Ik bijt me niet zozeer vasst in de manier waarop mensen of machine ontstaan, als wel in de oorzaak daarvan. De oorzaak van het ontstaan van een machine ligt niet in machines. De oorzaak van het ontstaan van een mens ligt wel in twee mensen (en daarvoor in hun voorgangers)heeck schreef:Peter,Peter van Velzen schreef:Daar gaat het niet over (zie topictitel)heeck schreef: Auto navigatie-apparatuur kan makkelijk worden gekoppeld met real time filmen zodat afwijkingen tussen bekende routes en veranderingen tot aangepast stuurgedrag kunnen leiden. Of jij zelf nog wel mag sturen is een kwestie van tijd. Je wil straks vanzelf. Zelfs als je robotchauffeur wel eens een fout maakt.
Roeland
Ik zou helemaal niet verbaasd zijn als auto's straks verplicht botsing-vermijdend gedrag gaan vertonen. Ik zou wel verbaasd zijn als die auto's de vrijheid zouden hebben om botsing-zoekend gedrag te vertonen. Dat zou pas vrijheid zijn!
Maar vertel me eens: Hoe kun jij nu denken dat mensen geen vrije wil hebben en machines wel? Of ben je inmiddels "om"?
Houd svp alle zijpaden uit elkaar!
1) Het topiconderwerp met dan vanzelf de vaak strijdige opvattingen over wat vrije wil zou (moeten) betekenen. Het schuiven met de verschillende opvattingen is en blijft een onderhoudend gezelschapsspel. Al heel wat eeuwen.
2) Waarbinnen ik de positie inneem dat iets zoals een mens die in principe verklaarbaar in elkaar zit geen vrijere wil kan hebben dan iets anders dat verklaarbaar in elkaar steekt en ook afgeleid uit interne en externe factoren het eigen gedrag vertoont. Bij voorkeur streep ik het woord "vrije" weg.
Deze positie strookt niet met de zienswijze dat je een steeds vrijere wil zou krijgen als je meer mogelijkheden omvat om je omgeving te exploiteren.
3) Waarbij het verantwoordelijk verklaren voor gedrag alleen een rol kan gaan spelen als de verantwoordelijk gestelde dresseerbaar is, cq aan kan leren. Verantwoording op je nemen zie ik daarbij als geinternaliseerde dressuur op basis van wat aangeboren neigingen.
4) En zo kan je gedachtenexperimenten uitvoeren over vergevorderde gefabriceerde apparaten a la hubots uit "Real humans" en de wat dichterbij komende zorgrobots. Dat jij je daarbij vastbijt in de tegenstelling verwekt<>gemaakt en robotplezierritjes bedenkt die in concurrentie zijn met die van de eigenaar ervan, geeft de sterke indruk dat je er gewoon niet over wilt denken en je verstand inschakelt om het onderwerp terzijde te schuiven.
Vandaar dat ik al suggereerde dat Robotica & KI een apart topic verdient.
Het limiteren van onproductieve eigenzinnigheid bij mensen in loondienst is een aardige om mee te starten.
e oor
Roeland
Dat jullie allerlei uitvluchten verzinnen om de gevolgen van dat verschil niet te willen zien, is betreurenswaardig. Machines komen voort uit de wil van mensen, en dus gehoorzamen zij (min of meer) de wil van mensen. Het doet er daarbij niet toe of die wil al dan niet gedetermineerd was. Het doet er wel toe dat een mens niet voortkomt uit de wil van een machine. De bottom-line is dat machines een expressie zijn van een menselijke eigenschap. En dat heeft enorme consequenties voor hun gedrag.
Alleen als de ontwerprer van de machine wil of toestaat dat de machine dingen doet waar geen mens wat aan heeft, kunnen er machines komen, waarvan men zou kunnen beweren dat zij "een eigen wil" hebben. Zulks is niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk. Maar zelfs de bescheiden conclusie dat het "problematisch" zou zijn, willen jullie met alle geweld bestrijden. Tegenspreken is blijkbaar een onuitroeibare menselijke eigenschap. Her lijkt haast een automatisme