Pagina 2 van 4

Geplaatst: 31 dec 2004 20:22
door distiple
Virussen, bacterien, amoeben en andere parasieten zijn de ware kroon der 'schepping'. Zij zijn exploiteurs van ons lichaam, en wij kunnen er vaak zo weinig aan doen.
Daarintegen heeft ons lichaam bepaalde bacterieen ook juist hard nodig om te kunnen overleven. En omdat "we" onszelf juist zo erg beschermen tegen veel virii, bacterien, e.d. vormen velen JUIST meer een bedrijging. Ons imuunsttelsel word hierdoor ook steeds zwakker, alleen kunnen "we" dit (vaak) compenseren met "nieuwere" medicijnen. Maar (uiteindelijk) schieten we er niet veel mee op. Want medicijnen hebben ook vaak bijwerking en complicaties.

Geplaatst: 31 dec 2004 22:30
door lanier
Kortom verhalen van dit genre moeten altijd kritisch worden bekeken. Voordat men dieren beticht van "paranormale" eigenschappen.

Wie zegt dat er nog geen gericht onderzoek is verricht? Rupert Sheldrake is geschoold in Harvard en Cambridge en is biochemicus. Het is echter moeilijk om een antwoord te vinden. Zo deed hij onderzoek naar:
* Honden die weten wanneer hun baas naar huis gaat. Mbv twee videocamera's werd vastgelegd dat wanneer de baas naar huis gaat ongeacht op welk tijdstip en hoe groot de afstand is, de hond de oren spitst en braaf bij de voordeur wacht.
* Een termietennest werd gedeeltelijk verwoest. Een stalenplaat verdeelde de kolonie. De reparatieteams van de termieten gingen aan het werk en toen de stalen plaat werd weggehaald sloten beide helften naadloos op elkaar aan.

Bovenstaande experimenten zijn veelvuldig herhaald en gaven altijd dezelfde uitkomst.

Geplaatst: 01 jan 2005 14:55
door reddish
lanier schreef:Kortom verhalen van dit genre moeten altijd kritisch worden bekeken. Voordat men dieren beticht van "paranormale" eigenschappen.

Wie zegt dat er nog geen gericht onderzoek is verricht? Rupert Sheldrake is geschoold in Harvard en Cambridge en is biochemicus. Het is echter moeilijk om een antwoord te vinden. Zo deed hij onderzoek naar:
* Honden die weten wanneer hun baas naar huis gaat. Mbv twee videocamera's werd vastgelegd dat wanneer de baas naar huis gaat ongeacht op welk tijdstip en hoe groot de afstand is, de hond de oren spitst en braaf bij de voordeur wacht.
* Een termietennest werd gedeeltelijk verwoest. Een stalenplaat verdeelde de kolonie. De reparatieteams van de termieten gingen aan het werk en toen de stalen plaat werd weggehaald sloten beide helften naadloos op elkaar aan.

Bovenstaande experimenten zijn veelvuldig herhaald en gaven altijd dezelfde uitkomst.
Het probleem wat de mainstream wetenschap met Rupert Sheldrake heeft is niet zozeer dit soort experimenten (die zijn potentieel interessant, en vragen, indien reproduceerbaar, om een verklaring); het is zijn niet-falsificeerbare concept van een morfogenetisch veld.

Mijn eerste blootstelling aan Sheldrake is zijn deelname aan de serie "Een schitterend ongeluk" van de VPRO. Hiervan zijn mij twee scènes bijgebleven:

In het 1-op-1 interview met Wim Keijzer maakte Sheldrake een opmerking die erop neerkwam dat een computer die een bepaalde berekening maakt, daar naar verloop van tijd sneller mee klaar zou moeten komen naarmate de berekening vaker zou worden herhaald.

Dit is op twee niveaus ongelofelijk onnozel:
- de goede man weet blijkbaar niet hoe een computer werkt
- de impliciete aanname van de "neiging tot verbetering": als er al sprake is van verandering, waarom zou de berekening dan niet langzamer worden uitgevoerd bij veel herhaling?

In het samen-aan-tafel interview begon Sheldrake zijn verhaaltje over natuur-constanten die zich zouden stabiliseren naarmate het verschijnsel waarop ze berekking hebben zich vaker zouden voordoen. Een voorbeeld is kristallisatie-entropie: Sheldrake beweert (of beweerde in elk geval destijds) dat dit voor nieuwe stoffen nog niet meteen vastligt. Dit zou werkelijk zeer vreemd zijn, aangezien zo'n eigenschap voortkomt uit meer fundamentele eigenschappen op quantummechanisch niveau, volgens de gangbare inzichten.

Affijn, na een pijnlijke expositie door Sheldrake aan de discussietafel, waar de overige aanwezigen (niet de minsten: Dennett, Gould, Dyson, ....) zo ongeveer met de oogbollen zaten te draaien, was het Freeman Dyson die Sheldrake behoorlijk de oren waste over het feit dat je de constantheid-in-de-tijd van vele, vele natuurwetten kunt valideren door te kijken naar sterrenstelsels op een paar honderd miljoen lichtjaar afstand. Daarna ging de discussie weer verder, waarbij er een sfeertje hing van "en nu gaan de volwassenen weer praten". Erg humoristisch was dat.

Groetjes, Sidney

Geplaatst: 01 jan 2005 23:25
door lanier
In het 1-op-1 interview met Wim Keijzer maakte Sheldrake een opmerking die erop neerkwam dat een computer die een bepaalde berekening maakt, daar naar verloop van tijd sneller mee klaar zou moeten komen naarmate de berekening vaker zou worden herhaald.
Helaas, maar niet waar. Ik heb net het hoofdstuk in het boek erop nageslagen en daar staat dit niet in vermeld. Hij zegt wel dat hij onderzoek heeft gedaan naar pimpelmezen die doppen van melkflessen halen. Als '1' pimpelmees heeft uigevonden hoe het moet, dan leren alle andere pimpelmezen het sneller, ongeacht waar ze zijn.
Hij heeft het wel over een computer die vatbaar is voor morfische resonantie. Het is echter Dennett die spreekt van een organische computer die in staat is tot denken, herrinering en zelfs communicatie met soortgelijke machines. Die computers zouden met elkaar resoneren zonder telefoonlijnen, satellieten of ed. Hij is echter wel gecharmeerd van het idee.

De zes personen denken het volgende over elkaar:
Dennett wordt door drie beschuldigd van belachelijk ouderwetse ideeen.
Dennett verwacht dat de andere vijf stuk voor stuk romantici zijn.
Olivier Sacks denkt dat met Dennett geen verzoening mogelijk is.
Sheldrake verwacht een panopticum van zes super-ego's.
Sheldrake wordt door de anderen niet aux-serieus genomen.

Sheldrake is een celbioloog en biochemicus en geen natuurkundige als Dyson.
Sheldrake gaat op de vraag in of de natuurconstanten constant zijn. Dennett vraagt of je er zeker van kan zijn of de lichtsnelheid constant is om een uitspraak te kunnen doen over het begin van het heelal. Dyson antwoord dat dat niet mogelijk is. Hij zegt: Je kunt wat je observeert vergelijken met dingen die nu gebeuren en tot dusverre is het bewijs heel sterk dat ze zich op dezelfde manier gedragen.

Voordat we gaan vervallen in allerlei natuurkundige zaken binnen dit onderwerp, wil ik erop wijzen dat ook ik geen voorstander ben van het morfogenetisch veld of het Zero Point Field. Ik vind het alleen leuk dat iemand dit soort onderzoeken doet en misschien met een verklaring komt.

Ik hoorde vandaag dat er een oer-stam is die als vermist werd opgegeven na de Tsunami. Nu blijkt dat deze mensen zich hadden verscholen in de bergen. Het lijkt erop dat zij wisten dat de Tsunami onderweg was. Misschien letten ze beter op de natuur. Hopenlijk kunnen zij deze vraag beantwoorden.

Wat ik schokkend vond waren de toeristen die alweer op het strand lagen en deden of er niets aan de hand was. En nog klagen ook :evil: Dat gaat echt mijn verstand te boven. Ik zou niet graag een van die gasten willen ontmoeten......@#$$##@!!!!!!

Geplaatst: 01 jan 2005 23:50
door reddish
lanier schreef:
In het 1-op-1 interview met Wim Keijzer maakte Sheldrake een opmerking die erop neerkwam dat een computer die een bepaalde berekening maakt, daar naar verloop van tijd sneller mee klaar zou moeten komen naarmate de berekening vaker zou worden herhaald.
Helaas, maar niet waar. Ik heb net het hoofdstuk in het boek erop nageslagen en daar staat dit niet in vermeld.
Hee, dat is verrassend.... Ik heb mijn boek 10 jaar geleden uitgeleend, ik moet dat toch nog maar eens terugvragen dan. Ik zal ook nog eens kijken of iemand de afleveringen ergens op een servertje heeft staan - blijkbaar heeft de tand des tijds flink huisgehouden in mijn herinnering. Slordig van mij.

Gr., Sidney

Geplaatst: 06 jan 2005 21:31
door Fenomeen
Moslimleider: “Homo’s oorzaak van Tsunami”

Een vooraanstaande Moslimleider in Riyadh beweert dat de tsunamis die wellicht meer dan 250.000 doden tot gevolg zal hebben de staf van Allah is omdat de getroffen gebieden homo’s en hun perverse gedragingen tot hun landen toelaten.


"Deze grote tragedies en collectieve straffen die hele dorpen, steden en zelfs hele provincies treffen, zijn de wil van Allah”, zo beweerde sheik Fawzan tegen de televisiezender in Saudi Arabië. Het interview is inmiddels vertaald door het Middle East Media Research Institute.

"Iedereen weet dat de getroffen resorts, die helaas te vinden zijn in Islamitische en andere Aziatische landen, vooral rond de kerstdagen worden overstroomd door seksueel perverse toeristen, met name door homoseksuelen”, ze meent Al-Fawzan.

"Het feit dat de ramp zich voltrok in deze periode is een bijzonder teken van Allah. Het gebeurde met kerst op het moment dat ontuchtplegers en lieden uit de hele wereld die corrupt zijn naar deze stranden komen voor hun seksuele perverse handelingen. Vandaar de plaats en de tijd van deze tragedie die hen en alle mensen rondom hen vernietigde. In de getroffen gebieden zal voorlopig alleen het gekrijs van kraaien te horen zijn. En teken voor alle moslims om Allah te gehoorzamen.”

"Het is aan ons om ontucht, homoseksualiteit en kinderprostitutie te bestrijden en een leven te leiden zoals Allah ons voorhoudt.”

Al-Fawzan is lid van de Senior Council of Clerics (het hoogste college van kerkelijk leiders) in Saudi Arabië. Hij is bovendien als hoogleraar verbonden aan de Al-Imam Universiteit. Zijn religieuze boeken worden gebruikt door 5 miljoen studenten over heel de wereld tot in Europa en de Verenigde Staten.

Bron: Gaykrant
En ik zie dat de homofobe rioolratten van Godhatesfags er ook een versie van hebben:

. We sincerely hope and pray that all 20,000 Swedes are dead, their bodies bloated on the ground or in mass graves or floating at sea feeding sharks and fishes or in the bellies of thousands of crocodiles washed ashore by tsunamis. These filthy, faggot Swedes have a satanic, draconian law criminalizing Gospel preaching
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niks plaattektoniek, het is mijn fout. LOL
Al staat me er iets van bij dat de meeste "gayresorts" aan de Thaise oostkust liggen...

Geplaatst: 06 jan 2005 21:43
door distiple
Een vooraanstaande Moslimleider in Riyadh beweert dat de tsunamis die wellicht meer dan 250.000 doden tot gevolg zal hebben de staf van Allah is omdat de getroffen gebieden homo’s en hun perverse gedragingen tot hun landen toelaten.
De dombo wil niet inzien dat het de straf van Allah is voor de aanslagen door moslims in dat land/gebied, van de laatste tijd :D :D :D

Geplaatst: 06 jan 2005 21:51
door PietV.
Fenomeen schreef:Moslimleider: “Homo’s oorzaak van Tsunami”

Een vooraanstaande Moslimleider in Riyadh beweert dat de tsunamis die wellicht meer dan 250.000 doden tot gevolg zal hebben de staf van Allah is omdat de getroffen gebieden homo’s en hun perverse gedragingen tot hun landen toelaten.


Homo's waren toch ook de oorzaak van de ondergang van de titanic, en de hongersnood in Darfur, en de eerste en tweede wereldoorlog en ...

Tjeerdo.

Geplaatst: 06 jan 2005 21:55
door distiple
Alles is de schuld van de Homo's volgens dat soort idioten. Dat zo iemand zoiets durft/meent te moeten zeggen zegt mij wel iets over hoe tolerant Nederland moet zijn in het toelaten van dit soort "idioten"

Geplaatst: 06 jan 2005 22:13
door PietV.
distiple schreef:Alles is de schuld van de Homo's volgens dat soort idioten. Dat zo iemand zoiets durft/meent te moeten zeggen zegt mij wel iets over hoe tolerant Nederland moet zijn in het toelaten van dit soort "idioten"
Misschien moeten wij de inburgeringscursus enigszins aanpassen. Les 1 : Geef tien willekeurige vrouwen een hand.
Les 2: stage-lopen in een homo-bar
Het verdere programma hangt af van de evaluatie van de vorige lessen. Mochten er deelnemers zijn, wiens inzet onder de "Nederlandse"- norm is gebleven, dan worden ze gelijk het land uitgezet.

Tjeerdo.

Geplaatst: 06 jan 2005 23:34
door Carnevagorion
Even een heel ander staartje n.a.v. de oorspronkelijke discussie.

nl. 'straf van God', een psychologieles voor de Almachtige.

Consistente beloning goed gedrag werkt heel goed, en wordt 'conditionering' genoemd. Het gedrag dat geconditioneerd moet worden, moet wel direct beloond of bestraft worden. Conditionering door beloning van het juiste gedrag heeft alleen veel meer resultaat dan het bestraffen van het verkeerde gedrag. Straffen kunnen zelfs een averechts effect hebben.
Een God die de mens zou straffen door dit soort rampen moet zijn eigen boekje (over de menselijke geest en zijn gedrag) dus nog eens goed nakijken.
(Een eeuwige straf in de vorm van 'de Hel' heeft dan ook geen enkele zin.)

euh.. dit was zomaar een staartje wat ik even kwijt wou.

Bram

Geplaatst: 07 jan 2005 09:45
door Ruby
Wat betreft de dieren en hun zesde zintuig. Ik ben er altijd erg van overtuigd geweest dat wij dat ook hebben, maar bijna niet meer gebruiken.
Maar ik hoorde toevallig Midas Dekker daar iets over zeggen (in het jeugdjournaal geloof ik). In ieder geval, zei hij dat dieren altijd meer op hun hoede zijn. Zij zijn altijd bezig met gevaar. Een vogel die eet, neemt een hap en kijkt vervolgens om zich heen of er niemand op de loer ligt... etc. Mensen doen dit niet meer. Mensen zijn niet meer bezig met gevaren. Om die reden is het volgens Midas Dekker heel logisch dat de dieren weg trokken, maar dat de mensen bleven.

natuur of god

Geplaatst: 07 jan 2005 22:30
door Gerard
distiple schreef:Dat zou wel heeeeel inconsequent zijn, gezien deze zouden geloven dat GOD deze mensen gestraft dienden te worden. :D
Dat is een interessante invalshoek. De ware christen zou eigenlijk consequent moeten zijn en zeggen: "Je moet mensen niet helpen die de toorn van god hebben verdiend" Kerken in actie zou dan geen bestaansrecht hebben en zelfs nooit hebben bestaan. Hoe zijn deze gedachten te rijmen? Maar ja dat is een vraag aan de fundi christen en die zijn er volgens mij niet op dit forum...of vergis ik mij? Moeten we maar eens posten op een christenforum.

Re: natuur of god

Geplaatst: 08 jan 2005 15:42
door Ruby
GH schreef:
distiple schreef:Dat zou wel heeeeel inconsequent zijn, gezien deze zouden geloven dat GOD deze mensen gestraft dienden te worden. :D
Dat is een interessante invalshoek. De ware christen zou eigenlijk consequent moeten zijn en zeggen: "Je moet mensen niet helpen die de toorn van god hebben verdiend" Kerken in actie zou dan geen bestaansrecht hebben en zelfs nooit hebben bestaan. Hoe zijn deze gedachten te rijmen? Maar ja dat is een vraag aan de fundi christen en die zijn er volgens mij niet op dit forum...of vergis ik mij? Moeten we maar eens posten op een christenforum.
Volgens mij kan ik wel een beetje denken als een fundi.
Poging 1:
De mensen die het hebben overleefd, mag je wel degelijk helpen, want anders had God hen ook wel omgebracht. Helpen heeft God nooit erg gevonden. Was het niet met Sodom en Gomorra dat er werd gevraagd om een aantal levens te sparen? God vond het niet erg dat het werd gevraagd.
Poging 2:
het gaat om bekering. Net als de missionarissen. Wellicht dat de mensen nu in zien dat ze zich beter tot God kunnen bekeren.

Maarre... al een antwoord van een fundi forum gehad?

Re: natuur of god

Geplaatst: 08 jan 2005 16:55
door Stanhope
GH schreef:
distiple schreef:Dat zou wel heeeeel inconsequent zijn, gezien deze zouden geloven dat GOD deze mensen gestraft dienden te worden. :D
Dat is een interessante invalshoek. De ware christen zou eigenlijk consequent moeten zijn en zeggen: "Je moet mensen niet helpen die de toorn van god hebben verdiend" Kerken in actie zou dan geen bestaansrecht hebben en zelfs nooit hebben bestaan. Hoe zijn deze gedachten te rijmen? Maar ja dat is een vraag aan de fundi christen en die zijn er volgens mij niet op dit forum...of vergis ik mij? Moeten we maar eens posten op een christenforum.
Ter info:

Reformatorisch Dagblad, 3-1-2005

„De Heere stuurde welbewust de watervloed”

VOOR VEEL PROTESTANTEN IN ZUIDOOST-AZIË WAS DE ZEEBEVING GEEN TOEVAL


APELDOORN - De catastrofale gebeurtenissen in Zuidoost-Azië zijn geen toeval. Dat is de vaste overtuiging van veel protestanten in de getroffen landen. De Thaise ds. Saengkong uit Bangkok: „God stuurde welbewust de watervloed naar Indonesië, Sri Lanka en ons land. Het gaat erom dat we Zijn hand opmerken en de betekenis gaan begrijpen.” .

Behalve de baptistengemeente in Bangkok dient ds. Saengkong een evangelisatiepost in Phuket. Vooral daar heeft hij in de achterliggende week gezien welke schade de tsunami heeft aangericht. Van zijn eigen gemeente kwam niemand om. „Een groot wonder, want in Phuket zijn juist veel doden te betreuren.” Wel is hij in zijn familiekring geconfronteerd met rouw over omgekomenen. Een zwager en twee neven verdronken.
.
„Waarom zou God juist christenen gespaard hebben?” vraagt de baptistenvoorganger zich af. „Niet omdat ze beter zijn dan niet-christenen. Maar omdat ze van God de taak hebben om anderen te vertellen van de boodschap van redding. Die is in deze omstandigheden ontzettend belangrijk.” .

Voor ds. Saengkong is het geen punt van discussie: de Heere stuurde en bestuurde de watervloed. „We zijn geen primitieve natuurvolken. Die geloven dat de mens de prooi kan worden van ongrijpbare natuurmachten. We zijn ook geen moslims die zich gewillig onderwerpen aan de grillen van het fatum, het noodlot. Nee, christenen geloven dat God de wereld onderhoudt en naar Zijn wijs beleid ook bestuurt. Zijn daden zijn voor ons vaak onbegrijpelijk. Dat zegt de Bijbel ook. Maar het geeft wel houvast dat het totale wereldgebeuren vastligt in Zijn hand en Hem niet ontglipt. We moeten bidden of we de bedoeling van de Heere mogen verstaan.”
.
De christenen in Thailand zijn er volgens ds. Saengkong van overtuigd dat de Heere met de zeebeving enerzijds Zijn toorn over de zonden heeft willen tonen en tegelijk de volken in Zuidoost-Azië en in de wereld heeft willen opwekken tot bekering. „Mensen willen dat vaak niet onder ogen zien. Maar behalve dat God barmhartig is, is Hij ook rechtvaardig. Hij kan de zonde niet gedogen. En die straft Hij. Dat moeten we niet willen ontkennen. De christenen hier doen dat nauwelijks. Terwijl toeristen, die christen zijn, daar wel vraagtekens bij zetten. Buitenlanders zeggen dat we de vraag naar Gods bedoeling met deze ramp maar moeten laten liggen. Het lijkt wel of ze daar niet meer aan willen, omdat zij alleen maar van Gods liefde willen weten. En dan nog een heel bepaald soort liefde. Want een vader die alleen maar aardig is voor zijn kinderen en hen nooit straft, is geen echte vader.”
.
Ds. Wesley Simmons van de Greater Grace Church in Bangkok bevestigt dat de autochtone christenen in Thailand er vast van overtuigd zijn dat de ramp een direct oordeel is over de zonden van hun land. „Een oude christen zei me deze week: „Dominee, het is toch wel opvallend dat Indonesië, Sri Lanka en Thailand tot de zwaarst getroffen gebieden behoren. In elk ervan is er veel ongerechtigheid die God jarenlang heeft aangezien. In Indonesië woedt het conflict rond Atjeh, in Sri Lanka zijn er de Tamil-twisten en het getroffen deel van Thailand was voor buitenlanders een oord waar ze vooral kwamen vanwege de (kinder)prostitutie. Juist rond Kerst komen veel Europeanen hier hun genoegen halen. En nu heeft God daarin geblazen.” En dat is niet de beleving van een enkeling. Zo ervaren de meeste christenen het hier.” .

„Niet elke christen denkt dat de Heere ons deze ramp zond vanwege de Tamil-oorlog, maar velen wel”, zegt een woordvoerder van het kerkelijk bureau van de Reformed Church of Sri Lanka. „Unaniem leeft hier het besef dat de Heere ons met deze geweldige natuurramp tot verootmoediging wil brengen. Of het nu om de bloedige strijd van de Tamils gaat, of dat er andere zonden zijn. We hebben een berg aan zondeschuld en we verdienen het oordeel. Dat God ons persoonlijk nog spaarde en opmerkelijk veel christenen beschermde, betekent niet dat we geen oordeel hebben verdiend.”
.
In de dienst van oudejaarsavond die de Srilankaanse christen bijwoonde, was het buigen onder God het centrale thema. De preek ging over 1 Petrus 5:6 „Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd.”
.
De lutherse bisschip ds. Burju Purba is verantwoordelijk voor de Indonesische kerkprovincie Noord-Sumatra, waar het zwaar getroffen Atjeh in ligt. Er zijn weinig leden van zijn kerk onder de slachtoffers. „In de getroffen regio wonen betrekkelijk weinig christenen. Maar natuurlijk wordt er in de kerken wel over de ramp gesproken. Ja, en niemand discussieert over de vraag of deze van God komt. Daarvan is ieder overtuigd. We hebben gisteren gebeden of de Heere ons genadig wil zijn en wil helpen in deze moeilijke dagen.”
.
Ook in India hebben de kerkdiensten van de afgelopen dagen in het teken van verootmoediging gestaan. De algemeen secretaris van de All India Christian Council, John Dayal, heeft midden vorige week de lidkerken ertoe opgeroepen zondag in de kerkdiensten niet alleen te rouwen om de slachtoffers, maar vooral ook tegenover de Heere schuld te belijden over de zonden en dankbaarheid te tonen dat Hij nog spaarde.
.
„Mensen kunnen blijven redeneren. Sommigen vragen zich waarom juist deze regio zo zwaar getroffen is, terwijl elders op de wereld de zonden niet minder zijn. Ik heb gisteren in de preek gezegd dat ik ook niet alles begrijp. Dat ik ook mijn vragen heb. Maar ik heb gisteren toch geprobeerd dat debat een wending te geven. In de preek heb ik de gemeente gevraagd: „Welke patiënt met een ernstige kwaal is beter af? Hij wiens dokter het mes diep in het vlees zet, of degene tegen wie de arts niets zegt en hem met de kwaal verder laat leven?””
.
Ds. Dayal erkent dat daarmee het leed van de slachtoffers niet is opgelost. „Het verdriet is groot. Onpeilbaar. Zeker ook als we denken aan de arme vissers langs de kusten. Velen zijn omgekomen of zijn hun broodwinning kwijt. Een groot deel van hen is christen. Maar we moeten onze handen die nat zijn van onze tranen vouwen om te bidden om hulp en troost in plaats van dat we onze handen tot vuisten ballen. En vervolgens moeten we de handen ineenslaan. Het gaat er niet alleen om te erkennen dat de Heere met natuurrampen Zijn oordelen zendt. Het gaat er ook om dat we iets met die correctie doen. Buigen, bidden en betonen dat we met hoofd en hart christen zijn. Liefde bewijzen aan allen die in nood zijn. En die zijn er na de ramp ontzettend veel.”