Re: Uit je lichaam treden
Geplaatst: 15 apr 2010 23:01
Waarom?Chris H schreef:Onlogisch.Ali schreef:Al jouw feitelijkheden zijn ervaringen Windsurfer.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Waarom?Chris H schreef:Onlogisch.Ali schreef:Al jouw feitelijkheden zijn ervaringen Windsurfer.
zo'n experiment geeft geen bruikbare gegevens want je kunt te weinig controle op 'data' uitoefenen omdat je dan weer 'ervaring' als criterium hebt.Maarten schreef:Mensen, even tussendoor een vraag: (uit puur eigen interesse)
Is het onderzoek naar uittredingservaringen gebeurd middels prikkeling van specifieke hersendelen bij mensen die spontaan die uittredingservaringen eerder hadden? Zodat deze mensen, die deze uittredingservaringen eerder hadden, aan de onderzoekers konden bevestigen dat ze, na hersenstimulatie, tot hun verbazing net hetzelfde ervoeren? (...)
In zo'n onderzoek is het dus noodzakelijk dat de OBE'ers zelf kunnen de vergelijking maken, aangezien men dan met zekerheid kan stellen dat het over hetzelfde gaat. (wanneer het experiment van hersenstimulatie meermaals herhaald is met verschillende getuigen van zo'n uittredingservaring).
Omdat de mensen die dat beweren geen a- specifieke selectie vormen; omdat een ervaring een te subjectief gegeven is om te meten langs laboratoriumsetting dus je weet niet of je meting valide is; omdat je uiteindelijk niet weet wat je nu meet dus geen betrouwbare conclusies kunt trekken. Met andere woorden, dat heeft totaal geen zin.Waarom nodigen wetenschappers mensen die beweren uittredingen mee te maken en daar tegen skepsis in blijven geloven, niet uit voor zo'n stimulatie-sessie.
Hoogstwaarschijnlijk verbazen mensen zich over de gelijkenis en de herkenning. (en de mogelijkheden van wetenschap)
Dat zou pas een skeptisch antwoord zijn dat indruk kan maken.
Mvg
Maarten
Omdat je hersenen de interface tussen lichaam en geest zijn, vandaar dat iemand met een hersenbeschadiging wel vaak weet wart ie wil zeggen maar het niet uitgesproken krijgt of soms zelfs andere woorden zegd, terwijl zijn geest gewoon helder is en weet wat hij zelf bedoeld..Chris H schreef: Ook opmerkelijk dat onze hersenen veel energie steken in waarnemen; als dat zonder hersenen ook zou kunnen waarom doen we dat dan niet?
Dat is vanuit jouw perspectief misschien wel een heel bruikbare manier om om te gaan met het feit dat jij voor jezelf hebt besloten dat er wat aan de hand is, waar wij niks mee kunnen. Ik kan me alleen niet herinneren dat je een verdedigbaar voorbeeld genoemd hebt dat overeen komt met de verklaring die jij aanhangt.Raven schreef:kleuterschool gedrag noem ik dat.
Dus zou ik het kritisch staan tegenover de gemelde uittredingen eerder 'rationeel' gedrag willen noemen dan 'kleuterschoolgedrag'.
Hier een linkshandige tweehandige en rechts minder handige die een drogredenering zietRaven schreef:[.
Verder: het waarnemen van dingen die anderen niet waarnemen of het kunnen van iets wat een ander niet kan is wel vaker ten onrechte aan disfunctioneren of beschadigde hersenen of iets dergelijks gekoppeld om mensen die niet in het "door andere bepaalde normale" vallen maar belachelijk te kunnen maken of weg te zetten als "niet goed bij hun hoofd".
het zelfde is gebeurd met mensen die linkshandig zijn
of mensen die tweehandig zijn.
En zo zijn er nog tig voorbeelden.
Wedden, hoe wou je bewijzen wat het is?Ali schreef:Anecdote?
Neen. Wedden?
Vanwege de premisse dat alle feitelijkheden ervaringen zouden zijn.Ali schreef:Waarom?Chris H schreef:Onlogisch.Ali schreef:Al jouw feitelijkheden zijn ervaringen Windsurfer.
Zijn lichaam en geest dan ontwarbaar?Raven schreef:Omdat je hersenen de interface tussen lichaam en geest zijn,
De gebruikelijke verklaring is lichamelijk. Ik zie geen reden om dualiteit erbij te halen.Raven schreef:vandaar dat iemand met een hersenbeschadiging wel vaak weet wat ie wil zeggen maar het niet uitgesproken krijgt of soms zelfs andere woorden zegd, terwijl zijn geest gewoon helder is en weet wat hij zelf bedoeld..
Dat vind ik een zwakke redenering omdat je niet inhoudelijk reageert maar je tegenstander kwade bedoelingen toerekent. Beetje PVV-, LPF-achtig, zwart-wit denken.Raven schreef:Verder: het waarnemen van dingen die anderen niet waarnemen of het kunnen van iets wat een ander niet kan is wel vaker ten onrechte aan disfunctioneren of beschadigde hersenen of iets dergelijks gekoppeld om mensen die niet in het "door andere bepaalde normale" vallen maar belachelijk te kunnen maken of weg te zetten als "niet goed bij hun hoofd".
Beschadigde hersenen zijn anders heel redelijke verklaringen als het met goede tests is onderbouwd. Als je bv weet dat iemand een infarct heeft gehad.Raven schreef:het zelfde is gebeurd met mensen die linkshandig zijn
of mensen die tweehandig zijn.
En zo zijn er nog tig voorbeelden.
Ik kan weer heel slecht tegen wat je impliceert met je nare vergelijkingen. Ik weet dat je het niet doet uit slechte intentie maar ondertussen zit je ons te beschuldigen van kwade intenties, het opzettelijk neerhalen van anderen en impliciet nog een vleugje homohaat, linkshandigenhaat, en zo.Raven schreef:Dat zie je dan niet goed.. er zijn tig van die voorbeelden ..
Overigens van homo's werd een tijd terug ook zoiets beweerd, misschien dat je je dat nog kan herinneren ?
En DAT bedoel ik dus , iemand is "anders" of er is iets anders aan iemand DUS we gaan net zo lang zoeken en feiten verdraaien tot we die mensen op e een of andere manier naar beneden kunnen halen.
Ik kan daar heel slecht tegen.
Mijn waarneming is conform het vermelde in het Haarlems Dagblad. Ik heb indertijd van het H.D. de dag daar op het telefoonnummer gekregen van die oude dame. Mijn waarneming is dus door een ander bevestigd. De waarneming van die oude dame ligt vast in het archief van de krant en is opvraagbaar. Zij zag exact hetzelfde als ik. Een melkwitte diffuse bol zo groot als de helft van een maan, komend vanuit NO richting ZW. Strakblauwe zomeravondlucht. Raam op 4-hoog dicht. (raam heel groot) Beweging van de bol was langzaam en hobbelend. Heel merkwaardig! Er was trouwens geen wind. Ik heb de bol circa een minuut gevolgd. Plots braakte de bol een vuurstaart uit en was als bij toverslag en zonder een spoor na te laten verdwenen. Nogmaals, die oude dame zag exact hetzelfde.Chris H schreef:@Ali's orb:Wedden, hoe wou je bewijzen wat het is?Ali schreef:Anecdote?
Neen. Wedden?
Met anekdotisch bewijsmateriaal worden verhalen bedoeld, persoonlijke waarnemingen vaak compleet met interpretatie, die niet getoetst kan worden omdat de situatie zich niet nog eens kan voordoen. Zo'n verhaal wordt dan aangeroepen als bewijs voor iets.
Wel een anekdote dus. Wat heb ik gewonnen?
Heb je jullie verhalen nog naast elkaar opgeschreven? Dat zou wel interessant zijn. Heb je een schets? Van bovenaf voor de noord-zuid richting, en van opzij voor het afgelegde pad. Hoeveel booggraden? En dan van jullie allebei.
Welke kleur? Stabiel of flakkerend? Was het raam open of dicht?
Nou in feite sec genomen, komt het commentaar van Windsurfer bijvoorbeeld, daar eigenlijk wel op neer voor wat het disfunctioneren betreft dan, niet het belachelijk maken! Daar zijn anderen hier wel weer goed in.Chris H schreef:Raven schreef:Dat vind ik een zwakke redenering omdat je niet inhoudelijk reageert maar je tegenstander kwade bedoelingen toerekent. Beetje PVV-, LPF-achtig, zwart-wit denken.Raven schreef:Verder: het waarnemen van dingen die anderen niet waarnemen of het kunnen van iets wat een ander niet kan is wel vaker ten onrechte aan disfunctioneren of beschadigde hersenen of iets dergelijks gekoppeld om mensen die niet in het "door andere bepaalde normale" vallen maar belachelijk te kunnen maken of weg te zetten als "niet goed bij hun hoofd".
Ali schreef:Waarom?Chrish schreef:Onlogisch.Ali schreef:Al jouw feitelijkheden zijn ervaringen Windsurfer.
Vind je dit nu echt een antwoord Chris?Chrish schreef:Vanwege de premisse dat alle feitelijkheden ervaringen zouden zijn.
Neen, die ervaringen kunnen niet langs bestaande mechanismen verklaard worden. (Om nog maar te zwijgen van het fenomeen bewustzijn)windsurfer schreef:ervaringen die daar niet mee kunnen worden verklaard moet men passende principes ontwikkelen. Als die nieuwe ervaringen haaks staan op alle andere kennis is er een probleem. Omdat die ervaringen niet objectief vastgesteld kunnen worden en langs bestaande mechanismen ook verklaard kunnen worden is er geen reden om aan te nemen dat er een nieuw paradigma moet komen. Met andere woorden: ervaringen zoals die van jou kunnen prima verklaard worden langst bestaande kennismodellen, dus een nieuw model is niet nodig. En nogmaals, dat doet aan jouw ervaring niets af maar enkel aan de conclusies die je eraan mag verbinden.
Zo, dat is nogal een claim. Hoe weet je zo zeker dat dat niet zou kunnen?Neen, die ervaringen kunnen niet langs bestaande mechanismen verklaard worden.