Job schreef:Rereformed schreef:Dit onderwerp is natuurlijk al 1½ jaar oud, maar is een reaktie op mensen die we min of meer fundamentalisten kunnen noemen, zie de eerste post. Mijn betoog is geheel gericht aan de doorsnee gelovige, de gelovige die gelooft dat de bijbel Gods woord is, en de evangeliën historisch betrouwbaar zijn,
Beste Rereformed,
Ik moet je hier alvast even corrigeren. Het gaat om je laatste zin.
Leuk met je op deze manier kennis te maken Job. Indien je begint om mij te corrigeren met een 'alvast' zal ik dat graag willen belonen door een nieuw topic aan te maken geheel gewijd aan jouw correctiewerk van de schrijfsels van Rereformed. Weet dan wel dat ik je tenminste tot kerstmis bezig zal houden, als het moet tot aan het volgende heidense Finse midzomerfeest, en ik graag altijd het onderste uit de kan wil halen.
Christenen die geloven dat de bijbel Gods woord is en de Evangeliën historisch betrouwbaar (in de zin van een historisch letterlijk gebeurd, als een historisch verslag) zijn vér in de minderheid. Hoogstens in Staphorst of op bepaalde plekken op de Veluwe te vinden. Om die te bestempelen als 'doorsnee gelovigen' vind ik op zijn zachts gezegd een verdraaiing van de feiten.
Met 'doorsnee gelovige' heb ik geen staphorstenaren op het oog, maar de christenen die je normaal gesproken altijd tegen het lijf loopt, zeg maar EO-christenen, de groep die Willem Ouweneel in zijn boek
de God die is omschrijft als 'evangelicaal christendom'. "Evangelicaal" omschrijft hij als "christenen die de bijbel als goddelijk gezaghebbend beschouwen, nadruk leggen op verzoening en verlossing via het kruiswerk van Jezus Christus, op persoonlijke bekering en de noodzaak tot evangelisatie". Aangezien deze zaken in alle kerkelijke richtingen terug te vinden zijn (hij noemt "rooms-katholiek, luthers, calvinistisch, anglicaans, baptist, charismatisch, enzovoort" kan men geen exacte cijfers geven. "Schattingen spreken van 800 miljoen" schrijft hij en ik denk dat die schatting aan de lage kant is. Hij stelt vervolgens dat ze van alle religieuze stromingen ter wereld de snelste groei doormaken.
Kun je mij overigens meteen even duidelijk aangeven of
jij gelooft dat de bijbel Gods woord is, in een historische kruisiging en letterlijke opstanding van Jezus en van mening bent dat verzoening met God en verlossing van de mens van het geloof hierin afhankelijk is? Zo ja dan behoor jij wat mij betreft ook tot de groep christenen die ik op het oog heb.
Ik ben er uiteraard van bewust dat geen christen met enige eruditie en wijsheid het geloof kan beleven zonder wat water in de heerlijke bijbelwijn te doen en zonder niet al te zeer als een zoutend zout rond te lopen in de wereld. Ik ben zelf tientallen jaren een christen geweest en weet uit eigen ervaring een hoop over jongleurschap wat je als christen leert om alles wat niet klopt aan elkaar te knopen, zaken glad te strijken en en waar je over moet zwijgen, hoe je de hel onschadelijk kunt maken en geloof in wonderen op een laag pitje kunt zetten, en hoe je een opvliegende stamgod uit de bronstijd tot een God van Kant en Hegel en als het moet van Altizer en van Taede Smedes kunt omtoveren.
Job schreef:Welke lezingen ?
De serie lezingen Hete Hangijzers, waarover elders op FT een hoop te lezen valt.
Job schreef:Welke "al die problemen" ??
Welke droom ??
alleen verwijzen naar je eigen schrijfsels, vind ik niet zo erg sterk R !!
Ik vind verwijzingen naar mijn eigen schrijven juist heel sterk, want ik heb er jarenlang voor mijn best gedaan om deze zaken lang en breed uit de doeken te doen. ik kan ze dan ook van harte aan je aanbevelen.

Naast het artikel naar aanleiding waarvan dit topic ontstond heb ik later nog een artikel geschreven over de onbetrouwbaarheid van de opstandingsverhalen in het evangelie, via het becommentariëren van een dik boek van Wright over de opstanding van Jezus (
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28 ). Het bespaart me nu dus een helehoop werk door daar naar te verwijzen.
Heb je ook wat geschreven om je opinies kracht bij te zetten? Voor zoiets neem ik namelijk altijd mijn pet af. Zo niet, heb je dan misschien een paar goede internetlinks naar bronnen waaruit jij je inspiratie put? Een tijdje geleden hadden we een fan van Labuschagne. Ik vond het interessant om de links naar diens schrijven door te lezen en te becommentariëren.