Hopper schreef: ↑02 apr 2018 10:00
Over de vrijheid van die wil kunnen we inderdaad discussiëren. Doch er zijn slechts twee stellingnames mogelijk: 1. de (vrije) wil bestaat. 2. de wil bestaat niet. In geval 2. is alles al bepaald en voorgeprogrammeerd en is het einde discussie over goed en kwaad. Mijn stellingname in dit debat is dat de (al dan niet vrije) wil oorzaak is van het bestaan van goed en kwaad.
Mogelijkheid 3; soms wel en soms niet ?
Mogelijkheid 4; we kunnen het niet zeker weten en daarom doen we maar alsof wel/niet
Hopper schreef: ↑02 apr 2018 23:40
Een baksteen of een hoosbui neem je niets kwalijk omdat het intrinsiek duidelijk is dat die hoosbui niet kan denken en geen eigen wil heeft.
De hoosbui is dáár op dat moment vanwege klimatologische factoren. En ik loop er in zonder paraplu.
Zo kan ik op dezelfde wijze de man/vrouw die mij kwaad doet niets kwalijk nemen. De man/vrouw die bij mij inbreekt doet dat om redenen welke buiten mijn bereik liggen, net als klimatologische factoren. De inbraak of de hoosbui, ze
zijn.
Enige aanpasbaarheid (opvoedbaarheid) is slechts van politiek belang. Voor een geordende samenleving is het handig als we criminelen achtervolgen.
Ik hoor hier geloof ik Deepak Chopra in. Het verhaal van de Jaguar die nu eenmaal in je been bijt of je opvreet als ie de kans krijgt. Het is vervelend maar je kunt hem niks kwalijk nemen want het is nu eenmaal de aard van het beessie.
Volgens mij haal je dingen door elkaar. Je hebt het over bijkomende emoties. Ik heb het nu meer over de praktische kant.
Of ik nou wel of niet kwalijk neem of verdrietig of boos of weetikwat word, en de ene mens dat wat meer heeft en de ander wat minder; het maakt niet uit.
Waar het om gaat is dat je toch echt die inbreker grijpt als je haar op heterdaad betrapt. Dan ga je niet dankbaar op je bank liggen en denken laa maar gaan, het zal wel, om mij onbekende redenen.
Je zal het proberen te voorkomen. Je doet ook aangifte want je wilt ook gaarne je spullen weer terug. En je wilt ook heel graag dat het niet nog een keertje kan gebeuren.
Of maakt dat jou allemaal niet uit?
Bij mensen is het blijkbaar heel prima te doen om de aard van het beessie te doorbreken of veranderen/verbeteren.