De opstanding van JC

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
P. Strootman
Forum fan

Bericht door P. Strootman »

Kochimodo schreef:
In het boek van Heman Philipse (Atheistisch manifest en De onredelijkheid van religie) las ik een in mijn ogen zeer aanneemlijke verklaring voor de mythe van de opstanding. Op blz. 70 schrijft hij:
(...) Dezelfde hypothese (=de hypothese van de cognitieve dissonantie) verklaart waarom Jezus'discipelen zo'n verbazingwekkende zendingsdrang aan de dag legden. Ze geloofden dat Jezus de Messias was en als koning der joden over alle vijanden zou zegevieren. De kruisiging van Christus weerlegde dit geloof en deed de cognitieve dissonantie stijgen. Om haar te reduceren, probeerden de de discipelen de dood van hun meester te ontkennen-de mythe van de opstanding- (...)
Ik denk, dat Herman Philipse dicht bij de waarheid zit, als hij zegt dat de christelijke leer van de opstanding tot de onredelijkheid behoort. Niet de bijbelse voorstelling, dus! Héél goed gelezen en nauwkeurig bestudeerd, zal zeer véél verklaren. Zijn zogenaamde verheldering echter, dat de hypothese van de cognitieve dissonantie verkláárt, waarom zijn discipelen zo’n verbazingwekkende zendingsdrang aan de dag legden, slaat nergens op. Dat is iets toevoegen aan het verhaal, (want het ís een verhaal), leidt nergens toe. De lichámelijke opstanding van Jezus is slechts een metafoor voor de geestelijke opstanding. Paulus ‘heft’ de lichamelijke opstanding a.h.w. op tot geestelijke hoogte, als hij in 1 Korinthe 15 vanaf vers 12 alléén nog over de dood en opstanding van de Christus als Gods Geest, spreekt. De Christus als Gods Geest is immers ook de eersteling van hen, die ontslapen zijn (vers 20) En in 2 Korinthe 15.15 schreef hij:
Één voor allen gestorven. Dus zijn allen gestoven.
Dit gaat al lang niet meer over een lichámelijke dood, want anders zou het betekenen, dat álle mensen tegelijkertijd met Jezus de lichamelijke dood zijn gestorven. Nee, het gaat in de bijbel in hoofdzaak over de geestelijke doodstoestand van fysiek lévende mensen. Maar óók om de geestelijke opstanding, de door de bijbel de eerste opstanding wordt genoemd!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Pieter,

Jouw godsbeeld lijkt op het godsbeeld van Neale Walsch in zijn boeken en doet mij aan een panteistische god denken. Heb ik dat juist? En is de reden waarom jij nog niet geheel met God hebt gebroken een gevolg van een bepaalde innerlijk ervaring, dan wel overtuiging dat er daadwerkelijk een god is?

Alvast bedankt.

Mvg.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ P. Strootman,

Zoals u weet geloof in het geheel niet in een lichamelijke en ook niet in een geestelijke opstanding. Ik geloof ook niet in een leven na dit leven, dus ook met een andere uitleg van de bijbel kan ik niks.

De verklaring van Philipse dat de zendingsdrang van de discipelen een gevolg is van cognitieve dissonantie vind ik heel aanneemlijk en overtuigend. Maar goed, u mag daar uiteraard anders over denken.

Mvg.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Pieter schreef:Wat ik belangrijk vind is het verstaan van die mythe. Niet zijn letterlijke of historiche werkelijkheid.
Het NT wordt anders absoluut niet gepresenteerd als mythe maar als waarheid en zo dient men het te "verstaan". Dat boek is derhalve schadelijk voor je psyche. Het preekt eeuwige verdoemenis in vlammen, en het boek zet aan om anderen koste wat kost van die 'waarheid' te overtuigen. Het legt uit dat er een vreselijke eindtijd aanbreekt voor de wereldbevolking en dat het leven op aarde van GEEN waarde is. Het remt alle normale groei af. Ach ik kan hier nog uren over doorzemelen!

Het is belangrijk EERLIJK te zijn over dit boek. :evil:

Maak er dus geen symbolisch niemendalletje met een zogenaamde 'verborgen wijze waarheid' van die er helemaal niet IN zit.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

@Pieter, als je niet in de letterlijke betekenis van de bijbel gelooft maar daar diepere lagen in ziet, wie heeft volgens jou dan die bijbel geschreven? En met wat voor doel?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Kitty schreef:@Pieter, als je niet in de letterlijke betekenis van de bijbel gelooft maar daar diepere lagen in ziet, wie heeft volgens jou dan die bijbel geschreven? En met wat voor doel?
Ik heb op mijn verlanglijst een boek over het Thomas-evangelie en een boek over het evangelie van Judas. Deze boeken bevatten een gnostische zienswijze op God en Jezus. Dus je moet de bijbel niet letterlijk nemen maar meer op mystieke wijze benaderen. Ik meen ogv hun berichten dat P.Strootman en Jessy op deze wijze de bijbel en andere mystieke boeken benaderen. Wanneer ik dat fout heb gezien, lees ik het wel.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

XcsM schreef:
Pieter schreef:Op dit forum wordt vaak naar bewijs gevraagd, maar dat kan ik niet geven omdat mijn innerlijk bewijs voor de ander geen bewijs is en ook niet mag zijn.
Wat is precies een "innerlijk bewijs?" Hoe ervaar je dat? Wanneer kwam dit bewijs bij jou aanzwellen? Wil je ook de 2e dikgedrukte helft van je zin achter de komma even verduidelijken. Waarom zijn alle "innerlijke bewijzen" per religie totaal verschillend? Waarom wijzen alle "innerlijke bewijzen" naar diverse verschillende goden? Waarom zijn goden zo vervelend onduidelijk wanneer het op bewijs aankomt? Waarom komt het op mij over alsof mensen met een "innerlijk bewijs" eigenlijk gewoon grote onzin vertellen?
.
Er bestaat maar één god en dat ben je zelf . Misschien moet je leren (als je bewijs wilt) niet meer naar een ander te luisteren, maar alleen nog naar je zelf en er vertrouwen in stellen.

Volgens mij is dat waarlijk god eren.

Innerlijk bewijs is een persoonlijke bevestiging die niet vanzelf kwam aanzwellen, maar een bevestiging op het durven geloven in god zoals hierboven voorgesteld.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
Destinesia

Ik snap alleen niet dat je 'Jezus' en het nt daarvoor als mascotte gebruikt. En meerderen hier. Probeer dat nu eens uit te leggen. Ik wil het alleen maar begrijpen.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

XcsM schreef:Ik snap alleen niet dat je 'Jezus' en het nt daarvoor als mascotte gebruikt. En meerderen hier. Probeer dat nu eens uit te leggen. Ik wil het alleen maar begrijpen.
Wat bedoel je met mascotte?
P. Strootman
Forum fan

Bericht door P. Strootman »

Kochimodo schreef:@ P. Strootman,

Zoals u weet geloof in het geheel niet in een lichamelijke en ook niet in een geestelijke opstanding. Ik geloof ook niet in een leven na dit leven, dus ook met een andere uitleg van de bijbel kan ik niks.
mvg
Geeft niet! Of we nu wel of niet geloven, dat leven en dood elkaar afwisselen, waarbij het zichtbare tijdelijk is en het onzichtbare eeuwig, het gaat allemaal onverstoorbaar door. Zo is de innerlijke mens eeuwig, maar de uiterlijke mens vervalt steeds weer!
Een vraag: Als u zegt: Dit is mijn lichaam, wie is dan die eigenaar?
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Kochimodo schreef:@ Pieter,

Jouw godsbeeld lijkt op het godsbeeld van Neale Walsch in zijn boeken en doet mij aan een panteistische god denken. Heb ik dat juist? En is de reden waarom jij nog niet geheel met God hebt gebroken een gevolg van een bepaalde innerlijk ervaring, dan wel overtuiging dat er daadwerkelijk een god is?

Alvast bedankt.

Mvg.
Ja Kochimodo, ik ben ook geïnspireerd door Neale Walsch maar ook door andere.

Het goddelijke is inwonend maar nog niet gekend/beseft door hen die zichzelf niet kennen. Zij zijn daar als het ware dood voor.

Om bij het onderwerp te blijven "opstanding" zou je kunnen vergelijken met volledig beseffen wie je bent. Het besef dat de lichamelijke dood niet het einde, maar een nieuw begin op een hoger plan is.

Maar voor de duidelijkheid zo zie ik het, geen probleem als je het anders ziet.

groet,
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Om bij het onderwerp te blijven "opstanding" zou je kunnen vergelijken met volledig beseffen wie je bent. Het besef dat de lichamelijke dood niet het einde, maar een nieuw begin op een hoger plan is.
Misschien heb je de verborgen intenties (geest) van enkele verhalen in dat onderwerp gemist ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Destinesia

Pieter schreef:
XcsM schreef:Ik snap alleen niet dat je 'Jezus' en het nt daarvoor als mascotte gebruikt. En meerderen hier. Probeer dat nu eens uit te leggen. Ik wil het alleen maar begrijpen.
Wat bedoel je met mascotte?
Ja dat noem ik voor het gemak maar even zo.

Ik bedoel dat je "de schrift" niet letterlijk neemt maar gaat zoeken naar happy "geestelijke onderlagen" die er "in zouden zitten". Dat noem ik voor het gemak een "mascotte" of "merknaam". Je blijft vasthouden aan een "geloofsconstuctie" en rijgt daar je eigen 'waarheden' tussendoor en overheen met een hoop "geestelijk gekunstel" en "innerlijk weten" terwijl niemand begrijpt waar je mee bezig bent.

Ik zei al: Ik probeer het alleen maar te begrijpen. Laat het NT vooral het NT zodat niemand spelenderwijs door jouw geestelijk en soft gedweep in aanraking komt met het echte NT, het vervolgens begrijpt zoals het er STAAT en een fundi wordt. Jouw NT is een 'dichtgelast pistool'. Geef dat aan niemand door om die weer uit te boren om er mee te doen waar het werkelijk voor gemaakt is.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Joe Hn schreef:
Misschien heb je de verborgen intenties (geest) van enkele verhalen in dat onderwerp gemist ... ?

Daar heb je wel gelijk in. Maar de topic gaat over de "opstanding van JC".
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

P. Strootman schreef:[Een vraag: Als u zegt: Dit is mijn lichaam, wie is dan die eigenaar?
Ik beschouw mijzelf als eigenaar van mijn lichaam.
Plaats reactie