Grofstoffelijke materie bestaat wel degelijk aldus de meesterschilder Terpen Tijn. Ja jij hebt je favoriete filosofen maar ik haal de mosterd elders.VseslavBotkin schreef: ↑04 mei 2023 19:50 materie is een abstractie. Alles is precies wat het lijkt. Vervolgens komen er mensen aan die zeggen "nou ja, eigenlijk is wat wij als de werkelijkheid ervaren, (gegrond in) materie". Dit is een idée fixe en een geestelijke voorstelling (ironisch genoeg) waar menig modern mens slachtoffer van wordt. Nogmaals, ik heb nog nooit "materie" gezien.
Vrije wil kwijt! Ik wil die terug!
Moderator: Moderators
Re: Vrije wil kwijt! Ik wil die terug!
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Peter van Velzen
- Site Admin
Je hebt er duidelijk de ballen van begrepen!Amerauder schreef: ↑04 mei 2023 11:12 Wat jij en Peter nu in dit citaat en in eerdere berichten lijken te stellen is: 2 + 2 = 4, en 4 heeft eigenschappen die geen van de 2's hebben.
Oké, dat laatste is correct, maar dat is niet wat de uitspraak betekent. De uitspraak zegt namelijk niet dat 4 en 2, de som en de delen, van elkaar verschillen, want dat spreekt voor zich en hoeft ook niet benoemd te worden, maar dat de som meer is dan de delen bij elkaar opgeteld. 5 is meer dan 4, dat is het punt.
Ik zal mijn mislukte poging om de betekenis ervan uit te leggen - nog eens uitbreiden met het voorbeeld dat ik eerder gaf, namelijk dat van isomeren. Het is hier in feite off-topic. volg deze link
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 05 mei 2023 05:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
Reden: link toegevoegd
Ik wens u alle goeds
Vseslav,VseslavBotkin schreef: ↑04 mei 2023 17:30 Alleen mensen die begiftigd zijn met het bewustzijn en het talig denken, zouden zoiets achterlijks kunnen bedenken als de idee dat ze vleesrobots waren, dat leven en levenloosheid hetzelfde zijn, en dat daarom machines ook bewustzijn zouden kunnen hebben.
Zoek in dit forum op ‘vleeschelijke” en je vindt minstens deze:
viewtopic.php?p=556519#p556519
Er is geen enkele reden om een functionerend mens niet te vergelijken met een zelfstartende robot, want er is geen apart levens-molecuul.
En een paar millioen jaar evolutie valt technologisch vast ook nog een keertje in te halen zodat het dumpen van je bewuste huishoudrobot niet anders dan moordd mag heten.
Beleefd aanbevelend
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je vergeet dat je nu met diesmieloze getallen werkt.Amerauder schreef: ↑04 mei 2023 11:12
Het lijkt er op dat jij en Peter er een eigen betekenis van de uitspraak 'het geheel is meer dan de som der delen' op nahouden.
Het geheel is meer dan de som der delen betekent: 2 + 2 = 5.
Dat is in tegenspraak met het reductionisme. Het is een manier van zeggen: in de werkelijkheid gaat het er anders aan toe dan in de rekenkunde. De werkelijkheid is complexer dan een rekensom.
Wat jij en Peter nu in dit citaat en in eerdere berichten lijken te stellen is: 2 + 2 = 4, en 4 heeft eigenschappen die geen van de 2's hebben.
Oké, dat laatste is correct, maar dat is niet wat de uitspraak betekent. De uitspraak zegt namelijk niet dat 4 en 2, de som en de delen, van elkaar verschillen, want dat spreekt voor zich en hoeft ook niet benoemd te worden, maar dat de som meer is dan de delen bij elkaar opgeteld. 5 is meer dan 4, dat is het punt.
2+2=4 of 2+2=1
Hebben een heel andere betekenis dan:
2 blokjes + 2 blokjes = 4 blokjes
1 liter + 1 liter =1.8 liter.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- VseslavBotkin
- Diehard
heeck schreef: ↑05 mei 2023 09:29 Er is geen enkele reden om een functionerend mens niet te vergelijken met een zelfstartende robot, want er is geen apart levens-molecuul.
En een paar millioen jaar evolutie valt technologisch vast ook nog een keertje in te halen zodat het dumpen van je bewuste huishoudrobot niet anders dan moordd mag heten.
Ludwig Wittgenstein schreef:
6.371. Aan de basis van het hele moderne wereldbeeld ligt de illusie dat de zogenaamde "natuurwetten" de verklaringen zijn voor natuurverschijnselen.
6.732. Zo stopt men tegenwoordig bij de natuurwetten en behandelt ze als iets onaantastbaars, net zoals God en het Noodlot in vroegere tijden werden behandeld.
Vandaar mijn waarschuwen tegen allen die het hebben van een bovennatuurlijke gave uitventen.VseslavBotkin schreef: ↑05 mei 2023 10:34heeck schreef: ↑05 mei 2023 09:29 Er is geen enkele reden om een functionerend mens niet te vergelijken met een zelfstartende robot, want er is geen apart levens-molecuul.
En een paar millioen jaar evolutie valt technologisch vast ook nog een keertje in te halen zodat het dumpen van je bewuste huishoudrobot niet anders dan moordd mag heten.Ludwig Wittgenstein schreef:
6.371. Aan de basis van het hele moderne wereldbeeld ligt de illusie dat de zogenaamde "natuurwetten" de verklaringen zijn voor natuurverschijnselen.
6.732. Zo stopt men tegenwoordig bij de natuurwetten en behandelt ze als iets onaantastbaars, net zoals God en het Noodlot in vroegere tijden werden behandeld.
Maar ongetwijfeld vind jij wel dat er "iets" is.
Alleen twijfel ik of jij ook maar een stap dichterbij zult komen dan het los aanhalen van losse kreten.
Roeland
- VseslavBotkin
- Diehard
En wat denk je dat ik aan het doen ben, haha? "Natuurwetten", althans de dogmatische gereïficeerde variant van dat begrip, zijn bovennatuurlijke verzinsels, en mensen die ze uitventen, met dat kenmerkende blinde vertrouwen dat zo typerend is voor de moderne mens, zijn sprookjesvertellers.
Niks mis met sprookjes hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als volwassene behoor je volgens mij wel een bepaald kritisch bewustzijn te hebben ten opzichte van sprookjes.
"Iets"? Er is van alles, hoor! Wij zijn er toch?Maar ongetwijfeld vind jij wel dat er "iets" is.
Dichter bij wat?Alleen twijfel ik of jij ook maar een stap dichterbij zult komen dan het los aanhalen van losse kreten.
Van de losse kreten af, want daar blijk je harder aan verkleefd dan met secondenlijm zou kunnen.VseslavBotkin schreef: ↑05 mei 2023 12:18En wat denk je dat ik aan het doen ben, haha? "Natuurwetten", althans de dogmatische gereïficeerde variant van dat begrip, zijn bovennatuurlijke verzinsels, en mensen die ze uitventen, met dat kenmerkende blinde vertrouwen dat zo typerend is voor de moderne mens, zijn sprookjesvertellers.
Niks mis met sprookjes hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als volwassene behoor je volgens mij wel een bepaald kritisch bewustzijn te hebben ten opzichte van sprookjes."Iets"? Er is van alles, hoor! Wij zijn er toch?Maar ongetwijfeld vind jij wel dat er "iets" is.Dichter bij wat?Alleen twijfel ik of jij ook maar een stap dichterbij zult komen dan het los aanhalen van losse kreten.
Roeland
- VseslavBotkin
- Diehard
Mooie losse kreet over secondelijm, heeck. Misschien denk je daar anderen mee wijs te maken - of wie weet, jezelf? - dat je bent ingegaan op de, volgens mij, vrij inhoudelijke en beargumenteerde vraagtekens die ik bij het metafysisch realisme zet.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Natuurwetten zijn regelmatigheden in onze waarnemingen, die we niet kunnen veranderen. We kunnen ze slechts beschrijven.
Wie denkt dat we ze naar believen kunnen veranderen, is niet goed snik.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Daarbij is het dan niet verklaarbaar dat alles zo goed werkt wat op deze wetten is gebaseerd.Peter van Velzen schreef: ↑05 mei 2023 13:43 Natuurwetten zijn regelmatigheden in onze waarnemingen, die we niet kunnen veranderen. We kunnen ze slechts beschrijven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- VseslavBotkin
- Diehard
Natuurwetten zijn beschrijvingen. Je kijkt scheel.Peter van Velzen schreef: ↑05 mei 2023 13:43 Natuurwetten zijn regelmatigheden in onze waarnemingen, die we niet kunnen veranderen. We kunnen ze slechts beschrijven.
- VseslavBotkin
- Diehard
Beschrijven. Als we dat woord eens heel letterlijk nemen... Zoals je een blaadje papier kunt beschrijven, zo kun je ook de werkelijkheid beschrijven. En zoals je zoveel op een blaadje kunt kliederen dat je het papier nauwelijks meer ziet, zo kun je hetzelfde met de werkelijkheid doen.
Goed VsesLav,VseslavBotkin schreef: ↑05 mei 2023 14:07 Beschrijven. Als we dat woord eens heel letterlijk nemen... Zoals je een blaadje papier kunt beschrijven, zo kun je ook de werkelijkheid beschrijven. En zoals je zoveel op een blaadje kunt kliederen dat je het papier nauwelijks meer ziet, zo kun je hetzelfde met de werkelijkheid doen.
Jij geeft een beschrijving buiten de "kliederige" werkelijkheid om van wat jij als "vrije wil" wilt behouden, want ik heb al jouw berichten in dit topic nagelopen op zoek naar jouw:
waar ik niet op ben ingegaan omdat ik ze kennelijk niet als dusdanig herkende. En alleen maar beargumenteerde vraagtekens zetten intrigeert me onvoldoende omdat je geen alternatief biedt met minder vraagtekens.Mooie losse kreet over secondelijm, heeck. Misschien denk je daar anderen mee wijs te maken - of wie weet, jezelf? - dat je bent ingegaan op de, volgens mij,
vrij inhoudelijke en beargumenteerde vraagtekens die ik bij het metafysisch realisme zet.
Ik vermoed dat je dan terecht komt bij wat ik ook al stel namelijk dat we met zijn allen een "wil" afspreken die we vrij noemen, maar daar in de rechtspraak afstand van nemen met de maatstaven "handelingsbekwaam" en "toerekeningsvatbaar ten tijde van de daad" omdat het begrip vrij onhanteerbaar is.
Roeland
Er zijn zelfs verschillende vormen van scheel zien.VseslavBotkin schreef: ↑05 mei 2023 14:05Natuurwetten zijn beschrijvingen. Je kijkt scheel.Peter van Velzen schreef: ↑05 mei 2023 13:43 Natuurwetten zijn regelmatigheden in onze waarnemingen, die we niet kunnen veranderen. We kunnen ze slechts beschrijven.
https://oogfonds.nl/oogklacht/scheelzien-strabismus/
Maar even over de natuurwetten
Wetenschappelijke wetten, ook wel natuurwetten genoemd, zijn vastgestelde wetmatigheden in bepaalde verschijnselen, die als universeel en onveranderlijk worden beschouwd. Deze wetten kunnen echter verworpen worden als nieuwe feiten het tegendeel bewijzen. Een wet verschilt van een hypothese, theorie, postulaat, principe, stelling etc., in zoverre dat een wet een analytische stelling is, meestal met een empirisch te bepalen natuurconstante. Een theorie kan zijn opgebouwd uit een verzameling wetten of juist zijn afgeleid uit de uitkomsten van een natuurwet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_(wetenschap)
Maar het aardige in wetenschap is dat inzichten kunnen veranderen als nieuwe feiten dit aangeven. Het is dus niet in beton gegoten.
Kan mij van schooltijd nog een practicum herinneren waarin je de soortelijke massa moest bepalen. Dit deed je door gebruik te maken van de wet van Archimedes.
Wat is overigens je eigen weerstand tegen natuurwetten?
Laatst gewijzigd door doctorwho op 05 mei 2023 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden