Re: Zwavelzuur.
Geplaatst: 16 mei 2011 10:18
Je wilt niet leven in een samenleving waar het uitbranden van ogen een betaalmiddel is.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Volgens redenering 2] zou het uitbranden van ogen een wijdverbreide traditie moeten zijn in West-Europa, want er is hier geen afschrikwekkend effect.Cluny schreef:1] Ja, de vrouw zal zich beter voelen.
2] Het afschrikwekkend effect zal er voor zorgen dat het aantal bijtend zuur aanvallen drastisch zal afnemen.
Hier nog de cijfers van het land waar het een gewoonte is geworden.
Ergens heb ik gelezen dat het er +/- 400 per jaar zijn, circa 360 ervan blijven onbestraft.
Link met foto.
http://sargasso.nl/archief/tag/verminking/
siger schreef:Volgens redenering 2] zou het uitbranden van ogen een wijdverbreide traditie moeten zijn in West-Europa, want er is hier geen afschrikwekkend effect.Cluny schreef:1] Ja, de vrouw zal zich beter voelen.
2] Het afschrikwekkend effect zal er voor zorgen dat het aantal bijtend zuur aanvallen drastisch zal afnemen.
Hier nog de cijfers van het land waar het een gewoonte is geworden.
Ergens heb ik gelezen dat het er +/- 400 per jaar zijn, circa 360 ervan blijven onbestraft.
Link met foto.
http://sargasso.nl/archief/tag/verminking/
2002.2] Het afschrikwekkend effect zal er voor zorgen dat het aantal bijtend zuur aanvallen in die landen waar jaarlijks heel veel vrouwen verminkt worden drastisch zal afnemen.
Zij voelt er wel bij derhalve kan men vaststellen dat zij er beter van geworden is.gerard_m schreef:Wraak nemen voelt wel prettig inderdaad. Waarschijnlijk zullen de meeste slachtoffers wel wraakgevoelens hebben, dat is heel begrijpelijk. De vrouw zal zich vast wel prettig voelen tijdens de wraak, maar de volgende dag is ze niet minder verminkt. Is ze er beter van geworden? De vraag is daarnaast of we daar als samenleving beter van worden.Chronos schreef:Het is wel goed voor de emotie van die vrouw. Dus het helpt wel.
Kijk eens naar het gezicht die vrouw, hoe denk je dat zij voelt?
Dan eigenlijk niet meer vrijlaten en na een paar jaartjes gelijk ophangen.Tussen wraak nemen en niets doen, zitten nog een hoop andere opties. Overigens loopt deze dader na de straf ook vrij rond, maar wel verminkt. Ik denk niet dat hij er gezelliger op wordt. Waarschijnlijk loopt hij zelf rond met wraakgevoelens.
Het islamitisch systeem werkt niet omdat een vrouw altijd minderwaardig is.Als het islamitisch systeem wel zou werken, zouden na vele eeuwen islam vrouwen geen zoutzuur meer in hun gezicht gegooid krijgen. Wraak nemen leidt kennelijk niet tot beschaving.
Straffen doe je opdat de dader zijn gedrag zal wijzigen, in hoeverre is dat reëel.Het niet-islamitische recht is niet gebaseerd op wraak nemen. Er zijn andere motivaties voor straf, zoals uitsluiten uit de samenleving om die te beschermen. Er wordt tevens gekeken naar de psyche van de dader (lijkt me niet verkeerd als iemand zoutzuur gooit). Ik zeg trouwens niet dat het Nederlands recht perfect is, verre van dat. Maar ik zou het niet graag vervangen zien door een systeem gebaseerd op wraak nemen.
Niet eens.Chronos schreef:Straffen doe je opdat de dader zijn gedrag zal wijzigen, in hoeverre is dat reëel.
In sommige gevallen is het hopeloos en daar voorzien de wetten dat weer niet.
In de meeste gevallen is opruimen het makkelijkst, scheelt hoop tijd, moeite en geld.
En goed voor de CO2 vermindering. Maar ja, de christelijke conditionering, hé.
Wraak nemen geeft een prettig gevoel, dus is het goed. Het wordt nog gezellig als we die redenering volgen. De eerstvolgende auto die mij snijdt, krijgt een flinke kras in zijn lak.Chronos schreef:Zij voelt er wel bij derhalve kan men vaststellen dat zij er beter van geworden is.
Het aantal zuuraanvallen in landen zonder deze achterlijke straffen, ligt lager dan in Iran. Blijkbaar is wraak niet nodig om dit verschijnsel uit te bannen.De samenleving heeft er baat bij als er mensen er van zal weerhouden dit soort zuuraanvallen uit te voeren.Misschien daarna vierendelen o.i.d.,![]()
Naast vrouwen, zijn ook alle niet-moslims achtergesteld. Los daarvan: executies ontnemen iemand de mogelijkheid van zijn fouten te leren. Een foutje in de rechtspraak is dan meteen dodelijk. De ouders ook maar executeren neem ik niet serieus.Het islamitisch systeem werkt niet omdat een vrouw altijd minderwaardig is.
Echter als vrouwen gelijkwaardig zou zijn, zal naar mijn mening echt wel werken, misschien moeten de straffen wat strenger worden.
Executeert bijvoorbeeld gelijk de ouders van de daders.
Bij welk misdrijf begint het "opruimen" volgens jou? Het rechtsysteem is inderdaad ingericht op een nieuwe kans voor de dader (meestal). Ik vind dat een beschaafd uitgangspunt, ook al zal het vaak niet werken.Straffen doe je opdat de dader zijn gedrag zal wijzigen, in hoeverre is dat reëel.
In sommige gevallen is het hopeloos en daar voorzien de wetten dat weer niet.
In de meeste gevallen is opruimen het makkelijkst, scheelt hoop tijd, moeite en geld.
En goed voor de CO2 vermindering. Maar ja, de christelijke conditionering, hé.
Belachelijke, barbaarse, middeleeuwse toestanden. Hoe lang zou het nog duren voordat een land als Iran opgroeit uit de donkere middeleeuwen?Cluny schreef:Iran.
Wat voor mening hoort hierbij?
Uiteraard is ook genoegdoening een onderdeel van de straf.siger schreef:Niet eens.Chronos schreef:Straffen doe je opdat de dader zijn gedrag zal wijzigen, in hoeverre is dat reëel.
In sommige gevallen is het hopeloos en daar voorzien de wetten dat weer niet.
In de meeste gevallen is opruimen het makkelijkst, scheelt hoop tijd, moeite en geld.
En goed voor de CO2 vermindering. Maar ja, de christelijke conditionering, hé.
Genoegdoening stamt uit tribale tijden of plaatsen: onrecht wordt aan een familie (lees het familiehoofd) gedaan, en die eist een retributie van de familie van de dader. Zo staat het ook in de bijbel van de christenen (oog om oog.) Mislukte de regeling, dan werd het uitgevochten.
In een moderne maatschappij wordt gestraft om het signaal te geven dat dat gedrag niet aanvaard wordt. Daardoor wordt oog om oog onmogelijk. Niemand gelooft echt dat gedrag door straf veel verandert, of dat de slachtoffers ermee vergoed kunnen zijn.
Bedoel je hiermee te zeggen:Chronos schreef:Maar als er niemand gelooft dat de straf niet veel zal veranderen,
Maar als iedereen gelooft dat de straf veel zal veranderen, ..... ?
Nee, zeg ik niet.gerard_m schreef:Wraak nemen geeft een prettig gevoel, dus is het goed. Het wordt nog gezellig als we die redenering volgen. De eerstvolgende auto die mij snijdt, krijgt een flinke kras in zijn lak.Chronos schreef:Zij voelt er wel bij derhalve kan men vaststellen dat zij er beter van geworden is.
Zijn de aantallen zoveel lager, in %?Het aantal zuuraanvallen in landen zonder deze achterlijke straffen, ligt lager dan in Iran. Blijkbaar is wraak niet nodig om dit verschijnsel uit te bannen.
Is het zo moeilijk om een kwalitatief foutloos rechtspraak uit te spreken?Naast vrouwen, zijn ook alle niet-moslims achtergesteld. Los daarvan: executies ontnemen iemand de mogelijkheid van zijn fouten te leren. Een foutje in de rechtspraak is dan meteen dodelijk.
Misschien moet je wat dieper duiken in de cultuur, normen en waarden van de daders.De ouders ook maar executeren neem ik niet serieus.
Persoonlijk ben ik meer voor dwangarbeid, eigenlijk net zo lang totdat men wilt veranderen.
Bij welk misdrijf begint het "opruimen" volgens jou? Het rechtsysteem is inderdaad ingericht op een nieuwe kans voor de dader (meestal). Ik vind dat een beschaafd uitgangspunt, ook al zal het vaak niet werken.
Dat schreef siger:vegan-revolution schreef:Wa bedoel je met deze zinsnede uit te drukken? Dat iedereen gelooft dat de straf veel zal veranderen?Chronos schreef:niemand gelooft dat de straf niet veel zal veranderen,
Mijn vraag aan hem is: als niemand (echt) gelooft dat de straf (dat gedrag) niet veel zal veranderen, is opruimen dat niet veel beter?siger schreef:Niemand gelooft echt dat gedrag door straf veel verandert, of dat de slachtoffers ermee vergoed kunnen zijn.
Ik vraag me nog steeds even af waarom je dan in jouw vraag het woordje "niet" gebruikt, daar waar siger dat niet doet.Chronos schreef:Dat schreef siger:Mijn vraag aan hem is: als niemand (echt) gelooft dat de straf (dat gedrag) niet veel zal veranderen, is opruimen dat niet veel beter?siger schreef:Niemand gelooft echt dat gedrag door straf veel verandert, of dat de slachtoffers ermee vergoed kunnen zijn.
1. Gedrag kan ook ten kwade veranderen door straf, bijvoorbeeld vier kruimeldieven die mekaar ontmoeten in de gevangenis en daar een megabankroof plannen.Chronos schreef:Mijn vraag aan hem is: als niemand (echt) gelooft dat de straf (dat gedrag) niet veel zal veranderen, is opruimen dat niet veel beter?siger schreef:Niemand gelooft echt dat gedrag door straf veel verandert, of dat de slachtoffers ermee vergoed kunnen zijn.
Eens, of de nieuwelingen worden onderwezen door de oude garde.siger schreef:1. Gedrag kan ook ten kwade veranderen door straf, bijvoorbeeld vier kruimeldieven die mekaar ontmoeten in de gevangenis en daar een megabankroof plannen.Chronos schreef:Mijn vraag aan hem is: als niemand (echt) gelooft dat de straf (dat gedrag) niet veel zal veranderen, is opruimen dat niet veel beter?siger schreef:Niemand gelooft echt dat gedrag door straf veel verandert, of dat de slachtoffers ermee vergoed kunnen zijn.
Politieke voorkeur is in sommige landen een misdrijf, onrust zaaien schijnt een halsmisdaad te zijn.
2. Veel mensen plegen maar één keer een misdrijf. Als het gedrag van die mensen door de straf niet verandert is dat dik in orde. Als het gedrag ten goede verandert, is dat nog beter. Alleen is deze gedragsverandering niet systematisch genoeg om het bestaan van straffen in zoveel culturen te verklaren.
Als men "weet" dat er geen genezing mogelijk is, wat dan?"Opruimen" (ik neem aan dat dat jouw woord voor "doden" is) is totaal fout, omwille van dezelfde signaalwaarde: misdadigers die niet gegrepen worden (en dat zijn er veel) zijn dan eerst echt een gevaar voor de veiligheid en voor de samenleving.