Geplaatst: 02 jan 2005 00:08
Ik niet, aangezien het hier niet om "miereneukerij" gaat.Ik denk dat mieren dat ook doen.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Ik niet, aangezien het hier niet om "miereneukerij" gaat.Ik denk dat mieren dat ook doen.
---> U bedoelt ( bijvoorbeeld )moord vanuit een bepaald(ziek) gevoel van bevrediging en genot.
JazekerDan zie je dat er ook in kerken wat genuanceerder wordt gedacht over de almacht van God...
Dank je wel voor de link, dit is interessant.Mar schreef:Misschien moeten jullie eens kijken naar dit artikel:
http://www.katholieknederland.nl/actual ... 62604.html
Dan zie je dat er ook in kerken wat genuanceerder wordt gedacht over de almacht van God...
Akkoord , dat is zeker erg noodzakelijk op het persoonlijke vlakIn feite denk ik dat hij gelijk heeft dat de mens niet zonder hoop kan leven
Katholieken zijn niet gebonden aan de "sola scriptura", de doctrine dat kennis van God alleen uit de bijbel komt. Katholieken hebben door de eeuwen heen een elaboraat systeem van kerkvaders, heiligen, en pauselijke decreten die ook onderdeel uitmaken van de religie. Voor zover ik het begrijp is het idee van "almacht" hierin uitgewerkt.Mar schreef:Voor mij was de link in die zin verhelderend, dat ik voortdurend oploop tegen dat woord "Almachtig". In de hele Bijbel komt het, naar mijn beste weten, slechts een doodenkele keer voor en waarom dit dus een dogma geworden is, is mij een raadsel.
Ook als je "almachtigheid" niet accepteert, lijkt het me moeilijk voor een godsgelovige om de grote macht van zijn of haar God te ontkennen. Ik begrijp dat jij protestants-christelijk bent, dan geloof jij toch ook dat God op heel wat plaatsen in de bijbel Zijn macht laat zien - of niet?Want je loopt voortdurend op tegen de vraag: "waarom liet God toe", waarom greep God niet in"?
Precies deze overweging was voor mij de aanleiding om al op jonge leeftijd het mij ingeprente Godsconcept (ik ben katholiek opgevoed) te verwerpen.Ik heb dat in mijn jeugd niet begrepen, ik heb dat niet begrepen naar WOII toe met alle verschrikkingen ervan ( en nog wel tegen het volk dat "Gods volk" wordt genoemd, dus waarom ook kwamen Christenen daar niet tegen in opstand, om maar wat te noemen...)
Dat snap ik niet, wat bedoelen ze dan?Het is de vraag die prompt op fundamentalistische fora wordt gepareerd met "waartoe"?
Romeinen 11:33, het staat er echt. Wat er ook gebeurt, hoe onvoorstelbaar het ook is, het ligt gewoon aan ons beperkte menselijke intellect dat we het niet bevatten. Kortom: de ondergeschiktheid van de rede tegenover God. Een naargeestig idee.Alsof "waartoe" een reden zou geven, een plausibele reden. Ik heb altijd mijn vraagtekens gehad bij de zin: "in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid...." In zijn ondoorgrondelijke onwijsheid" zul je bedoelen. Het zou mij verder afbrengen van het geloof dan wat dan ook.
Het katholicisme heeft zo'n enorme berg aan doctrinale ballast opgebouwd, dat is niet fijn meer. Naast het feit dat de meeste katholieken daardoor niet eens meer weten wat ze geacht worden te geloven, is het systeem ook steeds moeilijker bijeen te houden als 'intern consistent'. Hoewel ik zelf dus atheïst ben, en ex-katholiek, heb ik meer respect voor de protestantse levensovertuiging dan voor de katholieke. In (vele stromen van) het protestantisme wordt in elk geval nog een poging gedaan om de essentie van de bijbel vast te houden.Al ben ik door en door protestants, dit artikel was voor mij toch wel verhelderend. Ik ben dus niet de enige die, als gelovige, vraagtekens heeft bij die 'almacht'...
Ik ben een tegenvoorbeeld. Er is geen hoop. Over 100,000,000,000,000 jaar, als de laatste ster uitgaat, is het heelal dood en blijkt de magistrale zinloosheid van alles. Ik ben daarvan overtuigd, maar desondanks heb ik een behoorlijk leuk leven moet ik zeggen; de truuk is om het "nu" als belangrijk te definieren, te genieten van de schoonheid die er nu is, en je best voor jezelf en de mensen om je heen te doen om het "nu" fijn te maken en te houden.In feite denk ik dat hij gelijk heeft dat de mens niet zonder hoop kan.
Dat klinkt prima, geloof heeft dan voor jou houvast kunnen bieden in moeilijke tijden. De vraag of het geloof "waar" is, is voor jou misschien minder van belang. Voor mijzelf is "waarheid" heel, heel erg belangrijk, en een levenshouding die wat dat betreft niet bevredigend is (zoals een religieuze levenshouding met geloof in een bovennatuurlijke god) past gewoon niet tussen mijn oren.En of dat nu gelovig gegrond is of niet... Als ik naar mij zelf kijk dan is een van de dingen die mij door het leven gesleept hebben die hoop, dat óverleven toch een keer léven zou moeten kunnen worden. En ja, dan is die hoop voor mij persoonlijk gegrondvest op mijn geloof.
Dat is prima dat jij dat vindt, maar als ik dit hoor denk ik: jij of ik, één van ons beiden, heeft gewoon ongelijk, punt uit. Als waarheidslievend mens is het voor mij dan interessant om na te denken over wie van ons tweeën het beste argument heeft, de beste aanwijzingen.Ik kan God niet bewijzen en wil dat ook niet. Wiskundig onderbouwd of niet, het interesseert me niet. Voor mijzelf bestaat Hij, punt uit. Sommige dingen vallen niet te bewijzen, zoals gevoelens niet te bewijzen vallen.
Ik weet alleen dat voor mij het een zekerheid is en ik respecteer de ander als hij/zij zegt dat er geen zekerheid is, of dat diegene zeker weet dat God niet bestaat.
Ja, dat vond ik ook erg sterk. Ik zie op sommige amerikaanse fundi-sites mensen de ramp in azië rationaliseren als een straf van god. Het lijkt mij minimaal gezond om net zoals de theoloog waarnaar jij linkte, de "WAAROM" vraag te stellen aan je god - ook al krijg je geen antwoord.Wat ik wilde aangeven met de link was, dat er ook nog mensen zijn die soms gewoon zeggen het niet te weten, ook al zijn ze gelovig en dat kán af en toe heel bevrijdend werken. (misschien nog wel meer voor gelovigen dan niet-gelovigen!)
Ze bedoelen dan dat God er (in Zijn ondoorgrondelijke (on)wijsheid) wel een bedoeling mee zal hebben... Dan loop ik dus een straatje om. Sommige dingen zijn onverklaarbaar, in die zin, dat er alleen maar vragen zijn en geen antwoorden.Reddish schreef:Quote:
Het is de vraag die prompt op fundamentalistische fora wordt gepareerd met "waartoe"?
Dat snap ik niet, wat bedoelen ze dan?
Kijk maar eens op www.kerken.com, of bij het Refoweb of bij andere nederlandse fundamentalistische fora. Dan schrik je je wezenloos en als ik daar naar kijk zou ik op staande voet ongelovig willen worden...Reddish schreef:Ik zie op sommige amerikaanse fundi-sites mensen de ramp in azië rationaliseren als een straf van god.
en lucht op.(zo, dat is eruit)
Dit is inderdaad een afschuwelijke en mensonterende poppekast .... dat bedoelde ikhet is een humanitaire misdaad deze man niet te ontheffen van zijn verplichtingen.
Wat voor reactie heb je daar achter gelaten????De link naar het fundi forum lijkt uit zijn gevallen .te zijn ...
Ik hoop niet dat je doelt op de voorgaande posts want daarin stond absoluut geen wiskundige onderbouwing dat God niet bestaat. Bijna alle theologen staan overigens achter deze theorie en sluiten de wetenschap in de armen. Dit is niet zo vreemd omdat de wetenschap geen uitspraken doet wat in strijd is met een religie. Het is wel heel vreemd dat veel gelovigen er nog steeds vanuit gaan dat religie en wetenschap niet samengaan. Een ongekende ouderwetse gedachte die waarschijnlijk voorkomt uit het niet snappen van een bepaalde theorie. Veel wetenschappers doen trouwens geen uitspraken of God wel of niet bestaat. Wetenschappers doen uitsluitend uitspraken over datgene wat ze kunnen bewijzen, maar net als elk ander mens vragen ze zich bepaalde zaken af. Waarom mag een wetenschapper zich niet afvragen wat de rol van God is na de Big Bang vanwege de constantheid waarmee alles zich heeft ontwikkeld en nog steeds verder ontwikkelt. Er zijn wetenschappers die God een 'ingenieur in ruste' noemen.Ik kan God niet bewijzen en wil dat ook niet. Wiskundig onderbouwd of niet, het interesseert me niet. Voor mijzelf bestaat Hij, punt uit. Sommige dingen vallen niet te bewijzen, zoals gevoelens niet te bewijzen vallen.