Kunt u het geloof lokaliseren in het brein?
Er zijn ziektebeelden waarbij epileptische activiteit ontstaat, dus heftige electrische activiteit heel lokaal. En dat kan aanleiding geven tot epileptische aanvallen. Maar wanneer dat gebeurt in de buurt van de hypocampus dan zijn er enkele mensen die hele religieuze ervaringen hebben. Die zien God, die spreken met God, die krijgen boodschappen van God en vandaar dat we denken dat een belangrijk knooppunt in zeggen de religieuze bewgingen dat in de belevenissen die met religie te maken hebben, dat zit in de hypocampus.
Zijn er veel epilepticie die een grote rol hebben gespeelt in het geloof?
Nou er zijn van verschillende mensen die voortrekkers zijn geweest van religieuze of andere bewegingen zijn er dit soort epileptische geschiedenissen bekent. Jeanne d’Arc was er één van, die dergelijke epileptische ervaringen had, Mohammed is een ander waarvan het beschreven is en Dostojewski heeft uitvoerig geschreven over zijn ervaringen die heel typisch temporaalkwabepileptisch zijn, en hij zegt ook die ervaringen, mensen denken dat Mohammed gek was. Maar ze zijn fantastisch, ze zijn heel bijzonder en ik heb ze ook en ik zou ze voor geen goud willen missen. Voor helemaal niets zou hij ze willen missen, zo bijzonder vond hij ze.
Apostelen, zijn er nog apostelen?
Ja, Paulus daar is het ook van beschreven.
Het feit dat het we het een religieuze ervaring noemen, komt dat omdat ze al bekend zijn met religie of noemt iedereen het zo, ook een eskimo of iemand die daar helemaal niets van Maria-verschijningen afweet.
Nou het zou een fantastische win situatie zijn voor de Westerse religies als iemand in China of Japan met een dergelijke epileptische activiteit opeens Christus of Maria voor zich zou zien. Dat gebeurt niet. Het zijn altijd ervaringen die horen bij de omgeving, bij de opvoeding die mensen hebben doorgemaakt. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen die niet religieus zijn opgevoed maar wel een epileptische activiteit in dat gebied hebben ook zulke ervaringen niet vertellen.
Of niet op die manier vertalen. Ja, dat zou op een andere manier vertaald worden.
Waar zit god ?
Ulrich Kraft, Wenen, wetenschapsjoernalist
("Gehirn & Geist" (Hersenen & Geest), Nr. 2, 2002, p. 10-13, Spektrum der Wissenschaft (
www.spektrum.DE),
de Duitse tegenhanger van SciAm "Slevogtstrasse, 69126 Heidelberg. // Mei 2002.)
Synopsis:
Wat gebeurt er wanneer wij bidden, zen -meditatie of anderr godsdienstig actieviteiten ?
De neurologen maken duidelijk wat in de hersenen gebeurt.
God verblijft uitsluitend in onze hoofden?
"God is dood."Deze zin wordt geassocieerd met de beroemde filosoof, Friedrich Nietzsche - maar dat is nog steeds niet
aangetoond
Zelfs vandaag, meer dan honderd jaar na deze uitlating van Nietzsche, geniet een massa godsdiensten nog van opmerkelijke,
wereldwijde, onverminderde populariteit ____gegrond op de hoop op een lang aards leven en het zalige hiernamaals____
ondanks de verspreiding van materialisme en atheïsme. `
De natuurwetenschappen besteedden tot voor kort weinig aandacht aan de kwestie van het geloof in het hogere zijn.
De godsdienst werd begrepen als slechts een zuiver sociocultureel fenomeen , een gecombineerd project van de cultuur en een emanatie van de menselijke geest dmv voornamelijk opvoeding en invloeden tijdens de ontwikkeling van de
maakbare mens ....
Vandaag schijnt de wetenschappelijke gemeenschap niet meer bereid om de kwestie zonder slag of stoot nog langer alleen aan theologen en sociologen over te laten.
Een stijgend aantal onderzoekers van 'geestelijke" processen, waaronder neuropsychologen en de radiologen hebben zich de als taak gesteld om de wortels van geloof te bepalen en te onderzoeken .
Hun doel is de hersenen.
Bewapend met nieuwe apparatuur willen deze zogenaamde neurotheologen al datgene verklaren wat gelovigen het transcendente noemen ( de bovennartuurlijke werkelijkheid en/ of God ,) dmv het gebruiken van neuronen verbindingen en biochemische procedures.
Sindsdien is de quintessentie van hun werkt een regelrachte provocatie geworden voor al diegenen die in het bestaan van het "hogere" geloven. De godsdienstige gevoeligheden zijn schijnbaar - op de zelfde manier zoals andere menselijk
gevoelens - afhankelijk van het complex van honderden miljoenen zenuwcellen en neurale netwerken binnen onze schedel .
Is God, dan, niets een meer dan hersenschim?
Een "massa ( neurale ) eigenaardigheden gaat samen een mens produceren, maar geen van allen brengt meer verwarring dan godsdienst," verklaarde
Vilayanur Ramachandran. de in brede bekende neuroloog van de Universiteit van Californië San Diego :
hij zat op het juiste spoor Reeds vier jaar geleden( 1998), identificeerde hij (en zijn collega's ) het
gebied in de hersenen, welke meer dan waarschijnlijk met mystiek te maken heeft .Het door hen ontwikkelde jargon doopte het hersengebied achter
het linkeroor "
de Godsmodule "( Godspot ) en stelde een neuronenbasis voor godsdienstige ervaring."
Dit is de conclusie die V Ramachandran trok na zijn grondige studies van vele patiënten die aan de
Slaapkwab Epilepsie leden (
Temporal Lobe Epilepsy of TLE ).
Deze storing veroorzaakt ongecontroleerde en heftige opwinding binnen de zenuwcellen in het gebied van de slaapkwab, welke anatomisch en functioneel nauw verbonden is met de "hypocampus " en de "Amygdala" .
Als het centrum van de storing in het gebied achter het linkeroor ligt,spreekt de patient vaak van
"geestelijke visioenen of aanschouwingen ."
Het effect van dergelijke ervaringen schijnt langdurig te zijn.
TLE ervaringen neigen ertoe diep godsdienstig te worden in de loop van de lange periodes tussen de aanvallen
De patienten worden zo gefascineerd door gedachten aan een grotere macht dat hun geloof fanatisch en obsessioneel wordt
De onderzochte "persoon onder vindt het heelal in een korreltje zand en zwemt in een zee van godsdienstige extase." Zo beschreef een patient van Ramachandran , Paul, die aan dergelijke epileptische aanvallen in zijn slaapkwab vele jaren onderhevig was.
Het limbische systeem is causaal betrokken bij dergelijke extreme hartstocht, in het bijzonder de Amygdala.
Dit gebied van de hersenen heeft de taak om betekenis-indrukken en ervaringen in termen van hun nut te beoordelen dmv van emotionele verwerking van gegevens : dat zijn essentiële ervaringen die de menselijke overleving beïnvloeden,
en verweven met sexuele ( appeal ) of affectieve( bijv. grimassen van een kind ) impulsen , signalen en reacties
De emotionele drijfveren in het limbische systeem - stempelen hen tot emotionele basisinstincten en gevoelens, welks bijzonder significante effecten zijn ingebouwd in de neurale "hardware(?)" windingen ( circuits ) van de hersenen .
Gezonde mensen tonen de sterkste emotionele reacties wanneer soortgenoten ( speciaal verwanten -) aan sexueel geladen en/of brutale en agressieve handelingen worden onderworpen . Niet zo bij deze epileptici .
Eerder zijn het godsdienstige scènes of zelfs niets meer dan het uiten van het woord, God, waardoor deze mensen, hun sterkste emoties ontlenen/beleven .
Interessant is ook dat in dergelijke ogenblikken de hersenenactiviteit in de Godsmodule erg waarneembaar toe neemt
'.
Ramachandran beschouwt het als waarschijnlijk dat de hevige elektroagitatie tijdens epileptische aanvallen tot een intensivering van de neuronen pulstreinen leidt die zich tussen het sensorieele gebied van de slaapkwab en het limbisch
systeem bewegen.
Precies onder die omstandigheden spreekt Paul over zijn ervaring als een demonstratie van de goddelijke almacht ...
Moest
Nirwanalf Paul vroegerin de geschiedenis hebben geleefd , hij zou waarschijnlijk niet behandeld zijn in het
ziekenhuis, maar eerder geëerd als heilige mens of vebrand als afvallige ketter ___ concludeerden neurologen.
William Calvit en George Ojemann, wetenschappers aan de Universiteit van Washington besluiten, gebaseerd op biibelse beschrijvingen, dat de opmerkelijke transformatie van Saul, weinig met god van doen heeft ,de revelatie aan de diep godsdienstige Paul kan men beter als aanval van TLE begrijpen.
Jeanne d'arc ,kan eveneens "de stem van God gehoord hebben, met het verzoek om Frankrijk te redden," en wel als lijder
aan een aanval van slaap kwabepilepsie .
Dit betekent natuurlijk niet dat zij die de godsdienstige diensten regelmatig bijwonen voor hun geestelijke gezondheid moeten vrezen.
Het is eerder de grondig overtuigde atheïst die de verklaringen en conclusies van de neurotheologen over deze innnerlijke bezinning en introspectie zou moeten overwegen ; de godsdienstige gedachte is genetisch geprogrammeerd in
de grijze stof van elk één van ons. ....
Op een bepaalde manier, zijn we "gecreeerd" om in God te geloven!
Hoe diep de godsdienstige gevoeligheden zitten ,( naar de mening van Ramachandran,) zijn afhankelijk van de natuurlijke
elektroactiviteit in de slaap kwab en/of de emotionele bereidheid /gevoeligheid van het individu ; wat leid tot overgave
van het individu aan geestelijke kwesties
Alle "geloven " leunen zwaar op de rijkdom van emoties potentieel aanwezig in het limbische systeem en wekken die op dmv hun rituelen.
Dat is de mening van
Andrew Newberg.
De omgeving, de atmosfeer, de overdachte en uitgeteste stappen in een ceremonie verschillen zo zeer van het dagdagelijkse leven dat de hersenen dit als "bijzonder significant bestempelen."
Newberg, een radioloog van de Universiteit van Pennsylvania in Philadelphia en
een pionier op het gebied van empirisch onderzoek van gods-achige kwesties, is bijzonder geinteresseerd in de
staat van bewustzijn die bijna alle godsdiensten benadrukken:
de betekenis van het zijn en de verbinding met het heelal.
"Ik voelde de verdwijning van grenzen rond me, een soort van verbinding met één of andere kosmische energie, een staat van duidelijkheid, transparantie en geluk. Ik ontdekte een diepe onderlinge afhankelijkheid met alles, Ik nam waar dat er
nooit een scheiding was geweest."
Zo heeft Michael Baime het ogenblik van transcendence beschreven.
Baime is één van de acht proefpersonen die de meditatietechnieken in gebruik bij Boedhistische tibetaanse monikken heeft aangewend op zijn reis naar het nirwana en onder kontrole van newberg in diens lab
Op het ogenblik van diepste betrokkenheid, spoot een medewerker in de aangrenzende ruimteeen radioactieve in dmv een buizenstel .
De gebruikte traceur werd snel in de hersenecellen opgenomen `bijzonder daar waar de stroom van bloed het grootst was.
De verhoogde stroom van bloed in de hersenen wees erop dat het gebied in kwestie bijzonder actief was.
Spoedig daarna, kon Newberg, door het gebruiken van een speciale camera, de distributie van radioactiviteit zichtbaar maken
Hij kreeg wat een momentopname van hzt Nirwana zou kunnen worden genoemd.
Het beeld door de computer geproduceerd van deze ` etomografie ' (SPECT) toonde wat de hersenen op het ogenblik toen hadden gedaan, wat Baime beschreef, als de "verbreking van de grenzen."
De meditatie vereist intensieve concentratie.
Bijgevolg verwachtten Newberg en zijn collega's levendige reacties in een gebied in de prefrontal schors verantwoordelijk voor het regelen van de aandacht en de alertheid
Zij vonden, echter iets onverwachts .
Een gebied verder achterop toonde een opmerkelijke wijziging tijdens de geestelijke reis:
het gebied van het OAA , gevestigd in de topkwab, was uiterst Non-actief!
De functie die door dit gebied wordt uitgeoefend stelt ons staat om ons constant te informeren waar onze persoonlijke buitengrenzen zijn, d.w.z., waar het lichaam ophoudt en de wereld begint .
De linkerpartij van OAA vertelt ons waar ons lichaam eindigd, terwijl het gelijkwaardige gebied in de andere hemisfeer informatie betreffende tijd en ruimte verwerkt, d.w.z., het kader waarin het lichaam zich bevindt .
OAA vergt een constante stroom van informatie tussen deze gebieden "Meditatie schakelt de verbanden met de externe wereld uit,"zegt Newberg.
" misschien is het om deze reden dat de temporaal kwabben geen verdere input ontvangen."
Zonder de informatie afkomstig uit het het linkergebied van de OAA kan de grens tussen het ik en de omringende wereld niet meer worden bepaald . De hersenen hebben bijgevolg geen ander alternatief meer dan een oplossen van het
ik in het heel-al
Maar de afwezige stimulatie van de rechtse OAA veroorzaakt op zijn beurt het verdwijnen van tijd en ruimte besef .
In deze staat van het bewust zijn, kan de betekenis van eeuwigheid en vrijheid volledig en waarachtig worden gevoeld door de mediterende mens
Newberg veronderstelt dat nog een ander hersenengebied, de zogenaamde hypocampus ; een regelende functie heeft "op een manier gelijkend op dat van een sluispoort , het kanaliseren van de stroom van neuroneninformatie tussen de diverse
gebieden van de hersenen."
In een staat van diepe concentratie op voorwerpen, woorden of gedachten, sluit de hypocampus de topkwabben af .
De naam die Neurotheologists aan dit dit fenomeen geven is "desafirmatie "
Ondanks zijn tijdelijke blindheid,veroorzaakt het OAA gebied dat blijft functioneren de indruk dat men oplost in iets groots
Het "gevoel van de aanwezigheid van de God was echt, Ik kon getuige zijn van hoe zijn aanwezigheid me doordrong."
woorden van Zuster Celeste op het hoogtepunt van een gebed dat vijfenveertig minuten duurde .
Interessant, de spect-Beelden die Newberg van haar en zeven andere Franciscaner nonnen opnam en vergelijkbaar bleken met de beelden die van mediterende Boeddhisten werden genomen.
Terwijl nonnen naar het toppunt toewerkten door de herhaling van Christelijke verzen
kwam de intensifiërende activiteit in hun hersenen hoofdzakelijk tot uiting in het spraakgebied .
Op het ogenblik van ` het zich met God verenigen ,' nochtans (!), kwam de activiteit in het OAA te liggen
De implicatie is dat bij dat kritiekste ogenblik van wat neurobiologisch de godservaring kan worden genoemd het onderscheid tussen de diverse credo's onbelangrijk wordt .
Hij die, bij gebrek aan persoonlijke ervaring, betwijfelt of de drie-pond-Kosmos in zijn hoofd hem een mystieke ervating kan bezorgen moet
Michael Persinger bezoeken aan de canadese laurentian Universiteit
Deze neuropsycholoog beweert dat bijna iedereen "God" kan ontmoeten -voor zover hij bereid is om een helm-apparaat op zijn hoofd teplaatsen.
Dit hoofddeksel produceert een zwak magnetisch gebied gedurende ongeveer twintig minuten, welke in de hersenen complexe patronen generzert , in het bijzonder over de topkwab.
Vier van elke vijf testpersonen beschrijven hun ervaring van deze zogenaamde transcranielle magnetische stimulatie als bovennatuurlijk of geestelijk: de aanwezigheid van het hogere zijn, wordt geidentificeert met God, de sensatie van zich het zich losmaken van jet eigen lichaam.
Persinger theoretiseert dat bet magnetisch veld minuscule
ontladingen van elektroenergie in de zenuwcellen van de slaap kwab,veroorzaakt ; een mini-versie van een "neurologisch onweer" in de hersenen van epileptici zoals door Ramachandran onderzocht.
Deze uiterst kleine -onweren, slaapkwab kwab transcients (TLT),veroorzaken de kenmerkende aanwezigheid van bovenantuurlijke krachten , inherent aan het ogenblik van de mystieke vereniging . Maar God komt wel uit de helm .
Een fysiologische wijziging zoals een vermindering van de suiker of zuurstofinhoud van het bloed of psychische spanning
zoals vrees of depressie of ook weinig slaap kan eveneens een elektrische instabiliteit in de slaap kwab veroorzaken .
Persinger gelooft dat precies wegens redenen van deze aard vele mensen in moeilijke ogenblikken in hun leven hun weg naar God vinden.
Maar de genen schijnen eveneens mee te spelen
Was het misschien een structurele onregelmatigheid in de kwab die de verlichting bracht van Boedha onder de vijgeboom ?
Werden de Tien Geboden niet door God aan Mozes gedicteerd maar door een bundel gestimuleerde en opgewonden neuronen?
De gehele zaak is duidelijk voor Persinger:
De "godsdienst is iets die in onze hersenen gebeurt.
Dit "provocatieve voorstel" heeft hem zelfs een paar doodsbedreigingen opgeleverd ...
Biskop Elio Sgreccia, een deskundige voor bioetische vragen van het Vatikaan, reageerde met een rapport dat Andrew Newberg'swerk behandeld .
Sgreccia blijft kalm in aanwezigheid van de voorstellen van de neurotheologen :
"Als er een God is, dan is het punt dat hij ons op een dergelijke manier creëerde dat wij hem kunnen ervaren en in communicatie treden met hem ."
Geadviseerde literatuur:Newberg, A., D'Aquill, E.G., Rause, V., .
Persinger, M.A.,
Ramachandran, V., Blakeslee, S.,
.
Weblinks:
www.andrewnewberg.Com
www.laurentian.ca/neurosci/persinger.HTML
www.parkridgecenter.org
http://psy.ucsd.edu/chip/ramabio.html
http://www.andrewnewberg.com/default.asp
http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/40 ... k/4106214/
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/18236258/
http://www.kennislink.nl/web/show?id=10 ... rev=100423
http://66.102.9.104/search?q=cache:OtNs ... dran&hl=nl
waaruit de volgende teaser ;
Onze Vader, die in de hersenen zijt tjeerdo - 22-5-2004 at 18:44
Het is al eens genoemd. God zit in je hoofd. We maken er maar een apart topic van.
Amerikaanse onderzoekers claimen dat God zit verankerd in de hersenstructuur. Binnen dit kader bepaalt het aantal neurotransmitters in bepaalde hersengebieden of je bij hem op schoot zit.
De Amerikaanse neurobiologen Andrew Newberg en Eugene d' aquili gebruiken een pomp met radioactieve vloeistof, die aangesloten is via een infuus op een vene in de onderarm. Hun proefpersonen zijn van diverse religieuze origine. Het experiment wordt uitgevoerd tijdens meditatie (bidden etc). De bedoeling is om de hersenactiviteit te meten tijdens het meditatieve hoogtepunt. Dit geeft de proefpersoon aan, door aan een touwtje te trekken. Het frappante is dat tijdens het mediteren de scan dezelfde hersenactiviteit laat zien. Er is geen toename maar een enorme afname zichtbaar in de lobus parietalis, de twee meest naar de buitenkant gelegen hersengebieden, en dan vooral de boven- en onderkant. Hier bevindt zich het zogenaamde orientatie- en associatiegebied, het gebied dat verantwoordelijk is voor het plaatsen van de mens in ruimte en tijd. Alle sensorische informatie betreffende de plaats van het lichaam in de omgeving, de verhouding tussen waar vingers eindigen en krant begint, wordt hier verwerkt. Het blokkeren van informatiedragende neurotransmitters die van en naar dit gebied stromen, leidt automatisch tot het wegvallen van het onderscheid tussen het Zelf en niet-Zelf. Dit is precies wat er gebeurt bij meditatie, aldus de onderzoekers; tijdens de trance-achtige staat waarin de meditatie de hersenen brengt, worden informatiestromen van en naar het orientatie- en associatiegebied onderbroken, en vervalt gradueel het onderscheid tussen mens en omgeving. Tijdens meditatieve piekervaringen vervalt dit onderscheid helemaal, waardoor Zelf en niet-Zelf in de door de hersenen aangemaakte perceptie van de werkelijkheid volledig samenvallen.
Met andere woorden: het Ik is dan deel van het Al, een omschrijving die door de eeuwen heen door mensen van alle religies is gegeven voor de meer enerverende momenten tijdens meditatie. Van de christelijke mysticus tot de Indiaanse Sjamaan, van Islamitische soefi's tot New Age-aanhangers, allen claimen op hun meditatieve hoogtepunt los te komen van hun aardse omhulsel en deel te worden van het Hogere, Alomvattende.
Deze biochemische situatie is volgens de wetenschappers voor iedereen met een beetje training te bereiken.
Via elektronische weg is deze toestand ook op te wekken. De Canadese neuropsycholoog Michael Persinger experimenteerde de afgelopen jaren met een helm die door middel van de juiste elektronische prikkels het brein aanzet tot afsluiten van orientatie- en associatiegebied, en hij laat aldus zijn proefpersonen religieuze ervaringen beleven. De test is uitgevoerd door negenhonderd mensen, waaronder een aantal journalisten. Na afloop van de test werd de aanwezigen gevraagd of ze een "aanwezigheid" hadden ervaren. Gevraagd naar wat of wie die aanwezigheid was, liepen de verklaringen uiteen. Naar gelang de culturele achtergrond van de proefpersonen. Christenen beschreven Jezus of de Heilige Maagd, Islamieten Mohammed, atheisten hun overleden grootvader en New Age-adepten wezens die doorgaans in "alien abduction" (geen goede vertaling sorry) verhalen figureren.
Voor Persinger is de conclusie helder: alle menselijke ervaringen die worden geschaard onder het paranormale, het buitenzintuiglijke, zijn te herleiden tot toestanden in het menselijke brein. De helm is ondertussen te koop voor 250 dollar. De van Persingers elektrodenhelm.
Enkele specialisten gaan al zover dat ze stellen dat pathologische aandoeningen als epilepsie en psychose bijdragen aan iemands religieuze bevattelijkheid. Als deze lijn wordt doorgetrokken kunnen we stellen dat de mensheid zich door een aantal verdwaasden behoorlijk in de luren heeft laten leggen. Deze religieuze genieen toonden vreemd gedrag die normaliter onder de noemer pathologisch worden geschaard. De sociale omgeving is zo onder de indruk van het charisma van de geniale voorganger, bouwt een kerk om hem heen, drilt de kinderen van jongs af aan de hersenschimmen van de voorganger voor waar te houden en voila, een nieuwe religie is geboren.
Andrew Newberg, Eugene d'Aquilli
(Why God Won't Go Away: Brain Science and the Biology of Belief)
NEUROTHEOLOGIE ?
http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 6876611127
Hersenen en "ziel" ?
http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 8168671825