Re: Globale Moraal en Ethiek
Geplaatst: 01 feb 2014 16:27
Misschien omdat er daar geen wederkerigheid is?Jagang schreef: Maar waarom zou dat voordeel alleen in stand blijven zolang we andere soorten buiten de morele cirkel houden?
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Misschien omdat er daar geen wederkerigheid is?Jagang schreef: Maar waarom zou dat voordeel alleen in stand blijven zolang we andere soorten buiten de morele cirkel houden?
Ook relaties met mensen zijn niet altijd wederkerig.Fish schreef:Misschien omdat er daar geen wederkerigheid is?Jagang schreef: Maar waarom zou dat voordeel alleen in stand blijven zolang we andere soorten buiten de morele cirkel houden?
Dus jij kan goed leven met moraal die mijn achterkleinkinderen niet beschermd?heeck schreef:Peter,Peter schreef: 1. Moraal is een product van de evolutie
2. Moraal is in het wederzijds belang van degenen die haar wederkerig beoefenen.
3. Moraal dient uiteindelijk het bestaan van onze achterkleinkinderen.
Wie deze drie punten niet onderschrijft, heeft volgens mij de moraal niet goed begrepen, en ik krijg de indruk dat er niet veel zijn die ze openlijk onderschrijven. Daar maak ik me echt zorgen over.
Punt 3 koop ik niet.
Die houden we dus ook buiten onze cirkel.Jagang schreef: Ook relaties met mensen zijn niet altijd wederkerig.
Ik vroeg me niet af wat jij me nu rhetorisch in de schoenen schuift.Peter van Velzen schreef:Dus jij kan goed leven met moraal die mijn achterkleinkinderen niet beschermd?heeck schreef:Peter,Peter schreef: 1. Moraal is een product van de evolutie
2. Moraal is in het wederzijds belang van degenen die haar wederkerig beoefenen.
3. Moraal dient uiteindelijk het bestaan van onze achterkleinkinderen.
Wie deze drie punten niet onderschrijft, heeft volgens mij de moraal niet goed begrepen, en ik krijg de indruk dat er niet veel zijn die ze openlijk onderschrijven. Daar maak ik me echt zorgen over.
Punt 3 koop ik niet.
Maak dat de achterkleinkinderen van de kat wijs!
Zo immoreel ben jij niet.
Je bedoelt wellicht dat sommige mensen een moraal hanteren die hun bestaan niet dient. Of misschien was je je er niet van bewust dat ik al 6 achterkleinkinderen heb . . .
Hong-Daeng, Kata, Merry, Nong-Pim, Ai en Taptim.
En de eeuwige mentaal gehandicapten dan?Fish schreef:Die houden we dus ook buiten onze cirkel.Jagang schreef: Ook relaties met mensen zijn niet altijd wederkerig.
Ik schuif je niets in de schoenen. Ik daagde je eerder uit om je nader te verklaren. (en dat heb jij, zoals te verwachten was nu ook gedaan)heeck schreef:Ik vroeg me niet af wat jij me nu rhetorisch in de schoenen schuift.Peter van Velzen schreef: Dus jij kan goed leven met moraal die mijn achterkleinkinderen niet beschermd?
Maak dat de achterkleinkinderen van de kat wijs!
Zo immoreel ben jij niet.
Je bedoelt wellicht dat sommige mensen een moraal hanteren die hun bestaan niet dient. Of misschien was je je er niet van bewust dat ik al 6 achterkleinkinderen heb . . .
Hong-Daeng, Kata, Merry, Nong-Pim, Ai en Taptim.
Jij pakte een evolutionair verklaringsmodel op om je huidige voorkeuren te rechtvaardigen.
Daar zit op zich al een luchtje aan, want zo weet ik er nog wel dozijn of twee.
Daar komt bij dat dergelijk gedrag nu het gevolg is van een omringende cultuur die weinig meer heeft te maken met de selectiedruk waaronder bestaande gedragingen in verschillende frekwenties zijn overgebleven.
Vandaar die zwaarlijvigheden en andere onaangepasthden.
En bovendien hebben we geen notie hoe of wat de huidige selectiedruk mag zijn.
Laat staan wat de effecten kunnen zijn.
Roeland
Als je goed oplet zul je zien dat de mentaal gehandicapten in mijn opvatting van de moraal geen probleem vormen, Dat worden ze slechts dan als de zorg ervoor zo zwaar wordt dat ze het voortbestaan vam onze cultuur of onze genen in gevaar brengt. Als we daarentegen - zoals Bruers steeds weer probeert - dezelfde redenering voor knaagdieren toepassen, dan is het evident dat dit vrijwel direct onoverkomelijke problemen oplevert. zie hier onder voortplantingJagang schreef: En de eeuwige mentaal gehandicapten dan?
Met hen kan je geen wederkerige relatie onderhouden, maar we sluiten ze ook niet buiten onze morele cirkel.
bl
Dit is geen nieuws meer.
Oké.Peter van Velzen schreef:Als je goed oplet zul je zien dat de mentaal gehandicapten in mijn opvatting van de moraal geen probleem vormen, Dat worden ze slechts dan als de zorg ervoor zo zwaar wordt dat ze het voortbestaan vam onze cultuur of onze genen in gevaar brengt. Als we daarentegen - zoals Bruers steeds weer probeert - dezelfde redenering voor knaagdieren toepassen, dan is het evident dat dit vrijwel direct onoverkomelijke problemen oplevert. zie hier onder voortplanting
Ik hou rekening met mijn medemens en met hun zowel als mijn empathien, Het dodenvan andere mensapen, dolfiknen en Walvissen stuit ook mij tegen de borst en aangezien hun dood absoluut niet noodzaeklijk is of zelfs maar voordelig voor mijn achterkleinkinderen, zou ik er wel voor zijn om het doden van dat soort dieren gelijkelijk te bestraffen als het doden van een mens. Niettemin; als ik vijf van deze dieren het leven zou kunnen redden. maar daar moet ik een mens voor opofferen, weet ik niet of dat moreel wel aanvaardbaar is. Ten slotte deel ik een gezamrlijk moraal met mensen, niet met andere mensapren, met dolfijnen of met walvissen.Jagang schreef:Oké.Peter van Velzen schreef:Als je goed oplet zul je zien dat de mentaal gehandicapten in mijn opvatting van de moraal geen probleem vormen, Dat worden ze slechts dan als de zorg ervoor zo zwaar wordt dat ze het voortbestaan vam onze cultuur of onze genen in gevaar brengt. Als we daarentegen - zoals Bruers steeds weer probeert - dezelfde redenering voor knaagdieren toepassen, dan is het evident dat dit vrijwel direct onoverkomelijke problemen oplevert. zie hier onder voortplanting
Maar hoe volgt daaruit dat we willekeurig dieren zouden moeten/mogen slachten en opeten?
Ik neem aan dat je het vermogen tot lijden nog wel iets vindt om rekening mee te houden?
Er zijn daar overal op de wereld uitzonderingen op. Bijvoorbeeld het eten van Bushmeat in Afrika wat voor een deel uit mensapen bestaat.Peter van Velzen schreef: Het dodenvan andere mensapen, dolfiknen en Walvissen stuit ook mij tegen de borst en aangezien hun dood absoluut niet noodzaeklijk is of zelfs maar voordelig voor mijn achterkleinkinderen, zou ik er wel voor zijn om het doden van dat soort dieren gelijkelijk te bestraffen als het doden van een mens.
De belangrijkste reden is wellicht dat mijn achterkleinkinderen het zouden betreuren.Fish schreef:Er zijn daar overal op de wereld uitzonderingen op. Bijvoorbeeld het eten van Bushmeat in Afrika wat voor een deel uit mensapen bestaat.Peter van Velzen schreef: Het dodenvan andere mensapen, dolfiknen en Walvissen stuit ook mij tegen de borst en aangezien hun dood absoluut niet noodzaeklijk is of zelfs maar voordelig voor mijn achterkleinkinderen, zou ik er wel voor zijn om het doden van dat soort dieren gelijkelijk te bestraffen als het doden van een mens.
Moeten wij in dat geval onze 'superieure' moraal aan die mensen opleggen? Zij staan veel dichter bij de natuur als wij.
Thomas Paine vond al dat de mens terug moest naar de natuur om tot kennis te komen. En wat leert de natuur? Dat andere voelende dieren geen enkel prob leem hebben hebben andere soorten te gebruiken als voedsel.
Dus waarom zouden wij onze moraal superieur achten aan de hunne? Tot nu toe heeft ons westers superioriteit's gevoel weinig goeds gebracht voor andere volken.
Nou doe je het gelijk wéér!Peter schreef:Ik schuif je niets in de schoenen. Ik daagde je eerder uit om je nader te verklaren. (en dat heb jij, zoals te verwachten was nu ook gedaan)
Ik gebruik het evolutionair verklaringsmodel niet om mijn huidige voorkeur te rechtvaardigen. Ik gebruik haar waar ze voor bestemd is, en dat is ONZE huidige voorkeur te verklaren. Het model kan net zo goed worden gebruikt om culturele aanpassingen te beschrijven als genetische aanpassingen.
Je gaat toch niet steeds testen of we hier je bedrieglijkheidjes wel in de gaten hebben?Ik gebruik inderdaad wel de rethorische truc om ons nageslacht te personificeren in mijn eigen achterkleinkinderen, teneinde empathie op te wekken voor deze moraal, die mij inderdaad buitengewoon bevalt.
heeck schreef:Nou doe je het gelijk wéér!Peter schreef:Ik schuif je niets in de schoenen. Ik daagde je eerder uit om je nader te verklaren. (en dat heb jij, zoals te verwachten was nu ook gedaan)
Ik gebruik het evolutionair verklaringsmodel niet om mijn huidige voorkeur te rechtvaardigen. Ik gebruik haar waar ze voor bestemd is, en dat is ONZE huidige voorkeur te verklaren. Het model kan net zo goed worden gebruikt om culturele aanpassingen te beschrijven als genetische aanpassingen.
Leg uit hoe (verklaring sec) het evolutionair proces ook op cultuur zou mogen worden toegepast. Het is juist voor het niet daar op kunnen toepassen dat naast "genen" de "memen" hun naam hebben gekregen.
Je gaat toch niet steeds testen of we hier je bedrieglijkheidjes wel in de gaten hebben?Ik gebruik inderdaad wel de rethorische truc om ons nageslacht te personificeren in mijn eigen achterkleinkinderen, teneinde empathie op te wekken voor deze moraal, die mij inderdaad buitengewoon bevalt.
Roeland