Strengholt zijn schrijfsels.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: Strengholt zijn schrijfsels.

Bericht door dikkemick »

Wordt het niet tijd voor 1 grote atheïsten-"bijbel" ?

HET boek dat (eerlijk en goed onderbouwd) antwoord op de grote vragen geeft. "bijbel" omdat het zeker niet gezien moet worden "evangeliseren", om zieltjes te winnen, maar een boek waarin al de vragen beantwoord worden. Een boek waarin (alle) heilige boeken onder de loep worden gelegd en waarin de overeenkomsten/fouten/plagiaat etc. duidelijk naar voren komen.
Een boek waarin tevens uitgelegd wordt dat zingeving niet afhankelijk is van een imaginair vrindje.
Een boek welke duidelijk maakt dat kennis en ontwikkeling belangrijker is voor de (geestelijke) vooruitgang dan eeuwenoude mythen, legenden en sprookjes. En een boek welke misschien een "holy war" kan weten uit te stellen/te voorkomen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef: Een boek waarin tevens uitgelegd wordt dat zingeving niet afhankelijk is van een imaginair vrindje.
Een boek welke duidelijk maakt dat kennis en ontwikkeling belangrijker is voor de (geestelijke) vooruitgang dan eeuwenoude mythen, legenden en sprookjes. En een boek welke misschien een "holy war" kan weten uit te stellen/te voorkomen.
Daar heb je geen boek voor nodig. Gewoon zelf gaan nadenken. En de rest wijst zich vanzelf.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maartenvrijdenker
Geregelde verschijning

Bericht door Maartenvrijdenker »

Rereformed, een groot compliment voor je commentaar op het eerste gedeelte. Je toont op een geweldige manier aan dat het christendom een verzameling slechte verhaaltjes is. De leugens van Strengholt worden op een scherpe manier ontmaskerd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:
dikkemick schreef: Een boek waarin tevens uitgelegd wordt dat zingeving niet afhankelijk is van een imaginair vrindje.
Daar heb je geen boek voor nodig. Gewoon zelf gaan nadenken. En de rest wijst zich vanzelf.
Maar dat lukt dus blijkbaar niet. De gelovige medemens zou uitgenodigd moeten worden dit boek te lezen...en daarna zelf na te gaan denken! Maar ik weet het:
Wishfull thinking.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef: Maar dat lukt dus blijkbaar niet. De gelovige medemens zou uitgenodigd moeten worden dit boek te lezen...en daarna zelf na te gaan denken! Maar ik weet het:
Wishfull thinking.
Misschien helpt deze analyse van het bovenstaande boek sommigen om zelfstandig verder te gaan. Zonder dat ze steeds maar weer om zich heen kijken waar het onzichtbare vriendje is gebleven.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

dikkemick schreef:Wordt het niet tijd voor 1 grote atheïsten-"bijbel" ?

HET boek dat (eerlijk en goed onderbouwd) antwoord op de grote vragen geeft. "bijbel" omdat het zeker niet gezien moet worden "evangeliseren", om zieltjes te winnen, maar een boek waarin al de vragen beantwoord worden. Een boek waarin (alle) heilige boeken onder de loep worden gelegd en waarin de overeenkomsten/fouten/plagiaat etc. duidelijk naar voren komen.
Een boek waarin tevens uitgelegd wordt dat zingeving niet afhankelijk is van een imaginair vrindje.
Oke, heb jij dan antwoorden op al de vragen?

Ontopic:

mooi topic van rereformed. Ik heb gelezen op credible dat mensen hem niet zo waardeerden omdat hij kwaad zou zijn of zo. Maar ik zie geen schuld in hem, want niks lijkt erop dat hij het kwaad zou bedoelen of mensen belachelijk wil maken. Dat belachelijk maken doet de heer Strengholt zelf wel, met zijn antwoorden op bepaalde vragen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Berjan schreef:Ik heb gelezen op credible dat mensen hem niet zo waardeerden omdat hij kwaad zou zijn of zo. Maar ik zie geen schuld in hem, want niks lijkt erop dat hij het kwaad zou bedoelen of mensen belachelijk wil maken. Dat belachelijk maken doet de heer Strengholt zelf wel, met zijn antwoorden op bepaalde vragen.
De toon in zijn boek heeft hij aangepast. Samen met zijn team. Op zijn site werd hij met regelmaat pisnijdig en speelde hij op de man. En dat kun je maar beter niet doen in een boek wat je op de markt zet. Dan draait het niet meer om de inhoud. Dat heeft de uitgever goed begrepen. Het lijkt mij een driftkikkertje.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

PietV. schreef:De toon in zijn boek heeft hij aangepast. Samen met zijn team. Op zijn site werd hij met regelmaat pisnijdig en speelde hij op de man. En dat kun je maar beter niet doen in een boek wat je op de markt zet. Dan draait het niet meer om de inhoud. Dat heeft de uitgever goed begrepen. Het lijkt mij een driftkikkertje.
Volgens mij heb jij het over Strengholt? Ik had het over Rereformed, volgens die lui van credible was rereformed iemand die veel te streng was en dergelijke.

Of je moet Rereformed een driftkikkertje noemen :)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Berjan schreef:
Volgens mij heb jij het over Strengholt? Ik had het over Rereformed, volgens die lui van credible was rereformed iemand die veel te streng was en dergelijke.

Ik had het over Strengholt. Hebben ze daar ook een mening over of schieten ze slechts pijlen af op personen die de tekortkomingen laat zien van hun mede christenen. En hoe kun je nou te streng zijn? Moet Rereformed achter elk antwoord soms zetten: "Het lijkt er totaal niet op, maar dit keer reken ik het goed".
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Berjan schreef:
mooi topic van rereformed. Ik heb gelezen op credible dat mensen hem niet zo waardeerden omdat hij kwaad zou zijn of zo..
Even terug naar Rereformed en Credible. Het valt me op dat hier mensen tussen zitten die ook wel iets van de materie afweten. Nu gaan ze praten over het karakter van Rereformed. Vreemd eigenlijk. Kijk eens goed naar de weerleggingen die hij op het scherm zet en de opmerkingen van Strengholt. Als het klopt wat hij inbrengt tegenover Strengholt. Roep dat een keer op het scherm. Waar gaat Strengholt de mist in en zit Rereformed op de juiste plek.
Jinny

Bericht door Jinny »

Piet, je denkt toch niet dat je account op credible zo een opmerking overleeft?
coby
Forum fan

Bericht door coby »

PietV. schreef:
Berjan schreef:

Ik had het over Strengholt. Hebben ze daar ook een mening over of schieten ze slechts pijlen af op personen die de tekortkomingen laat zien van hun mede christenen. En hoe kun je nou te streng zijn? Moet Rereformed achter elk antwoord soms zetten: "Het lijkt er totaal niet op, maar dit keer reken ik het goed".
Ach, Mystic was boos, want die was hier pas geweest en Rereformed zal vast niet hebben gezegd dat hij zijn geloof zo machtig respecteerde, schat ik zo in, Cyrillisch had wat te zaniken en Thorgrem zei nog wat lelijks.
De rest vond Rereformed aardig en inhoudelijk werd er niet echt op ingegaan.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:Wordt het niet tijd voor 1 grote atheïsten-"bijbel" ?
De "Bijbel" van Atheisten kan nooit erg groot zijn. Ze bevat immers slechts een enkele bewering "Ik geloof niet in god(en). Maar voor vrijdenkers kan er geen Bijbel zijn. Dogma's ziijn immers datgene dat we wensen te vermijden. Ons alternatief zijn objectieve, herhaalbare waarnemingen. DIe zijn echter nooit voltooid. Dus hier is geen definitief geschrift mogelijk. Wij moeten aldoor blijven waarnemen, en onze inzichten van vandaag hoeven niet altijd onze inzichten van morgen te zijn.Integendeel. Wij moeten er naar blijven steven dat die van morgen beter zijn.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

coby schreef:
Berjan schreef: Ik had het over Rereformed, volgens die lui van credible was rereformed iemand die veel te streng was en dergelijke.

Ach, Mystic was boos, want die was hier pas geweest en Rereformed zal vast niet hebben gezegd dat hij zijn geloof zo machtig respecteerde, schat ik zo in, Cyrillisch had wat te zaniken en Thorgrem zei nog wat lelijks.
Met de christelijke religie bezig zijn is mijn passie; dat is het mijn hele leven al geweest. Met het opgeven van het geloof werd het alleen maar nog interessanter. Ik denk dat Berjan dat goed kan begrijpen, aangezien hij volgens mij ook zo'n inslag heeft.
Ik kan wel via mijn retoriek mensen soms heel boos maken; dat gebeurde bij MysticNetherlands in een mum van tijd toen hij hier kwam kijken (zie de volgende discussie vanaf hier). Ik neem zoiets nooit licht op maar ben er dan altijd lang mee bezig hoe ik het beter kan doen. Het is ook de reden waarom ik nooit ergens anders kom kijken. Ik wil de geloofspret voor andere mensen niet bederven. Enkel gelovigen die hier komen, kunnen met mij in gesprek.

Ik bewonder je zeer, Coby, dat jij nooit kribbig en boos bent geworden en het persoonlijk hebt opgenomen wat ik allemaal tegen je gezegd heb. Je bent wat dat betreft de ideale forummer en een gelovige waar veel christenen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Je voordeel kunnen doen met kritiek is een schone kunst.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

coby schreef: Ach, Mystic was boos, want die was hier pas geweest en Rereformed zal vast niet hebben gezegd dat hij zijn geloof zo machtig respecteerde, schat ik zo in, Cyrillisch had wat te zaniken en Thorgrem zei nog wat lelijks.
Inhoudelijk lijkt me toepasselijker binnen dit verhaal. Strengholt vertelt wat en hier wordt op gereageerd.
Plaats reactie