Re: Het ene geloof voor het andere
Geplaatst: 26 mei 2023 05:04
Ik vertrouw diegenen die hun theoriën getoetst hebben, en blijven toetsen aan WAARnemingen.
Dat is een Equivocatie. Experts zijn slechts een (kleine) minderheid binnen de totale bevolking. Zij zijn degenen die meer van hun veld van expertise weten dan niet-experts. Dat is iets anders dan een (kleine) minderheid binnen de groep van experts. Er is op voorhand geen reden om aan te nemen dat deze kleine minderheid, meer van het veld van expertise zouden weten dan de meerderheid van de groep. In het algemeen geldt: Twee weten meer dan één. Maar er zijn uiteraard uitzonderingen. Ik als niet-expert kan dat echter niet bepalen, en vertrouw erop, dat als de WAARnemingen beter corresponderen met de mening van een minderheid, de meerderheid daar op den duur nota van zal nemen, en haar standpunt zal herzien.Amerauder schreef:De waarheid is geen democratie is, het is geen de-meeste-stemmen-gelden, maar eerder het tegendeel. Experts zijn altijd, per definitie, in de minderheid. Dat is juist wat het betekent een expert te zijn: je weet het beter dan de rest.Peter van Velzen schreef: ↑23 mei 2023 03:54
Als veel wetenschappers elkaar op een bepaald punt tegenspreken, dan doe ik er inderdaad verstandig aan om beide standpunten te betwijfelen, maar als er slechts enkelen zijn met een afwijkende mening, dan meen ik er verstandig aan te doen, vooralsnog de meerderheid te vertrouwen.
Valse bifurcatie. Dat we niet alles weten betekent niet dat we niets weten. Als we weten dat er geen correlatie is met wat dan ook, dan is het uiterst oneerlijk om een verband met wat dan ook te veronderstellen. Alleen als er WAARnemingen zijn, die wel op een correlatie wijzen, is er reden om een verband te veronderstellen. Als de waarnemingen daarentegen overeenkomen met een stochastische normaalverdeling dient men zulks vooralsnog niet te doen. Kennis wordt slechts verkregen als er WAARnemingen zijn die er op duiden.Amerauder schreef:Het is nogal een verschil tussen zeggen dat ik geen oorzaak aan kan wijzen, en zeggen dat die oorzaak wel moet bestaan. Nee, dat laatste zeg ik helemaal niet, ik zeg helemaal niet dat de oorzaak moet bestaan. Dat laat ik nou juist in het midden, dat is het hele punt, dat is wat het eerlijker en oprechter maakt. We weten het niet.Peter van Velzen schreef: ↑23 mei 2023 03:54
Het is helemaal niet eerlijk en oprecht om te veronderstellen dat er een oorzaak is, als je geen waarnemingen hebt, die een significante correlatie tonen.
Ofwel we weten hoe iets kan gebeuren, ofwel we weten het niet. Dat laatste betekent niet dat we het op een dag zullen weten, maar het laat die mogelijkheid wel open. Het openstaan voor de mogelijkheid van kennis is een absolute basisvoorwaarde voor het ontstaan van kennis. Als je het op voorhand uitsluit, als je het verkrijgen van die kennis op voorhand onmogelijk noemt door iets ‘toevallig’ te noemen, dan sluit je je daarmee dus af voor de mogelijkheid van kennis.