Amerauder schreef: ↑13 mar 2025 11:29
En waarom maak jij mij moreel verantwoordelijk voor het feit dat roofdieren prooi eten? Of dat ik die situatie zo wens te laten?
wanneer je een keuze maakt om predatie te behouden (door herbivorisatie te weigeren), draag je die verantwoordelijkheid. Beter om geen keuze te maken, maar dan moet je er wel over zwijgen.
Ik heb daar toch geen aandeel aan, ik heb daar toch geen hand in gehad? Dat is gewoon de wereld zoals wij die aantreffen
schuld door nalatigheid. Je zag een ongeval, je was als enige in staat de hulpdiensten te bellen, maar je belde de hulpdiensten niet. Dan ben je schuldig.
Dus probeer je een verhaaltje op te hangen waarin je het rechtpraat voor jezelf, waarom dit eigenlijk geen uitroeien is maar iets heel anders, enzovoorts...
je antwoorden waarom het wel uitroeien is, waren wel behoorlijk inconsistent. Moeder en dochter zijn altijd van dezelfde soort, en toch kan een soort die zich voortplant uitsterven. Dat is inconsistent.
Hier en in nog wat opmerkingen als deze maak je het nog explicieter. Alsof ik daar voor gekozen zou hebben! Waar komt dat vandaan?
je bent predatie aan het verdedigen. Dat wil zeggen dat je kiest voor het behoud van predatie. Die keuze heb je gekozen.
Of ontken jij soms dat dieren in het wild kunnen leven?
de prooidieren die gedood worden door roofdieren, kunnen niet leven.
Beschouw jij de hele wereld als jouw dierentuin?
nee. heeft er ook niets mee te maken.
en dat is dus precies wat er met “voor God spelen” wordt bedoeld: in de waan verkeren alles wat er maar is in beheer te hebben en naar believen aan te kunnen passen.
als je dat bedoelt, dan speel ik niet voor god.
En ze hebben ze toch ook de optie om van de roofdieren weg te springen en rennen?
ja, en vrouwen hebben toch ook de optie om weg te rennen van verkrachters, nietwaar?
Nee, ze hebben die optie niet wanneer ze te traag zijn en het roofdier of de verkrachter het skachtoffer vastgrijpt en zo verhindert om weg te rennen. Kijk eens naar een natuurdocumentaire, zie de antelope in de klauwen van de leeuw, en stel dan nog eens de vrag of die antilope de optie heeft om weg te rennen.
Sommigen hebben zelfs hoorns en andere lichaamsdelen waarmee ze de roofdieren te lijf kunnen gaan.
sommige vrouwen hebben zelfs lange nagels en pepperspray waarmee ze verkrachters te lijf kunnen gaan...
Zie je nu echt niet in hoe ontzettend onfatsoenlijk en onethisch je uitspraken zijn?
Het lijkt me vrij eerlijk allemaal , zeker niet zonder meer in het voordeel van het roofdier
dus verkrachting vind je eerlijk omdat vrouwen kunnen wegrennen en lange nagels hebben en dingen kunnen doen die niet in het voordeel van de verkrachter zijn?
Het zijn vaak de wat oudere of ziekere dieren die al minder zin hebben in het leven die ten prooi vallen.
het zijn vaak de vrouwen die wat minder zin hebben in het bewaren van hun seksuele integriteit, die ten prooi vallen aan verkrachters.
Zie je nu echt niet in hoe ontzettend onfatsoenlijk en onethisch je uitspraken zijn?
(Wat tevens een voorbeeld is van de wijze waarop zelfs de prooidieren bij dit proces gediend zijn, want zo worden ze minder gehinderd door de zwakkere leden van hun gemeenschap.)
je zou dus roofdieren loslaten in bejaardentehuizen en ziekenhuizen.
Zie je nu echt niet in hoe ontzettend onfatsoenlijk en onethisch je uitspraken zijn?
Een ander belangrijk punt dat jou hier ontgaat is dat ook het roofdier niet wenst te sterven.
flauwe plezante: ik koos net voor herbivorisatie in plaats van doden, om zo rekening te houden met die wens van roofdieren om niet te sterven.
Als zijn jacht te vaak mislukt, dan sterft hij. Dus dat is minstens zo zielig als de prooi die zijn leven verliest. Je meet met twee maten.
een roofdier doodt tientallen of honderden prooien. Een tegenover honderd dus. Jij meet met verkeerde maten.
Het is een heel interessante kwestie, overigens. We zien een roofdier jagen op een prooi. Wiens kant kiezen wij? Verplaatsen we ons in het roofdier, of in de prooi?
ik zei dat we ons in allebei moeten verplaatsen. Geen kant kiezen. Dan komen we uit op herbivorisatie.
Je hebt het hier over het willen. Begrijp je wel wat dat is, willen?
ja, en jij weet ook wat dat is. anders kun je niet zeggen dat je herbivorisatie niet wilt.
Men wil zoveel. Misschien wil ik wel een Ferrari. Misschien wil ik wel 300 jaar oud worden. Misschien wil ik wel 33 vrouwen. Je snapt toch ook wel dat uit het feit dat iemand iets wil, nog geen rechten voortkomen?
snap ik ja. Oefening: ga eens na welke rechten je zou toekennen, als je die rechten moest toekennen aan alles en iedereen in het heelal. Ik durf te wedden dat er in die rechten dan telkens het woordje "wil" gaat staan. Bv het recht om niet gedood en opgegeten te worden tegen je
wil in.
https://stijnbruers.wordpress.com/2023/ ... al-rights/
Uiteindelijk moet er dan iets beslissen wie waar recht op heeft.
dat beslissen wij, ja. De enige voorwaarde is dat rechten voor alles en iedereen moeten gelden, zonder willekeurige uitzondering. Dan mag je beslissen welke rechten dat zijn.
Ik krijg hier niet de indruk van dat jij ook maar een paar uur echt goed hebt nagedacht over leven en dood.
hoezo? Lang moet je ook niet nadenken om te weten dat leven het tegendeel is van dood en dat dood dus niet noodzakelijk is om te leven. Ik leef nu, maar daarom moet ik nu nog niet dood zijn.
Misschien eerst eens even rustig gaan zitten en je afvragen waarom het zo noodzakelijk is dat levende wezens ook sterven?
heb ik over nagedacht. antwoord: entropie, tweede hoofdwet thermodynamica. En dan?
Het is allemaal leuk en aardig als je bij kleine-meisjesgevoelens blijft als “lieve diertjes geen pijn!”
Waarom noem je dat kleine-meisjesgevoelens? Er zijn toch ook bijvoorbeeld volwassen mannen die dat voelen?
Maar het wordt want anders als je grote-mensentaal gaat spreken op basis van diezelfde kinderlijke gevoelens. Dan speel je met vuur.
Dus als volwassenen vinden dat men geen dieren pijn mag doen, spelen die met vuur volgens jou?
Inderdaad. En zo kunnen we honderden voorbeelden geven. Het is leuk en aardig als je wat “wetenschappelijke theorietjes” eruitgooit. Maar het komt wel met een zekere verantwoordelijkheid. Wat jij zegt is niet alleen ver van ieder greintje werkelijkheidszin
had ik al lang weerlegd met voorbeeld van pandabeer. Pandaberen bestaan echt.
Gekken zoals Mao die gaan dit soort dingen namelijk daadwerkelijk uitproberen.
Mao baseerde zich niet op de wetenschap, ik wel.
nee, het feit dat we leven, is wat ons levende wezens maakt. Ik leef nu zonder te sterven, dus leven zonder te sterven is mogelijk. En als ik onsterfelijk was en echt niet kon sterven, dan leefde ik nog steeds hé.
Lol, “als ik onsterfelijk was”. Je bewijst opnieuw hoe ver je in je fantasiewereld bent teruggetrokken.
Jij gelooft dat als ik onsterfelijk was, ik nu niet meer zou leven en dus gestorven zou zijn? Is contradictie
Dus we zouden allemaal maar moeten stoppen met sterven met z’n allen, als dat mogelijk was?
als het mogelijk was om niet te sterven, dan mag je niet iemand die niet wil sterven verhinderen om niet te sterven.
Je hebt geen moment nagedacht over de noodzakelijke functie die sterven vervult in de orde der dingen?
hoe kom je daarbij? Je denkt nogal erg vaak dat ik niet heb nagedacht over iets waar ik wel over heb nagedacht.
Sterven vervult geen functie. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat iedereen oneindig lang blijft leven en een kind krijgt dat ook oneindig lang blijft leven, en dat toch de bevolking stabiliseert en niet naar oneindig gaat.
Daar is niets mis mee. Het gaat om de vraag of het ethisch verantwoord is om als menselijke actor zo’n uitsterven te willen bewerkstelligen.
waarom maakt dat van die menselijke actor dat er iets mis mee is?
Je vroeg trouwens wat er mis was met sterven, niet wat er mis was met sterven door een menselijke actor. Een kind dat sterft door een virus in plaats van een menselijke actor, is ook erg hé.
Dan hebben we daar jouw morele onvolwassenheid te pakken
dat ik dood door een virus ook verkeerd vind zoals dood door een moordenaar, noem jij morele onvolwassenheid? Dat ik geen waarde hecht aan de doodsoorzaak en geen willekeurig onderscheid maak tussen doodsoorzaken omdat de slachtoffers daar geen waarde aan hechten, noem jij morele onvolwassenheid?
Je denkt dat als “de Natuur het doet”, dat jij het daarom ook zou mogen doen.
ik denk dat als de natuur het
mag doen, dat ik het dan ook mag doen. Waarom zou ik iets niet mogen doen dat de natuur wel mag doen? Waarom zou de natuur privileges hebben? Als jij zo naar willekeur een dergelijk onderscheid mag maken, dan mag ik dat ook, en dan maak ik een onderscheid tussen jou en mij en ga ik tegen je zeggen dat ik wel iets mag doen dat jij niet mag doen. Ik mag jou het zwijgen opleggen, jij mag mij niet het zwijgen opleggen, bijvoorbeeld. Als ik jou het zwijgen opleg, dan is dat niet verkeerd of immoreel, want ik ben het die dat doet. Als jij mij het zwijgen oplegt, is dat wel immoreel.