Marinus_M schreef:Wanneer een natuurkundeleraar zo'n fout maakt (massa en materie verwarren) dan is dat opmerkelijk slordig.
Dat deed ik dan ook alleen in jouw verbeelding. Massa wordt omschreven als hoeveelheid materie.
Nou en of mag een filosoof een natuurkundige op diens vakgebied corrigeren. Maar grappig blijft het wel, vooral omdat slechts bitter weinig filosofen zich de afgelopen 200 jaar met natuurkunde hebben beziggehouden.
Marinus_M schreef:-Punt is natuurlijk dat je zo'n 'spiritueel' moment geheel uitsluit.
Uiteraard. Dat is nou net mijn bedoeling.
Marinus_M schreef:Maar het gaat mij hier vooral om het verschil tussen vorm als primair en stof als secundair.
Dit verschil is onbruikbaar in de natuurkunde. Moet je die er ook niet bijhalen.
Marinus_M schreef:In een oersingulariteit liggen natuurwetten mogelijk (we weten dit niet zeker) niet meer vast. Mogelijk vindt daarin een vorming van wetten plaats.
Als je dit wilt verdedigen - en ik beweer niet dat dat onmogelijk is - moet je de snarentheorie niet aanhalen, want die stelt nou net dat in die oersingulariteit precies diezelfde natuurwetten gelden.
Marinus_M schreef:De wijze van modelleren is daarbij verwanter aan een Neo-platonistische voorstelling van zaken, dan aan een Democritische. Die verwantschap heb ik voorzichtig willen noemen en ik verbind er verder geen conclusies aan, zoals een aanname dat het wel om 'hetzelfde' zou gaan bij beide! Dat zou ik uit alle macht bestrijden. Maar een onderscheid tussen een analogie en een identificatie moet jij wel willen maken.
Ik bestrijd dat het een correcte analogie is, maar ik ga niet herhalen waarom. Dat valt in voorgaande reacties na te lezen.
Bovendien zou je je enige zelfkritiek eigen kunnen maken. Als ik meende dat je de twee identificeerde zou het misschien zo kunnen zijn dat jij je onvoldoende duidelijk uitgedrukt hebt.
Daar staat tegenover dat ik onmiddellijk van je aanneem dat je je verhaal over de snarentheorie als analogie bedoeld hebt. Ik had sterk de indruk dat je deze bedoelde als argument voor het bestaan van een transcedente werkelijkheid. Als dat niet het geval is - ik veronderstel dat dat zo is, nu je het over een analogie hebt - hoef ik alleen maar mijn schouders op te halen. Er is geen transcedente werkelijkheid.
MNb: Non credo.
Marinus M: Credo.
Einde discussie voor wat betreft de transcedente werkelijkheid.
Marinus_M schreef:In een heelal zonder leven is er geen geluid.
Dat is onder filosofen geen uitgemaakte zaak. Materialisten/fysicalisten zullen geluid in termen van trillingen omschrijven en dan is je stelling onjuist.
Marinus_M schreef:Excuses voor de verkeerde spelling van je initialen.
Excuses aanvaard. Ik word niet meer zo snel boos.
Blijkbaar ben ook ik onduidelijk geweest, waarvoor
mijn excuses. Mijn kritische opmerkingen vallen in twee categorieën. Sommige zijn bedoeld om inconsistenties aan te wijzen, sommige om aan te geven dat er een andere manier is om er tegen aan te kijken. Het was nou net niet mijn bedoeling om je verhaal de grond in te boren, want eerlijk gezegd vond ik het machtig interessant om te lezen. Ik heb de oude Griekse filosofen hoger zitten dan je misschien denkt, maar toets hen nu eenmaal op hun bruikbaarheid voor de 21e eeuw. Dat is in die zin unfair, dat ze overladen worden met kritiek die ze niet konden verhelpen.
Zelfs mijn vergelijking met Jomanda was niet als belediging bedoeld, maar om duidelijk te maken hoe ik je verhaal over de snarentheorie interpreteerde. Ik bedoelde nadrukkelijk
niet dat je een oplichter bent; ik doelde op de manier waarop aan nauw omschreven natuurkundige begrippen een metafysische betekenis wordt gehecht. Feitelijk ken ik geen enkele verantwoordelijke manier waarop dat mogelijk is. Dat geldt ook voor Plato, Leibniz en Kant, van wie ik onmiddellijk zal toegeven dat ze veel intelligenter waren dan ik en bovendien integer (nou ja, misschien tot op zekere hoogte met uitzondering van Leibniz, maar dat is een verhaal apart).