fbs33: De afwijzing van religie door VG is categorisch; VG wijst religie dus geheel af, want wetenschap zou religie geheel uitsluiten. Precies dat geheel uitsluiten is onzinnig, zoals betoogd.
“Het sluit juist populisme uit zou ik zeggen!”
“Het”, wat is “het”? Religie en aanverwanten zijn niet “puur populistisch”. De uitspraak
“(want religie en aanverwanten zijn toch puur populistisch?)”
is nonsens omdat ze ook categorisch is. Zodra er dan een tegenvoorbeeld is wordt een categorische uitspraak onwaar. Gematigde geloven, zoals Alevitisme, zijn niet populistisch. Waar ik dus bezwaar tegen maak is het gebrek aan terughoudendheid bij die (specifieke) bewering van VG, en jouw bewering “want religie en aanverwanten zijn puur populistisch. “
“E.e.a. hangt sterk af van de manier van afwijzing!”
Juist, hetgeen ook was beweerd. Ik val over de categorische afwijzing wat dus een afwijzing is van “religie in al haar facetten” (quote naar en herhaling van mijn eigen stuk tekst).
Atheïsme als religie. Dat was een plaagstootje. Maar atheïsme is wel een geloof; je gelooft niet in goddelijke bovennatuurlijke krachten (of god of goden), of je gelooft er wel in; het werkwoord geloven drukt dat precies uit. Geloof en geloven horen niet in het rijk der rede thuis. (Ik meen dat dit argument in Phillipse’s Atheïstisch Manifest te vinden is.) Wetenschap kan namelijk nooit (of nog niet) een variant van geloof uitsluiten welke buiten de stand van kennis de dato ligt. Geloof in een algemene goddelijke bovennatuurlijke kracht, of een vaag bovennatuurlijk iets, kan prima bestaan naast de wetenschappelijke stand van zaken. Idem dito wat betreft het geloof in een hiernamaals. Ik geloof daar niet in, zoals gezegd, maar anderen wel. En dat kunnen ze doen zonder dat het te ontkrachten is, tenzij er zeer specifieke uitingsvormen aan worden gegeven die wetenschappelijk weerlegbaar of te onwaarschijnlijk zijn. Zulke uitingsvormen kunnen altijd alsnog worden veranderd om het kerngevoel weer te geven. Dat kerngevoel, dat er een hiernamaals is, is eigenlijk onaanvechtbaar. “Ja, en waar zit je overleden oma dan?” “Weet ik veel, ze ziet me van gewoon, boven, onder, of van tussen de moleculen, noem maar op, het is gewoon zo.” Tenzij men rechten ontleent aan dit geloof die zwaar discriminerend zijn ten aan zien van andere mensen, is zulk een geloof tamelijk onschuldig en voor deze mensen zeker rustgevend. Ik beschouw het als onnodig deze laatste onschuldige, vage geloofsvariant te bestrijden, laat staan dat het kan met wetenschappelijke methoden.
De VG is onnodig kwetsend omdat VG’s vrijage met wetenschap zou moeten betekenen dat ze de beperkingen ervan kent ten aanzien van vele facetten van religie. Het valselijk gebruik van een aantal argumenten, onder het mom van wetenschappelijkheid, verzwakt de positie van VG. Enige terughoudendheid zou getuigen van meer kennis van zaken.
Je spreekt over genezing van gekwetsten, in deze de religieuzen. Derhalve kwalificeer je gelovigen (in al hun gevarieerdheid) als zijnde ziek. Weer zo’n onhoudbare categorische en zinloze uitspraak. Ik kan geloofsgroepjes aanwijzen die uiterst liberaal en verlicht zijn, en waarvoor de kwalificatie ziekelijk en genezing behoevende zwaar overtrokken is. Zwaar overtrokken in de zin dat het gedrag van zo’n (licht) gelovige meer opbouwend en menselijker kan zijn dan de categorische, populistische idioterie van een fundamentalistische atheïst die suggereert (allerlei) gelovigen te willen genezen middels gedwongen of aanbevolen therapie. Laat onverlet dat ik de Abrahamitische geloven met hun specifieke geloofsliteratuur als fabeltjes beschouw; interessante, menselijke en vaak tegenstrijdige fabeltjes met veel goede maar ook slechte aspecten. Vecht met name die slechte aspecten en bijgaande idioterie aan, omdat je met een categorische afwijzing ook de goede, humanistische aspecten van religie weggooit. Zonde.
Religie is van de mens. Als zodanig zou humanisme religie helemaal niet moeten uitsluiten, hetgeen de humanist ook niet doet. Religieuze waanvoorstellingen, duidelijk in tegenspraak met wetenschap en gevolgen hebbend voor de maatschappij, moeten uiteraard worden aangekaart. Let op: ik wijs atheïsme niet af, ik wijs slechts een bepaalde, als fundamentalistisch gedefinieerde, variant ervan af.
Wij zijn het in wezen wel eens: ik maak slechts bezwaar tegen het gebrek aan terughoudendheid waardoor de grenzen, van wat ratio en wetenschap kunnen, worden overschreden.
Wederom: zie (detail)kritiek op atheïstisch fundamentalisme: “Ziekelijk (on)geloof en en fundamentalistische atheïsten”; en, ‘n verhaaltje over Jaap en Chris, een agnost en RK: “Laat ze maar kletsen: over een atheïstische buscampagne”. (Google.)