De laatste berichten. Mubarak gaat snel vertrekken. De VS doet zaken met de vice-premier en heeft op hoog niveau contact met de strijdkrachten. Die gesubsidieerd worden (2 miljard) door de Verenigde Staten. In alle lagen wordt er onderhandelt. Ook met de oppositie. Men is ontzettend bang dat ze een trouwe bondgenoot gaan verliezen. En Israël verder onder druk komt te staan als Egypte het vredesverdrag opzegt.Jagang schreef:
Het zijn spannende tijden, en ik volg de berichtgeving met interesse.
Revolutie in Egypte??
Moderator: Moderators
Re: Revolutie in Egypte??
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Journeyman Pictures over de Moslim Broederschap: http://www.youtube.com/watch?v=MmPM1cYx ... ture=feedu
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Men kan ook gewoon naar de site van ze gaan (als die werkt in uw browser):
http://www.ikhwanweb.com
http://www.ikhwanonline.com/Default.aspx
Deskundig inhoudelijk commentaar:
Op de banner van de Engelstalige versie ziet u een ergens in het MO opgaande zon, roze letters 'freedom' en een (zwaar) bedoekt kindje dat erg ongelukkig kijkt.
Politieke partijen met 'vrijheid' in de naam moet je altijd wantrouwen, die staan daar namelijk zelden voor.
Geleerd van mijn leraar Nederlands in de jaren 80, nog steeds actueel.
Gaat men vervolgens verder naar de Arabische versie is dat kindje ineens weg en staat er een rond groen symbool met 2 zwaarden erin, waar iets bij geschreven staat wat ik niet kan lezen.
Nou ga ik niet beweren dat dit een teken is. (dat gaat opa Siger zo meteen doen
)
Enfin, ik geloof niet dat ik iets met de club heb, het clasht zo met m'n ondertitel...
http://www.ikhwanweb.com
http://www.ikhwanonline.com/Default.aspx
Deskundig inhoudelijk commentaar:
Op de banner van de Engelstalige versie ziet u een ergens in het MO opgaande zon, roze letters 'freedom' en een (zwaar) bedoekt kindje dat erg ongelukkig kijkt.
Politieke partijen met 'vrijheid' in de naam moet je altijd wantrouwen, die staan daar namelijk zelden voor.
Geleerd van mijn leraar Nederlands in de jaren 80, nog steeds actueel.
Gaat men vervolgens verder naar de Arabische versie is dat kindje ineens weg en staat er een rond groen symbool met 2 zwaarden erin, waar iets bij geschreven staat wat ik niet kan lezen.
Nou ga ik niet beweren dat dit een teken is. (dat gaat opa Siger zo meteen doen
Enfin, ik geloof niet dat ik iets met de club heb, het clasht zo met m'n ondertitel...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Ik heb ook niets met die club, maar als zij zich ook ná het vertrek van Mubarak blijven gedragen, en zich bereid tonen om deel te nemen aan een democratisch bestel, dan noem ik dat een vooruitgang ten opzichte van de vroegere toestand van die broederschap.
Daarnaast denk ik dat men realistisch moet blijven en niet mag verwachten dat er binnen een mogelijk te vormen democratisch bestel in Egypte, (meteen) partijen zullen domineren die direct op onze stem zouden kunnen rekenen.
Mocht een dergelijk bestel van de grond komen, dan hoop ik dat men ook hier rekening blijft houden met het feit dat een democratie runnen een leerproces is, en dat partijen niet meteen allemaal equivalenten zullen zijn van D'66, VVD, CDA. GroenLinks, etc.
Overigens zit er geen vrijheid in de naam, maar gebruiken ze vrijheid als slogan.
En dat doen wel meer partijen die "vrijheid" niet in hun naam hebben zitten.
Daarnaast beheersen niet alle moslims het Arabisch, en kan ik me moeilijk voorstellen dat het Britse en Arabische deel qua toon sterk zullen verschillen.
Daarnaast denk ik dat men realistisch moet blijven en niet mag verwachten dat er binnen een mogelijk te vormen democratisch bestel in Egypte, (meteen) partijen zullen domineren die direct op onze stem zouden kunnen rekenen.
Mocht een dergelijk bestel van de grond komen, dan hoop ik dat men ook hier rekening blijft houden met het feit dat een democratie runnen een leerproces is, en dat partijen niet meteen allemaal equivalenten zullen zijn van D'66, VVD, CDA. GroenLinks, etc.
Overigens zit er geen vrijheid in de naam, maar gebruiken ze vrijheid als slogan.
En dat doen wel meer partijen die "vrijheid" niet in hun naam hebben zitten.
Daarnaast beheersen niet alle moslims het Arabisch, en kan ik me moeilijk voorstellen dat het Britse en Arabische deel qua toon sterk zullen verschillen.
Laatst gewijzigd door Jagang op 04 feb 2011 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
En inderdaad, het lijkt mee te vallen:
Arabisch:
http://www.ikhwanonline.com/Article.asp ... &secid=212
Niet "my cup of tea", maar het wijst ook niet direct op het doemscenario dat Mubarak het westen graag voorspiegelt: "Of ik, of de Moslim Broederschap!"
En daarnaast: We hebben maar gewoon rekening te houden met deze broederschap.
De implementatie van een democratie in Egypte, brengt automatisch het risico met zich mee dat er op partijen wordt gestemd waar we niet vrolijk van worden.
Het zijn dan uiteindelijk ook hún verkiezingen, en niet de onze.
Arabisch:
http://www.ikhwanonline.com/Article.asp ... &secid=212
En nu in het Google-vertaler-Nederlands:إن الإخوان المسلمين انطلاقًا من حرصهم على المصالح العليا للوطن، ولتحقيق آمال المصريين جميعًا في مستقبل أكثر إشراقًا؛ يؤكدون أنهم ليس لهم أية أجندات خاصة بهم، وأن غايتهم هي خدمة هذا الشعب، وأنهم يمارسون هذا منذ أكثر من ثمانين عامًا، ويضحون من أجل استقراره ومن أجل حصول أبنائه على حقوقهم بكل طوائفهم كواجبٍ شرعي ديني والتزامٍ وطني، وأنهم ليس لهم تطلع إلى رئاسةٍ ولا مطمعٍ في حكمٍ ولا منصبٍ، وأنهم يعتمدون منهج الإصلاح السلمي الشعبي المتدرج، وأنهم لا يقبلون أن يصم المسئولون آذانهم عن هدير صوت الشعب الذي ظهر من الملايين التي خرجت يوم الثلاثاء 1/2/2011م، وأعلنت عن موقفها الصريح في أن شرعية النظام تآكلت إلى درجة السقوط التام؛ بسبب الظلم الاجتماعي الذي يرزح تحته جموع الشعب، والفساد الذي طال كل مؤسسات الدولة، وتزوير الانتخابات المستمر منذ عقودٍ عديدةٍ كسياسةٍ ثابتة.
إن الإخوان المسلمين يرفضون لغة التهديد والوعيد والتخوين التي دأب النظام على استخدامها، ويؤكدون ضرورة تمتع الشعب دومًا بحقِّه الدستوري والشرعي في التعبير عن آرائه شبابًا وفتياتٍ وشيوخًا، رجالاً ونساءً، دون أي منعٍ بأي طريقةٍ كانت ودون ترويعٍ أو تهديد.
وقد أعلنت الملايين عن رغبتها العارمة في أن يصدر الرئيس قرارًا بحلِّ البرلمان، ويترك موقع الرئاسة وفورًا دون أية ضغوطٍ خارجية.
ويؤكد الإخوان المسلمون اتفاقهم التام مع الرغبة الشعبية الواضحة في أن تكون مصر دولةً مدنيةً ديمقراطية ذات مرجعية إسلامية.. الأمة فيها هي مصدر السلطات، يتحقق فيها لكل المواطنين الحرية والمساواة والعدالة الاجتماعية، وتعتمد النظام البرلماني نظامًا للحكم، وتكفل حرية تكوين الأحزاب والجمعيات، مع تأكيد الاستقلال التام للقضاء، وأن تتم محاكمة المدنيين أمام القضاء الطبيعي، على أن تبقى فيها المؤسسة العسكرية حاميةً للوطن بعيدةً عن السياسة، حارسةً للإرادة الشعبية السليمة، ويتمتع فيها الإعلام بالاستقلال والحرية.
وإننا لا يمكن أن نرفض حوارًا جادًّا منتجًا مخلصًا يبتغي المصلحة العليا للوطن؛ شريطةَ أن يتم في مناخٍ طبيعي ولا يحمل لغة التهديد والوعيد، بغية التوافق حول طريقة الخروج من الأزمة العنيفة التي أوصلتنا إليها سياساتٍ استمرَّت عقودًا من الزمان، ويبحث جميع الاجتهادات المطروحة للخروج من المأزق.
وللأسف الشديد فقد بدأت مظاهر جديدة تدلُّ على عدم جدية الرغبة في الحوار، وتتمثل في اعتقال بعض الناشطين من الشباب، إضافةً إلى أعداد كبيرة من أفراد الإخوان المسلمين.
إننا سوف نرى النوايا الحقيقية غدًا وما يليه من أيام.. وإن غدًا لناظره قريب.. ﴿إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ﴾ (هود: من الآية 88).
الإخوان المسلمون
القاهرة: 28 من صفر 1432هـ الموافق 3 من فبراير 2011م
Ik zie al met al geen hele gekke dingen, al moet je met vertalers nogal creatief interpreteren.Vertaling van het Arabisch in het Nederlands
De Moslim Broederschap, van gretigheid op de hogere belangen van het vaderland, en voldoen aan de verwachtingen van alle Egyptenaren, in een helderder toekomst; zeggen dat ze niet alle agendas van hun eigen hebben en dat hun doel is om het volk dienen, en zij hebben dit voor meer dan tachtig jaar en opoffering voor de stabiliteit en om hun kinderen krijgen op hun rechten door alle sekten plicht legitieme religieuze en nationale inzet, en ze hebben niet de ambitie om het voorzitterschap of aspiratie om uitspraak te doen in de post, en zij zijn afhankelijk aanpak van vreedzame hervormingsbewegingen populaire progressieve, en ze accepteren niet dat een dove ambtenaren oren voor het gebrul van de People's Voice, dat is voortgekomen uit de miljoenen die kwam uit op dinsdag 02/01/2011, en kondigde aan in open positie die het regime legitimiteit uitgehold op het punt van totale ineenstorting, want van sociaal onrecht, dat gebukt gaat onder de massa van het volk, en corruptie die lange alle overheidsinstellingen en verkiezingsfraude bleef gedurende vele decennia als vaste beleid.
De Moslim Broederschap verwierp de taal van de dreiging en intimidatie en beschuldigingen van landverraad door het regime heeft om het te gebruiken, en de noodzaak om mensen plezier te bevestigen is altijd grondwettelijke recht en legitiem om hun standpunten, jong en meisjes en oud, mannen en vrouwen te uiten, zonder enige belemmering op welke wijze en zonder intimidatie of bedreiging.
Heeft aangekondigd om miljoenen vurig verlangen dat de voorzitter een besluit zal aan het parlement, het voorzitterschap te ontbinden en laat de site onmiddellijk en zonder enige druk van buitenaf te geven.
En bevestigt de Moslim Broederschap het volledig eens met de populaire wens duidelijk in Egypte tot een burgerlijke staat worden met een islamitische democratie .. Natie die is de bron van de macht, bereikt door alle burgers vrijheid, gelijkheid en sociale rechtvaardigheid, en stelt een parlementair systeem, een systeem van de overheid, en waarborgen de vrijheid om partijen en verenigingen, met de bevestiging van de volledige onafhankelijkheid van de rechterlijke macht vormen, en dat is het proces van burgers voor de gewone rechterlijke macht te blijven in de militaire garnizoen van het land veel uit de politiek, zal de bewakers van het populaire geluid, en geniet van onafhankelijkheid van de media en vrijheid.
We kunnen niet afwijzen een serieuze dialoog product Heiland, die wil het beste belang van het vaderland, op voorwaarde dat ze in een omgeving normaal gesproken niet over de taal van de bedreigingen en intimidatie, met het oog op consensus over de uitweg uit de gewelddadige crisis die ons heeft gebracht om het beleid dat tientallen jaren duurde, en op zoek naar alle interpretaties die zijn voorgesteld om de impasse te doorbreken .
Helaas begon het nieuwe aspecten van niet-serieuze wens show voor de dialoog, namelijk de arrestatie van een aantal activisten van de jeugd, naast een groot aantal leden van de Moslim Broederschap.
We zullen zien van de werkelijke intenties morgen en volgende dagen .. Hoewel ernstig is, zal snel .. ) Het wil alleen bevestigen wat hem kon een compromis, behalve in God en tot Hem ik draai ((Hood: vers 88).
Moslim Broederschap
Cairo: 28 van nul in 1432, wat overeenkomt met 03 februari 2011
Luisteren
Fonetisch lezenWoordenboek - Gedetailleerd woordenboek weergeven
Niet "my cup of tea", maar het wijst ook niet direct op het doemscenario dat Mubarak het westen graag voorspiegelt: "Of ik, of de Moslim Broederschap!"
En daarnaast: We hebben maar gewoon rekening te houden met deze broederschap.
De implementatie van een democratie in Egypte, brengt automatisch het risico met zich mee dat er op partijen wordt gestemd waar we niet vrolijk van worden.
Het zijn dan uiteindelijk ook hún verkiezingen, en niet de onze.
Henry Ford
Henry Ford
-
siger
Egypte heeft een sterk leger. Ik verwacht een Turks scenario: een democratie door het leger gevrijwaard van islamistisch overwicht.
Dat is is heel goed mogelijk, temeer daar Turkije het afgelopen jaar meer krediet heeft opgebouwd bij de broederschap, aangezien Turkije haar diplomatieke banden met Israël heeft bevroren, sinds het incident met dat hulpkonvooi voor Gaza.siger schreef:Egypte heeft een sterk leger. Ik verwacht een Turks scenario: een democratie door het leger gevrijwaard van islamistisch overwicht.
Mogelijk is men in Egypte/bij de broederschap daardoor meer genegen het Turkse systeem over te nemen.
Anderzijds vormt de Broederschap een minderheid in Egypte, zij het een grote minderheid.
Geschat wordt dat zo'n 40% van de bevolking lid is van de Broederschap danwel sympathiseert met deze groep, dus vooralsnog lijkt een (onmiddelijke) alleenheerschappij voor de Broederschap vrijwel uitgesloten.
De mogelijkheid van een heus seculier-parlementair systeem moeten we in dit stadium dan ook zeker nog niet afschrijven.
Maar ja, het kan nog zo veel kanten op.. Zelfs de "experts" roepen allemaal wat anders.
Zelf betwijfel ik of "experts" in deze wel bestaan.
Laten we er achteraf een soort voetbal-analyse van gaan maken.
Ps. Ben ik de enige die associatie's krijgt met de "wendezeit" in de DDR, bij al dit tumult?
Henry Ford
Henry Ford
-
a.r.
Wat ik mij al dagenlang afvraag inzake de berichtgeving over Egypte:
Miljoen(en), honderduizenden, tienduizenden mensen zouden op de been zijn op het Tahrirplein aldus de journalisten. Ik zie veel mensen, maar zeker geen honderdduizenden laat staan een miljoen(en). De armoede onder de bevolking is groot, ze verdienen gemiddeld zo'n 2000 dollar per jaar en ik neem direct aan dat dit het inkomen is van veel mensen aldaar, armoe troef dus!!
Ik zie op het Tahrirplein echter vrijwel allemaal weldoorvoede en goed en veelal westers geklede en engelssprekende mensen....de intelligentia naar ik aannneem dus? ...maar ook in het intervieuw met een visser zie ik een goed geklede man die zijn netten boet en ondertussen duidelijk en kalm de vragen de journalist beantwoordde....geen woede, geen geschreeuw....kritiek jawel....maar zeker geen protesterend mens, vastberaden op weg naar een land zonder Mubarak (en met een vorm van democratie).
Mubarak zit waar hij zit en weigert te vertrekken en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de journalisten de boel een zetje hebben willen geven, wellicht onder leiding van politieke invloeden van buitenaf, hopend op een verandering zoals in Tunesië een paar weken geleden. Idd "Revolutie in Egypte?".
Mubarak zal onder druk van het westen en de opstandelingen in eigen land (ik weet werkelijk niet in welke volgorde) zijn functie binnenkort wel neerleggen en het land verlaten, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er veel meer speelt dan wij weten/vermoeden, te horen krijgen.
Misschien ook is het gewoon mijn indruk....dat gevoel hebben dat het allemaal aangewakkert en opgeklopt wordt, stel ik mij bij een revolutie (en vooral in het Midden Oosten) iets geheel anders voor dan wat ik nu te zien krijg.
Het meest indrukwekkende en hoopvolle beeld was voor mij een paar dagen geleden, een oude dame van 80 die zeer vastberaden op weg was naar het Tahrirplein. "Dood ben ik toch al" zo zei ze (of woorden van gelijke strekking) ....en daar ging ze...als een jonge meid!
Miljoen(en), honderduizenden, tienduizenden mensen zouden op de been zijn op het Tahrirplein aldus de journalisten. Ik zie veel mensen, maar zeker geen honderdduizenden laat staan een miljoen(en). De armoede onder de bevolking is groot, ze verdienen gemiddeld zo'n 2000 dollar per jaar en ik neem direct aan dat dit het inkomen is van veel mensen aldaar, armoe troef dus!!
Ik zie op het Tahrirplein echter vrijwel allemaal weldoorvoede en goed en veelal westers geklede en engelssprekende mensen....de intelligentia naar ik aannneem dus? ...maar ook in het intervieuw met een visser zie ik een goed geklede man die zijn netten boet en ondertussen duidelijk en kalm de vragen de journalist beantwoordde....geen woede, geen geschreeuw....kritiek jawel....maar zeker geen protesterend mens, vastberaden op weg naar een land zonder Mubarak (en met een vorm van democratie).
Mubarak zit waar hij zit en weigert te vertrekken en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de journalisten de boel een zetje hebben willen geven, wellicht onder leiding van politieke invloeden van buitenaf, hopend op een verandering zoals in Tunesië een paar weken geleden. Idd "Revolutie in Egypte?".
Mubarak zal onder druk van het westen en de opstandelingen in eigen land (ik weet werkelijk niet in welke volgorde) zijn functie binnenkort wel neerleggen en het land verlaten, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er veel meer speelt dan wij weten/vermoeden, te horen krijgen.
Misschien ook is het gewoon mijn indruk....dat gevoel hebben dat het allemaal aangewakkert en opgeklopt wordt, stel ik mij bij een revolutie (en vooral in het Midden Oosten) iets geheel anders voor dan wat ik nu te zien krijg.
Het meest indrukwekkende en hoopvolle beeld was voor mij een paar dagen geleden, een oude dame van 80 die zeer vastberaden op weg was naar het Tahrirplein. "Dood ben ik toch al" zo zei ze (of woorden van gelijke strekking) ....en daar ging ze...als een jonge meid!
-
Nietweten en Geweten
- Ervaren pen
Het nieuws stroomt door alle benutte informatietechnologische mogelijkheden in zo'n overweldigende hoeveelheden binnen dat het gemakkelijk is in 'de waan van de dag' te raken èn er in te blijven. Sommige journalisten buitelen over elkaar heen om de nieuwste overdrijvingen van het laatste 'nieuws' te geven totdat er echt iets nieuws binnenkomt. Een kenmerk van het globaliseringstijdperk? Wie herinnert zich nog hoe de internationale mediaverslaggeving was van de Val van de Berlijnse muur?Sarnian: ... ik begin toch wel langzaam aan erg moe te worden van al dat totaal onzinnig opkloppen van het nieuws uit Egypte op radio en tv. Zeker als het er op neer komt dat bestaande programma's worden onderbroken en vervangen met reeds uren oud "nieuws" in nogmaals her-opgeklopt versie, dat dan vervolgens gebracht wordt alsof de wereld op het randje staat van totale vernietiging.
Ja, dat gevoel heb ik ook (al enige tijd). Het doet me neigen te zeggen dat zulke verstandsdodende 'islamofobie' (excuser le mot) een onverstandige schending is van artikel 1 vd UVRM om de menselijke waardigheid van het verstand en geweten van Abdullah en Fatima te erkennen. Onder de anti-Mubarak-demonstranten bevinden zich oa ook koptische Christenen - die overigens, ook de laatste jaren, over het algemeen niet als 'monotheïstiche broeders/zusters' worden behandeld door de Moslimbroederschap, die in armoede verkerende medemoslims veel sociaal-economische ('voedselbank'&medische)-1e hulp biedt -, mensen uit alle lagen van de bevolking, zo wordt gemeld. Geen islamitische revolutie als in Iran, maar een volksrevolutie.appelfflap: fear is a mindkiller en nu hamas en hezbollah ge- en misbruiken om de democratische wens van 84 miljoen egyptenaren te kunnen onderdrukken is serieus pervers. ... we kunnen serieus reageren maar nogal te veel mensen en en leden hier hebben een dergelijk paranoïde angst en waandenkbeelden mbt de islam ontwikkeld dat ze niet meer in staat zijn om abdullah als mens te beschouwen. dat maakt serieuze reacties nogal lastig
Piet V.: Dat gevoel heb ik ook. Het is uitermate lastig als de aspiraties van een volk wat onderdrukt wordt, door de buitenwacht afgedaan wordt met: "Hier zit Hezbollah achter, Hamas heeft dit aangestuurd". Nog even en Egypte is een moslimstaat. 99,80% van de bevolking is moslim. Dus hier zit een kern van waarheid in. Het is ook bijzonder opvallend dat de demonstranten niet doorlopend schreeuwen "Allah Akhbar". Sommige correspondenten zeggen dat het totaal afwezig is. ...
Spannende tijden inderdaad voor Egypte en het wereldtoneel, niet alleen in deze aanloop naar de overgangsregering die de omstandigheden dient te creëeren voor de verkiezingen over een x-aantal maanden maar ook nog na die verkiezingen. Gelukkig heeft de vice-premier al gezegd dat het leger niet wordt ingezet om het vrijheidsplein met geweld leeg te vegen (de vergelijking met het Chinese plein in 1989 is hopelijk van de baan). Het lijkt er op dat er serieus rekening mee moet worden gehouden dat er voor de oppositie, inclusief de Moslimbroederschap, werk aan de parlementaire winkel is om politieke partijen op te richten waarop het Egyptische volk bij de komende verkiezingen kunnen stemmen (dwz partijen die niet met Mubarak's toestemming zijn opgericht) en die het politieke landschap van Egypte's nabije toekomst gaan bepalen.Jagang: Het zijn spannende tijden, en ik volg de berichtgeving met interesse.
Piet V.: De laatste berichten. Mubarak gaat snel vertrekken. De VS doet zaken met de vice-premier en heeft op hoog niveau contact met de strijdkrachten. Die gesubsidieerd worden (2 miljard) door de Verenigde Staten. In alle lagen wordt er onderhandelt. Ook met de oppositie. Men is ontzettend bang dat ze een trouwe bondgenoot gaan verliezen. En Israël verder onder druk komt te staan als Egypte het vredesverdrag opzegt.
Jagang, nog bedankt voor die Australische video over de Moslimbroederschap. Mij viel op wat de sociologie-professor/politieke activist Saad Eddin Ibrahim zei, die het als de taak ziet van intellectuelen om de waarheid te spreken naar de macht, over de moslimbroederschap in de democratische samenleving van Egypte: "You will have to deal with them sooner or later. Because they are not going to disappear. They have been on the scene since 1928. So we are talking about eighty years. I am arguing: engage them, it will only be engagement that wil moderate them and will give democracy the kind of credibility it deserves".
Nadat de neocon regering-Bush in Irak toonde hoe het dmv preventieve oorlogsvoering de democratie in het Midden-Oosten wilde verspreiden om de Amerikaanse wereldvrede te bewaren, is het nu aan de democrats regering-Obama om in Egypte aan de wereld te tonen hoe het dmv preventieve democratie-voering kan in de wereldvrede die van onderlinge afhankelijkheid afhangt. Op CNN was de president van Tunesië die na de 'twitter-revolutie' richting Amerika zijn hoop uitsprak in het opzetten van een democra-tische samenleving met godsdienstvrijheid en meningsvrijheid en benadrukte dat het de steun en de vroege gelukwensen van H.Clinton waardeerde in een belangrijk moment in de nationale geschiedenis. Wie weet wordt Obama's tweede speech in Caïro na de Egyptische 'revolutie van de facebook-jongeren (oid) en de installatie van de verkozen democratische regering van groot belang voor de wereldgeschie-denis. Wie maken zich in 2011 de Egyptische 'founding fathers' van hun democratie? Over het wereldtoneel valt op te merken dat de opkomende grootmachten in de geo-economie, China en India, zwijgende toeschouwers zijn tov de USA in deze geopolitieke gebeurtenissen in de Arabische cultuurwereld. Spelen de open communicatietechnologische mogelijkheden van de moderniteit niet de hoofdrol in dit eigentijdse burgerlijke verzet tegen tirannie?
Nee, AVAAZ had die associatie ook (zie mn quote boven) en ik vandaag toen een amerikaanse journalist de sfeer op het Tahrirplein op vertrekvrijdag rond de enthousiast toegejuichte schrijvers en intelligentia hoorde vergelijken met de sfeer van Woodstock. Worden er straks door de 'volksvertegenwoordigende' protestanten (ipv de anjers in Portugal andere) bloemen gestoken in de lopen van de geweren die hen tijdens hun revolutie bescherm(d)en tegen pro-Mubarak-aanhangers?Jagang: Ben ik de enige die associatie's krijgt met de "wendezeit" in de DDR, bij al dit tumult?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Wat lees ik hier toch veel naiviteit over het moslimbroederschap. Iedereen weet toch waar die voor staan?
Eerst lees ik: het moslimbroederschap heeft niets met de opstand te maken en nu lees ik: ja misschien toch wel maar dat is ondertussen een democratische partij geworden die voor vrijheid van iedereen staat.
Het kunstje is de fundamentalisten in Iran goed bevallen en je kunt er van opaan dat ze dit elders ook willen proberen. Overal ter wereld de ouwe hippies op hun gevoelige plek raken door een 'revolutie' te ontkenenen, net doen of het een feestje is voor de democratie, die democratie ook te beloven en dan snel de plekken in te pikken.
Eerst lees ik: het moslimbroederschap heeft niets met de opstand te maken en nu lees ik: ja misschien toch wel maar dat is ondertussen een democratische partij geworden die voor vrijheid van iedereen staat.
Het kunstje is de fundamentalisten in Iran goed bevallen en je kunt er van opaan dat ze dit elders ook willen proberen. Overal ter wereld de ouwe hippies op hun gevoelige plek raken door een 'revolutie' te ontkenenen, net doen of het een feestje is voor de democratie, die democratie ook te beloven en dan snel de plekken in te pikken.
-
Jinny
We hebben weinig keus Loeki, zonder militair ingrijpen is dit de enige weg die we bewandelen kunnen.
En wat militair ingrijpen tot gevolg heeft hebben we kunnen zien met het kunstje van zoontje Bush.
Liever niet, het moet uit de bevolking zelf komen.
En wat militair ingrijpen tot gevolg heeft hebben we kunnen zien met het kunstje van zoontje Bush.
Liever niet, het moet uit de bevolking zelf komen.
- vegan-revolution
- Superposter
Begon Hitler niet ook ooit "democratisch" ?Loekie1 schreef:Wat lees ik hier toch veel naiviteit over het moslimbroederschap. Iedereen weet toch waar die voor staan?
Zolang je ermee kunt schermen dat jouw land een democratie is, ook al ligt het er duimendik bovenop dat er slechts sprake is van een schijndemocratie, kun je alle naïeve hippies gemakkelijk om de tuin leiden en zul je van die naïeve hippies ook nooit een woord van protest horen.Loekie1 schreef:Het kunstje is de fundamentalisten in Iran goed bevallen en je kunt er van opaan dat ze dit elders ook willen proberen. Overal ter wereld de ouwe hippies op hun gevoelige plek raken door een 'revolutie' te ontkenenen, net doen of het een feestje is voor de democratie, die democratie ook te beloven en dan snel de plekken in te pikken.
Hoe zouden we inmiddels wat dat betreft de "democratie" in Turkije moeten kwalificeren?
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Ik lees net dat Mubarak en zijn staf een Russische militaire opleiding hebben genoten. De laatste 20 jaar is het merendeel van de generaals afgestudeerd van Westpoint. Spreken goed Engels en hebben dus een opleiding genoten op westerse leest. Waarbij velen nog steeds persoonlijke contacten onderhouden met Amerikaanse medestudenten, die ook topposities bekleden in het Amerikaanse leger. Dit kan ook een nadeel zijn. Een grote ideologische kloof tussen legerleiding en de rest van de strijdmachten. Waar de affiniteit met het islamitisch denken groter kan zijn. Maar het spreekt voor zich dat in deze roerige tijden veiligheid voorop staat en daar heb je het leger bij nodig.siger schreef:Egypte heeft een sterk leger. Ik verwacht een Turks scenario: een democratie door het leger gevrijwaard van islamistisch overwicht.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
-
siger
Dat is waar, maar de opleiding van de oude generatie is alweer een tijdje achter de rug, en de legerleiding heeft vermoedelijk ook nieuwe vrienden gemaakt. Zo schreef De Morgen voorbije maandag:PietV. schreef:Ik lees net dat Mubarak en zijn staf een Russische militaire opleiding hebben genoten. De laatste 20 jaar is het merendeel van de generaals afgestudeerd van Westpoint. Spreken goed Engels en hebben dus een opleiding genoten op westerse leest. Waarbij velen nog steeds persoonlijke contacten onderhouden met Amerikaanse medestudenten, die ook topposities bekleden in het Amerikaanse leger. Dit kan ook een nadeel zijn. Een grote ideologische kloof tussen legerleiding en de rest van de strijdmachten. Waar de affiniteit met het islamitisch denken groter kan zijn. Maar het spreekt voor zich dat in deze roerige tijden veiligheid voorop staat en daar heb je het leger bij nodig.siger schreef:Egypte heeft een sterk leger. Ik verwacht een Turks scenario: een democratie door het leger gevrijwaard van islamistisch overwicht.
Maar we weten het gewoon niet. Vandaag schijnt de bezetting in volle omvang en in alle kalmte verdergezet te worden. Burgerlijke ongehoorzaamheid is langzaam maar zeker militair geweld aan het vervangen als belangrijkste geschiedenismaker, denk maar aan Indië, Zuid-Afrika, Polen, de USSR en allerhande emancipatiebewegingen (Martin Luther King...).De hoogste Amerikaanse militair, admiraal Mike Mullen, heeft zondag de "professionaliteit van het Egyptische leger" geprezen. De voorzitter van de chefs van staven belde zondag met de Egyptische luitenant-generaal Sami Enan. Mullen sprak zijn respect uit voor het leger, dat zich tot nu toe onthoudt van het gebruik van geweld tegen de betogers.
Egypte krijgt jaarlijks zo'n 1,3 miljard dollar (ongeveer 960 miljoen euro) aan militaire steun van de Verenigde Staten.
Nee, dat weten ze uiteindelijk alleen zelf.Loekie1 schreef:Wat lees ik hier toch veel naiviteit over het moslimbroederschap. Iedereen weet toch waar die voor staan?
We moeten daarin afgaan op wat zij publiceren.
Het alternatief is op voorhand alles wat zij publiceren verwerpen, tenzij die publicatie's passen bij het beeld dat we reeds van hen hadden. (Onder het motto: "Wanneer ze geen geweld prediken, plegen ze taqyya!")
Ik zie dat laatste niet als een optie.
De moslimbroederschap is er nu eenmaal, en vormt samen met de aanhang zo'n 40% van de Egyptische bevolking, dus hebben we daarmee gewoon een partij waar we rekening mee dienen te houden, of je dat nou leuk vindt of niet.
Wij kunnen niet voor Egypte gaan bepalen of deze club mee gaat doen aan de volgende verkiezingen of niet.
De toon van deze broederschap is in de loop der jaren verschoven van geweldadige retoriek, naar een coëxisterend geluid.Eerst lees ik: het moslimbroederschap heeft niets met de opstand te maken en nu lees ik: ja misschien toch wel maar dat is ondertussen een democratische partij geworden die voor vrijheid van iedereen staat.
Dat maakt de Broederschap nog niet liberaal, maar het kan het verschil maken tussen een langs revolutionaire weg opgedrongen kalifaat, of de integratie in een democratisch systeem.
We hebben geen andere keuze dan de Broederschap als een serieuze partij te zien.
De Bush aanpak heeft reeds gefaald.
Laten we nu eens bekijken hoe het op deze manier gaat.
Ben je de opstanden in Iran alweer vergeten?Het kunstje is de fundamentalisten in Iran goed bevallen en je kunt er van opaan dat ze dit elders ook willen proberen.
En denk je dat de Egyptenaren de Iraanse revolutie zijn vergeten?
Daarnaast kan je de Iraanse en de Egyptische situatie niet vergelijken.
De Iraanse regering bestaat voornamelijk uit sji-itische geestelijken, terwijl de broederschap een soennitische organisatie is.
De sji-iten hebben een veel sterkere geestelijke hiërarchie dan de soennieten, en daarmee is een sji-itische staat veel eenvoudiger te bewerkstelligen dan een soennitische staat.
Voor een feestje voor de democratie is het nog te vroeg.Overal ter wereld de ouwe hippies op hun gevoelige plek raken door een 'revolutie' te ontkenenen, net doen of het een feestje is voor de democratie, die democratie ook te beloven en dan snel de plekken in te pikken.
Om te roepen dat de democratie in Egypte is mislukt is het eveneens te vroeg.
In feite wijst het hierboven gequote gedeelte op een gebrek aan vertrouwen in de democratie.
Henry Ford
Henry Ford