Kasper_JopiN schreef:Kom je ooit van het geloof af? Ik denk dat niemand van gelood af kan komen.
Ik denk het wel, dit forum is een perfect voorbeeld, gelijk als talloze andere plekken waar afvalligen, zoals ze vanuit gelovige hoeken genoemd worden, te vinden zijn.
Kasper_JopiN schreef:
Ieder mens is gelovig, in die zin dat zij een religieus wezen is. Zelfs als men niet geloofd dat er een soort godheid is.
Nee, niet ieder mens is een religieus wezen. Religieus zijn betekent dat je je op een manier verbonden voelt met iets wat het waarneembare en natuurlijke overstijgt. En daarmee doe je ons echt tekort. Je gebruikt het verkeerde woord hiervoor.
Kasper_JopiN schreef:
Dan zijn er nogsteeds bepaalde dingen waar zij zich aan vasthoudt. In het leven van veel mensen spelen meestal twee vragen een belangrijke rol: waar komen we vandaan, waar gaan we heen.
Waar komen we vandaan is inderdaad een vraag waar veel mensen zich mee bezig houden, ik ook. Dat maakt mij geen religieus wezen.
Waar gaan we heen is hetzelfde en ik heb voor mijzelf het antwoord al: ik kom nergens vandaan en ga nergens heen, ik zal altijd blijven bestaan. Niet als mijzelf, maar als alles om mij heen. Ik, zoals ik nu ben, zal uiteenvallen in moleculen en opgaan in alles om mij heen. Ik zal deel worden van wereldverbeteraars, nieuwe werelden, oorlogen, rampspoed en wederopbouw, nieuwe culturen. Dat is genoeg voor mij.
Kasper_JopiN schreef:
Zelfs bij de atheïst spelen deze vragen een "belangrijke" rol in hun leven.
Definieer eens belangrijk. Niet iedereen houdt zich bezig met deze vraag, omdat sommigen deze vragen onzin vinden.
Kasper_JopiN schreef:
Zij zullen niet geloven in God, maar houden dan vast aan een soort geloof in een evolutie waardoor zij op aarde rondlopen.
Ga je de 'evolutie is een theorie'-kaart spelen? Evolutie is aangetoond en wordt talloze keren bewezen, daar is geen geloof voor nodig.
Kasper_JopiN schreef:
Ze zullen dan niet goede dingen doen omdat dit moet vanuit een bepaald geloof wat uitgaat van naastenliefde. Maar misschien vanuit de humaniteit.
En ook vanuit naastenliefde.
Kasper_JopiN schreef:
De vraag waar we heengaan zal anders eruit zien dan de gelovige mens, maar is ook belangrijk. Want als er nadat je dood bent er niks meer is, hoe kan ik dan het beste uit mijn leven nu halen? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn nageslacht zich goed voortzetten. Noem maar op.
Dit heeft niets, maar dan ook niets te maken met religieus zijn. Dit zijn gewoon levensvragen. Mensen zijn geen religieuze wensen, zoals je stelt. Mensen hebben religie de wereld in gebracht en het religieuze gecreëerd, maar dat maakt de mens niet per definitie religieus.
Kasper_JopiN schreef:
Kortom, wat is een mens zonder geloof?
Een mens.