou het betekenen, dat álle mensen tegelijkertijd met Jezus de lichamelijke dood zijn gestorven. Nee, het gaat in de bijbel in hoofdzaak over de geestelijke doodstoestand van fysiek lévende mensen. Maar óók om de geestelijke opstanding, de door de bijbel de eerste opstanding wordt genoemd!