siger schreef:Theoloog schreef:Ik vraag me alleen af wat er relevant is aan het gegeven dat het om gelovigen gaat/ zou gaan. Wat maakt het voor hun gebruik van het woord 'seculier' uit dat zij gelovig zijn?
Wanneer echter een van de gesprekpartners een uitzonderingspositie opeist voor één levensvisie, wordt ik oprecht bevreesd dat de hele idee van een seculiere samenleving als een kaartenhuisje in elkaar zakt. (...) als atheist ben ik als de dood voor gelijkaardige ondermijnende claims die door Michel Onfray als verdediging van een atheistische levensvisie in zijn "Atheist Manifesto" worden geuit.
Maar wat als Onfray, of Gray het nu gewoon bij het rechte eind hebben? (Onfray heb ik maar een vaag begrip van, ik weet dat hij een project over christelijk hedonisme heeft, maar het gaat om het principe.)
'Ondermijnende claims'. Tja. Bepaalde dingen mogen blijkbaar niet gezegd worden. Dat komt op mij over als een variant op dat je niet mag praten over het hoge procentuele aantal Marokkanen in de gevangenis, omdat dit het vertrouwen in de multiculturele samenleving wel eens zou kunnen ondermijnen; en voordat je het weet...
siger schreef:Theoloog schreef:Waar heb ik [de lectuur van Gray verplicht] dan?
Je hebt me aanhoudend verweten zonder kennis van zaken te spreken omdat ik Gray niet gelezen had. Dus "verplichten" is nogal onrealistisch, maar je ontzegde me wel duidelijk spreekrecht omdat ik jouw lees- en kijkopdrachten niet gehoorzaamde. Dat heb ik ook met andersgelovigen meegemaakt. Dat ik mijn spreekrecht moet verdienen op zo'n manier is absurd, en ik denk dat ik je, nu we misschien uit het oog van de storm zijn gesukkeld, daar zelfs niet van hoef te overtuigen.
Dat is dan nog iets te voorbarig van je. Die hele openingspost van Apeiron is namelijk gerelateerd aan die documentaire. Dan is het wel zaak 'm te zien. Ik zal een vergelijking maken. Stel dat ik in dat topic over die discussie van Zoutewelle, Haring en Dekker bij Knevel zou zeggen: 'die staan niet hoog op mijn lijstje. Twee gelovigen waarvan Dekker die zich sterk heeft gemaakt voor ID; Bas Haring vind ik een filosofisch lichtgewicht, en je bent toch gek als je je hiervoor gaat lenen door mij Knevel plaats te nemen.' En dan ga ik wel meediscussiëren, maar zonder de uitzending te hebben gezien, en dan kaap ik de discussie meteen op het gebruik van termen.
'Deze mensen strooien tactische mist rond', zeg ik dan. 'Want ze gebruiken het woord 'evolutie' in verband met geloof, en evolutie heeft niets te maken met geloof. En als je hieraan gaat toegeven, dan grijpen ouderraden dat voor je het weet aan om 'Of Panda's and People' er door het curriculum te duwen.'
Dan zouden mensen toch ook - en terecht - tegen me zeggen: joh, zou je die uitzending niet eerst bekijken? 'Nee', antwoord ik dan 'want ik ken de drie deelnemers en de panelleider wel een beetje. En trouwens, je kunt me niet verplichten dat programma te zien alvorens ik toegang heb tot deze discussie.'
Dat is in mijn beleving wat jij ook doet. Je geef je mening over een onderwerp terwijl je helemaal niet weet waarover je spreekt. En dat is het ergste niet, maar je weigert ook pertinent media tot je te nemen die niet stroken met jouw wereldbeeld.
Ja, sorry, maar dan kan ik dan niet erg serieus nemen.
siger schreef:Theoloog schreef: [het is geen zware fout te vrezen voor toe-eigening door religie maar] wat ik je aanreken, is veeleer dat je je sterk negatief uitlaat over denkers en onderwerpen waar je gewoon geen kennis van hebt.
Zoals ik in de klachtenrubriek heb uiteengezet, is dit een werkwijze waar niemand aan ontkomt (wat noem je 'sterk?'). Zonder een soort snelle intuitie vindt niemand zijn weg in de miljoenen boeken die elk jaar aangeboden worden.
'Snelle intuitie' is hier een fraai klinkende term voor 'gut feeling'. Dit is George Bush die aan zijn ingewand voelt dat Poetin deugt. Want Poetin had een kruisje om. Habermas, Taylor, Gray en Armstrong hebben volgens jou ook een kruisje om, en daarom deugen ze niet. Dat voel jij - op grond van het beetje dat je over hen gelezen hebt - aan je water.
siger schreef:Ik ben alleen maar gesterkt in mijn oordeel over Gray door wat ik gaandeweg gevonden heb.
Jouw oordeel over Gray is echter alleen voor jou wat waard. Je wekt namelijk nergens de indruk dat je 'm begrepen hebt, en je argumenten berusten vooral op gespierd (of gezwollen) taalgebruik. Kan ik niets mee. Laat staan serieus nemen.
siger schreef:Maar de standpunten van Gray zijn niet het onderwerp van deze topic. De essentie is dat zowel jij en ik vrij zijn onze lektuur te kiezen. Ik heb op geen enkel ogenblik een inhoudelijke thesis tegen de gezichtspunten van Gray verdedigd. Die waren volgens jouw aan de orde, volgens mij niet. Dat is alles.
Ach zo. Je leest dus in een onderwerp een woordje, zeg: het woordje 'seculier', en wilt dan het recht enkel met dat woordje als basis voor de discussie verder te argumenteren. Dat is volkomen loos.