Beste JanVliet, hier een linkje wat misschien meer duidelijk maakt. Het komt erop neer dat intelligentie een paraplubegrip is, een algemene term, en dat de vaardigheden die een IQ test meet een goeie maat zijn voor het meten van een bepaalde vorm van intelligentie namelijk activiteiten die we onder cognitief scharen en dat de IQ test zoals vandaag de dag doorontwikkeld (bv de WAIS III) daar prima voor voldoet. Maar deze maat is dus niet representatief voor het meten van intelligentie als construct in de ruimste zin van het woord, omdat die eenvoudigweg niet te meten ís.janviet schreef:Sorry, maar je hebt me niet overtuigd van mijn 'denkfout'.windsurfer schreef:Nee, er staat dat intelligentie aldus gedefinieerd (in onder andere de genoemde vaardigheden) gemeten kan worden:janviet schreef:Waar zie jij de afbakening van intelligentie die middels een IQ test wordt gemeten? Ik zie juist een heel brede definitie van intelligentie en een zeer groot vertrouwen in de IQ test om intelligente volgens deze brede veelomvattende definitie te metenOok staat er bij wat IQ testen niet meten/ geen rekening mee houden. Ik kan begrijpen dat je deze definitie als breed opvat, maar hij laat zaken die ook van invloed zijn op prestatieniveau, achterwege. Dat is logisch, een IntelligentieQuotient is geen intelligentie. Op die denkfout voortbordurend, interpreteer je de rest van de tekst ook:Intelligence, so defined, can be measured, and intelligence tests measure it well. They are among the most accurate (in technical terms, reliable and valid) of all psychological tests and assessments. They do not measure creativity, character, personality, or other important differences among individuals, nor are they intended to.
Natuurlijk is IQ niet gelijk aan intelligentie. IQ is een maat voor intelligentie, en volgens de onderschrijvers van het statement waar we het over hebben is het zelfs een zeer goede maat voor intelligentie.
Nogmaals de definitie van intelligentie gehanteerd in het statement.Je maakt mij niet wijs dat dit niet een heel brede veelomvattende definitie is. Heel specifiek wordt gezegd dat het niet alleen maar gaat om feitjes kennen of truukjes beheersen, maar om iets veelomvattender. Het enige dat jij inbrengt om aan te geven dat deze definitie onvoldoende breed is, is 'maar hij laat zaken die ook van invloed zijn op prestatieniveau achterwege'. Prestatienivo? We hebben het hier toch over intelligentie en niet over prestatienivo? Die twee zijn toch evident verschillend? Je kunt zeer intelligent zijn en tegelijk zeer lui. Je prestatienivo kan dan wel eens veel minder zijn dan van iemand die minder intelligent is, maar zeer hard werkt.Intelligence is a very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings -- "catching on," "making sense" of things, or "figuring out" what to do.
Bovendien staat hier gewoon 'Intelligence is...'. Wat volgt is dus, volgens de onderschrijvers van het statement, een algemene definitie van intelligentie. Niet een definitie die doelbewust beperkt is om overeen te komen met wat een IQ test meet. Maar goed, als jij denkt dat de gegeven definitie van intelligentie te eng is, dan stel ik voor dat je met een alternatief komt.
Vervolgens stelt het statement inderdaad wat een IQ test niet meet.Maar dit doet niets af aan de waarde van de IQ test als maat voor intelligentie. Sterker nog, ik heb de indruk dat de schrijvers van dit statement dit hebben toegevoegd om aan te geven dat IQ zo'n goede maat is voor intelligentie dat het niet verstoord wordt door andere belangrijke verschillen tussen personen.They do not measure creativity, character, personality, or other important differences among individuals, nor are they intended to
Misschien moet je het dan eens objectief proberen te lezen.windsurfer schreef:Nee dus, maar ik lees het dan ook als iemand die met het meten van cognitieve vaardigheden (middels IQ-testen) vertrouwd is.
Intelligentie als psychologisch construct is, zoals ik reeds eerder aangaf, dus veel breder. De link die jij plaatste gaat enkel en alleen over die cognitieve (of analytische) variant, en laat daarmee andere zaken die van invloed zijn op het totaal prestatieniveau achterwege, zoals bijvoorbeeld epistemische intelligentie.
Gardner is een onderzoeker die zich richt op die intelligentie die helemaal niet met IQ testen te meten is (linguistische, ruimtelijke, logisch-wiskundige, muzikale, lichamelijk-kinetische intelligentie etc). Zo is een topvoetballer als Beckam waarschijnlijk zeer begaafd als het gaat om lichamelijk-kinetische intelligentie. Maar die begaafdheid zul je niet terugzien op een IQ test die cognitieve vaardighedenniveaus in kaart brengt.
Stephen Jay Gould heeft trouwens een mooi standpunt over IQ. Volgens hem is IQ niet meer dan een constructie tot stand gekomen door een psychologische test die vol zit met culturele vooroordelen, en gaat het uberhaupt niet over een in werkelijkheid bestaande persoonlijke eigenschap.
Over meetfouten, flynn-effect en andere afwijkingen (zoals daling IQ bij 50plussers, daling IQ na eerste psychose bij schizofrenie, het verschil bij zelfde kinderen voor en na de zomervakantie) hebben we het in dit topic dan nog niet eens gehad.
Ik ben van mening dat ik goed in staat ben het artikel op zijn waarde te schatten.Misschien moet je het dan eens objectief proberen te lezen.