bewijs van mind over matter: multiple afwisselende persoonlijkheden in één lichaam die elk hun eigen ziekten hebben

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: bewijs van mind over matter: multiple afwisselende persoonlijkheden in één lichaam die elk hun eigen ziekten hebben

Bericht door dikkemick »

@Maarten:
Dus als arts kan ik een kanker patiënt gaan adviseren een andere persoonlijkheid aan te nemen? Wellicht met een beetje (chemische) hulp om de hersenen iets te stimuleren? LSD-tje tegen uitgezaaide kanker?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Re: bewijs van mind over matter: multiple afwisselende persoonlijkheden in één lichaam die elk hun eigen ziekten hebben

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 24 nov 2022 11:47 @Maarten:
Dus als arts kan ik een kanker patiënt gaan adviseren een andere persoonlijkheid aan te nemen? Wellicht met een beetje (chemische) hulp om de hersenen iets te stimuleren? LSD-tje tegen uitgezaaide kanker?
Interessante zijpiste.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

MaartenV schreef: 24 nov 2022 11:02
VseslavBotkin schreef: 23 nov 2022 17:45 Wederom een fraaie cirkelredenering van deze topicstarter, ik kijk smachtend uit naar het volgende topic met "onomstotelijk bewijs"!
Het is een kwestie van simpele logisch geldige redeneringen, zoals 1 +1 = 2. Deze logica is zeer simpel, maar onbreekbaar.

De redenering is:

Als verschillende persoonlijkheden van iemand met een dissociatieve identiteitsstoornis in eenzelfde lichaam een andere ziekte kunnen hebben, dan verandert de persoonlijkheid blijkbaar de chemie van het lichaam. Dus (logisch geldige afleiding): dan kan je zeggen dat 'mind' een invloed heeft over 'matter'.

Klopt het? Wel als de premisse klopt (verschillende persoonlijkheden in eenzelfde lichaam hebben een andere ziekte), dan klopt de logische consequentie dat mind rules over matter, want de redenering is geldig.
Elke keer dat jij denkt te bewijzen dat "mind" onafhankelijk is van "matter", noem je meerdere keren het begrip "matter". Jouw argument is letterlijk afhankelijk van "matter", omdat dat is waar jij je tegen afzet. Je zou de vergelijking kunnen maken met een boos kind dat zegt dat hij "alle grote mensen haat"; hij maakt zichzelf nou juist compleet afhankelijk in zijn identiteit door deze wrok richting de "grote mensen". Terugkomend op jou: het begrip "mind", is vrij letterlijk betekenisloos zonder het begrip "matter". Dit is waarom alle argumenten die deze vorm hebben circulair, en dus onzinnig zijn.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 24 nov 2022 14:02
dikkemick schreef: 24 nov 2022 11:47 @Maarten:
Interessante zijpiste.
Absoluut geen zijpiste. Jij bent degene die beweert dat de persoonlijkheden aan een ziekte lijden en niet het lichaam dat het syndroom vertoont.
Je zou eens meer toneelstukken moeten bekijken https://nl.wikipedia.org/wiki/De_ingebeelde_zieke
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie