Fjedka schreef:@Marc.
Ik kan geen touw vastknopen aan je reactie op m'n bijdrage. Ik vrees dat er sprake is van misverstand.
Gaarne reactie.
M.vr.gr.
p.s. Je bent bekend met het fenomeen onderschrift, neem ik aan?
Ik heb inderdaad met opzet enkel je laatste zin en je onderschrift aangehaald en niet je hele tekst. Dit deed ik om aan te tonen dat je redenering niet klopt. Uit je volledige tekst blijkt dat je de conclusie trekt dat god gelijk is aan (het) 'niets'. Je hebt slechts 1 propositie namelijk 'God is het onkenbare' of in uw woorden: “Het onkenbare. Nieuwe posttheïstische benaming voor God”. Dan trek je daarop reeds een conclusie, namelijk: 'God is niets' of in uw woorden: “Nadeeltje voor de gelovigen is dat God hiermee
dus is verworden tot niets”. En om dan uw conclusie te legitimeren zet je onderaan je tekst je tweede propositie, namelijk: 'Niets is onkenbaar'.
De redenering in de juiste volgorde plaatsen zou dan zijn:
propositie 1: God is onkenbaar
propositie 2: niets is onkenbaar
conclusie: God is niets
Propositie 1 zou je als waar kunnen aannemen, gesteld dat je gelooft dat God bestaat.
Over propositie 2 wordt hier hevig gedebatteerd. Volgens JanC is ze waar, anderen, waaronder ik, stellen dat ze niet waar is. JanC mag mij bijvoorbeeld wel eens de 'oorzaak' van de Big Bang verklaren en ik zeg wel degelijk 'verklaren' want met de uitleg: 'ontploffing van een singulariteit' ben ik niet tevreden. Maar soit, aangezien propositie 2 niet algemeen aanvaard wordt en er zelfs geen conjunctie van beide proposities kan gemaakt worden, kunnen we stellen dat de waarheidsfunctionaliteit vals is en bijgevolg is je conclusie 'God is niets' niet geldig.
In je tekst heb je het ook over dat befaamde 'iets' van zogenaamde gelovigen. Ik heb het op dit forum nog eens ergens geschreven dat zelfs de meest pure materialist (ook jij en JanC) bij diep genoeg nadenken onvermijdelijk ook uitkomen bij één of ander 'iets'. Ik denk hier bijvoorbeeld aan het 'iets' dat de Big Bang veroorzaakt heeft... Maar steeds moet dat door materialisten en atheïsten denigrerend kunnen gebruikt worden.
Zo, ik denk dat dit als verklaring voor mijn opmerking van hierboven moet volstaan.
Tussen haakjes voor een goed begrip, ik ben een pantheïst.
Groeten,
Marc.