Geplaatst: 08 jan 2009 16:50
Dank je Sararje, het is duidelijk nu. 
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
bipolair schreef:Je zou jezelf kunnen afvragen; "Heeft alles een doel nodig?"Het is inderdaad zo dat het boeddhisme dualiteit gebruikt om finaal dualiteit op te heffen. En ja, via wetenschappen zou dit in theorie ook mogelijk zijn. Maar ik betwijfel wel dat dit het doel van wetenschappen is.
Ik ben niet over doelen begonnen.bipolair schreef:Nou dat is interessant wat je hier zegt. Je zou bovenstaande kunnen opvatten als "dualiteit". Maar het doel is dualiteit opheffen, de zoektocht naar steeds beter overkoepelende theoriën. Los daarvan staat of dit doel bereikt wordt.
Het verrschijnsel zwaartekracht is afhankelijk van een object aarde, t.o.v. een ander bvb. appel. In mijn ogen en in de oosterse zin is dit super dualistisch. Aantrekkingskracht tussen object in de ruimte is al algemener, maar is nog steeds dualistisch: aantrekkingskracht is afhankelijk van 2 objecten...bipolair schreef:Neem bijvorbeeld de "uitvinding" van de zwaartekracht.Kan je een concreet voorbeeld geven van een wetenschappelijk uitspraak of theorie of experiment dat probeert dualiteit op te heffen of iets in die richting aangeeft?
Inderdaad... praktisch nut heeft het niet.bipolair schreef:In het boeddhisme is dit echt een gedefinieerd doel toch in de hoogste boeddhistische leringen, maar niet in de meer gangbare leringen, of toch niet zo expliciet. Het is immers niet zo evident om dit te begrijpen... nl. dat je finaal zelfs het boeddhisme moet opheffen, loslaten. Als je dit gaat verkondigen aan een onvoorbereide geest dan trekt deze meestal de conclusie dat het geen nut heeft om überhaupt te beginnen met iets dat je later toch weer moet loslaten.
Maar moet je dat niet openlaten. Misschien heeft het onvoorbereide individu gelijk en heeft het ook geen nut.
Ja, een gezonde filosofische twijfel over "wetenschappen"bipolair schreef:Over wijsheid en vrijheid vat veel te zeggen maar bitter weinig harde conclusies te trekken. In die zin zou men alles in twijfel kunnen trekken. Overigens is een "filosofische twijfel" erg gezond in deze denk ik.Maar het doel is wel duidelijk: boeddhaschap, wijsheid, vrijheid, loslaten.
bipolair schreef:Kijk is dit wat het is? Ik heb last van psychoses en deze worden onderdrukt met medicijnen. Geloof me, nog nooit zijn mensen echt beter geworden zonder het gebruik van medicijnen. (Statistiek) Wanneer men een psychose niet behandelt met medicijnen is het voor 95% zeker dat een psychose terugkomt.Terwijl de boeddha juist leert los te laten, te accepteren, de natuur te laten voor wat ze is, de werkelijkheid te laten voor wat zij is en vooral meester te worden over de eigen geest omdat deze door zijn dualiteit de bron is van alle lijden, niet acceptatie, vasthouden, intellectuele zelfbevrediging en begoochelingen, neuroses, psychoses,...
Omdat een theorie: een beschrijving van een proces in taal en symbolen op zich dualistisch is en dus nooit dualiteit kan opheffen, tenzij de theorie zichzelf opheft, iets als "alles is materie, materie bestaat niet" zou kunnen verwijzen naar iets dat voorbij dualiteit gaat.bipolair schreef:Waarom moet een theorie zichzelf opheffen om een einde te maken aan dualiteit?
Jammer... iemand anders?bipolair schreef:Nu heb ik wel wat gelezen over quantum mechanica maar ik aarzel om hier uitspraken over te doen. Ik doe dit met opzet om niet in de valkuil te komen om wilde uitspraken te doen over iets waarvan ik niet genoeg weet.
Als je concrete vragen hebt, en je stelt die in een ander topic, dan wil ik best een poging wagen.stividubi schreef: Jammer... iemand anders?
Dit is een gezonde houding, denk ik. Hoewel, dat het mij overkomt dat in "nodig hebben" toch nog wat waardeoordeel te bespeuren valt. Is dit niet een beetje gelijkaardig als zeggen: "Ik kan begrijpen dat mensen het nodig vinden de aarde als plat te zien. Ik heb ook dingen nodig, die andere mensen niet nodig hebben, koffie bijvoorbeeld."bipolair schreef:Hoewel ik het zwaar oneens ben met de stelling "Er bestaat een God" kan ik dus wel begrijpen dat mensen dat idee nodig hebben. Over dat "nodig hebben van" probeer ik naar de persoon toe zo min mogelijk een oordeel (meer) te vellen. Ik heb misschien ook zaken nodig die andere mensen onnodig vinden.
Ik begrijp niet goed hoe in "nodig hebben" een waardeoordeel zit. Een kennis van mij heeft insuline nodig. Bij mijn weten heeft niemand dat als een waardeoordeel gezien.stividubi schreef:Dit is een gezonde houding, denk ik. Hoewel, dat het mij overkomt dat in "nodig hebben" toch nog wat waardeoordeel te bespeuren valt. Is dit niet een beetje gelijkaardig als zeggen: "Ik kan begrijpen dat mensen het nodig vinden de aarde als plat te zien. Ik heb ook dingen nodig, die andere mensen niet nodig hebben, koffie.bipolair schreef:Hoewel ik het zwaar oneens ben met de stelling "Er bestaat een God" kan ik dus wel begrijpen dat mensen dat idee nodig hebben. Over dat "nodig hebben van" probeer ik naar de persoon toe zo min mogelijk een oordeel (meer) te vellen. Ik heb misschien ook zaken nodig die andere mensen onnodig vinden.
Op de letter gezien heb je gelijk.axxyanus schreef:Ik begrijp niet goed hoe in "nodig hebben" een waardeoordeel zit. Een kennis van mij heeft insuline nodig. Bij mijn weten heeft niemand dat als een waardeoordeel gezien.
Het is niet positief, noch negatief op zich, maar doordat niet is ingevuld waarvoor het dan wel nodig is, kan dit zeer pejoratief overkomen.axxyanus schreef:Ik heb de indruk dat het dan ook eerder om een waardenprojectie gaat. Je gaat ervan uit dat wat nodig is, negatief is of dat anderen dat als negatief zien en gaat dat dan projecteren op het "nodig zijn" zelf, wat enkel een vaststelling is.
Volgens mij ligt het toch simpeler.axxyanus schreef:Ik begrijp niet goed hoe in "nodig hebben" een waardeoordeel zit. Een kennis van mij heeft insuline nodig. Bij mijn weten heeft niemand dat als een waardeoordeel gezien.stividubi schreef:Dit is een gezonde houding, denk ik. Hoewel, dat het mij overkomt dat in "nodig hebben" toch nog wat waardeoordeel te bespeuren valt. Is dit niet een beetje gelijkaardig als zeggen: "Ik kan begrijpen dat mensen het nodig vinden de aarde als plat te zien. Ik heb ook dingen nodig, die andere mensen niet nodig hebben, koffie.bipolair schreef:Hoewel ik het zwaar oneens ben met de stelling "Er bestaat een God" kan ik dus wel begrijpen dat mensen dat idee nodig hebben. Over dat "nodig hebben van" probeer ik naar de persoon toe zo min mogelijk een oordeel (meer) te vellen. Ik heb misschien ook zaken nodig die andere mensen onnodig vinden.
Ik heb de indruk dat het dan ook eerder om een waardenprojectie gaat. Je gaat ervan uit dat wat nodig is, negatief is of dat anderen dat als negatief zien en gaat dat dan projecteren op het "nodig zijn" zelf, wat enkel een vaststelling is.
Dat dacht je maar. Waarom denk je dat mensen een ander voor 'kruk' kunnen uitmaken? Of iemand een 'hinkepoot' noemen? Of schamperen, 'hij met z'n ziekenfondsbrilletje'? Of iemand smalend 'môie steunzool met je sláángenekkie' toevoegen? (Utrechts) Of 'slapjanus'? 'Kanker- of teringlijer'?windsurfer schreef:[
Er is bij veel mensen toch de gedachte dan als je om psychologische redenen steun nodig hebt dat je 'zwak' bent; steun van een kruk omdat je zwakke knieen hebt wordt wel geaccepteerd.
Ik ben van mening dat 'ambities' etc. etc. al bij de geboorte aanwezig zijn (zelfs al in het verre verleden tijdens de abiogenese het besluit viel om in die omstandigheid verder te leven als cel en niet weer uiteen te vallen tot de materie en energieën die hem gevormd hadden, enz. enz. tot de uiteindelijke symbiose van cellen die homo-sapiens (en vele andere vormen van flora en fauna) tot gevolg had/den.stivibudi schreef:dan volwassenheid waarbij het verstand tot op zijn hoogtepunt ontwikkeld is en gepaard gaat met ambities, gevoel van onfeilbaarheid, onkwetsbaarheid.
Blijkbaar heb je inderdaad vluchtig gelezen en begrijp je nog altijd niet waar dat dualisme in het Oosten op slaat.fbs33 schreef:Kortom: Datgene wat ik als (mijn) ego beschouw (en in de evolutie is gewapend met instincten die berusten op geheugen en de ervaring daarin. (kennis v.h. heden + ervaringen uit het verleden.)
In die gedachtengang komt een bewustzijn om de hoek kijken dat beseft dat er een toekomst moet zijn.
en gaat het/hij zich indekken tegen de mogelijke nadelen/bedreigingen daaruit op basis van hetgeen hij haalt uit zijn geheugen aan analogieën uit het verleden (intuitie)
Het is dié dualiteit dat het Boeddhisme probeert te overwinnen (maar nooit volledig zal lukken) om individuele harmonie te bereiken (als ik vluchtig kijkend daarnaar, dat meen te zien als doel ervan.)