MNb schreef:Neerhoff moet maar eens met voorbeelden komen van Erasmus' hysterische antisemitische scheldpartijen, anders weiger ik hem serieus te nemen.
1. Als jij je oordeel mbt. Erasmus zou hebben gebaseerd op Wikipedia, of welke andere mainstream bron dan ook, ja, dan zou je skeptisisme jegens mijn beweringen alleszins begrijpelijk zijn. Maar mijn punt was nu juist dat het gangbare, en diep gewortelde beeld van Erasmus als "Prins der humanisten" dringend correctie behoeft; zie mijn recente essay
http://www.xs4all.nl/~flneerh/publicati ... off_96.pdf.
2. Dit pleidooi voor een kritische heroverweging krijgt nu een krachtige impuls door het nòg recentere essay
"Protest van Erasmus tegen renaissance van Hebreeuwse literatuur" van prof. dr. Hans Jansen (de theoloog, niet te verwarren met de arabist Hans Jansen), Uitg. Groen, 2010.
3. Gezien het eerder gesignaleerde massieve verzet tegen de geringste ontheiliging van het humanistische icoon Erasmus, verbaast het mij dan ook geenszins dat het huidige establishment - een ethisch verbond tussen (crypto)christenen en humanisten - zo min mogelijk aandacht probeert te geven aan het zeer belastende betoog van prof. Jansen. In dit verband is de door David Bakker aangehaalde, uiterst tamme en daardoor versluierende recensie door de IKON exemplarisch voor het marginaliseren van de door prof. Jansen gepresenteerde overvloed van bronmateriaal mbt. Erasmus' virulente jodenhaat.
4. Alleen al de omstandigheid dat er 1000-den tot het christendom bekeerde joden (door Erasmus "varkens" genoemd) werden gemarteld en op de brandstapel vermoord, logenstraft je opmerking dat "elk intelligent mens rond 1500" antisemiet zou zijn. En de vermaarde humanistische christen-jurist Johannes Reuchlin was beslist niet de enige die pleitte voor de rechtsgelijkheid van joden in het heilige Roomse Rijk. Vele vooraanstaande Duitsers steunden zijn strijd tegen de Inquisitie ter voorkoming van de verbranding van Hebreeuwse literatuur.
5. Nu was de ijdeltuit Erasmus beslist geen nobody die in het christelijke koor zijn anti-joodse deuntje meezong, maar integendeel juist een gerespecteerde Europese autoriteit op het gebied van christelijk fatsoen. In die internationaal zeer prominente positie heeft hij - zoals vooral uit zijn correspondentie naar voren komt - zijn virulente jodenhaat altijd uitbundig gebotvierd en laten doorklinken in zijn adviezen aan de kerkelijke autoriteiten. Daarbij wordt uitdrukkelijk aangetekend dat Erasmus
zeer goed op de hoogte was van de moord- en martel-praktijken zoals die van de beruchte Spaanse
auto-da-fé's!
6. Typerend voor Erasmus' mateloze jodenhaat is dat hij nooit een jood in levende lijve ontmoet schijnt te hebben, en ja,
als enige onder de beroemde humanisten van zijn tijd zelfs
geen Hebreeuws kende. Niettemin had hij - in plaats van zich te beperken tot inhoudelijke theologische kritiek op het judaïsme - een diepe irrationele angst voor het jodendom als de meest verderfelijke pest voor zijn zo vurig beleden christendom.
7. Met de opvoering in mijn essay van de vermaarde historici Johnathan Israël en Diarmaid McCulloch als primaire bron, zouden de redacteuren van De Vrijdenker Enno Nuy, Jan Bontje, Wim de Lobel, en voorzitter Anton van Hooff van De Vrije Gedachte - die laatst nog een volkomen misplaatste vergelijking maakte tussen het katholisisme van Erasmus en dat van de christen-humanist Michael Montaigne (zie De Vrijdenker, nr. 4, mei 2010) - toch minstens onraad hebben moeten ruiken ipv. zich zo verraderlijk onkritisch te verlaten op de Erasmusspeld dragende historicus Leo Molenaar en de zichzelf volkomen gediskwalificeerde classicus Hans van Lent.
8. En hoe - vraag ik mij af - kunnen zich "vrijdenker" noemende Erasmus-aanhangers zo kleingeestig zijn dat zij het overstelpende feiten materiaal dat tegen hun held Erasmus pleit, agressief blijven ontkennen?
Voor degenen die zich verder in het onderwerp willen verdiepen, verwijs ik nog naar:
[1] Guido Kisch, Erasmus' Stellung zu Juden und Judentum,Tübingen, 1969
[2] C. Augustijn, Erasmus und die Juden, Ned. Arch. voor Kerkgeschiedenis, 1980
[3] Heiko Oberman, Wurzeln des Antisemitismus: Christenangst und Judenplage im Zeitalter von Humanismus und Reformation, Berlin, 1983
[4] Shimon Markish, Erasmus and the Jews, met een nawoord van Arthur Cohen*), Chicago, 1986
[5] Dik van Arkel, The Drawing of the Mark of Cain, Amsterdam, 2009.
*) Omdat Shimon Markish in zijn boek Erasmus vrijpleit van rassisme (pas rond de tijd van Hiltler's Derde Rijk werd jodenhaat vermengd met een ideologische rassentheorie tot het explosieve mengsel van zgn. anti-semitisme) kan een oppervlakkige lezer zich gemakkelijk door hem laten misleiden. In Arthur Cohen's nawoord wordt echter duidelijk waarom Markish de stereotypische jodenhaat van Erasmus toch niet gelijk wilde stellen aan het vulgaire anti-semitisme dat eerste oorzaak was van de moord op zijn vader.