Mij viel de volgende tegenstelling nog op:
Uit de verklaring:
The key point to remember is that these individuals are primarily innocent victims of childhood emotional wounds. They deserve our full love, support and encouragement in their striving towards healing.
http://www.torahdec.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
(We moeten onthouden dat deze individuen onschuldige slachtoffers zijn van emotionele jeugdwonden. Ze verdienen onze volledige liefde, steun en aanmoediging in hun streven naar heling/genezing.)
Uit een interview met Ralbag:
Ik heb zelf een masterstitel in klinische psychiatrie. Ik heb in de VS homoseksuelen in therapie gehad, soms met goed resultaat. Of homoseksualiteit is aangeboren of het gevolg van omgevingsfactoren, durf ik niet te zeggen. Maar ik zie het beslist niet als een ziekte.”
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/17/rab ... apie-gaan/" onclick="window.open(this.href);return false;
1: in de verklaring staat dat homosexualiteit een kwestie is van jeugdwonden, in het interview wordt de oorzaak open gehouden.
2: Het is géén ziekte, maar er moet wel gestreefd worden naar heling/genezing.
En ik vond deze interpretatie wel interessant
Michele Brand Medwin, Rabbi of Temple Sholom in Monticelle, New York begs to question whether or not the Old Testament really condemns homosexuality.
“These verses [Leviticus 18:22 and Leviticus 20:13] were not meant to be used to foster hate against homosexuals or to condemn individual gay men and the loving relationships they form…The Canaanites used homosexual acts as part of their pagan rituals. Therefore the Israelites were prohibited from doing this, not because it was an act between two men but because it was symbolic of pagan ritual. In today’s world this prohibition now has no meaning. We are no longer threatened by Canaanite pagan religion and homosexuality today is not a pagan ritual. Homosexuality in Biblical terms is no longer an issue for us today.”
http://ihgritch.wordpress.com/2010/09/2 ... r-a-trait/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Deze rabbi vraagt zich af of het oude testament homosexualiteit al dan niet veroordeelt.
Deze verzen zijn niet bedoeld om haat te kweken tov homosexuelen of om individuele homosexuele mannen en de liefdevolle relaties die ze vormen te veroordelen. De kanaïeten gebruikten homosexuele rituelen als onderdeel van hun heidense rituelen. Daarom verboden de Israëlieten dit, niet omdat het een daad was tussen twee mannen maar omdat het een symbool was voor heidense rituelen. Vandaag de dag heeft dit verbod geen betekenis. We worden niet langer bedreigd door de Kanaïetische heidense religie en homosexualiteit is vandaag de dag geen heidens ritueel. Homosexualiteit in Bijbelse termen is geen issue meer voor ons vandaag.)
Jagang schreef:Nee, persoonlijke vrijheid moet hier het laatste woord hebben.
Of het wel of niet aangeboren is, doet er niet toe.
Ik ben het in deze met je eens, en vind dus ook dat de oorzaak van homosexualiteit geen argument kan zijn voor welk standpunt dan ook. Wat de persoonlijke vrijheid betreft, zoals ik al zei; iemand kan zichzelf wel of niet willen accepteren maar in hoeverre dit dan zijn eigen keuze is .... zelfs in een open samenleving waarin heterosexualiteit de standaard is zullen vooral veel jonge mensen moeite hebben zichzelf te accepteren. Heel lastig om in deze de eigen keuze echt vast te stellen.