Wat is er mis met Wakker Dier?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Wat is er mis met Wakker Dier?

Bericht door Fish »

Lucy schreef: 'Fish,' wilt u hier nog even wat over zeggen? Bent u het hier nou mee eens of niet?
Daar kan ik het, over het algemeen, wel mee eens zijn?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef: Dieren met een koudbloedige stofwisseling, sterven vaak veel langzamer dan dieren met een warmbloedige stofwisseling.
Dat lijkt me goed mogelijk, de vraag blijft natuurlijk wat ervaren ze nog. Vissen kunnen temperaturen van min nul graden maanden overleven maar het lijkt niet logisch dat ze dit bewust ervaren het zou immers een ware marteling zijn.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Fish schreef: Waar kan ik het, over het algemeen, wel mee eens zijn?

Of u het met deze onderstaande argumenten,die ik laatst gaf, wel of niet eens bent.

[quote=''Lucy'']
Of vissen pijn voelen, daar zijn wetenschappers inderdaad nog over aan het discussiëren. Maar er wordt wel aangenomen (door de meesten dan) dat vissen wel degelijk íets voelen. Vast niet zoals een 'hoger ontwikkeld' gewerveld dier, maar vast íets. Zie ook dit bericht: http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/3436" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat argument over dat in de natuur nou eenmaal niet verdoofd wordt enzo, dat hoor ik heel vaak in deze discussie. Maar het is ook zo dat:
-Dieren niet beter weten, wij mensen hebben dat moreel besef wel.
- Dieren meestal niet anders kunnen, ze hebben immers geen gereedschap of iets dergelijks, om te verdoven.
- Er zijn wel degelijk dieren die hun prooi verdoven! Vissen nog wel! :lol: Haaien doen dat, zie hier: http://www.scientias.nl/haai-mept-prooi" onclick="window.open(this.href);return false; ... aart/89670 En er is ook een garnaal die dat doet, de pistoolgarnaal: http://wibnet.nl/dieren/de-pistoolgarnaal" onclick="window.open(this.href);return false;
- En het is ook: als je het écht natuurlijk wil doen, dat moet je wat je eet ook rauw en levend opeten, wat dat is immers óók de natuur! :p
- Verder wil ik niet negatief zijn, maar het valt me op dat als het over vissen, kikkers en andere niet aaibare dieren gaat, men er niet zoveel moeite mee heeft om ze op een 'harde' manier te doden. Maar als het over schattige dieren gaat, bijvoorbeeld lammetjes, dan denken veel mensen daar opeens anders over...
Verder hebben we het op dit forum ook al weleens gehad over die komodovaraan. Het is inderdaad gruwelijk hoe de natuur soms in elkaar zit, bijvoorbeeld in dit geval. Maar zoals ik toen ook zei: die varaan probeert in ieder geval zijn prooi in één keer te doden, dat is dan wel weer zo.
[/quote]
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Jin schreef:
Verder hebben we het op dit forum ook al weleens gehad over die komodovaraan. Het is inderdaad gruwelijk hoe de natuur soms in elkaar zit, bijvoorbeeld in dit geval. Maar zoals ik toen ook zei: die varaan probeert in ieder geval zijn prooi in één keer te doden, dat is dan wel weer zo.
Nee, dat probeert ie niet, hij probeert zijn prooi te doden...
En hoelang dat duurt interesseert het beest minder....

Als het maar is voordat hijzelf uitgeput is....
Op Wikipedia staat wel dit:
''De varaan zal proberen een prooi direct te doden, wat niet altijd lukt zodat de prooi in eerste instantie ontsnapt. Een prooi bezwijkt echter vaak snel doordat de beet van de varaan kan leiden tot vergiftiging, ernstig bloedverlies of shock. Ook geraken de wonden van het prooidier (waaronder de waterbuffel) vaak besmet door bacteriën en zorgt de daaropvolgende weefselinfectie voor het bezwijken van de prooi. Met behulp van zijn uitstekende reukzin spoort de varaan het lijk op en wordt de prooi alsnog opgegeten.''

Maar ik denk ook niet dat hij dat uit humaniteit probeert, hoor... Maar meer omdat hij snel iets te eten wil hebben ofzo... 8-[
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Lucy schreef:

Of u het met deze onderstaande argumenten,die ik laatst gaf, wel of niet eens bent.

OOps.. :oops: Die 'W' had een 'D' moeten zijn.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Fish schreef:
Lucy schreef:

OOps.. :oops: Die 'W' had een 'D' moeten zijn.
Maar dan klopt de zin niet (sorry dat ik zo zeur hoor). Want er staat een vraagteken achter. Maar bedoelt u nou dat u het ermee eens bent, of begrijp ik het verkeerd? :roll:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jin schreef:
Nee, dat probeert ie niet, hij probeert zijn prooi te doden...
En hoelang dat duurt interesseert het beest minder....
Dat weet ik niet. Hoe langer het duurt hoe groter de kans dat de prooi alsnog ontsnapt of door een poging het roofdier verwondt. Het lijkt me in het belang van het roofdier, dat de prooi zo snel en efficiënt mogelijk gedood wordt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Fish schreef:
Jagang schreef: Dieren met een koudbloedige stofwisseling, sterven vaak veel langzamer dan dieren met een warmbloedige stofwisseling.
Dat lijkt me goed mogelijk, de vraag blijft natuurlijk wat ervaren ze nog. Vissen kunnen temperaturen van min nul graden maanden overleven maar het lijkt niet logisch dat ze dit bewust ervaren het zou immers een ware marteling zijn.
Hoezo? Het is niet omdat een dergelijke temperatuur voor ons als een marteling ervaren wordt, dat dat ook voor die vissen zo is. Het is best mogelijk dat die vissen een dergelijke temperatuur op de zelfde manier ervaren als wij 15° ervaren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

axxyanus schreef:Dat weet ik niet. Hoe langer het duurt hoe groter de kans dat de prooi alsnog ontsnapt of door een poging het roofdier verwondt. Het lijkt me in het belang van het roofdier, dat de prooi zo snel en efficiënt mogelijk gedood wordt.
Meestal wel, maar het gebeurt niet altijd zo "snel".
Als je op youtube bijv. de documentaire "lions behaving badly" kijkt, zie je dat ze bij voldoende versterking soms gewoon een prooi levend beginnen te verscheuren, in plaats van ze met de bekende keelgreep te verstikken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Lucy schreef: Maar dan klopt de zin niet (sorry dat ik zo zeur hoor). Want er staat een vraagteken achter. Maar bedoelt u nou dat u het ermee eens bent, of begrijp ik het verkeerd? :roll:
De zin klopt wel omdat ik de reden van de vraag niet begreep.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Fish schreef:
Lucy schreef: Maar dan klopt de zin niet (sorry dat ik zo zeur hoor). Want er staat een vraagteken achter. Maar bedoelt u nou dat u het ermee eens bent, of begrijp ik het verkeerd? :roll:
De zin klopt wel omdat ik de reden van de vraag niet begreep.
Oh, op die fiets. :roll: :D Nee, ik vroeg het meer omdat ik immers aan het discussiëren was en ik benieuwd was naar uw reactie.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Fish schreef: Daar kan ik het, over het algemeen, wel mee eens zijn?
Oké, dan denk ik dat we het er allemaal wel mee eens zijn, dat we ons niet tot 'het niveau van de natuur' moeten verlagen, zeg maar. Wij kúnnen dat slachten als mens netjes doen, dus dan móet het ook netjes, toch? Ik weet dat vis eten ook echt bij de menselijke natuur hoort. Maar ik ga pas weer vis eten, als die vissen dus dezelfde status hebben als andere dieren, ervoor gezorgd wordt dat de zeeën niet meer leeggevist worden, en dat de schepen, waaronder de vissersschepen dus, hun afval niet meer in het water pleuren. Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik niet dat dat alles ook nog ooit uit gaat komen... :cry: :cry: :cry:
Terug naar Wakker Dier: als ik me niet vergis, hebben zij ervoor gezorgd dat stallen vanaf dit jaar beter tegen brand beschermd moeten worden! Dat is ook helemaal terecht, want je kon (en kan) heel vaak nieuwsberichten lezen over stalbranden, en meestal ook nog dieren die erbij omgekomen zijn! :cry: :x
Maar nou wil Wakker Dier ook nog dat de al bestaande stallen óók beter beschermd moeten worden. Is dit goed, of is het te radicaal? De Tweede Kamer heeft, toen daar een motie over kwam, deze motie verworpen. Maar wat vind u ervan? Ik persoonlijk weet het eerlijk gezegd echt niet. Want ik heb geen flauw idee over hoeveel al bestaande stallen het gaat... :roll:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Lucy, morgenavond even naar Kassa kijken, Wakker Dier komt.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Fish schreef:Lucy, morgenavond even naar Kassa kijken, Wakker Dier komt.
Oh, bedankt dat u dat even zegt, want dat vind ik wel heel interessant! :thumbright:
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Heb het gezien, en wat goed van Wakker Dier dat ze laten zien dat die visindustrie helemaal niet zo geweldig is als wat mensen dag in dag uit wordt wijsgemaakt!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ontzettend bijzonder vind dat maar liefst 53%(!) van de mensen dit probleem erg vindt, (als je die peilingen mag geloven), omdat ik eerlijk gezegd dacht dat niemand hiermee zat!!! \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ Vissen zijn immers niet knuffelbaar...
Plaats reactie