Locutus schreef:Maverick schreef:We weten de toekomst niet alleen niet omdat het te ingewikkeld is om te voorspellen, we weten hem ook niet omdat de toekomst afhangt van de keuze's die we gaan maken. Dat baseer ik op de stelling dat het zelfbewustijn een ding is dat invloed uitoefend op zichzelf en op andere dingen.
Zoals ik eerder al heb opgemerkt ben ik dat met je eens, maar invloed is iets anders dan vrije wil. Een betonblok op je kruin heeft ook invloed.
Dat het zelfbewustzijn waarde heeft in een bepaalde fase in de strijd om het voortbestaan van de soort is overduidelijk. Dat dus kennelijk het zelfbewustzijn gezien moet worden als 1 van de wetmatigheden die bepaald hoe elementen bewegen in het universum is dus ook duidelijk. Nauwelijks te weerleggen ook.
Zelfkennis is een speciale vorm van kennis over de werkelijkheid, maar niet fundanteel anders. Dat nieuwe kennis invloed kan hebben op de nieuwe beslissingen is uiteraard een feit.
De rest van wat je schrijft is volgens mij niet relevant voor de discussie.
Op het moment dat we het eens zijn dat zelfbewustzijn de oorzaak is van een volgende situatie, dan ligt het zwaartepunt in dit deel van het debat in hoe dat zelfbewustzijn tot stand komt en of het bij vrije wil hoort.
Zelfbewustzijn zit niet in atoom 1 of atoom 389 of atoom 79 034 in ons lichaam. Als we even van het min of meer voorstelbare uitgaan ( Alhoewel de kans dat de werkelijkheid zich laat vangen in het vandaag de dag voorstelbare erg klein is ) dan is het zelfbewustzijn dus iets dat meer is dan de som der delen. Dat is een groot verschil met niet holistische structuren. Het zelfbewustzijn is dus sowieso onvoorstelbaar, kijk je vanuit de elementen dan is het er gewoon niet - maar het is er wel! Het kan er niet zijn, maar het is er.
Gaat de lezer al mee in deze redenatie, dan is de volgende vraag: hoort zelfbewustzijn bij vrije wil? Voor een vrije wil is zelfbewustzijn nodig, anders is de vraag: vrije wil van wie?
Het lastige van dit debat is dat je een geest moet hebben van elastiek om werkelijk te kunnen begrijpen waarom zelfbewustzijn noodzakelijkerwijs holistisch is als je het bekijkt vanuit de elementen . Het zit niet in 1 element, dat kan niet. Dus onstaat het pas op holistisch nivo. Dan is het dus ook niet te herleiden tot elementen. Van een ster kan je nog bedenken hoe die ster ik elkaar zit. Alhoewel het verschijnsel wetmatigheden al erg vreemd is, dit is feitelijk ook holistisch.
Het lastige van dit debat is dat mensen het pas kunnen gaan snappen als ze begrijpen hoe weinig ze eigenlijk begrijpen. Waar mensen erg goed in zijn, is allerlei dingen voor waar gaan aannemen ( natuurwetten danwel god ) terwijl als je echt diep inzoomt op de vraagstukken je eigenlijk meer nieuwe vragen vind dan nieuwe antwoorden. Zo blijft het een raadsel wat nou eigenlijk de elementen zijn en zo is het ook een raadsel hoe het kan dat ondeelbare deeltjes onderling volgens wetmatigheden kunnen bewegen. Ook zit je met de vraag hoe een element ondeelbaar kan zijn. En als er geen ondeelbare elementen zijn, hoe kunnen we dan bestaan - want waar bestaan we dan uit?
Kortom, we leven in een wereld die eigenlijk net zo vreemd is als 10 000 jaar geleden, alleen tegenwoordig denken sommige mensen die wereld te snappen en kom je vanuit die illusie terecht in allerlei wereldvreemde opvattingen zoals " de wil is niet vrij".
Zonder alternatief voor alle denkkastelen die hier opgebouwd worden zal het voor veel lezers lastig zijn door de onzinnige stellingen over de wil als illusie heen te prikken. Mensen hebben nou eenmaal houvast nodig.
Nogmaals
1) Zelfbewustzijn bestaat en word in evolutie sterker, dus heeft het waarde.
2) Zelfbewustzijn is holistisch en dus niet logisch
3) De meest aannemelijke waarde van zelfbewustzijn ( niet de enig denkbare! ) is het mogelijk maken van
intelligente keuze's
4) Het organisme mens beslist dus ten dele over zijn eigen lot, De wil is dus ten dele vrij
5) Vrije wil bestaat
De ruimte voor debat bestaat volgens mij alleen op punt 3, wat een noodzakelijke stap is om van 1 bij 4 te komen. Punt 2 snap je, of niet. Snap je punt 2, dan snap je ook dat er weinig te snappen valt in dit bestaan
Uiteindelijk moeten mensen op punt 3 maar zelf kiezen wat ze willen geloven, maar aangezien er geen enkele reden is om aan te nemen dat de wi niet vrij is is het bijzonder aannemelijk dat de wil wel vrij is.