Zij die NIET denken zijn atheïst

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

YYZ
Forum fan

Re: Zij die NIET denken zijn atheïst

Bericht door YYZ »

dikkemick schreef:(natuurlijke) Evolutie is wat mij betreft altijd een doelloos proces.
Waarom plaats je (natuurlijke) tussen haakjes, bestaat er ook een 'niet natuurlijke' evolutie die dan wel een doel heeft? Wat zou dat doel dan zijn?
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
YYZ schreef:
dikkemick schreef:Weet JIJ wat het doel van evolutie is dan?
Bedoel je dit in horizontale of verticale zin? Een suggestie zou kunnen zijn 'duurzame menselijke vooruitgang' en het op zoek gaan naar andere beschavingsvormen in de ruimte waarin we leven.
(natuurlijke) Evolutie is wat mij betreft altijd een doelloos proces.
Volgens mij denkt de Wetenschap er ook zo over. Je bent niet in slecht gezelschap, lol
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
YYZ
Forum fan

Bericht door YYZ »

HenkM schreef:Volgens mij denkt de Wetenschap er ook zo over. Je bent niet in slecht gezelschap, lol
Uiteraard is er geen doel wat dat betreft, hoe zou dat kunnen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

YYZ schreef:
HenkM schreef:Volgens mij denkt de Wetenschap er ook zo over. Je bent niet in slecht gezelschap, lol
Uiteraard is er geen doel wat dat betreft, hoe zou dat kunnen?
Als je de mens als kroon op de schepping ziet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
YYZ
Forum fan

Bericht door YYZ »

dikkemick schreef:Als je de mens als kroon op de schepping ziet.
Is er nu een doel of niet? Heb jij een doel?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

YYZ schreef:
doctorwho schreef:Mijn berichten doen niets af aan de principes waarlangs evolutie werkt :idea:
Welke principes zijn dat?
Variatie, selectie en erfelijkheid. :idea:

http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... tietheorie" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
YYZ
Forum fan

Bericht door YYZ »

doctorwho schreef:Variatie, selectie en erfelijkheid. http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... tietheorie" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank, de evolutie is doelloos. Heeft het dan nog zin om te leven en/of waarom zouden we dat doen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

YYZ schreef:
doctorwho schreef:Variatie, selectie en erfelijkheid. http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... tietheorie" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank, de evolutie is doelloos. Heeft het dan nog zin om te leven en/of waarom zouden we dat doen?
Vraag dat Richard Dawkins maar.
https://www.youtube.com/watch?v=vNgMu8z2Ryc" onclick="window.open(this.href);return false;

Natuurlijk geef je zin aan je bestaan! Wij zijn nu eenmaal bewust geworden van ons bestaan. Maar of je nu wel of geen doel in je leven vind en of je wel of niet voortplant, de evolutie gaat haar gang. Als de mens door jouw visie (wat maakt het allemaal uit) uitsterft, dan sterft de mens uit. De evolutie ligt er geen nacht wakker van!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

YYZ schreef:
Nee feitelijk heeft het geen zin. Je kan echter wel op eigen wijze aan zingeving doen. In het rijke vrije westen hebben wij de luxe om over dergelijke zaken te delibereren. Het fnuikende is dat er vaak een hoger doel-reflex uit volgt :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
YYZ
Forum fan

Bericht door YYZ »

doctorwho schreef:Nee feitelijk heeft het geen zin. Je kan echter wel op eigen wijze aan zingeving doen. In het rijke vrije westen hebben wij de luxe om over dergelijke zaken te delibereren. Het fnuikende is dat er vaak een hoger doel-reflex uit volgt :D
Weet niet waarom dat hoger doel altijd in het debat moet betrokken worden, ook erfelijk wellicht? Zingeving? De mensheid is nog niet in staat om haar boekhouding op orde te krijgen, niet moeilijk dat alles als doelloos overkomt. Het 'vrije westen', meen je dit?
YYZ
Forum fan

Bericht door YYZ »

dikkemick schreef:Natuurlijk geef je zin aan je bestaan! Wij zijn nu eenmaal bewust geworden van ons bestaan. Maar of je nu wel of geen doel in je leven vind en of je wel of niet voortplant, de evolutie gaat haar gang. Als de mens door jouw visie (wat maakt het allemaal uit) uitsterft, dan sterft de mens uit. De evolutie ligt er geen nacht wakker van!
Inderdaad, als de lucht valt dan zijn de mussen doet, dat begrijpt iedereen wel. Waarom handelt vandaag de mens dan zoals hij doet, nog niet bewust van geworden dat het grenst aan het belachelijke?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

YYZ schreef:
dikkemick schreef:Natuurlijk geef je zin aan je bestaan! Wij zijn nu eenmaal bewust geworden van ons bestaan. Maar of je nu wel of geen doel in je leven vind en of je wel of niet voortplant, de evolutie gaat haar gang. Als de mens door jouw visie (wat maakt het allemaal uit) uitsterft, dan sterft de mens uit. De evolutie ligt er geen nacht wakker van!
Inderdaad, als de lucht valt dan zijn de mussen doet, dat begrijpt iedereen wel. Waarom handelt vandaag de mens dan zoals hij doet, nog niet bewust van geworden dat het grenst aan het belachelijke?
Sommigen zijn zich dat bewust maar stijgen hier bovenuit. Omdat ik me bewust ben dat ook ik een genen-voorplantingsmachine ben, wil dat nog niet zeggen dat ik alles dat los loopt maar ga bevruchten.
Einstein/Mick
YYZ
Forum fan

Bericht door YYZ »

dikkemick schreef:Sommigen zijn zich dat bewust maar stijgen hier bovenuit. Omdat ik me bewust ben dat ook ik een genen-voorplantingsmachine ben, wil dat nog niet zeggen dat ik alles dat los loopt maar ga bevruchten.
Waar refereer je nu naar? Hebben we het nu over hetzelfde?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

YYZ schreef:
dikkemick schreef:Sommigen zijn zich dat bewust maar stijgen hier bovenuit. Omdat ik me bewust ben dat ook ik een genen-voorplantingsmachine ben, wil dat nog niet zeggen dat ik alles dat los loopt maar ga bevruchten.
Waar refereer je nu naar? Hebben we het nu over hetzelfde?
Dat ligt eraan waar jij het over had. Ik neem ook aan dat je het niet letterlijk over doodvallende musjes had?
Einstein/Mick
YYZ
Forum fan

Bericht door YYZ »

dikkemick schreef:Dat ligt eraan waar jij het over had. Ik neem ook aan dat je het niet letterlijk over doodvallende musjes had?
Ik had het over de wereld waarin we vandaag leven, als je dit vanop een afstand beschouwt dan kan je toch moeilijk over 'beschaving' en/of 'ontwikkeling' spreken. Over wat zijn we ons dan bewust geworden? Dat mensen niet in staat zijn om de meest eenvoudige problemen op te lossen?
Plaats reactie