De profetie van Daniël

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Ik ben bekend met de profetie

Geheel
9
38%
Gedeeltelijk
8
33%
Vaag van gehoord
7
29%

Totaal aantal stemmen: 24

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

donkerrood is van mij om te verduidelijken
Daniël 9:24
24 Zeventig weken 490 jaar zijn vastgesteld over uw volk Judea en over uw heilige stad Jerusalem, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken hij heeft verzoening gedaan voor onze dwaling, zoals schriftuurlijk in meerdere versen wordt bevestigden verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, officiële bekrachtiging door een zegel en om het Heilige der Heiligen te zalven. De plaats waar alleen de hoge priester mocht komen ,was nu toegankelijk voor Jezus 25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan Nehemia gaf startsein in de herdst van 455 voor GT. van [het] woord om Jeruzalem te herstellen de herbouw van muren gracht openbaar plein en te herbouwen tot op Messías [de] Leider, zeven weken, om de bouw af te maken alsook erbij opgeteld tweeënzestig weken, = 69 jaarweken zullen zijn. Ze zal terugkeren Jerusalem in zijn oorspronkelijke staat en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden. De bouwers hadden veel last van omliggende volkeren en arabieren
26 En na de tweeënzestig na de 7 weken weken zal [de] Messías worden afgesneden, met niets voor zichzelf.
1) -dat de dood van die gezalfde die omgebracht wordt iets te maken heeft met onze zonden
2) -dat die gezalfde omgebracht werd aan een paal
Beste Rereformed
De componenten die jij noemt zitten in de profetie, alleen is het een beetje illustratief, net zoals Jezus vaak dingen uitlegde, en ook net zo als veel messiaanse profetieën, dat kun je jammer vinden, maar ik kan er niets aan doen thats al, of toch niet, als je met begrip leest en uitgaat van geloof in de Bijbel kun je het overduidelijk onderscheiden, zoals het punt zonde, Schriftuurlijk staat door de Bijbel heen dat Jezus het einde van de zonde was en verzoening deed, ik gaf je al 2 Schriftplaatsen, maar er zijn er nog veel meer,
Dat hij afgesneden werd met niets voor zichzelf, dan onderscheid je toch de marteldood van hem, waar de soldaten het lot legden op zijn laatste kleding stukken.
3) -dat de tekst in Daniël de dood van die gezalfde überhaupt beschouwt als iets van enige blijvende betekenis; dat die dood iets meer te betekenen heeft dan eenvoudig de aankondiging dat een gezalfde, oftewel een koning of hogepriester, onterecht omgebracht wordt.

4) -dat de tekst in Daniël aanleiding geeft om te veronderstellen dat die gezalfde weer uit de dood opstaat.
Dat kunnen we er niet direct uit lezen, echter wel met onderscheiding vermogen
De heilige der heilige werd gezalfd, christus kreeg toestemming om een plaats te benaderen die alleen voor de hogepriester was, en hij zalfde hem, de plaats kreeg een nieuwe betekenis, Jezus is onze middelaar in de typologische heilige der heilige in de hemel dus.
ndien het christelijk geloof uit God is dan zou er in de profetie van Daniël op z'n minst nu een hint van te lezen moeten zijn. Maar in werkelijkheid worden wij enkel geconfronteerd met het tegendeel. Daniël barst uit zijn voegen van de voorzeggingen, maar wat betreft de gezalfde die uit de weg wordt geruimd -indien dit op Jezus zou slaan zou dit dus verwijzingen moeten zijn naar het meest cruciale gegeven in de gehele geschiedenis volgens de christenen- heeft Daniël juist niet meer te vertellen dan tweemaal een bijzin, en laat hij 4 zaken weg waar ik hierboven naar vraag.
En tweemaal gaat het enkel over een gezalfde. Deze gezalfde die vermoord wordt is namelijk duidelijk dezelfde als die van Daniël 11: 22 waar in het voorgaande al sprake van is: Lees de tekst, en mijn commentaar erop in dit topic: deze tekst laat duidelijk weten dat deze gezalfde door toedoen van Antiochus IV uit de weg wordt geruimd.
De profetie is dus illustratief,maar binnen jouw interpretatie komen we in de knoop, ik denk toch dat jij moeten weten dat zijn boek bulkt van de eindtijd profetieën, en nogmaals deze die ik bespreek heeft een aantal duidelijke componenten
rekenkundig loupe zuiver
geschiedkundig te onderbouwen
een stukje theologie die schrifttuurlijk is
wat zouden rekenmeesters hier van zeggen , ik denk toch dat zij toeval uitsluiten.
dat deze gezalfde door toedoen van Antiochus IV
door wie was de hogepriester aangesteld, door mensen, joden of de toenmalige regering, kan allemaal, maar mogelijk wil je dat opzoeken voor mij.

Wat de tekst in Galaten betreft, ik stel eenvoudig dat de interpretatie van Paulus een absurde lezing is van het OT, zoals alle joden je ook zullen vertellen. Iedere jood zou de uitspraak van Paulus in Galaten 3 absurd vinden. Gods wet leidt juist ten leven (Ezechiël 18:23) en is een lamp voor onze voeten (Ps. 109), en God vergeeft wel degelijk eenieder die berouw toont (Jesaja 55: 7), daar is geen zoenoffer voor nodig.
Vind jij joden betrouwbaar voor uitlegging van de bijbel ? en als wij Paulus zouden verwerpen kan de bijbel naar het bos , hij istaat ook voor een behoorlijk stukje theologie .

ze tekst heeft betrekking op het joodse volk: "Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad".
Bijgevolg hebben de volgende woorden "voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten voordat het wangedrag is vergolden" ook betrekking op het joodse volk. Hieruit volgt duidelijk dat voor alle christenen de profetie van de 70 jaarweken nog niet in zijn geheel vervuld kan zijn, hetgeen alle christenen behalve de Jehovagetuigen dan ook toegeven.
Dat is niet waar , er zijn nog genoeg richtingen die ook een messiaanse betekenis geven aan de profetie.

Verder Rereformed, met alle respect, je kan een paard naar de drinkplaats brengen ,maar je kan hem niet dwingen te drinken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:Verder Rereformed, met alle respect, je kan een paard naar de drinkplaats brengen ,maar je kan hem niet dwingen te drinken.
Ik merk het. Jij ging alweer niet in op mijn verzoek. Ik concludeer dat ik dan uitgepraat ben met jou. In een gesprek moet er enige sprake zijn van interesse in wat de ander probeert te zeggen. Dat is bij jou helaas volkomen afwezig.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Kan zijn als jij het zo ziet, jij gaat ook niet op mijn verzoeken in, ik zou niet altijd de pot verwijten Rereformed.
Verder haal ik teksten aan, uit de Bijbel en verklaar ze, het gaat om de Bijbel Rereformed en niet om een ander boek maar dat weet jij ook.
Geef jij eens een andere theologische verklaring voor ieder vers die ik met donkerrood verduidelijkte.

Verder ,,ik heb nu geen hekel aan je, en mijn waardering/ inschatting is niet lager of hoger dan hij was, ergens begrijp ik je wel, ik heb ook dingen meegemaakt die jij meemaakt.
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Antoon. Het is gewoon overduidelijk dat Daniel 9:26 en 11:22 over de ontzette en later vermoorde hogepriester Onias III gaat. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Als Rereformed je nog niet weet te overtuigen, lees dan eens A. van der Woude, Geschiedenis en godsdienst van het palestijnse jodendom, in Bijbels Handboek, deel II B, Kampen, Kok: 2004, blz. 5 - 89. dan kunnen we daarna wel zinvol verder praten. Van der Woude bespreekt de geschiedenis van het jodendom onder de Ptolemeen en Seleucieden behoorlijk gedetailleerd en geeft regelmatig verwijzingen naar Daniel en de Makkabeeën boeken. Gezien jouw interesse in Bijbel en geschiedenis zul je het wel leuke kost vinden.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Onias III
die naam gaat naar mijn bestand ,ik ga het uitzoeken,
1 een naam heb ik (belangrijk)
2 theologie op maat zoals die ik gegeven heb ontbreekt
3 geschiedkundig maatwerk heb ik ook niet van de priester, maar wat niet is kan komen.
voorlopig staat mijn stelling dus nog steeds , maar ik pak de ploeg en ga aan de slag
bedankt voor je inbreng, ik wil dit beschouwen als een argument en zodanig behandelen, als Rereformed de naam al eerder gegeven heeft , Exuses dan, ik heb zoveel te onderzoeken ook dingen buiten de bijbel, dat gegevens mij kunnen ontgaan.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Onias III was hogepriester in de Joodse tempel in Jeruzalem van plm. 190 v. Chr. tot 174 v. Chr. Hij was de opvolger van zijn vader Simon II. Hij behoort tot de familie van de Oniaden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onias_III

In de eerste plaats komt stilaan het profetische karakter van het boek om de hoek kijken
190 voor GT goed de ene geleerde zal zeggen dat het boek allang en breed klaar had moeten zijn, en het dus profetisch is, een ander zal wel met de mogelijkheid rekening houden dat het boek in die tijd geschreven kan zijn en men dienovereenkomstig interpreteerde vanuit een menselijke visie dus.

Dit hangijzer 190 voor GT zal ik niet tersprake brengen,maar met de val van Zedekia 607 voor GT. Gingen de tijden der heidenen in, er werd geen enkele koning in de Davidische geslachtlijn meer op de troon in Jeruzalem geplaatst, hoge priesters werden door de heidense machthebbers naar willekeur aangesteld, dit met toestemming uiteraard van God, het volk had zijn voorkeurspositie om een theocratisch koningschap te vormen waaraan cumulatief de vervulling van het verbond verloren.

Ik vind het op zijn minst aanvechtbaar dat er een priester opeens die status krijgt, ook al zijn er kenmerken die op de profetie lijken, zomaar ineens het aspect van de 390 jaar precies komt gewoon niet uit de verf, , theologische aspecten zoals, het zalven van de heilige de heiligen, het ingaan van een nieuw verbond, om er 2 van de 10 te noemen, ik kan hier weinig mee mee, oja de Joodse lobby heeft al beslist dat wij het verkeerd lezen, ik vind het vooralsnog te vaag en verwarrend, buiten dit:
kan de joodse lobby wel alle kenmerken beargumenteren,
oja achteraf allemaal geconstrueerd.

nog eens over de 390 jaar die dus aandacht krijgt in andere topics via koningschappen, regentschappen enz. waar ik hier verder niet op inga.
beschouw eens, evolutionisten beweren dat met de kennis van de wetenschap voorspellingen gedaan kunnen worden die uitkomen.
Toen de archeologie nog niet zo heel ver was ,maakten wij JG.aan de hand van de bijbel al een chronologie voor Perzische koningen, die komt door modern archeologisch onderzoek dus ook steeds meer uit de verf.

maar wel gezegd ik ga door op dit onderwerp , het staat bovenaan mijn agenda , ik moet er nog fors op studeren , en ik heb de kennis niet in pacht

Een joodse zienswijze.
De masoretische tekst, met zijn systeem van klinkertekens, werd in de tweede helft van het 1ste millennium G.T. vervaardigd. Blijkbaar omdat zij Jezus Christus als de Messias verwierpen, voorzagen de masoreten de Hebreeuwse tekst in Daniël 9:25 na de uitdrukking „zeven weken” van een ´ath·nach´ of „versdeler”, zodat de „zeven weken” van de „tweeënzestig weken” worden gescheiden; hierdoor lijken de 62 weken van de profetie (434 jaar) betrekking te hebben op de tijd waarin het oude Jeruzalem werd herbouwd. De vertaling van Isaac Leeser luidt: „Weet daarom en begrijp dat er vanaf het uitgaan van het woord om Jeruzalem te herstellen en te bouwen tot op de gezalfde de vorst zeven weken zullen zijn: [de versverdeler wordt hier met een dubbele punt weergegeven] en gedurende tweeënzestig weken zal ze opnieuw gebouwd worden met straten en grachten (eromheen), zelfs in de druk der tijden.” De vertaling van de Jewish Publication Society of America luidt in dezelfde trant: „. . . zeven weken zullen zijn; en in tweeënzestig weken zal ze herbouwd worden”. In deze twee vertalingen worden respectievelijk de woorden „gedurende” en „in” gebruikt, kennelijk om de interpretatie van de vertalers te ondersteunen.

Professor E. B. Pusey zegt in een voetnoot bij een van zijn in drukvorm verschenen colleges aan de Universiteit van Oxford over de accentuatie door de masoreten: „De joden zetten de hoofddeler van het vers onder... [zeven], met de bedoeling de twee getallen, 7 en 62, te scheiden. Dit moeten zij met onoprechte bedoelingen hebben gedaan, ........ (zoals Rasji [een vooraanstaand joods rabbijn uit de 11de en 12de eeuw G.T.] zegt in een afwijzing van de letterlijke uitleg, die de christelijke zienswijze ondersteunde) ’wegens de ketters’, d.w.z. de christenen. Wanneer het laatste zinsdeel zo afgescheiden wordt, kan het niets anders betekenen dan dat ’straat en muur gedurende tweeënzestig weken hersteld en gebouwd zullen worden’, d.w.z. dat de herbouw van Jeruzalem 434 jaar zou moeten duren, en dat zou onzinnig zijn.” — Daniel the Prophet, 1885, blz. 190.

In hun verklaring van Daniël 9:26 (Le), welk vers gedeeltelijk luidt: „En na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden afgesneden zonder een opvolger te hebben”, passen de joodse commentators de 62 weken toe op een periode tot aan de tijd van de Makkabeeën, en de uitdrukking „gezalfde” op koning Agrippa II, die ten tijde van Jeruzalems verwoesting in 70 G.T. leefde. Anderen zeggen dat het om Onias ging, een hogepriester die in 175 v.G.T. door Antiochus Epiphanes werd afgezet. Door de profetie op een van deze mannen van toepassing te brengen, wordt ze van elke betekenis beroofd, en de tegenstrijdigheid in de datering maakt de profetische tijdaanduiding van 62 weken absoluut onnauwkeurig. — Zie Soncino Books of the Bible (commentaar op Da 9:25, 26), onder redactie van A. Cohen, Londen, 1951.
http://www.geschiedenis.nl/forum/index.php?topic=891.15
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Ik moet zeggen dat ik je schrijfstijl zo nu en dan wat moeilijk te volgen vind.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Wat mij elke keer weer verbaasd is dat je dit soort topics opent op een forum waar het merendeel niet gelovig is. Wat is je doel dan toch? Jezelf overtuigen? Keer op keer sta je na enkele antwoorden met je mond vol tanden en moet je dan dit weer opzoeken, dan dat weer, dan moet je weer fors studeren. Wat beoog je toch? Evangelisatie? Wankelt je geloof en zoek je bevestiging? Ik heb diep respect voor de FT-ers die steeds weer geduldig op jouw bijdragen ingaan. Diep respect en ik neem mijn petje af voor hen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Wat mij elke keer weer verbaasd is dat je dit soort topics opent op een forum waar het merendeel niet gelovig is. Wat is je doel dan toch? Jezelf overtuigen? Keer op keer sta je na enkele antwoorden met je mond vol tanden en moet je dan dit weer opzoeken, dan dat weer, dan moet je weer fors studeren. Wat beoog je toch? Evangelisatie? Wankelt je geloof en zoek je bevestiging? Ik heb diep respect voor de FT-ers die steeds weer geduldig op jouw bijdragen ingaan. Diep respect en ik neem mijn petje af voor hen.
Als het je nog niet opgevallen is, ik kom met argumenten en bewijzen, jij komt nu ook weer met een eigen mening,en nogal verwarrend, ik kan er geen enkel argument uit distileren.
Jij hebt een storende invloed op het verloop van de topic, als het je niet boeit , zou ik willen aanraden hier niet te komen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Arthas

Dit haal ik uit de joodse zienswijze, zie mijn 2 vorige posting
Weet daarom en begrijp dat er vanaf het uitgaan van het woord om Jeruzalem te herstellen en te bouwen tot op de gezalfde de vorst zeven weken zullen zijn: [de versverdeler wordt hier met een dubbele punt weergegeven] en gedurende tweeënzestig weken zal ze opnieuw gebouwd worden met straten en grachten (eromheen), zelfs in de druk der tijden

Dit houdt in volgens het verdeelsysteem dat zij toepassen:
Jeruzalem gedurende eeuwen lang herbouwd moet worden, als ik nu stakingen, werkonderbrekingen, vakantie, vorstverlet, feestdagen incalculeer lijkt mij dat wel een erg lang bouwproject.
Het komt bij mij over, dat zij hoe dan ook van die akelige messiaanse profetie af willen en als dat met creatief rekenen moet, geen probleem voor hen.

Zie ook:
De vertaling van de Jewish Publication Society of America luidt in dezelfde trant: „. . . zeven weken zullen zijn; en in tweeënzestig weken zal ze herbouwd worden

Is onze zienswijze nu niet een stuk realistischer.
Zelfs de messiaanse intepretatie van veel kerken , die anders is dan de onze komt mij meer up to date over

Er zijn met betrekking tot de betekenis van de profetie talloze andere zienswijzen naar voren gebracht, sommige Messiaans en andere niet-Messiaans. In dit verband kan nog worden opgemerkt dat de oudste voorhanden zijnde Septuaginta-vertaling sterk verdraait wat er in de Hebreeuwse tekst staat. Zoals professor Pusey in Daniel the Prophet (blz. 328, 329) ui-zette, heeft de vertaler de aangegeven tijdsperiode vervalst, alsook woorden toegevoegd, veranderd en verplaatst om de profetie als ondersteuning voor de strijd van de Makkabeeën te gebruiken. Die duidelijk verdraaide vertaling is in de meeste moderne uitgaven van de Septuaginta vervangen door een vertaling van Theodotion, een joodse geleerde uit de 2de eeuw G.T., wiens weergave overeenkomt met de Hebreeuwse tekst.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kochimodo schreef:Wat mij elke keer weer verbaasd is dat je dit soort topics opent op een forum waar het merendeel niet gelovig is. Wat is je doel dan toch? Jezelf overtuigen? Keer op keer sta je na enkele antwoorden met je mond vol tanden en moet je dan dit weer opzoeken, dan dat weer, dan moet je weer fors studeren. Wat beoog je toch? Evangelisatie? Wankelt je geloof en zoek je bevestiging? Ik heb diep respect voor de FT-ers die steeds weer geduldig op jouw bijdragen ingaan. Diep respect en ik neem mijn petje af voor hen.
Niks storend. Kochimodo doet met zijn laatste opmerking precies wat ik even nodig had: mij een gevoel geven dat ik niet mijn tijd verdoe. Ik maak eruit op dat hij heel fijntjes laat weten dat ik gewoon door moet gaan, eenvoudig omdat het nodig is en het onkruid gewied moet worden.

Bij deze vat ik dus weer nieuwe moed. Maak je borst maar weer nat, Antoon. :lol:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Wat betreft Onias III, de naam is al vele malen gevallen. Het feit dat Antoon nu reageert alsof hij de naam voor het eerst tegenkomt laat duidelijk zien dat hij niet luistert naar wat een ander naar voren brengt.
Van Onias kan sprake zijn in Daniël 11, zie deze posten:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 733#158733
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 750#158750 (hier wordt hij genoemd Oniah III)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 982#158982

In deze post http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 016#159016 legde ik uit dat de zaak waar het om gaat in Daniël 11 is:
Rereformed schreef:De kwestie is óf de hogepriester óf een wereldlijke bondgenoot van Antiochus IV.
Jezus komt helemaal nergens in aanmerking als alternatief in deze passage. Dit is zoals ik al tweemaal heb beargumenteerd, volkomen onmogelijk.
In Daniël 9 wordt met de gezalfde zeerzeker Onias III bedoeld:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 295#159295
In deze post verwijs ik naar de Jewish Encyclopedia, waar gezegd wordt dat de laatste jaarweek duidelijk de laatste zeven jaar van Antiochus Epiphanus zijn, en dat die jaarweek werd ingeluid door de moord op Onias III, de gezlafde hogepriester. Aangezien alle details passen op die laatste 7 regeringsjaren van deze gehaatte vorst, is dit overduidelijk een verwijzing naar het uit de weg ruimen van de door God aangestelde hogepriester, de hoogste aardse autoriteit voor de joden in die tijd.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 247#162247
In deze post verwijs ik je naar de Wikipedia die de moord op Onias III in het jaar 170 ook als het inluiden van de laatste jaarweek beschouwt. Wellicht heb je deze teksten overgeslagen omdat ze in het engels gegeven worden, en je daar nooit zin in hebt te lezen. Voor jouw gemak zal ik die engelse tekst nu maar vertalen dan:
Wikipedia schreef:Moderne bijbelwetenschappers, de Joodse Encyclopedie, de Joodse Studiebijbel van de Publication Society en ook evangelische bijbelgeleerden zoals Vanderwaal, Goldingay, en Lucas, zijn het er allemaal over eens dat de profetie van de 70 jaarweken een ex eventu profetie was toegespitst op de tijd van Antiochus Epiphanus. De ‘gezalfde vorst’ die na zeven jaarweken opstaat moet Cyrus zijn, die ook ‘de gezalfde des Heren’ wordt genoemd in Jesaja 45:1.Deze vorst vaardigde het decreet uit voor de herbouw van Jeruzalem...
De laatste jaarweek moeten de jaren 170-164 zijn. Deze jaarweek begon met ‘de moord op een gezalfde’ (Dan. 9:26), waarmee de moord op Onias III, de legitieme hogepriester, in 170 BC, bedoeld wordt (zie Lev. 4:3 voor de zalving van de priester; ‘het verderf over de stad en het heiligdom’ (9:26) verwijst naar de verwoesting van Jeruzalem en de ontwijding van de tempel in 168 BC door de strijdkrachten van Antiochus IV (1 Macc 1:29-39); het ‘tot aan het einde van de strijd zullen er verwoestingen zijn’ verwijst naar de 6e Syrische oorlog (zie ook Daniel 11:30); het "sterke verbond dat één week stand houdt" (9:27) verwijst naar een verbond tussen afvallige joden en Antiochus IV; ‘op de helft van de week zal hij de offerdienst doen ophouden’ duidt op het decreet van Antiochus om de tempeldienst aan Jahweh te verbieden in 167 BC; the "verwoesting brengende gruwel"(9:27) duidt op het altaar voor Zeus dat Antiochus in de tempel liet neerzetten en de ‘zalving van het heilige der heiligen’ duidt op de uiteindelijke hernieuwde wijding van de tempel aan God, in 164 BC
In post http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 719#166719 laat ik dit weten:

Daniël 9:26: 26
En na de 62 jaarweken (434 jaar na het uitgaan van Gods woord aangaande de herbouw van Jeruzalem, oftewel na het tijdstip dat Jeremia de profetie kreeg) zal een gezalfde gedood worden: dit doelt op de hogepriester Onias III, exact net zoals in hoofdstuk 11. Alweer kan het niet op de Messias slaan, aangezien dit begrip helemaal niet bestond in de tijd van Daniël, zeker niet in de tijd waarin jij Daniël plaatst. Bovendien maakt het NT overduidelijk dat niemand afwist van een messias die moest sterven, iets wat onmogelijk het geval zou kunnen zijn indien de Jehovagetuigevertaling de juiste is.

In http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 989#166989 wordt Onias III door mij voor de 8ste maal ten tonele gevoerd!

En nu laat Arthas jou weten: “Antoon. Het is gewoon overduidelijk dat Daniel 9:26 en 11:22 over de ontzette en later vermoorde hogepriester Onias III gaat. Hoe duidelijk wil je het hebben?”

En pas nu reageer je met “die naam gaat naar mijn bestand ,ik ga het uitzoeken, bedankt voor je inbreng, ik wil dit beschouwen als een argument en zodanig behandelen, als Rereformed de naam al eerder gegeven heeft , Exuses dan, ik heb zoveel te onderzoeken ook dingen buiten de bijbel, dat gegevens mij kunnen ontgaan.”

Je hebt eenvoudig al de voorgaande eindeloze posten die ik je voorgeschoteld heb nooit overdacht, nooit bestudeerd, overgeslagen, genegeerd! Of het ene oor in laten gaan en meteen via het andere oor weer naar buiten overgeheveld. Het is werkelijk geen wonder dat je gesprekspartner het uiteindelijk niet meer ziet zitten met jou te discussiëren.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

En wanneer je je er dan in gaat verdiepen krijgen we dit antwoord:
Antoon schreef: Ik vind het op zijn minst aanvechtbaar dat er een priester opeens die status krijgt, ook al zijn er kenmerken die op de profetie lijken, zomaar ineens het aspect van de 390 jaar precies komt gewoon niet uit de verf, , theologische aspecten zoals, het zalven van de heilige de heiligen, het ingaan van een nieuw verbond, om er 2 van de 10 te noemen, ik kan hier weinig mee mee.
Alweer geeft dit enkel blijk van niet mijn voorgaande postings gelezen te hebben. Alles wat je naar voren brengt is door mij al herhaaldelijk becommentarieerd en weerlegd.
Wat is ‘aanvechtbaar dat er een priester opeens die status krijgt’ nu voor een opmerking? De status van wat? Van Messias? Die status geven Jehovagetuigen aan deze figuur. De tekst in Daniël kent helemaal geen messias en ik heb je meerdere malen laten zien dat het onmogelijk op de messias kán slaan.
En wat wil je nu zeggen met ‘ineens het aspect van de 390 jaar precies komt gewoon niet uit de verf’. Onderstreept nog wel. Blijkbaar bedoel je er 490 jaar mee. En blijkbaar heb je het nog steeds vertikt om mijn herhaalde gedetailleerde uitleggingen hoe de 490 jaar exact ingepast kan worden van het moment dat Jeremia zijn profetie kreeg (ca. 605 voor de jaartelling) tot aan 164, de dood van Antiochus IV, en hoe de dood van Onias III exact na de 69ste jaarweek plaatsvindt.

Vervolgens kom je met deze tekst:
Antoon schreef: Dit haal ik uit de joodse zienswijze, zie mijn 2 vorige posting
Weet daarom en begrijp dat er vanaf het uitgaan van het woord om Jeruzalem te herstellen en te bouwen tot op de gezalfde de vorst zeven weken zullen zijn: [de versverdeler wordt hier met een dubbele punt weergegeven] en gedurende tweeënzestig weken zal ze opnieuw gebouwd worden met straten en grachten (eromheen), zelfs in de druk der tijden

Dit houdt in volgens het verdeelsysteem dat zij toepassen:
Jeruzalem gedurende eeuwen lang herbouwd moet worden, als ik nu stakingen, werkonderbrekingen, vakantie, vorstverlet, feestdagen incalculeer lijkt mij dat wel een erg lang bouwproject.
Het komt bij mij over, dat zij hoe dan ook van die akelige messiaanse profetie af willen en als dat met creatief rekenen moet, geen probleem voor hen.

Zie ook:
De vertaling van de Jewish Publication Society of America luidt in dezelfde trant: „. . . zeven weken zullen zijn; en in tweeënzestig weken zal ze herbouwd worden

Is onze zienswijze nu niet een stuk realistischer.
Zelfs de messiaanse intepretatie van veel kerken , die anders is dan de onze komt mij meer up to date over
Ik heb je nota bene in deze post http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 475#166475 vijf moderne christelijke bijbelvertalingen gegeven. Ze zijn het allemaal eens met de joodse vertaling. Je opmerking dat de interpretatie van veel kerken met die van jullie overeenkomt slaat dus nergens op. En alweer laat je zien nooit mijn bijdragen te bestuderen.

Of je er nu een punt of een dubbelepunt of een puntkomma bij neerzet (zoals de latere masoreten gedaan hebben) doet er helemaal niet toe. Dat is slechts een verduidelijking van de strekking die zonder dat teken ook duidelijk is. De strekking van het vers maakt enkel zin op die manier. De Jehovagetuige vertaling maakt dat overduidelijk:

Jehovagetuigenbijbel: “En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messias [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, zullen zijn.“

Ik heb jou gevraagd om eens uit te leggen hoe de periode vanaf het woord om Jeruzalem te herbouwen tot op de Messias zowel 7 jaarweken alsook 62 jaarweken kan zijn. Ik krijg daar uiteraard nooit antwoord van je op, aangezien zo’n vertaling van de tekst taalkundig gezien volslagen wartaal is.
Misschien bedoelt deze vertaling eenvoudig te zeggen ‘zeven jaarweken en 62 jaarweken’, maar dan vraag ik je waarom er zo’n tweedeling staat. Uiteindelijk maak je ervan: zeven jaarweken voor de duur van de herbouw van de muren van Jeruzalem en daarna nog 62 jaarweken voor het verschijnen van de Messias. Een volslagen uit de lucht gegrepen interpretatie, want de tekst zegt in de verste verten niet dat die 7 jaarweken op de bouw van de muren van Jeruzalem slaan. De tekst spreekt gewoon over de herbouw van Jeruzalem en daarmee werd in 537 al begonnen.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

De profetie gaat gewoon verder na de messias tot in onze tijd Rereformed
Mat 24,15
Wanneer jullie dus de “verwoestende gruwel” waarover gesproken is door de profeet Daniël, zien staan op de heilige plaats (lezer, begrijp dit goed

ik heb nu niet veel tijd ,morgen ga ik verder ook adviseer ik je om de postings nog eens door te lezen, ik heb overal een onderbouwd antwoord op gegeven . niet in de laatste plaats wijs ik er nogmaals op dat het door andere kerken ook als een Messiaanse profetie gezien wordt, waarom zou ik de joodse versie moeten aannemen ,die er een rommeltje van maakt?

Daniël 9:24
24 Zeventig weken zijn vastgesteld over uw volk en over uw heilige stad, om de overtreding te doen eindigen en aan zonde een eind te maken en verzoening te doen voor dwaling en om voor onbepaalde tijden rechtvaardigheid in te voeren en een zegel te drukken op visioen en profeet, en om het Heilige der Heiligen te zalven. 25 En gij dient te weten en het inzicht te hebben [dat] er vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messías [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken, zullen zijn. Ze zal terugkeren en werkelijk herbouwd worden, met een openbaar plein en een gracht, maar in de druk der tijden. 26 En na de tweeënzestig weken zal [de] Messías worden afgesneden, met niets voor zichzelf. En de stad en de heilige plaats zullen door het volk van een leider die komt, ten verderve worden gebracht. En het einde ervan zal door de vloed zijn. En tot [het] einde zal er oorlog zijn; datgene waartoe besloten is, is verwoestingen. 27 En hij moet [het] verbond voor de velen één week lang van kracht laten blijven; en op de helft van de week zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden. En op de vleugel van walgelijkheden zal degene komen die verwoesting veroorzaakt; en totdat een verdelging [voltrokken is], zal zich dan juist datgene waartoe besloten is, ook over degene die woest ligt, uitstorten.”

dat stukje walgelijkheden had ik nog niet besproken, bij deze dan

Mat 24,15
Wanneer jullie dus de “verwoestende gruwel” waarover gesproken is door de profeet Daniël, zien staan op de heilige plaats (lezer, begrijp dit goed.
Gewoon duidelijk dat er geen personen halverwege de tweede eeuw voor GT.
gepind kunnen worden aan de profetie, Jezus zelf had het erover dat de vervulling in de toekomst lag ,en wel in 60 GT toen Titus Jerusalem innam , met de raadgever Flavius Josephus aan zijn zijde.
Laatst gewijzigd door antoon op 23 mei 2009 17:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vervolgens tracteer jij ons eindelijk op de bron van al jouw kennis over de 70 jaarweken. Je praat ene A_Lexiers op een ander forum na: http://www.geschiedenis.nl/forum/index.php?topic=891.15

Je maakt het ons niet duidelijk wie dit is, maar uit zijn gebruik van de naam ‘Jehova’ en de bijbelvertaling van de Jehovagetuigen die hij gebruikt, kan men meteen opmaken dat het een Jehovagetuige is.

Laat ik eerst dit opmerken: in plaats van in te gaan op wat ik naar voren heb gebracht, en de suggestie van Arthas ter harte nemen om eens iets anders te gaan lezen dan Jehovagetuigenmateriaal, ga je dus enkel weer op de Jehovagetuigentoer. En aangezien je zelf er de ballen niet van snapt –hetgeen je telkens toegeeft- moet weer een andere Jehovagetuigeautoriteit erbij gesleept worden.
Laat ik de tekst van meneer Lexier eens doornemen:

Ten eerste neemt hij klakkeloos de valse bijbelvertaling van het wachttorengenootschap over. Zoals in dit topic is opgemerkt kan er werkelijk niet ‘De Messias, de Leider’ staan, en even verder dat ‘de Messias zal worden afgesneden’. Want ‘de Messias’ was helemaal geen begrip in Daniëls tijd en bovendien laat het Nieuwe Testament weten dat niemand weet had van een Messias die moest sterven. Hoe duidelijker kun je het op je bord krijgen?

Vervolgens komt meneer Lexier weer met een beginpunt van de profetie van de 70 jaarweken aan in de tijd van Nehemia. Dat moet hij uiteraard –net als alle andere christenen- doen om op Jezus uit te kunnen uitkomen. Maar het gaat zoals ik al vele malen gezegd heb niet op:

1-men moet rekenen vanaf het punt dat Gods woord uitging aangaande de herbouw van Jeruzalem, dwz het beginpunt van de profetie is het jaar dat Jeremia de profetie kreeg.
2-Zelfs indien je het wil laten beginnen op het punt dat het decreet van een koning werd uitgevaardigd om Jeruzalem te herbouwen dan kan het niet op de tijd van Nehemia slaan, want het decreet om Jeruzalem te herbouwen werd al bijna 100 jaar eerder uitgevaardigd. We hebben hier dus een grof voorbeeld van misleiding en inlegkunde. Zie hoe slinks deze meneer Lexier het doet:
a_lexier schreef: Zowel uit de wereldlijke als uit de bijbelse geschiedenis blijkt dat Jezus vroeg in de herfst van 29 G.T. tot Johannes kwam en zich liet dopen, waardoor hij de Gezalfde, Messias de Leider, werd. [Tijdstip van zijn geboorte, lengte van zijn bediening].) Wanneer wij vanaf dit geschiedkundige uitgangspunt terugtellen, kunnen wij vaststellen dat de 69 jaarweken in 455 v.G.T. begonnen. In dat jaar vond het betekenisvolle „uitgaan van het woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen” plaats.
Hij begint dus met Jezus, gaat mooi terugrekenen en komt uit op 455, en zet er vervolgens neer dat in dat jaar het betekenisvolle uitgaan van het woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen plaatsvond! Nota bene terwijl de bijbel elders duidelijk zegt dat Kores de tempel en de stad Jeruzalem zal herbouwen! Ja, natuurlijk is dat jaar betekenisvol als je van tevoren al hebt bepaald waarvandaan je gaat terugtellen! Maar Daniël spreekt helemaal niet over een betekenisvolle latere datum waarop opnieuw een decreet wordt uitgevaardigd en opnieuw aan het herstel van Jeruzalem wordt gewerkt.

Vervolgens krijgen we dit te horen:
a_lexier schreef: De herstelwerkzaamheden aan de muren werden op de 25ste dag van de maand Elul (augustus/september), in slechts 52 dagen, voltooid (Ne 6:15). Na de herbouw van de muren ging men over tot het herstellen van de rest van Jeruzalem. In de eerste zeven „weken” (49 jaar) waren Nehemia, bijgestaan door Ezra, en later anderen die hen wellicht zijn opgevolgd, „in de druk der tijden” werkzaam; zij hadden zowel van binnenuit, van de joden zelf, als van buitenaf, van de zijde der Samaritanen en anderen, met moeilijkheden te kampen (Da 9:25). In het boek Maleachi, dat na 443 v.G.T. werd geschreven, wordt scherpe kritiek uitgeoefend op de slechte toestand waarin de joodse priesterschap tegen die tijd was komen te verkeren. Men neemt aan dat Nehemia’s terugkeer naar Jeruzalem volgend op een bezoek aan Artaxerxes (vgl. Ne 5:14; 13:6, 7) na die tijd plaatsvond. Hoe lang hij na 455 v.G.T. zijn bemoeienissen in verband met de opbouw van Jeruzalem nog heeft voortgezet, onthult de bijbel niet. Maar het werk werd blijkbaar binnen 49 jaar (zeven jaarweken) voltooid in de mate waarin dat noodzakelijk was, en Jeruzalem en zijn tempel bleven tot de komst van de Messias bestaan.
Hoe zit het Antoon? Volgens jou, ergens hiervoor in dit topic, duurde het bouwen van de muren 49 jaar! Blijkbaar verzon je dit omdat ik al opgemerkt had dat Jeruzalem allang herbouwd was voordat Nehemia er aan verder ging. Meneer Lexier zegt dat zelfs de muren al bestonden en ze in slechts 52 dagen even hersteld werden in de tijd van Nehemia!
De bijbel zegt inderdaad dat Jeruzalem al zo’n 100 jaar eerder werd opgebouwd, zoals ik in het voorgaande al heb laten weten:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 278#162278
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 346#162346

Voorts concludeert meneer Lexier geheel uit het niets dat de hernieuwde herstelwerkzaamheden in totaal precies 49 jaar in beslag namen! Hoe weet hij dat? Nou, gewoon: Blijkbaar, schrijft hij! Hoezo blijkbaar? Waar blijkt dit anders uit dan uit het klakkeloze geloof van bijbelrijmelaars die al van tevoren ervan uitgaan dat het zo moet zijn? Nergens in de bijbel horen we namelijk hierover. Dit is dus geen profetie die dus in vervulling gaat, maar eenvoudig het geheel verzinnen van een gebeurtenis die je uitroept tot exact 49 jaar en daarna ga je roepen: zie je wel hoe prachtig de profetie uitkomt!? ! Zo is het nogal gemakkelijk om de jaarweken tot een goddelijke profetie en argument voor de goddelijkheid van de bijbel te laten doorgaan!

Vervolgens het punt waarop de Messias afgesneden wordt:
a_lexier schreef: Op de helft van de week „afgesneden”. Gabriël zei verder tot Daniël: „Na de tweeënzestig weken zal de Messias worden afgesneden, met niets voor zichzelf” (Da 9:26). Enige tijd na het einde van de ’zeven plus tweeënzestig weken’, in werkelijkheid zo’n drie en een half jaar daarna, werd Christus door de dood aan een martelpaal afgesneden.
Alweer zien we hier een oneerlijkheid. Meneer Lexier komt met zijn berekening op het jaar 29 uit. Maar dat is het begin van het optreden van Jezus. Hij wordt pas drie jaar later vermoord! Dús verdraait hij voor het gemak even de tekst van Daniël. De Messias wordt helemaal niet na 7 plus 62 jaarweken afgesneden, -zoals de tekst in Daniël zegt-, maar op de helft van de 70ste jaarweek! Leuke vondst, want dat is natuurlijk ook na de 7+62 jaarweken, maar niet eerlijk, want er staat nergens dat het gebeurt op de helft van van de 70ste jaarweek, er staat dat het gebeurt na de 62ste jaarweek. De woorden die meneer vet drukt zijn nu net woorden die helemaal niet uit de tekst kunnen worden opgemaakt!
a_lexier schreef: Verbond „één week lang” van kracht. Daniël 9:27 luidt: „En hij moet het verbond voor de velen één week lang [ofte wel zeven jaar] van kracht laten blijven; en op de helft van de week zal hij slachtoffer en offergave doen ophouden.” Het hier genoemde „verbond” kon niet het Wetsverbond zijn, want drie en een half jaar nadat de zeventigste „week” was begonnen, werd dit verbond op basis van Christus’ slachtoffer door God opgeheven: „Hij heeft het [het met de hand geschreven document ofte wel de Wet] uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen” (Kol 2:14). En: „Christus heeft ons losgekocht van de vloek der Wet . . . Het doel was dat de zegen van Abraham door bemiddeling van Jezus Christus aan de natiën ten deel zou vallen” (Ga 3:13, 14). God heeft echter wel door bemiddeling van Christus de zegeningen van het Abrahamitische verbond aan Abrahams natuurlijke nakomelingen doen toekomen en de heidenen daarvan buitengesloten tot aan het tijdstip waarop Petrus het evangelie predikte tot de Italiaan Cornelius (Han 3:25, 26; 10:1-48 ). Deze bekering van Cornelius en zijn huisgezin vond plaats na de bekering van Saulus van Tarsus, die algemeen op omstreeks 34 G.T. wordt gesteld; hierna genoot de gemeente een periode van vrede en werd ze opgebouwd (Han 9:1-16, 31). Het schijnt dus dat Cornelius omstreeks de herfst van 36 G.T. in de christelijke gemeente werd opgenomen, en daarmee eindigde de zeventigste „week”, of eindigden 490 jaar, gerekend vanaf 455 v.G.T.
Hier heeft meneer Lexier helemaal niet begrepen dat de ‘hij’ van deze tekst helemaal niet op de gezalfde slaat, maar op de wereldlijke vorst, ‘de leider die komt van een vreemd volk’ oftewel Antiochus IV die een verbond sloot met afvallige joden, want de gezalfde is net vermoord en van een verbond met die persoon kan dus helemaal geen sprake zijn. Dat zou alleen kunnen indien er een verwijzing bij zou staan dat hij weer uit de dood zou opstaan.

Ik heb je er ook op gewezen dat de Jgvertaling van vers 27 alweer misleidend is. Zij voegt het woordje 'het' in dat er niet staat. Er staat een verbond. Er staat ook niet dat hij het maar voor één jaarweek van kracht zal laten blijven. Er staat dat hij een verbond sluit dat (de geschiedenis zal het laten zien) één jaarweek zal stand houden.
a_lexier schreef: Slachtoffers en offergaven „doen ophouden”. De uitdrukking „doen ophouden” die in verband met slachtoffer en offergave wordt gebezigd, betekent letterlijk „sabbat doen houden, doen rusten, met werken doen ophouden”. Het „slachtoffer en [de] offergave” die volgens Daniël 9:27 zouden moeten „ophouden”, konden geen betrekking hebben op het loskoopoffer van Jezus, en het zou ook niet logisch zijn te veronderstellen dat het daarbij ging om eventuele geestelijke slachtoffers van zijn volgelingen. Ze moeten betrekking hebben op de slachtoffers en offergaven die overeenkomstig de wet van Mozes door de joden in de tempel te Jeruzalem werden gebracht.

„De helft van de week” zou in het midden van de zeven jaar vallen, ofte wel aan het einde van de eerste drie en een half jaar van die „week” van jaren. Aangezien de zeventigste „week” omstreeks de herfst van 29 G.T. begon — toen Jezus gedoopt en de Christus of de Gezalfde werd — zou de helft van die week (drie en een half jaar) zich uitstrekken tot de lente van 33 G.T., ofte wel tot het Pascha (14 Nisan) van dat jaar. Volgens de Gregoriaanse kalender viel die dag kennelijk op 1 april 33 G.T. De apostel Paulus deelt ons mee dat Jezus ’was gekomen om Gods wil te doen’, die inhield dat hij ’het eerste [de slachtoffers en offergaven volgens de Wet] wegdeed om het tweede in te stellen’. Dit deed Jezus door zijn eigen lichaam als slachtoffer te brengen. — Heb 10:1-10.

Hoewel de joodse priesters slachtoffers bleven brengen in de tempel te Jeruzalem totdat die in 70 G.T. werd verwoest, hielden de slachtoffers voor zonde op in die zin dat ze door God niet meer werden aanvaard of voor hem geen rechtsgeldigheid meer hadden. Vlak voor zijn dood zei Jezus tot de inwoners van Jeruzalem: „Uw huis wordt u verlaten achtergelaten” (Mt 23:38 ). Christus „heeft voor altijd één slachtoffer voor zonden gebracht . . . Want door één slachtoffer heeft hij hen die geheiligd worden, voor altijd tot volmaaktheid gebracht.” „Welnu, waar [zonden en wetteloze daden] vergeven zijn, daar is geen offergave voor zonde meer” (Heb 10:12-14, 18 ). De apostel Paulus vestigt er de aandacht op dat in de profetie van Jeremia gesproken wordt over een nieuw verbond, waardoor het vroegere verbond [het Wetsverbond] verouderd was gemaakt en oud werd en „op het punt [stond] te verdwijnen”. — Heb 8:7-13.
Dit vers kan, zoals ik in het bovenstaande heb laten zien, prachtig worden ingepast in de laatste zeven regeringsjaren van Antiochus IV. Maar de JG uitleg klopt van geen kant. Lexier laat het ophouden van de offerdienst slaan op wat Jezus met zijn offer voor God in de hemel teweegbracht! Een uiterst geforceerde oplossing, want het vers in Daniël slaat heel duidelijk letterlijk op het ophouden van de offerdienst in de tempel, iets wat ook letterlijk gebeurde op de helft van de laatste jaarweek van Antiochus' bewind. En iets wat in geen velden of wegen uit het Nieuwe Testament gehaald kan worden, zoals de verwijzing van Lexier naar Hebreeën 10 duidelijk laat zien. De passage van Daniël (tussen haakjes) op de NT tekst te laten slaan slaat echt nergens op: “Jezus ’was gekomen om Gods wil te doen’, die inhield dat hij ’het eerste [de slachtoffers en offergaven volgens de Wet] wegdeed om het tweede in te stellen’.

Lexier moet vervolgens nog een redenering uitvinden om eronderuit te komen dat de tempeldienst gewoon doorging: “De slachtoffers voor zonde hielden op in die zin dat ze door God niet meer werden aanvaard of voor hem geen rechtsgeldigheid meer hadden.” Ja, zo kunnen we alles naar onze hand zetten! Er is hier echt geen sprake meer van zinvolle bijbeluitleg.
a_lexier schreef:Overtreding en zonde beëindigd. Dat Jezus in de dood werd afgesneden, werd opgewekt en in de hemel verscheen, had tot gevolg dat ’overtreding werd beëindigd en aan zonde een eind werd gemaakt, alsook verzoening werd gedaan voor dwaling’ (Da 9:24).
Alweer onzin. Het vers is namelijk een commentaar op de profetie van Jeremia. Het gaat om een einde te maken aan de ballingschap, oftewel de straf voor de zonde waarvoor de joden uit hun land moesten.

De frase Zalving van het Heilige der Heiligen slaat zoals opgemerkt op de hernieuwe inwijding van de tempel nadat Antiochus van het toneel is verdwenen.
De frase Eeuwige rechtvaardigheid ingevoerd slaat uiteraard op de eschatologische verwachting van de schrijver van Daniël dat het einde hiermee zou worden ingeluid. Zie hoofdstuk 12. Hij zat er wat dat betreft gewoon naast. Dat is de moeilijkste pil voor gelovigen om te slikken, maar ze ontkomen er uiteindelijk niet aan.
Born OK the first time
Plaats reactie