Re: Daniel Dennett, niets aan.
Geplaatst: 14 apr 2010 13:49
Heb je een voorbeeldje?Chris H schreef:Daniel Dennett is zeker het lezen waard.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Heb je een voorbeeldje?Chris H schreef:Daniel Dennett is zeker het lezen waard.
Men kan zich afvragen of Dennett zich tot "het grote publiek" wendt, tot een wetenschappelijk gehoor, of dat hij van beide walletjes wil eten. Minsky was bigger dertig jaar geleden dan Dennett vandaag (en zal dat volgens mij binnen dertig jaar weer zijn.) Trouwens Dennett verwijst minachtend naar Minsky tijdens deze TED-conferentie (niet zomaar een conferentietje!) en vangt daarmee wat gegniffel in de zaal. Minachtend over voorgangers spreken, en dan hun ideeën als Dennett-filosofie verkopen doet hij trouwens meer. Dat is mi. een van de redenen voor zijn gebrek aan samenhang, aan een systeemvisie en dus aan begrijpbaarheid. Zijn compatibilisme, én dat een groot aantal van zijn lezers niet weten dat hij een compatibilist is, is daar een voorbeeld van. Toen ik elders compatibilisme afwees zei iemand me dat ik eindelijk Dennett begreep.Carcharhinus schreef:Dat het idee van Minsky als nieuw verkopen is inderdaad niet zo sterk. Ik weet echter niet of Dennett dat bewust (expliciet) doet, of dat hij dit als reactie op vragen van interviewers heeft geantwoord. Het concept dat de 'mind' uit een collectie van relatief autonome processen bestaat is m.i. nog steeds niet bekend bij het "grote publiek" (en strookt ook niet met dat wat men door introspectie meent te 'weten').
Siger,Siger schreef:Toen ik elders compatibilisme afwees zei iemand me dat ik eindelijk Dennett begreep.
Ook al ben ik zelf wetenschapper, ik ben geen expert op het gebied van economie, klimaat, antropologie of energie-problematiek. Ik waardeer veel TED talks vanwege het (vaak) goede niveau en interessante topics. Nogmaals, ik denk dat de voordracht van Dennett niet het beste uit zijn carrière is, maar de beschrijving die je ervan geeft doet het m.i. tekort. (ik heb het net nog even gekeken). Voor veel mensen die zich niet dagelijks met deze problematiek bezig houden moet misschien iets meer geintroduceerd worden dan het geval zou zijn bij een publiek dat uit medewetenschappers uit hetzelfde vakgebied bestaat.Men kan zich afvragen of Dennett zich tot "het grote publiek" wendt, tot een wetenschappelijk gehoor, of dat hij van beide walletjes wil eten.
ik heb seconde per seconde weergeven wat hij zei. Ik heb deze conferentie van hem in detail bekeken en beshreven omdat ik eindelijk eens de vinger wou leggen op wat me bij die man ergert, en wat dat betreft is een TED-conferentie een heel goed middel. En het klopt gewoon met alles wat ik van hem gelezen en gezien heb. Dennett is lucht.Carcharhinus schreef:Nogmaals, ik denk dat de voordracht van Dennett niet het beste uit zijn carrière is, maar de beschrijving die je ervan geeft doet het m.i. tekort. (ik heb het net nog even gekeken).
Wel, zo'n theorie was toen al jaren voorhanden. Denk alleen maar aan Fauconnier, Turner en Donald.Carcharhinus schreef:De conclusie dat er op het gebied van cognitieve neuropsychologie meer overkoepelende theorie zou moeten komen is een reactie op een voordracht eerder die dag (hij noemt geloof ik ook de naam van die spreker, ben het even kwijt).
Dat introspectie een uitermate slecht gereedschap is, is al sinds de 19e eeuw bekend (Ebbinghaus, James) en heeft geleid tot het behaviorisme in het begin van de twintigste eeuw!Carcharhinus schreef:Ik denk echter dat de overall message van Dennett, dat introspectie een uitermate slecht gereedschap is om bewustzijn te onderzoeken en dat het eenvoudige bezit van bewustzijn nog niet betekend dat je in het begrip van bewustzijn een expert bent, is m.i. een redelijke conclusie.
Dat was wat me opviel. Ondanks dat ik het (nogmaals) in vele opzichten niet met Dennett eens ben (en ik betere filosofische werken in de kast heb staan), ik probeer het objectief te bekijken. De door jou gegeven beschrijving kwam mij niet als een poging tot een objective beschrijving over.omdat ik eindelijk eens de vinger wou leggen op wat me bij die man ergert
Nee, zo heb ik dat niet begrepen. Volgens mij gaf hij twee meningen omtrent het verschijnsel bewustzijn weer, zonder daar in eerste instantie zelf een positie in te nemen.maar heb je ook opgemerkt dat hij in deze conferentie zegt dat ons bewustzijn illusoir is (akkoord, op een ander moment zegt hij dat het niet illusoir is
Ik kan me nog vaag een interview met Robert Wright voor de geest halen, waarvan ik het een en ander heb opgestoken.wat is dan daar nog eens anders?
Het is me niet opgevallen dat hij denigrerend over Minsky sprak. Ik heb zeker niet de indruk gekregen dat het voorbeeld met de kleine mannetjes met verf over Minsky ging, het kwam op mij over dat het als 'figuurlijk en illustratief' voorbeeld gebruikt werd. Het werk van Minsky is zeer zeker heel erg belangrijk en nogmaals, ik krijg niet de indruk dat iemand dat hier heeft tegengesproken.Daarbij werd Minsky genoemd.
Een allesomvattende theorie over de werking van de hersenen (en verklaring van bewustzijn) van de door jou genoemde mensen is mij niet bekend. Ik zou zeker interesse hebben om dat te lezen! Zou je me referenties kunnen geven?Wel, zo'n theorie was toen al jaren voorhanden. Denk alleen maar aan Fauconnier, Turner en Donald.
Helemaal mee eens. Des te meer verwonderlijk dat er nog hele grote groepen mensen anno 21e eeuw ervan overtuigd zijn dat ze expert zijn op het gebied van bewustzijn en "vrije wil" aan de hand van introspectie! De informatie is blijkbaar nog niet bij de massa aangekomen.Dat introspectie een uitermate slecht gereedschap is, is al sinds de 19e eeuw bekend
Dennett is me al decennia geleden beginnen ergeren. Ik denk dat mijn oordeel objectief is. Ik zou het trouwens niet over hem hebben als hij me hier niet aanhoudend als orakel onder de neus geduwd werd.Carcharhinus schreef:Dat was wat me opviel. Ondanks dat ik het (nogmaals) in vele opzichten niet met Dennett eens ben (en ik betere filosofische werken in de kast heb staan), ik probeer het objectief te bekijken. De door jou gegeven beschrijving kwam mij niet als een poging tot een objective beschrijving over.omdat ik eindelijk eens de vinger wou leggen op wat me bij die man ergert
IK breek een lans voor:Carcharhinus schreef:Een allesomvattende theorie over de werking van de hersenen (en verklaring van bewustzijn) van de door jou genoemde mensen is mij niet bekend. Ik zou zeker interesse hebben om dat te lezen! Zou je me referenties kunnen geven?Siger schreef:Wel, zo'n theorie was toen al jaren voorhanden. Denk alleen maar aan Fauconnier, Turner en Donald.
Carch,Carcharhinus schreef:Evitability, een mooi woord, maar nog steeds slaagt Dennett er niet in om duidelijk te maken hoe het bewustzijn een keuze kan maken die niet volledig afhankelijk is van onderliggende onbewuste processen. Dit is dan ook (terecht) als vraag door een luisteraar gesteld aan het einde van de voordracht. Het antwoord van Dennett is niet bevredigend. Toch leuk dat hij een poging doet om determinisme en vrije wil / vrije keuze met elkaar te verbinden!
Ik lees in The Working Brain van A.R. Luria uit 1973 (p.324):siger schreef:Daarop (3'30") toont Dennett een cartoon van een hoofd volgekrabbeld met associaties die, meent hij, de stream of consciousness voorstellen. Hij vertelt ook dat hij erg van deze cartoon houdt en overloopt de details gedurende bijna een volle minuut. Het brengt me geen millimeter verder.
De dominante opvatting onder psychologen in het midden van de negentiende eeuw was erg simpel: het is een combinatie van associaties met varierende complexiteit [...] Maar deze opvattingen van de associationisten, die gedurende meer dan een halve eeuw angehangen werden, hadden hun eigen zwakten die leidden tot hun teloorgang.