CXT schreef:Okee, niet alle reacties op jou zijn even aardig. Maar dat ligt ook voor een deel aan jezelf, omdat het lijkt alsof je stelselmatig kritische vragen weigert te beantwoorden. Siger stelde een paar posts terug een aantal eerlijke, kritische, puur theoretische vragen die je op zich prima zou kunnen beantwoorden, mits je er een antwoord op hebt. Vragen zijn er om duidelijkheid te krijgen over andermans mening, en helpen om meningen bij te schaven waar nodig. Zou je dus op z'n minst onderstaande vragen willen beantwoorden, al is het maar om de discussie op normale wijze voort te zetten?
Ik wil ze best beantwoorden (zeker voor jou), maar laten we voor wat hoort wat doen. Kun jij de volgende vragen beantwoorden?
-Wat voel je als de door mij aangehaalde teksten leest? Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar wat is je idee van wat voor persoon er achter zit en wat hij wil? Dan bedoel ik niet: 'ze waren niet allemaal even aardig', maar wat bezielt iemand om te zeggen dat moord volgens mijn definitie een slachtofferloze misdaad zou zijn? Wat is je gevoel over het doel van zo'n uitspraak?
-Ik heb de richtlijn dat ik altijd kritische vragen beantwoordt van mensen (als ik de draadjes tenminst inzie) en ze netjes behandel, totdat ze mijn uitspraken verdraaien of onbeschoft worden, of als ik ergens onterecht van beschuldigd wordt, ik dit weerleg en vervolgens door dezelfde persoon weer van iets anders beschuldigd word, zonder een sorry te krijgen over de vorige beschuldiging of wat voor opmerking dan ook maar.
Het verbaast mij dus als je zegt dat ik door vragen niet te beantwoorden dit gedrag heb uitgelokt. Zoals je misschien gemerkt hebt, ben ik super enthousiast over een vrijwillige samenleving en beantwoordt dolgraag alle vragen, zolang het maar eniszins op een discussie lijkt.
Ik ben er van overtuigd dat men vanuit de toekomst op deze tijd zal terugkijken als een brute, wrede tijd, waarin democratie als even immoreel gezien wordt als we nu naar slavernij kijken. Als er in die tijd van slavernij vrijdenkers fora waren geweest, was je er net zo hard aangevallen over een gepassioneerd anti slavernij standpunt als ik hier wordt aangevallen over mijn voorstel om geweld niet te gebruiken om problemen op te lossen. Dan was je boos verteld dat je je anti slavernij afgod VOORLOPIG in een klein hoekje mocht uiten. Net als toen was het niet mogelijk om precies te zeggen hoe een samenleving er uit zou gaan zien zonder slavernij. De forumleden zouden je aangevallen hebben, omdat je niet precies kon vertellen hoe de slaven dan aan schoenen zouden komen zonder meesters die ze aan hen gaven. Dat neemt niet weg dat er ooit iemand was die principieel zei: slavernij is fout en het maakt me niet uit hoe ze aan schoenen komen. Slavernij verdween niet pas toen iedereen overtuigd was dat hun overhemden niet te duur zouden worden, of dat de economische groei geen trendbreuk zou vertonen. Mensen geven uiteindelijk niet om
-of een systeem waar is
-of een systeem werkt
Dat eerste kun je zien aan religies, die allemaal tegenstrijdige goden en regels hebben, dus ze kunnen nooit allemaal waar zijn, maar het maakt hun aanhangers niets uit en ze geven er graag hun leven voor.
Het tweede kun je zien communisme. Zelfs nadat duidelijk werd dat het totaal niet functioneerde (ook logisch af te leiden), stroomden de aanhangers nog in grote getale toe.
Wat mensen drijft is niet of iets waar is, of dat het werkt, maar of het goed is. Mensen zijn morele machines. Alle grote dictators hebben mensen hun drang om goed te doen misbruikt om ze kwaad te laten doen. Daarom worden mensen ook zo panisch als je iets over moraal zegt, omdat ze geconditioneerd zijn te denken dat iemand die moraal definieert ze snel een wapen in handen duwt om het top down te implementeren. Er is een boek over "Utopia en Terror", wat duidelijk maakt waarom mensen zo huiverig zijn. Wie de definitie van moraal controleert heeft de macht en iedereen weet dat en dat is ook de reden dat iedereen die iets niet nihilisitsch over moraal zegt zo aangevallen wordt. Dat is zelfs de reden waarom mensen dingen zeggen als: er is geen waarheid, alles is subjectief.
UPB werkt echter de ander kant op, het gebruikt de wetenschappelijke methode om objectief foute moraaldefinities van machthebbers die moraal trachten te misbruiken onjuist te verklaren. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
Als je mijn vragen beantwoordt, wil ik ook best de praktische vragen behandelen die je had. Ik ben zelf helemaal via de praktische kant bij anarchie gekomen, maar hoewel mensen altijd naar praktische dingen vragen, is de morele kant naar mijn mening veel belangrijker.