alti,
Onze
fundamentele verschillen zit hem hier in:
Ik maak onderscheid tussen wat mensen geloven, c.q. mogen geloven
en daden die voortvloeien uit de diverse geloven.
Fundamenteel mag iedereen alles geloven en hier ook openlijk voor uit komen!
Hierop dus geen enkele beperking!
Maar wel beperkingen op daden!
Dit geldt voor jou, voor mij en verder voor iedereen!
Ik mag, bijvoorbeeld, als zuiver 'arisch ras' [sic] wel de 'mening' verkondigen dat ik superieur ben maar dat 'geloof' verleent mij niet het 'recht' om minder superieure wezens iets aan te doen of zelfs maar te bedreigen.
De actie is dus gescheiden van het gedachtegoed...alhoewel ik zulke mensen met deze rare gedachten wel angstvallig in de gaten zal houden!
Maar het fundament van de vrije gedachte en het vrij uitdragen van deze gedachte is
inderdaad onwrikbaar...hoezeer ik zelf ook walg van deze neonazi idioten, zie o.a.:
http://www.bhvlaanderen.com/frameset/vlaams/index.htm
Een ander verhaal wordt het natuurlijk als daarbij gezegd wordt: "Dood aan alle Joden!".
Dit is
meer dan een mening! Dit is namelijk een
bedreiging!
En
dat is (één van) de restricties waar ik het over had!
En
deze restrictie wordt opgelegd door de democratische gemeenschap.
En het moment waarop deze restricite niet wordt opgelegd of opgelegd kan worden is het moment dat de democratie niet meer bestaat.
En natuurlijk is dit complex!
In Nederland is het bezit van "Mein Kampf" officieel verboden.
Een verbod waar ik op tegen ben!...ondanks het feit dat ik gruwel van de inhoud!...gezien de (engelstalige)
illegale kopie die ik gezien heb.
Jij zei, en ik citeer:
Atli schreef:Als iemand gelooft dat vrijheid "fundamenteel" is en dus onwrikbaar is dat voor mij ook een geloof, en een heel gevaarlijke misvatting
Ik heb moeite om in te zien
wat er nu precies zo gevaarlijk is aan mijn statement!
Ja! Natuurlijk! Onder mijn definitie kunnen de neonazis hun superieure galbakken verhaal verkondigen
mits (restrictie!) ze verder niemand persoonlijk of als groep bedreigen.
En Ja! Het gevaar bestaat dat een substantieel gedeelte van de bevolking, vooral in moeilijkere tijden, valt voor deze achterlijke, simplistische levensvisie van idem ditto achterlijke simpletons!
Dat is inderdaad een gevaar! Vandaar dat ik ook zo veel nadruk leg op de restricties!
Restricties van daden! En verder zal het mij een rotzorg zijn of een clubje zielige figuren elkaar een duister café lopen op te stoken...of dit nu neo-nazis, leden van de 'Rote Armee Faction', of Jihaad strijders ziijn...hoeweel deze laatste groep eerder in een, alleen voor mannen bestemde, halal theehuis zullen zitten.
Je zei, en ik citeer:
Alti schreef:
Behoorlijk beperkt dit lijstje, kennelijk is de "fundamentele vrijheid" alleen in gevaar door het geloof. Wat dacht je Marxisten, Nazi's, overfanatieke veganisten en alle andere groeperingen die desnoods met geweld de samenleving de wil op wil leggen.
Deze vraag heb ik middels het bovenstaand argument beantwoord!
...alleen!...Ik vermeldde
expliciet de geloofsfanatici - met
inderdaad in mijn achterhoofd de Godsconcepten! - omdat dit nu eenmaal actueel is! Zeker gezien de laatste 3 dagen! (Zie de 3 bomaanslagen in de UK van de afgelopen drie dagen!).
Maar tevens had ik al eerder geloof gedefinieerd als iets wat niet bewezen is (of niet bewezen kan worden)! Daar vallen natuurlijk ook de extreme veganisten onder.
Daar staat wel tegenover dat een levensfilosofie an sich
inderdaad geen geloof is in de letterlijke betekenis van het woord. Bijvoorbeeld: Het marxisme is een levensfilosofie of overtuiging die propageert dat dit sociale stelsel leid tot een heilstaat voor de mensheid...nadrukkelijk zonder een Godsconcept!
En daar valt over te praten! Mits in zo'n gemeenschap het
fundament van het vrije woord geëerbiedigd wordt!
Ik beschouw mezelf in het geheel niet als marxist! Maar als je de mening bent toegedaan dat gratis onderwijs en gratis medische en ouderdomsverzorging marxistisch is dan mag je me gerust
bestempelen als marxist!
ALti schreef:wahlers schreef:
En als laatste moet de vrijheid 'humaan' zijn. Deze humane richtlijnen - Ja! Richtlijen! - zijn goed verwoord in de artikelen van de rechten van de mens zoals opgesteld door de verenigde naties.
Deze richtlijnen zijn wel bespreekbaar!
Hoho, beste fundamentalist, bespreekbaar maken, ik dacht dat jij als fundamteel secularist het verhaaltje zo goed op z'n plaats had dat nergens meer aan getornd hoeft te worden.
Bestudeer en lees de rechten van de mens eens!
Deze richtlijnen zijn al een aantal keren aangepast (d.w.z. verruimd!).
Lees ook eens het laatste artikel van de rechten van de mens!
Dit artikel stelt - heel
onwrikbaar, en naar mijn mening volkomen terecht! - dat
alle artikelen van toepassing zijn! Dus - heel rigide - het is geen 'pick and choose' lijst!
Dit is het 'niet tornen aan...' waar ik het over heb!
Je zei, en ik citeer:
Alti schreef:
interessant, iets is bespreekbaar met enige restricties, datr wordt maar al te vaak gedaan. doet me denken aan de actie van de honderd rozen....
Nou nee! Ik zei iets veel krachtigers! Veel meer, om jouw uitdrukking te gebruiken, 'rigide'! Namelijk:
"...iets is bespreekbaar met, niet enige maar
absolute, restricties..."
...alles in de context zoals ik het in dit en mijn voorgaande antwoorden geschetst heb!
Alti schreef:
En waarom zouden bepaalde vrijheden niet bepert mogen worden, als die beperkingen nu juist worden geplaatst om de samenleving te beschermen zodat iedereen een vrijer bestaan kan blijven behouden?
Omdat ik geen één reden of argument kan bedenken waarbij de fundamentele rechten van de vrijheden en rechten van de mens ingeperkt kunnen worden die
aantoonbaar de humaniteit van de mensen niet aantasten.
Voorbeeld en stelling:
De 'veiligste' regeringsvorm is een dictatuur! Bij een dictatuur, al dan niet religieus, doe jij wat ik zeg en dan ben je compleet veilig. De regels zijn duidelijk en de consequenties ook. Simpel en uitermate efficient! Ja inderdaad! Maar is het ook humaan?
Misschien beweer jij nu: Ja maar er zijn ook nog andere vormen! Andere vormen waarbij de basisregels wel humaan zijn en toch ter discussie kunnen worden gesteld! In dat geval moet je wel met verdomd overtuigende argumenten komen!
Of een (waarschijnlijk verkeerde!) analogie trekken naar de wetenschap:
Misschien zwaait een 'designer' inderdaad af en toe met een toverstafje waardoor er plotseling nieuwe 'irreducible complexe designs' zijn. Maar, zoals de engelstaligen het zo goed uitdrukken: 'extraordinary claims demand extraordinary proof'. Zo ook voor jouw suggestie om de
al erkende rechten van de mens ter discussie te stellen! Ook dit vergt 'extraordinary proof'!
Ik had al eerder opgemerkt naar aanleiding van het forumlid "animal" die opperde 'what if..' als er
bewezen wordt dat er toch een opper God bestaat dat dit
inderdaad het einde van een open maatschappij inhoud!
Maar ik verwacht niet dat dit in de komende maanden
bewezen wordt!
Conclusie: De
bestaande rechten van de mens zijn onwrikbaar, maar mogen natuurlijk altijd verruimd worden met
nieuwe inzichten! (Homo rechte, vrouwen rechten, kinder rechten).
Overigens, en dit even met nadruk,
de uitvoering van deze richtlijnen en afspraken is weer een heel andere discussie!
In Nederland mag je vrij wiet roken! Doe je dit in Thailand dan kun je voor jaren de bak in gaan! En als je een te grote hoeveelheid bij je hebt dan kun je zelfs de doodstraf krijgen! Overigens, en nu terzijde, ben ik 100% tegen de doodstraf.
Alti schreef:
Een weinig realistische visie waarbij onze fundamentalistische seculiere humanist kennelijk minder waarde hecht aan de opensamenleving en het pluriforme debat.
In bepaalde opzichten heb je gelijk! Namelijk de uitvoering! Maar dit doet niets af aan de fundamentele regels! Het blijft een streven! Regels worden overtreden, en in sommige gevallen is er een grijs gebied. Bijvoorbeeld: wat is 'humaner':
Een vrouw die haar in pijn verkerende terminaal zieke echtgenoot met teveel morfine laat inslapen of gewoon 'natuurlijk' het einde afwacht?
Maar los daarvan, de fundamenten van de afspraken hebben weinig tot niets met de realiteit te maken! Fundamenteel hoort iedereen in Nederland zich aan de maximun snelheid te houden (ook erg onrealistisch!). Realistisch en in de praktijk gebeurt dit niet! Maar dit houdt niet in dat dit
de reden is om de afspraak af te stemmen op de realiteit!
Integendeel! We kunnen
juist de realiteit afrekenen op deze fundamentele regels!
Zo ook voor de
fundamentele rechten van de mens! Hier rekenen we de
realistische landen met hun
realistische schendingen op af! Of dit in alle evenredigheid en eerlijkheid gaat is weer een ander verhaal!
Analoog: Of het evenredig en even eerlijk is om dezelfde snelheidsboete van € 200 af te rekenen voor iemand met een minimum inkomen, of een multi-miljonair met zes Ferrrari's verdeeld over vier van zijn vila's,
kan ook discutabel zijn!
Desalniettemin! De
fundamentele vrijheden en rechten van de mens staan wat mij betreft - hoe rigide - niet ter discussie! Dit is namelijk...wel...het fundament !
Dus: Vrijheid, zoals boven beschreven, is voor mij 'non-negotiable'.
Volgens jouw laat dit geen ruimte over voor
andere ideeën!
Ik sta diametraal tegenover deze opmerking!
Ik beweer dus, en in de praktijk is dit ook zo:
Dat dit framework van gedefineerde vrijheden en richtlijnen onder deze stringente restricties
juist een framework is die andere ideeën niet alleen beschermd maar
juist stimuleert!
De praktijk wijst uit dat die maatschappijen, waaronder Nederland, die de richtlijnen van vrijheid en rechten van de mens nastreeft
juist een broeinest is van ideeën!
...totdat die achterlijke SGP-jongeren, om maar weer eens hetzelfde voorbeeld te noemen, gaan eisen dat Madonna zich niet expressief mag uiten door zich aan een kruis te nagelen! Terug naar de donkeere middeleeuwen!
Je concludeerde met de opmerking:
Alti schreef:
Mijn allergrootste kritiek is deze; om jouw plan te verwezenlijken zal je zoiets als een commiterm nodig moeten hebben, of de filosoofkoningen van Plato. Er is geen geen vrijheid in een maatschapppij waarbij mensen de dienst uitmaken dat hun waarden non negotiable zijn.
Je bent geen secularist als je op een dergelijke rigide manier denkt om te gaan met vrijheid en het debat smoort in termen als "mijn vrijheid of the highway"
Waarop ik alleen maar kan aantwoorden dat als je helemaal geen
principiële principes hebt (ik weet het! Het is dubbelop!) dat dit dan een recept is voor rampen.
Chamberlain dacht ook in 1938 dat hij wel met "Herr Hitler" kon 'negotiate-n'. Dit bleek niet zo te zijn! Soms moet je gewoon zeggen: Tot hier en niet verder!...'my way' of 'the highway'.
Dit is zo'n moment voor mij!
Vergelijkbaar maar onschuldig:
Bekijk eens het volgende video fragment waar Tyson suggereert om bepaalde feiten ter discussie te stellen in deze open 'society' en de reactie van Dawkins hierop! Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=-_2xGIwQ ... ed&search=
(Nb, overigens heb ik grote bewondering voor
beide heerschappen!).
Hiermee geeft Dawkins aan 'slik maar of stik maar'! M.a.w. 'My way or the highway'!
En dit is precies ook wat ik in deze context bedoel!
Ik hoop dat ik nu naar tevredenheid je vragen heb beantwoord!...en natuurlijk heb je de vrijheid om het oneens te zijn met deze antwoorden, maar ik ben van mening dat je niet kunt stellen dat ik je argumenten niet beantwoord heb.
MvG, Wim Ahlers.