Jagang schreef:Rereformed schreef:Het overgrote deel van evangelische en conservatieve christenen zijn min of meer ontwikkelde en redelijke mensen, mensen zoals jij en ik.
Als dat zo was, zouden ze ook niet zo'n probleem zijn, toch?
Ik meende toch dat er een reden was om te ageren tegen het geloof.
Ik zie evangelische christenen dan ook totaal niet als een probleem. Waarom zou ik van meneer Knevel, meneer Ouweneel, meneer Paas, meneer Fransen, mevrouw Mysterieus2000, mijn ouders, mijn broers, mijn vrouw, mijn kinderen, een probleem maken?
Als er een probleem is dan ben ik het zelf. Ik paste niet in het keurslijf maar werd bozer en bozer.
Ik heb meneer Paas op dit forum boos doen laten weglopen en genoot er ook nog van dat hij zo het onderspit dolf. En de hopeloos fundamentalistische mevrouw Mysterieus2000 legt zachtmoedigheid aan de dag waar ik nog heel wat van kan leren.
Ik heb het evangelische geloof ervaren als een probleem, precies vanwege de opmerking die je zelf maakt: "ben alleen máár allerhande onzin tegengekomen". Het evangelische geloof deugt niet, het is eenvoudig onwaar en het schaadt de mens psychich meer dan dat een mens er psychisch baat bij heeft.
Als ze de evolutietheorie aanvaarden, werken op zondag niet raar/vervelend vinden, als ze opgewassen zijn tegen het fenomeen prostitutie... Dan is er toch niet zoveel aan de hand?
Inderdaad, dan is een theologisch debat enkel een leuk schaakspelletje voor liefhebbers. Maar de dingen die je nu opsomt kenmerken vrijzinnigen. Evangelische mensen hebben in de regel moeite met deze dingen.
Jagang schreef:
Een fundamentalist daarentegen geeft zijn geloof op wanneer zijn fundamentalistische geloof door de mand valt en gaat een boek schrijven 'waarom ik nu atheïst ben'.
Het siert je dat je het los hebt kunnen laten.
Echter heb ik eerder het idee dat je zelf tot de uitzonderingen behoort, en niet die mafketels die koste wat kost vast blijven houden aan hun geloof.
Hoeveel fundamentalisten heb jij al van hun geloof afgeholpen?
Je maakt het me wel erg moeilijk, want zou het me sieren als ik zeg: via mijn website meer dan welke andere nederlander dan ook met uitzondering van Maarten 't Hart?
Ik vind het vreemd dat je de groep die ik aanwijs afdoet als "niet representatief" om daarna je persoonlijke ervaringen als het representatieve alternatief te presenteren.
Tsja, misschien zijn ze representatiever dan ik wil zien. Ik heb me toen ik wat ouder werd als gelovige al voor dit soort mensen geschaamd en zocht liever ander gezelschap om me heen. Misschien heb je gelijk. Overigens is er een boek geschreven door de evangelische christen Mark Noll waarin deze zaak aangekaart wordt. Zijn beroemde uitspraak waarmee hij zijn boek begint luidt: "The problem with the evangelical mind is that there is no evangelical mind".
Forums zijn natuurlijk plaatsen die juist draaien om het uitvechten, dus ik zou die niet meteen als representatief voor het geheel beschouwen. De meeste evangelische mensen, net zoals de meeste atheïsten, hebben er geen zin in de zaken voortdurend uit te vechten.
Jagang schreef:Rereformed schreef:Je schijnt niet te begrijpen dat fundamentalisten juist heldere denkers zijn. Zij leven met het idee dat hun religie werkelijk aanspraak kan maken op juistheid vanwege bewijskracht. Fundamentalistische christenen hebben altijd hun geloof verdedigd door erop te wijzen dat hun geloof in tegenstelling tot alle anderen de enige is die aanspraak kan maken op historische gebeurtenissen die werkelijk hebben plaatsgevonden en die geduid kunnen worden als heilsgeschiedenis, de geschiedenis van Gods optreden in onze wereld.
Ja hoor.
Volkomen helder.
De wetenschap is toch niet van gisteren?
Ik vind goed kunnen lezen en reciteren wat anders dan "helder denken".
Het heldere denken heeft je volgens mij niet naar het fundamentalisme geleid, maar het heeft je juist van het geloof afgeholpen.
Tsja, natuurlijk is het evangelische denken niet 'volkomen helder', vandaar dat de evangelische wereld ook steeds in de clinch ligt met 'de wetenschap', en moet men er een hoop kunst en vliegwerk voor uitvinden om te kunnen blijven zweven in het geloof. De gelovige ervaart altijd dat er iets knaagt aan zijn opvattingen.
Maar ik stel dat ik
zowel tot het evangelische geloof ben gekomen
als ook er weer van af ben geholpen via het rationele denken. Evangelisch geloof heeft als grootste kenmerk dat het een rationele zaak is, dat men altijd de behoefte gevoeld heeft het te onderbouwen, het neer te zetten als logisch en juist, het te verdedigen met argumenten. Uiteraard omdat evangelisch geloof doortrokken is van de noodzaak tot evangelisatie.
Ik kwam -net als zoveel andere evangelische christenen- bijvoorbeeld niet tot geloof vanwege één of andere mystieke ervaring waarin ik 'God voelde', maar omdat ik als 16-jarige onder de indruk was van profetieën in de bijbel die uitkwamen. Zo'n geloof valt in duigen wanneer de gelover later opmerkt dat het allemaal nepargumenten waren.
fundamentalisten zijn juist het meest vatbaar voor rationele kritiek op hun geloof omdat ze de gelovigen zijn die het minst kaas hebben gegeten van de mystiek van religie, van religie die eenvoudig staat zonder woorden en geloofsovertuigingen.
Een religie zonder geloofsovertuigingen?
Als het geen geloofsovertuigingen zijn, wat is het dan?
Dan heb je een ietsist of een mysticus. Dan heb je gevoelens. Dan heb je iemand met een godsgeloof of 'geloof in een hogere macht' zonder dat ze ook maar ooit over die zaken in debat gaan. Want ze weten dat je die dingen niet in woorden kan neerzetten, ze weten zelf ook niet hoe het allemaal zit met 'die dingen'. Dat kun je dan weer vaag noemen, maar dan vergis je je weer, dan denk je weer precies zoals een evangelisch gelovige oftewel rationalist. Het geloof van zulke mensen kan juist rotsvast zijn, eenvoudig omdat het boven alle twijfel verheven is en niet op rationele argumenten berust, maar op de allerdiepste
gevoelens die een mens ervaart.
Waarom heb je dan ook nog weer -tig verschillende typen fundamentalisten?
Nu switch je weer naar evangelische gelovigen.
Dat er -tig verschillende fundamentalisten zijn ligt voor de hand wanneer je inziet dat evangelischen het geloof in de eerste plaats maken tot een
rationele zaak, een hele grote verzameling geloofsovertuigingen die je moet onderschrijven om tot de club te mogen behoren.
...de stille kolonne die uittreedt en het geloof opgeeft vanwege de onredelijkheid ervan.
Eerder vanwege luiheid, denk ik.
Vergeet niet dat de moderne samenleving eigenlijk ook wel gewoon lekker makkelijk is, in veel opzichten.
Weelde zorgt ook voor gemakszucht,
Ik betwijfel hoevelen er daadwerkelijk door "de onredelijkheid" van hun geloof zijn gevallen.
Ze zijn vast in de minderheid.
Mmmm, het lijkt me dat je hierin wel eens gelijk kunt hebben.
Wat dat betreft is serieus christen zijn in onze tijd iets om je pet voor af te nemen. Het is eigenlijk zulk een gigantisch zwaar lot dat je dat niemand zou willen aandoen.
Jagang schreef:Earl Doherty zelf beschouwt de kwestie van de historiciteit van Jezus overigens als the Greatest Question of Our Time, omdat de opkomst van het fundamentalisme in onze maatschappij de zorgbarendste kwestie is met het oog op het in stand houden van de moderne seculiere waarden die verworven zijn.
Huh??? En net zei je nog:
De geschiedenis van de laatste eeuwen heeft allang laten zien dat het fundamentalisme steeds aan kracht inboet vanwege dat onderzoeksresultaten haar telkens in het ongelijk stellen. Steeds meer is het geloof verwaterd en geseculariseerd, steeds bleef er een kern over die niet voor de rede vatbaar was, maar steeds wordt die groep kleiner.
Dus men trekt zich toch niet zoveel aan van al die redelijkheid.
Dit lijkt mijn stellingname dus juist te onderbouwen.
Ik bekijk het vanuit de verte: een proces van het afsterven van het christelijke geloof dat zo ongeveer in de 16e eeuw begint en waarschijnlijk in deze eeuw afgemaakt wordt in Europa.
Maar kan het opeens ook weer bekijken van dichtbij, het moment van nu, waar er weer sprake kan zijn van een tijdelijke opleving van het fundamentalisme. Volgens mij staat de uiteindelijke ondergang van het fundamentalisme allang vast. Op zo'n moment in de geschiedenis waar het de kop weer opsteekt, zoals in de huidige tijd, wekt het ingeslapen tegenkrachten op die het uiteindelijk juist weer des te erger toetakelen. Zo is mijn persoon en mijn schrijven letterlijk het product van 9/11 .
Ik geloof vooralsnog niet zo in die "redelijke, heldere fundamentalisten".
Lol, nu ja, wellicht is je scepticisme gerechtvaardigd, maar ik kan niet aan dat denken meedoen. Ik kan niet anders leven dan het leven door te gaan als een onverbeterlijke optimist. Als ik ze voor hopeloos zou houden, zou ik geen lol meer hebben ze aan te spreken, want dan zou ik mijn gesprekspartners niet meer serieus nemen.