Re: De onbewezen eerste onveroorzaakte oorzaak
Geplaatst: 22 jan 2016 08:33
Zelfde wankele basis.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Neen, wees gerust. Ik zeg niet 'God did it'. Ik geloof niet meer zo in God. Tenzij in 'Het Licht' dat mensen ervaren bij een bijna-dood-ervaring. Maar of dat 'god' kan genoemd worden, weet ik niet. Ik dicht het wel een bestaansstatus toe, daar meerdere mensen er onafhankelijk van elkaar van getuigen. Wat het objectiviteit geeft. Maar verder geloof ik niet in de goden zoals beschreven door de vele religies.lost and not found yet! schreef:Ik ben echt benieuwd wat de TS hier nog verder over uit te leggen of te zeggen heeft. Maar zoals al eerder door een ander genoemd, ik denk dat Maarten de wetenschap dwingt iets te bewijzen wat nog niet te bewijzen valt, en dan komt met: zie je wel, God did it!
Persoonlijke ervaringen en getuigenissen zijn subjectief, niet objectief. Als meerdere soortgelijke ervaringen iets automatisch een bestaansstatus geven, zitten we opgescheept met o.a. ufo's, yeti's, de chupacabra en het monster van Loch Ness. Er zijn weinig zaken zo onbetrouwbaar als ooggetuigenverslagen.MaartenV schreef:Neen, wees gerust. Ik zeg niet 'God did it'. Ik geloof niet meer zo in God. Tenzij in 'Het Licht' dat mensen ervaren bij een bijna-dood-ervaring. Maar of dat 'god' kan genoemd worden, weet ik niet. Ik dicht het wel een bestaansstatus toe, daar meerdere mensen er onafhankelijk van elkaar van getuigen. Wat het objectiviteit geeft. Maar verder geloof ik niet in de goden zoals beschreven door de vele religies.
Dat is van 2011, er is inmiddels al zoveel over gezegddikkemick schreef:MaartenV
http://www.scientificamerican.com/artic ... ear-death/" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat doen ze, zonder het zelf door te hebben. Dat kun je vergelijken met alle bedrijven die zeggen als ze negatief commentaar krijgen "wij herkennen ons zelf niet in deze kritieken".Doppelgänger schreef:Inderdaad, als alle materialisten en gelovigen aan zo'n stereotype karikatuur zouden voldoen.
Ik stel me bij wetenschappelijke bewijzen iets anders voor dan bij persoonlijke ervaringen. En ik denk dat jij dat ook doet. Overigens vind ik het woordje geloven wat ongelukkig gekozen als het om wetenschappelijk bewijs gaat.Berjan schreef:Dat is van 2011, er is inmiddels al zoveel over gezegddikkemick schreef:MaartenV
http://www.scientificamerican.com/artic ... ear-death/" onclick="window.open(this.href);return false;![]()
En de materialist gelooft meteen wat in zijn denkkader past, de gelovige ziet er meteen god in en de hemel. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen de twee.
Dan kun je in het gunstigste geval slechts dikkemick vergelijken met "alle bedrijven", tenzij je je graag wil bezondigen aan een drogreden. Zelfs dat gaat echter niet op, aangezien er in deze hele discussie geen bronnen zijn aangehaald die niet-wetenschappelijke bewijzen (pogen te) leveren voor BDE's. Ik zie hier nergens een basis voor je vermeende superieure objectiviteit, of het moet zich buiten dit topic bevinden.Berjan schreef:En dat doen ze, zonder het zelf door te hebben. Dat kun je vergelijken met alle bedrijven die zeggen als ze negatief commentaar krijgen "wij herkennen ons zelf niet in deze kritieken".
Ik heb DikkeMick al meermalen met bewijzen zien rondstrooien dat de BDE komt door gebrek aan zuurstof, en ogen die als laatste zuurstof krijgen. Maar alle bewijzen van het tegendeel (artikelen die het tegendeel pogen te bewijzen althans) worden stelselmatig genegeerd. Vandaar mijn observatie
Tja ..MaartenV schreef: De wetenschap zou moeten aantonen dat er minstens één object is dat uit niets ontstaat en zelf een reeks gevolgen veroorzaakt, wil de big bang claim enig fundament hebben.
Voor mij is het kunnen aantonen van een onveroorzaakte veroorzaker het fundament voor de Big Bang claim. Slechts bij gratie van het kunnen aantonen van zo'n uit het niets oppuppend object kan deze theorie met recht overeind blijven.
First and foremost, I’m getting really rather sick of cosmologists talking about universes being created out of nothing. Krauss repeatedly talked about universes coming out of nothing, particles coming out of nothing, different types of nothing, nothing being unstable. This is nonsense. The word nothing is often used loosely – I have nothing in my hand, there’s nothing in the fridge etc. But the proper definition of nothing is “not anything”. Nothing is not a type of something, not a kind of thing. It is the absence of anything.
Dus voor de allerlaatste keer:Now let’s look at Krauss’ claims again. Does it make sense to say that there are different types of not anything? That not anything is not stable? This is bollocks. What Krauss is really talking about is the quantum vacuum. The quantum vacuum is a type of something. It has properties. It has energy, it fluctuates, it can cause the expansion of the universe to accelerate, it obeys the (highly non-trivial) equations of quantum field theory. We can describe it. We can calculate, predict and falsify its properties. The quantum vacuum is not nothing.
Wat ik in die artikelen lees zijn hypothesen, geen bewijzen. Dat er wat meer stofjes vrijkomen in de hersenen is geen bewijs dat een BDE niet echt is. Anders kun je alles wat wij via onze hersenen ervaren wel als illusie van de hersenen zien. Of werking van de hersenen.dikkemick schreef:Ik stel me bij wetenschappelijke bewijzen iets anders voor dan bij persoonlijke ervaringen. En ik denk dat jij dat ook doet. Overigens vind ik het woordje geloven wat ongelukkig gekozen als het om wetenschappelijk bewijs gaat.
Misschien is ALLE bedrijven inderdaad een drogreden, er zijn ook bedrijven die anders reageerden.Doppelgänger schreef:Dan kun je in het gunstigste geval slechts dikkemick vergelijken met "alle bedrijven", tenzij je je graag wil bezondigen aan een drogreden.
Het gaat niet enkel om dit topic, ook om andere topics. Maar misschien is dat niet echt netjes van mij om andere topics te misbruiken om Dikkemick iets te verwijten wat enkel dit topic aangaat.Zelfs dat gaat echter niet op, aangezien er in deze hele discussie geen bronnen zijn aangehaald die niet-wetenschappelijke bewijzen (pogen te) leveren voor BDE's. Ik zie hier nergens een basis voor je vermeende superieure objectiviteit, of het moet zich buiten dit topic bevinden.
Klopt.Berjan schreef:Wat ik in die artikelen lees zijn hypothesen, geen bewijzen. Dat er wat meer stofjes vrijkomen in de hersenen is geen bewijs dat een BDE niet echt is.dikkemick schreef:Ik stel me bij wetenschappelijke bewijzen iets anders voor dan bij persoonlijke ervaringen. En ik denk dat jij dat ook doet. Overigens vind ik het woordje geloven wat ongelukkig gekozen als het om wetenschappelijk bewijs gaat.
Veel ervan is ook illusie.Anders kun je alles wat wij via onze hersenen ervaren wel als illusie van de hersenen zien. Of werking van de hersenen.