Siger,Siger schreef:Let hier aub een beetje op: het verband tussen keuzevrijheid (vintage "vrije wil") en poltiek, recht, democratie wordt niet eerst door Siger gemaakt; Sigers ergernis is gewekt door neurologen die menen politiek te moeten bedrijven.
Die ergernis is me al tijden duidelijk. En in de rest van je berichten vlak hierboven laat je dat ook weer duidelijk merken. Zondebesef en theologen en Hegel en Nietsche figureren weer. Jou in de maag splitsen van een metafysische wil ook. Etc. Soit.
Afhankelijk van de invalshoek is er meer of minder sprake van belang.Peter schreef:De robot heeft een gebruiker. JIj hebt medemensen, dat heeft consequenties.
Zo zal ik van de lasrobot geen intelligent antwoord verwachten, en van jou wel.
Als jou dat ook van geen belang lijkt. Waarom start jij dan geen discussie met een lasrobot?
Mijn vermoeden is dat je het wel van belang vindt . . . .
Eenden kunnen mooi, smakelijk en/of zeldzaam zijn etc.
Mijn afhankelijkheden van medemensen zijn inderdaad van andere aard dan die van andere soorten van leven. Het is me echt helemaal duidelijk Peter.
Ik vind het nuttig om een verzameling aan te leggen van 1) alles dat biomechanisch functioneert.Blues-Bob schreef:Je hebt geleyck, we dwalen af. Tot zover is duidelijk geworden dat
1. Er mensen zijn die het nuttig achten om de mens als "robot" te benaderen
2. Er mensen zijn die het nuttig achten om een verzameling mens te maken
3. Er mensen zijn die beide nuttig achten.
4. Er geen robotten zijn die punt 1 en 2 nuttig achten. ownee, dat is niet gebleken
Ik vind het nuttig om daarbinnen verzamelingen te maken van 2>>n) onderscheidbare soorten bijvoorbeeld.
Dan zijn er mensen zijn die hun evenbeelden zo belangrijk vinden dat ze lijken te vergeten dat ze binnen verzameling 1) blijven vallen. En niet alleen dat, maar ook dat daarmee wel heel erg veel overgewicht wordt gegeven aan het als specifiek menselijk geachte. Bewustzijn bv..
Je verzameling ad 4) is min of meer geldig naar gelang het biomechanisch functioneren als maatstaf wordt genomen, of alleen het medemenselijke.
Tijdslijnen haal ik sedert ongeveer 1958 nooit meer door elkaar.
Roeland