Cees Dekker in Woestijnruiters

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gisteren was Cees Dekker met Sander van Doorn te gast bij Andries Knevel. Toch even gekeken, want zij presenteerden hier hun boek "en god beschikte een worm" Hierin wordt door beide heren bestreden dat er een kloof bestaat tussen geloof en wetenschap.
Leuk zijn overigens de reacties op de eo website over dit onderwerp. Het lijkt erop dat sommige gelovigen helemaal niet zitten te wachten op het dichten van deze kloof.

1 reactie was: waarom moelijk doen als het ook makkelijk kan? Laat de wetenschap zich er maar op storten, maar mijn god deed het in zes dagen en maakte op die zesde dag de mens. Adam Eva. De logica van de hele bijbel wordt daara zoveel wonderlijker, alles verklaart elkaar. Ik twijfel niet aan de oprechtheid van christenen die (wetenschappelijk) geloven in miljoenen jaren tellende evolutie, maar zelf hou ik het toch liever, en met overtuiging zoals god het in zijn boek heeft laten beschrijven. Aldus een reactie op het programmaforum. :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

doctorwho schreef:Gisteren was Cees Dekker met Sander van Doorn te gast bij Andries Knevel. Toch even gekeken, want zij presenteerden hier hun boek "en god beschikte een worm" Hierin wordt door beide heren bestreden dat er een kloof bestaat tussen geloof en wetenschap.
Leuk zijn overigens de reacties op de eo website over dit onderwerp. Het lijkt erop dat sommige gelovigen helemaal niet zitten te wachten op het dichten van deze kloof.
Die zullen zichzelf en de waarheid een keer flink tegen het lijf lopen.
1 reactie was: waarom moelijk doen als het ook makkelijk kan? Laat de wetenschap zich er maar op storten, maar mijn god deed het in zes dagen en maakte op die zesde dag de mens. Adam Eva. De logica van de hele bijbel wordt daara zoveel wonderlijker, alles verklaart elkaar. Ik twijfel niet aan de oprechtheid van christenen die (wetenschappelijk) geloven in miljoenen jaren tellende evolutie, maar zelf hou ik het toch liever, en met overtuiging zoals god het in zijn boek heeft laten beschrijven. Aldus een reactie op het programmaforum. :?
Zulke gelovigen kunnen net zo goed in Yomanda of Kabouters geloven, want geloof dat zichzelf niet durft te toetsen aan de werkelijkheid is een geloog.

Waarom zou je minder af zijn als je gelooft in the Force, die onder alle creatie aanwezig is om ons lot te helpen vebeteren ?

Wel moet je vrij kunnen zijn om de vorm van de Force naar eigen inzicht te kunnen invullen, wel of niet ondersteund met oude sagen en mythen.

Bovendien moet dat geloof goedaardig zijn om er in te mogen geloven, een geloof dat zichzelf exlusief wil opstellen door het alleenrecht te eisen, moet exlusief worden geisoleerd.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

...en dat is al even exclusief als een donkerpaarse reactie!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

chromis schreef:...en dat is al even exclusief als een donkerpaarse reactie!
het is tenslotte veertigdagentijd
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

jHenosch schreef:
chromis schreef:Ik vind het zeer teleurstellend dat zelfs Dekker zich bedient van de moraalstelling dat er geen reden is om een goed mens te zijn als er geen God bestaat.
Wanneer je gelooft dat er een iemand meekijkt die jou gemaakt heeft, is de kans ietje pietsje groter dat je je dan ietsje pietsje beter gedraagd. Klinkt niet helemaal onlogisch.
Bewakingscamera's nemen de plaats van god in, ze zijn veel effectiever. :D
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kalebas schreef:
jHenosch schreef:
chromis schreef:Ik vind het zeer teleurstellend dat zelfs Dekker zich bedient van de moraalstelling dat er geen reden is om een goed mens te zijn als er geen God bestaat.
Wanneer je gelooft dat er een iemand meekijkt die jou gemaakt heeft, is de kans ietje pietsje groter dat je je dan ietsje pietsje beter gedraagd. Klinkt niet helemaal onlogisch.
Bewakingscamera's nemen de plaats van god in, ze zijn veel effectiever. :D
Vertrouw op God, en doe je fiets opslot.

We hebben die hersenen niet voor niets gekregen van onze lieve Heer, we mogen blijmoedig meescheppen.
collegavanerik
Superposter

Ik zit woestijnruiters nog even te bekijken:
Maurice de Hond was ook gast, Maurice de Hond was in de uitzending omdat hij zich inzet voor iemand die volgens hem onschuldig is veroordeeld.
Maurice de Hond is Joods uit een niet praktiserend gezin, dat na de holocaust volledig atheistsch werd. Hier zien wij dus de interessante combinatie atheistische jood. Hij wees op het gatentheologie argument bij Dekker.

Dekker hamert nog op de goddelijke oorsprong van de moraal, iets dat Maurice de Hond gelijk betwiste.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
collegavanerik
Superposter

doctorwho schreef:Gisteren was Cees Dekker met Sander van Doorn te gast bij Andries Knevel. Toch even gekeken, want zij presenteerden hier hun boek "en god beschikte een worm" Hierin wordt door beide heren bestreden dat er een kloof bestaat tussen geloof en wetenschap.
http://www.eo.nl/portals/programs/item.jsp?item=6936913

De gelovige evolutiebioloog Sander van Doorn, gaat er van uit dat het wetenschappelijk niet is aan te tonen dat god bestaat, en verwerpt daarom ID.

Dekker hamert voort op de tegenstelling atheisme - gelovig. De tegenstelling tussen de vrijzinnige Sander van Doorn en de rechtzinnige Dekker worden niet verder uitgespit. Maar net tegen het einde:
Knevel: "Was er een historische adam? ": Dekker: "Daar ben ik nog niet uit" :D
Afbeelding Hebr 6:
SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje »

collegavanerik schreef:De gelovige evolutiebioloog Sander van Doorn, gaat er van uit dat het wetenschappelijk niet is aan te tonen dat god bestaat, en verwerpt daarom ID.
Een gelovige evolutiebioloog klinkt toch een beetje als een vegetarische slager. Ben benieuwd hoe zo'n man geloof en werk combineert.
collegavanerik
Superposter

niet zo moeilijk hoor, gewoon aannemen dat god zich niet laat betrappen op een wonder. Maar dat het geheel het werk van god is, doen de meeste vrijzinnige wetenschappers.
Die verwerpen dus ID als gatengeloof.
Afbeelding Hebr 6:
Jaap

Bericht door Jaap »

SjaanTje schreef:Een gelovige evolutiebioloog klinkt toch een beetje als een vegetarische slager. Ben benieuwd hoe zo'n man geloof en werk combineert.
Bij de borrel wil hij zijn levenbeschouwelijk visie de wetenschappelijke discussie laten beinvloeden. Tijdens zijn werk houdt hij zich aan de regels van de wetenschap. Toch een beetje schizofreen zou ik zeggen..... :)
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Scizofrenie ?

Ach , neen
Dekkers en co zitten gewoon wat " gezellig " te kletsen en te leuteren ...( een aangenaam en
geaccepteerd sociaal tijdverblijf in het Noorden tjdens de lange winteravonden ?
Nu , life op TV )
en natuurlijk zichzelf bloedserieus te nemen ...
Gewoon uitvergrote egotripperij van mensen die aan dit soort "poses "verslaafd zijn
en/of gewoon promotie voor het zoveelste boekje , waarvan wordt gehoopt dat het "beter " zal aanslaan dan de kinderbijbels ... en de auteurs ook wel eens een grijpstuiver willen verdienen ....
De gewone " Nuttige ID-ioten " techniek eigenlijk , om het santekraam te kunnen blijven promoten ... .

Verder:
Een astronoom spreekt ook van een "zonsondergang " alhoewel hij goed weet dat de zon niet rond de aarde draait ....het is gewoon culturele conventie en gewone spreektaal op grond van tradionele inzichten en algemeen erkende gewaarwordingen ...
mensen zijn bovendien gewoontedieren ....

Ik neem ook geen bad terwijl ik denk aan de quantum theorie of aan de samenstelling van de inhoud van de badkuip ....

Een stevige pint en een borrelnootje zijn erg lekker alhoewel net erg "gezond " zijn ze ook erg verleidelijk voor de grootste gezondheids-freak / slanklijners

Hellen fFisher zegt ook dat "tlefde" een chemisch proces is ... wat haar niet belet te verklaren dat ze ook zelf een stevige vrij -partij best kan smaken / emotioneel bevredigend kan beleven, en zelfs allerlei fantaseen errond erg leuk ..... etc ....
Er bestaan ook grote minnaars die helemaal niets van die scheikunde afweten ... maar het is wel handig daar iets van te begrijpen als er iets mis gaat , natuurlijk en men een eventuele oplossing zoekt.... ahahahaha

Het gehele geloof is voornamelijk een persoonlijke emotionele interpretatie//neleving van de ( leef)wereld en vanuit de (sub)cultuur waartoe men behoord /is ingebed
en niet de "interpretatie van een geschrift"met culruur-imperialistische /nationalistische neigingen vol oorlogstaal ....

De gelovige wetenschapper verwisselt zijn kazuifel ( en het jargon ) voor een labo-jas in de vestiaire
Alleen willen nu een bepaald soort "wetenschappers " een labojas aantrekken en een soort persoonlijke eclectische imitatie van het wetenschappelijke abracadadra gebruiken om
de kerkdiensten te leiden ....

Vroeger wilden de religio's de wetenschappers een kazuifel aantrekken als verplichte werkkledij .en ze laten spreken met de hokus pokus taaltjes en het potjes latijn van de speculatieve geaccepteerde filosofieen en vooral de " waarheden " van de woestijn mythologieen ...
Dat is dus niet gelukt (---> blijft wel een optie van revanchisten en (derde en vierde ) wereld godsdiensten ) vandaar ....

P.S.

Ik ga toch maar eens Onfray lezen en zijn these over het ingesloten ( O.a. )christelijk onderhuidse denkpatroon -kader ( =epistyme )en bij uitbreiding de onderliggende denkpatronen bij andere godsdiensten /culturen .....

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1530

want de kracht van godsdiensten zit niet in theologische haarklieverijen , maar in de
gedragingen die ze opwekt , motiveert en kotroleert bij haar "gewone" aanhangers en militanten en de culturen /maatschappijnen waar ze zit in genesteld en daar onbewuste invloeden voor denkkaders en gewoonten aanreikt vanuit de "traditie" ......
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 02 mar 2006 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Persoonlijk vond ik Maurice veel sterker vergeleken bij de evangelisten glimlach van Cees.

Daar gaan de haren mij toch een beetje rechtop van staan, zoals ik dat ook heb met Balkenende, maar dat is weer een ander verhaal, hoewel.

Toch hoeft het geloof in een scheppende kracht, die achter en onder alle werkelijkheid aanwezig is, er niet minder op te worden, als we meer weten van de mechanieken van de werkelijkheid.

Want dat zit er telkens achter, we kunnen steeds preciezer dingen verklaren en voorspellen, dus valt het bestaan van een scheppende kracht weg,

maar waarom eigenlijk, buiten het feit dat hoe meer we ergens in een wetenschappelijk veld iets weten, de hoeveelheid vragen daarover ook toeneemt.

De aanname dat er geen scheppende onderlegger is, hoeft echt niet waarschijnlijker te zijn dan de aanname dat die er wel is.

En hoe je die wel of niet bevestigende aanname vervolgens wil gaan inrichten, is dan weer een persoonlijke zaak, die je heus wel als groep "gelovigen" mag vieren.

bv. in indigo.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

De aanname dat er geen scheppende onderlegger is, hoeft echt niet waarschijnlijker te zijn dan de aanname dat die er wel is.
inderdaad ; een god van de gaten blijft altijd mogelijk .... zeker wanneer ook nog eens de gatenkazen in het hoofd zitten is er nog altijd beslist genoeg plaats voor de bovennatuurlijke troonzaal.... ?

Of uw onderlegger nu bestaat of niet , interesseerd me niet ... men kan er gewoon niets mee ... het is gewoon overbodig en telkens men zijn troon doet wankelen verhuist hij wel naar een nieuw gat ....... Dat helpt dus allemaal geen ene moer ....
Uw god is verworden tot een soort plamuur / een gaatjesvuller in afwachting van het aanbrengen van de echte cement
Het is gewoon gerecupereerd opstop - en bouwmateriaal van een oud krot
En hoe je die wel of niet bevestigende aanname vervolgens wil gaan inrichten, is dan weer een persoonlijke zaak, die je heus wel als groep "gelovigen" mag vieren
En natuurlijk mag je daar je tijd mee verdoen als je dat zint :
moet jezelf weten ,
zelf voor opdraaien / zelf voor betalen .... geen probleem
zoals bij alle hobby-clubs
Of ga eens met de schaal rond .. ..of geef gewoon een rondje
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 02 mar 2006 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Tsjok45 schreef:Scizofrenie ?

Ach , neen
Dekkers en co zitten gewoon wat " gezellig " te kletsen en te leuteren ...( een aangenaam en
geaccepteerd sociaal tijdverblijf in het Noorden tjdens de lange winteravonden ?
Nu , life op TV )
en natuurlijk zichzelf bloedserieus te nemen ...
Gewoon uitvergrote egotripperij van mensen die aan dit soort "poses "verslaafd zijn
en/of gewoon promotie voor het zoveelste boekje , waarvan wordt gehoopt dat het "beter " zal aanslaan dan de kinderbijbels ... en de auteurs ook wel eens een grijpstuiver willen verdienen ....
De gewone " Nuttige ID-ioten " techniek eigenlijk , om het santekraam te kunnen blijven promoten ... .
Het trieste van dat gezellige kletsen en leuteren is, dat hier belastinggeld in wordt gestoken. Samen met Knevel de rijksambtenaar van confessioneel TV kijkend Nederland. Dekker mag voor elke scheet die hij tegenwoordig laat; op prime time vertellen welke filosofie hij weer heeft bedacht tijdens zijn "stille tijd". Hij is een bekende Nederlander. En deze status bevalt hem. De mediatraining die hij krijgt van zijn boezemvrienden van de EO helpt. Je ziet hem tegenwoordig steeds vaker in de camera kijken.

Ik zal mijn antipathie tegen Knevel, Balkenende en Dekker even laten voor wat het is. En even naar de uitzending kijken. Ben trouwens benieuwd wat de toegevoegde waarde van Sander is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie