Terugdenken aan je christelijke jeugd

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Terugdenken aan je christelijke jeugd

Bericht door dikkemick »

Als ik hier de reacties lees: Hoe komt het dat jullie wel van het alware geloof zijn losgekomen en waarom lukt dit anderen maar niet of nauwelijks?
Zelf zonder enige vorm van religie opgegroeid in een overwegend christelijk (klein deel katholiek) dorp. Vrouw is flink gereformeerd opgegroeid en van de 5 kinderen gelooft er 1 pertinent niet meer, 1 doet niets meer aan traditie (sport op zondag etc) maar gelooft diep van binnen nog wel. 2 Anderen zijn kopieen van de ouders (streng in de leer zeg maar) en mijn vrouw heeft er een soort van ietsisme met bijbels sausje aan overgehouden.
ALS het gesprek toevallig uitkomt op evolutie ontkent ze dit toch nog steeds met alle stelligheid. Argumenten hebben dan ook geen vat op dit gesprek.
Wat is er m.a.w. voor nodig aan je chr. jeugd te ontsnappen en in te zien dat er meer tussen hemel en aarde is?
(Mijn vrouw mag blijven geloven wat ze wil, maar ik verbaas over de achterliggende psychologie van deze jeugdervaringen)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fenomeen
Superposter

Re: Welk geloof is het grootst in uw gemeente?

Bericht door Fenomeen »

outremer schreef: Werkelijk, dit lees ik met verbazing .
En versta me niet verkeerd, ik vel geen enkel oordeel hoor, het is echt gewoon pure verbazing.
Als je dit niet meegemaakt hebt is het fascinerend.
Twee werelden.

Je kende de beelden van kerkgangers in Staphorst maar daar hield het in mijn geval mee op.
Hoe die mensen leefden en wat hun gedachtegang was, wist je niet.
Ik kwam er pas door het internet achter.
De bijbel letterlijk nemen gebeurde echt.
Ik heb dat serieus nooit geweten.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef:Als ik hier de reacties lees: Hoe komt het dat jullie wel van het alware geloof zijn losgekomen en waarom lukt dit anderen maar niet of nauwelijks?
Meestal noem je dat van je geloof afvallen.
Dat doe je niet bewust, maar het gebeurt. Het overkomt je.

Ik zal het even sterker stellen om je misschien te laten begrijpen.
Je bent van de trap af gedonderd en voelt je dan ook bedonderd.
Daarom voelt het misschien ook eerder als een gemis.
Je hebt het niet gewenst. Het is een verlies, waar je mee moet leren leven.

Er bewust aan toegeven, als je er nog niet aan toe bent, is dan ook alsof je jezelf bewust van de trap af laat donderen.
Misschien, als je dat beseft, begrijp je daardoor je vrouw wat beter. :)

Er bestaat dus ook niet een lesboekje met regeltjes om dat te bereiken.
Niet één gelovigen heeft daar behoefte aan.

Zie verder ook:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=14145" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

dikkemick schreef:.
Wat is er m.a.w. voor nodig aan je chr. jeugd te ontsnappen en in te zien dat er meer tussen hemel en aarde is?
Ik neem aan dat je 'niets' bedoelt i.p.v. meer.
Moeten wij nu gaan vertellen hoe je je vrouw gelukkig moet maken ? #-o
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: Wat is er m.a.w. voor nodig aan je chr. jeugd te ontsnappen en in te zien dat er meer tussen hemel en aarde is?
(Mijn vrouw mag blijven geloven wat ze wil,
Fijn, dat ze dat mag van jou.... :D
Hoe denkt je vrouw er zelf over?
Dat beloof ik
Bevlogen

Volgens is het gewoon een kwestie van in aanraking komen met andere zaken, en vervolgens doet je gezond verstand de rest.
Zo simpel is het volgens mij.
Dat is ook waarom gelovige gemeenschappen zichzelf hebben aangeleerd zo min mogelijk contact met anderen te hebben.
Hoe meer andere zaken, en hoe meer verstand, hoe sneller het proces gaat.
Bij het ontbreken van 'andere zaken' of 'gezond verstand' gebeurt er niets en blijft alles bij het oude.
Dan treden bepaalde evolutieprincipes op en de stam sterft op den duur uit.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 18 okt 2014 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mariakat schreef:
Meestal noem je dat van je geloof afvallen.
Dat doe je niet bewust, maar het gebeurt. Het overkomt je.

Ik zal het even sterker stellen om je misschien te laten begrijpen.
Je bent van de trap af gedonderd en voelt je dan ook bedonderd.
Daarom voelt het misschien ook eerder als een gemis.
Je hebt het niet gewenst. Het is een verlies, waar je mee moet leren leven.

Er bewust aan toegeven, als je er nog niet aan toe bent, is dan ook alsof je jezelf bewust van de trap af laat donderen.
Misschien, als je dat beseft, begrijp je daardoor je vrouw wat beter. :)

Er bestaat dus ook niet een lesboekje met regeltjes om dat te bereiken.
Niet één gelovigen heeft daar behoefte aan.

Zie verder ook:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=14145" onclick="window.open(this.href);return false;
Je schrijft dat het je overkomt. Maar zou het dan zo kunnen zijn dat de 1 er gevoeliger voor is dan de ander? Mijn schoonzus is b.v. getrouwd met een katholieke man (zij dus gereformeerd opgevoed). Zij gelooft absoluut niets meer.
Andere schoonzus getrouwd met man uit zelfde kerk en wat zij geloven mag duidelijk zijn. Ook deze kinderen zetten dit geloofsleven (voor zover ik kan inschatten) voort op de wijze van de (groot)ouders.
Maar deze neefjes en nichtjes van mij komen toch (via internet) absoluut in aanraking met de secularisatie. Maar het lijkt wel of dit aan ze voorbij gaat. Neefje is laatst getrouwd en de psalmen vlogen me om de oren.
Hoe houdt dit oude traditionele geloof zo lang stand in deze tijd? Waarom lazeren deze mensen nooit van de trap af? Ik vraag me echt af hoe dit schakelmachanisme in het brein werkt.
Wanneer laat je wel iets toe, wanneer niet? Kinderen uit 1 zelfde nest kunnen zo ontzettend divers ontwikkelen...Het is ook niet alles of niets. Mijn vrouw zweeft er ergens tussenin.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat beloof ik schreef:
dikkemick schreef:.
Ik neem aan dat je 'niets' bedoelt i.p.v. meer.
Moeten wij nu gaan vertellen hoe je je vrouw gelukkig moet maken ? #-o
hihi...nee hoor (wat dat laatste betreft)
Met 'meer' bedoelde ik overigens evolutietheorie, kosmologie etc. Maar je hebt gelijk dat zich dat niet tussen hemel en aarde bevind....
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: Je schrijft dat het je overkomt. Maar zou het dan zo kunnen zijn dat de 1 er gevoeliger voor is dan de ander?
Waarschijnlijk.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mariakat schreef:
dikkemick schreef: Wat is er m.a.w. voor nodig aan je chr. jeugd te ontsnappen en in te zien dat er meer tussen hemel en aarde is?
(Mijn vrouw mag blijven geloven wat ze wil,
Fijn, dat ze dat mag van jou.... :D
Hoe denkt je vrouw er zelf over?
Lastig onderwerp. Heel soms komt het ter sprake, maar dan zie ik door de bomen (engelen e.d.) het bos (Jezus) niet meer.
Ze WEET gewoon dat er na deze wereld een betere wereld komt en de evolutietheorie is een belachelijke theorie. Meer wil ze er niet over kwijt. Dat bijbelse beeld van een geschapen aarde zit er dus nog ingegroefd.
Maar zoals gezegd: Het komt uiterst zelden ter sprake.
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Dat beloof ik schreef:Volgens is het gewoon een kwestie van in aanraking komen met andere zaken, en vervolgens doet je gezond verstand de rest.
Zo simpel is het volgens mij.
Dat is ook waarom gelovige gemeenschappen zichzelf hebben aangeleerd zo min mogelijk contact met anderen te hebben.
Hoe meer andere zaken, en hoe meer verstand, hoe sneller het proces gaat.
Bij het ontbreken van 'andere zaken' of 'gezond verstand' gebeurt er niets en blijft alles bij het oude.
Dan treden bepaalde evolutieprincipes op en de stam sterft op den duur uit.

Ik bedenk er ter plekke een formule voor.
(Z*X)*V=A
Z= een andere zaak.
X= het aantal andere zaken
V= het verstand (IQ zo je wil)
A= Atheisme
Klinkt zo gek nog niet
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat beloof ik schreef:

Ik bedenk er ter plekke een formule voor.
(Z*X)*V=A
Z= een andere zaak.
X= het aantal andere zaken
V= het verstand (IQ zo je wil)
A= Atheisme
Klinkt zo gek nog niet
Je vergeet *CD* welke de gehele formule weer ongedaan kan maken.
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:Als ik hier de reacties lees: Hoe komt het dat jullie wel van het alware geloof zijn losgekomen en waarom lukt dit anderen maar niet of nauwelijks?
Het is een gave dikkemick :wink: . En het helpt dat je enigszins nieuwsgierig bent en overal het woordje waarom achter plakt. In aanraking komt met atheïstisch tuig, die je de verkeerde vragen stellen. Dus niet wat betekent Jezus voor jou, maar ben je soms verliefd op een zombie? Ik zie om me heen hetzelfde; mensen zijn gewoontedieren en apen papa en mama na. Zijn te beroerd om zichzelf te confronteren met veeleisende vragen over hun geloof en zijn na een miljoen keer hetzelfde riedeltje opzeggen het riedeltje in levende lijve geworden. Wat vind je vrouw van dit oord?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:
Het is een gave dikkemick :wink: . En het helpt dat je enigszins nieuwsgierig bent en overal het woordje waarom achter plakt. In aanraking komt met atheïstisch tuig, die je de verkeerde vragen stellen. Dus niet wat betekent Jezus voor jou, maar ben je soms verliefd op een zombie? Ik zie om me heen hetzelfde; mensen zijn gewoontedieren en apen papa en mama na. Zijn te beroerd om zichzelf te confronteren met veeleisende vragen over hun geloof en zijn na een miljoen keer hetzelfde riedeltje opzeggen het riedeltje in levende lijve geworden. Wat vind je vrouw van dit oord?
Mijn vrouw (en dat zegt ze ook gewoon) interesseert het geen LOR of de aarde 4,5 miljard jaar of 6000 jaar oud is.
En dan ben ik snel uitgepraat.
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef: Mijn vrouw (en dat zegt ze ook gewoon) interesseert het geen LOR of de aarde 4,5 miljard jaar of 6000 jaar oud is.
En dan ben ik snel uitgepraat.
Ga met je gezin nog een keer naar Naturalis. Misschien vervalt dan optie 2. Misschien hebben ze nog een leuke speurtocht op dit vlak voor de kinderen om de beleving nog een beetje te vergroten. Het is toch een kwestie van educatie en in aanraking brengen met echte wetenschap. Discussiëren helpt vaak geen biet, daarvoor is het ego van sommigen net iets te groot om toe te geven dat hun persoonlijke keuze te ruim gesteld is. Ik denk dus praktisch verder kun je praten of je er bij neervalt maar ik vermoed dat het welles nietes wordt. Off-topic.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie