Kuieren door "WHY MATERIALISM IS BALONEY" van Bernardo Kastrup

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Kuieren door "WHY MATERIALISM IS BALONEY" van Bernardo Kastrup

Bericht door axxyanus »

OK, ik ga er een punt achter zetten. Ik heb mijn limiet aan intellectuele oneerlijkheid bereikt met de volgende bewering van Kastrup:
It is materialism that states that the world we experience is entirely within our heads, stars and all
...
Het is materialisme dat stelt dat de wereld die we ervaren geheel in ons hoofd zit, sterren en al
Materialisme stel dat natuurlijk helemaal niet. Materialisme stelt dat de ervaringen die de wereld bij ons veroorzaakt, in ons hoofd gebeuren. Dat het model dat wij van de werkelijkheid hebben in ons hoofd zit.

Dit lijkt me opnieuw zo geformuleerd om een motte en bailey uit zijn mouw te kunnen schudden. Langs de ene kant kan hij talloze malen suggereren dat materialisten ervan uitgaan dat de wereld zich in hun hoofd bevind, het moment dat er kritiek op die bewering komt kan hij beweren dat hij enkel stelde dat hoe wij de wereld ervaren geheel in ons hoofd zit.

Als je een dergelijke stroman uit je hoge hoed moet toveren om te "bewijzen" dat de visie van je opponenten "BALONEY" is, dan moet je of heel zwakke argumenten hebben of je bent een idioot door je eigen geloofwaardigheid zo onderuit te halen met de visie van je opponenten zo verkeerd voor te stellen.

En ja het is mogelijk dat Kastrup ergens een materialist kan opduiken met een dergelijke visie. Dan nog is het een stroman te suggereren dat die visie onlosmakend met materialisme verbonden is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Wat Bernardo Kastrup zegt is dat volgens het filosofisch materialisme (als ontologie binnen de filosofie) de wereld 'daarbuiten' enkel bestaat uit kwantiteiten, zoals lading, spin, momentum enzovoort. Als getallen, zeg maar. terwijl de kwaliteiten (zoals kleuren, smaak, tastgewaarwordingen, geluiden enzovoort) enkel als subjectieve ervaringen door onze hersenen worden aangemaakt. Dat is het filosofisch materialisme dat door filosofen werd gezien.

Hij stelt dat filosofisch materialisten de fout maakten de kwantiteiten zoals lading, spin, momentum uit het territorium haalden (dat kwalitatief of mentaal is van nature volgens hem) en die eruit geabstraheerde kwantiteiten als dé werkelijkheid naar voor schoven en daarna zich afvragen hoe die dingen die ze eruit haalden als dé realiteit voor kwalitatieve ervaringen zorgen. Hoe zorgen die kwantiteiten van de materie van de hersenen voor de ervaringen die wij ervaren? Dat is de zogenaamde 'hard problem of consciousness' en dat is de wereld op zijn kop volgens hem. Wat er werkelijk aan de hand is, is dat de wereld zoals we die kwalitatief ervaren ook de wereld is zoals die is: mentaal. Alles is mentaal. Alles is Mind.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: 26 jun 2022 18:33 OK, ik ga er een punt achter zetten.
Duidelijk.
Kastrup is in diverse topics hier voor en hier na al aangehaald en ter discussie gesteld.
Dit topic als boekbespreking van Axxyanus kan dicht.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gesloten