Palestijnen gebruiken smokkeltunnels voor handel met Egypte

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

steen
Forum fan

Re: Palestijnen gebruiken smokkeltunnels voor handel met Egypte

Bericht door steen »

PietV. schreef:
GayaH schreef: Israel heeft alle recht de grens te sluiten voor de vijand. Gaza grenst ook aan Egypte en Egypte is niet in oorlog met Gaza, waarom wordt Egypte niet aangesproken op het leed welk Egypte aanricht onder hun Islamitische broeders en zusters door het hermetisch afsluiten van hun grens met Gaza?
Dit is een lastige puzzel waar ik me zeker over verbaas. Is het een ideologische kwestie: Wil Egypte geen steun geven aan Hamas, wat sterke verwantschap vertoont met de Islamitische broederschap. Een beweging die Egypte kan missen als kiespijn en op alle mogelijke manieren onderdrukt wordt. Is er externe druk uitgeoefend door de VS als grootste buitenlandse subsidiegever aan Egypte. Of is het een moreel dilemma. Israël vernietigt een gebied en brengt de bewoners aan de bedelstaf. Egypte peinst er niet over om de rommel op te ruimen en een paar miljoen mensen te onderhouden of een stortvloed van vluchtelingen binnen de eigen grenzen op te vangen.
Misschien maakt dit iets duidelijk; Onder de Camp-David-Accoorden is het Egypte niet toegestaan om meer dan honderd met een handvuurwapen bewapende politieagenten in een gebied toe te laten langs een strook van een kilometer langs de gehele grens tussen Egypte en de Negev.
Bovendien wordt de hele Sinai bewoont door Beduin die zich al helemaal van niemand iets aantrekken die leven daar hun eigen leven en of er nou Joden of Egyptenaren de baas zijn interesseert ze niet zo.
Multinational Force and Observers
In het verdrag de Camp-David-akkoorden wordt afgesproken dat Egypte het bestaansrecht van de staat Israël erkend, en dat Israël zich in 4 fases terugtrekt uit de Sinaï. In het vredesverdrag wordt ook afgesproken dat een internationale vredesmacht toeziet op de naleving daarvan. Nadat onder druk van de Sovjet-Unie het mandaat van VN vredesmacht "United Nations Emergency Force" (UNEF) niet werd verlengd, bleef een internationale vredesmacht uit. In afwachting van een oplossing zien Amerikaanse troepen, de "U.S. Sinai Field Mission" toe op de naleving van het akkoord. Op 18 mei 1981 liet de VN-secretaris-generaal weten dat het sturen van een VN-vredesmacht definitief niet mogelijk is. Vervolgens werd er op 3 augustus 1981 een akkoord gesloten tussen Egypte, Israël en de VS dat de ontplooiing van een vredesmacht, de Multinational Force and Observers (MFO) regelde.
Die internationale vredesmacht bestaat nu uit militairen uit de Verenigde Staten van Amerika, Australië, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Canada, Fiji, Hongarije en Nieuw-Zeeland.
Nederland heeft ook nog een tijdje meegedaan.
Die lui van die internationale vredesmacht hebben natuurlijk helemaal geen zin om daar ook nog een beetje grensbewaking te gaan spelen.

m.v.g. Steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

PietV. schreef:
GayaH schreef:Gaza werd verlaten in ruil voor vrede, waarna die vrede bleek te bestaan
uit dagelijkse bombardementen met op burgerdoelen gerichte raketten.
Interessante bespiegeling over deze unilaterale terugtrekking. Hiervoor was er al een jarenlange discussie over de enorme bedragen die Israël neertelde
<< >>
Dus als land ingeruild wordt voor vrede dan is het nog niet goed? Omdat er nog meer redenen zijn wat het voor Israel gunstiger doet zijn om land in te leveren dan het te behouden? Is het dan pas goed als Israel zichzelf benadeeld als een dief van de eigen geldbeurs? In het jaar 1993 werden de eerste Oslo akkoorden getekent tussen Israel en de Palestijnen. Onder andere hielden ze in dat Israel zich zou terug trekken uit de (Palestijnse) steden Gaza en Jericho, wat Israel volledig uitvoerde in het jaar daar op. Los daarvan, de les die Israel kan trekken uit het zich terugtrekken uit Gaza, dat is dat zulks de weg vrijmaakt voor terroristen die zich vervolgens dichter tegen de grens aan zullen nestelen om vandaaruit makkelijker de burgers binnen de grenzen van Israel te kunnen terroriseren.
PietV. schreef:<< >>
En waarom schieten Palestijnen ongerichte projectielen af.
Hebben ze hier een reden voor of doen ze dat gewoon voor de lol?
Het is niet alleen maar ongericht projectielen afschieten, het is systematisch grote hoeveelheden raketten lanceren richting burgerdoelen om zoveel mogelijk terreur te veroorzaken in Israel en aldoende de boel daar zoveel mogelijk te ontwrichten. Ja, ik durf zelfs te beweren dat Hamas op die manier de directe confrontatie willens en wetens heeft uitgelokt, niet vanwege de illusie die veldslag zelf te kunnen winnen, maar wel vanuit het zicht op een mogelijke winst in de daarop volgende propaganda oorlog. Israel voert oorlog omdat ze haar kinderen wil beschermen, Hamas offert de Gazaanse kinderen op om oorlog te kunnen voeren tegen Israel, want het gaat Hamas niet om de Gazanen, het gaat Hamas om het terugveroveren van Israel in verband met de 'wiederansluss' van dat gebied.

Als iemand of een organisatie voor zichzelf een reden vindt om de mensenrechten te schenden,
is het daar dan mee goed te praten?
Ongericht projectielen afschieten naar burgers, is ook een schending van de mensenrechten.

Muggen hebben goede redenen om mensen te steken en hun bloed te zuigen, maar als ze mij komen vervelen dan ga ik niet onderzoeken wat hun redenen zijn en ik ben ook niet bereid om mijn bloed af te tappen en ze dat aan te bieden als alternatief. Ik mep ze plat en neem maatregelen dat ze niet zo dicht bij me kunnen komen dat ze mij en de mijnen kunnen steken!
*
PietV. schreef:Een van de redenen waarom de bevolking massaal op Hamas stemde was juist hun antwoord op de corruptie van Fatah. Die wereldwijde giften besteedde aan leuke dingen. Terwijl Hamas zich bezighield met gezondheidszorg en onderwijs. En zichtbaar was voor de gewone burger die elders een overheid zag zitten, die geen moer voor hem deed. Zou die overweldigende meerderheid van de bevolking van Gaza dit allemaal verkeerd hebben gezien.
Ja, die overweldigende meerderheid van de bevolking van Gaza heeft dit allemaal verkeerd gezien. Ze hebben de corrupte Fatah ingewisseld voor een gewelddadig onderdrukker, Hamas, die stapje voor stapje de Sharia in zal voeren. Er wordt gedaan alsof Hamas democratisch gekozen is, maar hoeveel keus hadden de arme Gazanen, wat anders dan een protest stem konden ze uitbrengen en wie durfde het openlijk op te nemen tegen Hamas? Ja, mensen van Fatah, die zijn dan ook vermoord na de gewelddadige machtsovername door Hamas om alleenheerschappij te verwerven.

Als reactie op de geweldadige overname van de macht op de Gazastrook door de Hamas en haar statement dat alle verdragen ongeldig zijn, legden Israel en Egypte een blokkade op de Gazastrook. Tegelijkertijd braken veel landen rond de wereld hun banden met de Gazastrook en legden haar een financieele ban op.

De blokkade had verschillende doelen, waar onder druk zetten om Gilad Shaliet vrij te krijgen, het belemmeren van het invoeren van wapens en raketten, en het verzwakken van de Hamas leiderschap. In de loop van de tijd zijn schepen aangehouden met duizenden en meer raketten aan boord die onderweg waren naar de Gazastrook. Israel laat sinds dien geen schepen van buiten af de Gazastrook binnen, en hulpgoederen die aan boord van zulke schepen zijn worden door Israel na inspectie de Gazastrook binnen gevoerd.

Ondanks de officiele blokkade, laat Israel op dagelijks niveau tientallen tonnen humanitaire goederen de Gazastrook binnen. Is het Israels schuld dat deze goederen niet de burgerbevolking bereikt
omdat Hamas die inpikt voor zichzelf?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
steen
Forum fan

Bericht door steen »

@ Gayah

Wat moet het toch heerlijk zijn als je overtuigd bent van je eigen gelijk.

Geen ingewikkelde afwegingen van verschillende gezichtspunten.
Geen onafhankelijke artikelen citeren met standpunten die je niet aanstaan.
Iedereen die een iets andere kijk heeft op het Isreal - Palestina probleem heeft het verkeerd.

De mensenrechten worden maar in één richting geschonden en dat is in de richting van Israel.

De duizende bommen raketten en granaten die in beslag zijn genomen.

De overweldigende meerderheid van Gazanen die het allemaal verkeerd hebben gezien.

De verschrikkelijke Hamas die ongetwijfeld de sharia in zal gaan voeren.

De arme Gazanen die geen keus hadden dan de Hamas aan de macht te brengen.

Al die humanitaire goederen die Hamas in beslag neemt en voor wie? Voor zichzelf!

Palestijnen zijn muggen die vooral platgeslagen moeten worden.

En ik durf te beweren; Durf ik dat? Ja dat durf ik! Ik durf te beweren dat Hamas al die arme gaza kinderen
opoffert op om in de oorlog na deze propaganda oorlog het heilige Israel terug te veroveren.

God wat moet het leven toch heerlijk simpel voor je zijn.

Steen

Aäron Loterijman

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

steen schreef: De verschrikkelijke Hamas die ongetwijfeld de sharia in zal gaan voeren.
Is deze gedachte zo vreemd?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Steen schreef:Misschien maakt dit iets duidelijk; Onder de Camp-David-Accoorden is het Egypte niet toegestaan om meer dan honderd met een handvuurwapen bewapende politieagenten in een gebied toe te laten langs een strook van een kilometer langs de gehele grens tussen Egypte en de Negev.
Bovendien wordt de hele Sinai bewoont door Beduin die zich al helemaal van niemand iets aantrekken die leven daar hun eigen leven en of er nou Joden of Egyptenaren de baas zijn interesseert ze niet zo.
Neem de kaart er eens bij en zie dat het gaat om een stukje grens grofweg lopende van Oost naar West (ong. 20KM lang tussen Egypte en de Gazastrook). In het Oosten stopt dat stukje tegen Israel, en daarna naar het Z-O afbuigend is het de grens tussen Isr. Negevwoestijn en Egypte's Sinai waar die VN-soldaten gelegerd zijn.
Dat korte stukje tussen Egypte en Gazastrook is echter alleen bemand met Egyptische bewakingstroepen!
steen
Forum fan

Bericht door steen »

fbs33 schreef:
Steen schreef:Misschien maakt dit iets duidelijk; Onder de Camp-David-Accoorden is het Egypte niet toegestaan om meer dan honderd met een handvuurwapen bewapende politieagenten in een gebied toe te laten langs een strook van een kilometer langs de gehele grens tussen Egypte en de Negev.
Neem de kaart er eens bij en zie dat het gaat om een stukje grens grofweg lopende van Oost naar West (ong. 20KM lang tussen Egypte en de Gazastrook). In het Oosten stopt dat stukje tegen Israel, en daarna naar het Z-O afbuigend is het de grens tussen Isr. Negevwoestijn en Egypte's Sinai waar die VN-soldaten gelegerd zijn.
Dat korte stukje tussen Egypte en Gazastrook is echter alleen bemand met Egyptische bewakingstroepen!
Ik begrijp niet precies wat er bedoelt wordt;
Vanaf de Middellandse zee tot Taba aan de Golf van Aqaba loopt de grens tussen Israel en Egypte bijna pal van Noord naar Zuid in de twintig meest Noordelijke kilometers tot aan Kerem Shalom die de grens vormen tussen Egypte en Gaza zit een knkje van honderd meter dat min of meer van West naar oost loopt.
Maar dat zul je wel niet bedoelen
Ik zie op de site van de MFO ook nergens dat in de zone "D" dat is die laatste zone waar geen Egyptische militairen mogen komen.
Dat die zone bij Gaza niet meer zou bestaan.

Steen

Aäron Loterijman

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
@ Steen

Het zal me niets verbazen als je de verantwoordelijkheid gaat proberen te ontlopen voor hetgeen JIJ opschrijft, maar desondanks is het toch zo dat JIJ zelf verantwoordelijk bent voor jouw eigenste gedrag en dus ook voor wat JIJ hiero zoal neerschrijft, dus ik zal inhoudelijk ingaan op wat JIJ schrijft!
(en eigenlijk mij in 'bedekte' termen toeschrijft?)
steen schreef:@ Gayah

Wat moet het toch heerlijk zijn als je overtuigd bent van je eigen gelijk.
<< >>
Ik heb dat zelden. Ik ben er meer eentje van de systematische twijfel. Nee, niet op de wetenschappelijke manier van de systematische twijfel, daartoe is mijn denkwijze niet geschoold. Maar ik ben dus juist zelden overtuigd van mijn eigenste gelijk. JIJ schrijft het echter op een dusdanige manier dat het bij mij overkomt alsof je veronderstelt dat zulks bij mij wel het geval zou zijn ...
... en dat je daarbij overtuigd bent van jouw eigenste gelijk. Klopt dat, voel ik dat goed aan?
Zo ja, is het inderdaad heerlijk dat JIJ wat dat betreft overtuigd bent van je eigen gelijk?
steen schreef:<< >>
Geen ingewikkelde afwegingen van verschillende gezichtspunten.
<< >>
Het verbaast mij dat JIJ daar van uit gaat eerlijk gezegd. Of moet ik uit hetgeen JIJ hiero schrijft de conclusie trekken dat JIJ jouw ingewikkelde afwegingen van verschillende gezichtspunten allemaal hiero op het forum neerplempt? Als dat zo is, dan vind ik dat heel moedig van jou, vooral gezien het feit dat als datgene wat JIJ hiero op het forum neerplempt de weergave is van al jouw ingewikkelde afwegingen van verschillende gezichtspunten, dat zulks dan mijnsinziens eerlijk gezegd niet zoveel voorsteld. Juist dat feit maakt dat ik het erg moedig vind van jou, ik zelf zou mijn gedachte-armoede op dat gebied niet zomaar durven etaleren hoor. Nee, de ingewikkelde afwegingen van verschillende gezichtspunten schrijf ik niet hiero op dit forum, dat vindt elders plaats.
Geen onafhankelijke artikelen citeren met standpunten die je niet aanstaan.
<< >>
Wat lijkt jou daar heerlijk aan? Maar aangezien JIJ daar blijkbaar naar verlangt
moet je het misschien eens een tijdje proberen ...
... lijkt me vreselijk eerlijk gezegd, nee, daar ga ik niet aan beginnen.
Iedereen die een iets andere kijk heeft op het Isreal - Palestina probleem heeft het verkeerd.
<< >>
Nee, dat ben ik niet met jou eens hoor! Ik denk dat iedereen die een kijk heeft op het Isreal - Palestina probleem het verkeerd ziet. Nou ja verkeerd, in ieder geval niet goed snap je?
De mensenrechten worden maar in één richting geschonden en dat is in de richting van Israel.
<< >>
Deze zin gaat me boven de pet en ik doe liever niet aan invulkunde. Mensenrechten kunnen geschonden worden, maar of ze in een bepaalde richting geschonden kunnen worden? En dan dat richting Israel ...
... hoe kan men de mensenrechten van een staat schenden, of in de richting van die staat?
Als JIJ nou gewoon had geschreven dat de mensenrechten van de Gazanen geschonden worden,
ja, dan had ik je gewoon gelijk gegeven: is dat wat JIJ eigenlijk bedoelt?
De duizende bommen raketten en granaten die in beslag zijn genomen.
<< >>
JIJ schrijft het!
De overweldigende meerderheid van Gazanen die het allemaal verkeerd hebben gezien.
<< >>
Het? Die het allemaal verkeerd hebben gezien?
Is dat nou een voorbeeld van jouw ingewikkelde afwegingen van verschillende gezichtspunten?
Vindt jij dat de overweldigende meerderheid van Gazanen het allemaal goed hebben gezien?
De verschrikkelijke Hamas die ongetwijfeld de sharia in zal gaan voeren.
<< >>
Ik vind deze gedachte van jou niet vreemd, maar toch heb ik zo mijn systematische twijfels ...
... niet wat de intenties van Hamas betreft, daarover zijn ze zelf zeer helder, sterker nog,
Hamas is al stapje voor stapje bezig om de Sharia in te voeren, maar nee,
dat het Hamas ook daadwerkelijk gaat lukken, daarover heb ik wel zo mijn twijfels.
Maar dat is wellicht 'wish-full thinking' ...
... ja, het is met name מקווה (= hebreeuws voor hoop!)
De arme Gazanen die geen keus hadden dan de Hamas aan de macht te brengen.
<< >>
Nee, dat ben ik niet met jou eens hoor! Ik betwijfel ook of zulks hun intensie was ...
... och ja, altijd weer die eeuwige systematische twijfel.
Maar kun jij echt geen enkele andere keuze bedenken dan?
Al die humanitaire goederen die Hamas in beslag neemt en voor wie? Voor zichzelf!
<< >>
JIJ schrijft het!
Palestijnen zijn muggen die vooral platgeslagen moeten worden.
<< >>
Dat JIJ zoiets ook maar durft te schrijven!
Ik vind het eerlijk gezegd een ban waard, als ik moderator was zou ik zulks niet pikken!
Schandalig, schaam je!
En ik durf te beweren; Durf ik dat? Ja dat durf ik!
Ik durf te beweren dat Hamas al die arme gaza kinderen opoffert op
om in de oorlog na deze propaganda oorlog het heilige Israel terug te veroveren.
<< >>
Die zin loopt niet zo goed en ik doe liever niet aan invulkunde: wat bedoel je precies?
Het voelt aan alsof ik het met je eens ben ...
... maar ja, die systematische twijfel hé!
God wat moet het leven toch heerlijk simpel voor je zijn.
Het verbaast me dat je God aanroept, ik dacht dat je een atheïst was ... :?
Waarom verzucht je tegen God dat zijn leven toch heerlijk simpel voor hem moet zijn?
Laat je het weten als God wat laat weten?

Mij lijkt het helemaal niet heerlijk als het leven simpel zou zijn voor mij, lijkt me saai!
Wat maakt dat jij daar zo naar verlangt? Is jouw leven te complex dan?
Nou ja, misschien biedt het antwoord van God wel uitkomst, God weet!

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Plaats reactie