Kochimodo schreef:stividubi schreef:vrij denken over de mogelijkheid dat onze huidige materialistische denkkader gaat bepalen wat we wel en wat we niet kunnen begrijpen of vatten. En in die optiek sluit ik dat er misschien wel zaken zijn die we niet met ons huidig denken niet kunnen vatten niet a priori uit, zonder er van overtuigd te zijn dat er wel iets meer moet zijn.
Op zich wel een gezonde open houding vind ik. Heb je eigenlijk wat concrete voorbeelden?
Ja... wat we niet kunnen vatten: de oneindigheid van ons heelal. Mijn begripskader laat niet toe dit te vatten, nochtans zit ik met de paradox: als het heelal eindig zou zijn, wat bevindt er zich dan achter dat einde? En de tijd: wanneer is de tijd begonnen? En wat was er dan voor dit begin?
Dit maakt mij niet onzeker, dit beangstigd mij niet, ik wil deze paradoxen ook niet uit de weg gaan, nee dit boeit mij juist... het toont voor mij duidelijk aan dat ons denken, onze hersenen bepaalde zaken gewoonweg niet kunnen vatten. Het toont voor mij aan dat denken een mentale schematisering van de werkelijkheid is van iets dat niet te schematiseren valt. En het maant mij aan tot voorzichtigheid, relativering en tot een geboeide interesse in hoe andere culturen, religieuzen, mystici en meditatiemeesters met diezelfde hersenen tot andere hersenkronkels komen. Zonder naar het andere uiterste te gaan en zomaar te gaan geloven wat hier gezegd wordt. Wetenschappen is voor mij nog steeds de beste en zeker ook nuttigste beschrijving van de werkelijkheid. Maar het blijft in mijn ogen een beschrijving en ik confronteer deze beschrijving voor mezelf dan ook graag met andere mogelijke beschrijvingen. Ik wil mij niet nestelen in het veilige gevoel dat zulk een beschrijving geeft. Geef mij maar het gladde, onveilige ijs, ik ga liever op mijn bek, dan van aan de veilige kant de structuur van het ijs te beschrijven
Een ander voorbeeld: bewustzijn als iets dat "misschien" niet louter voortkomt uit materie, maar er wel afhankelijk van is.
Sommige andere denkkaders maken onderscheid tussen mentaal bewustzijn, het stuk dat afhankelijk is van de hersenen, beïnvloed wordt door het lichaam, door chemische middelen, en activiteiten (bvb. slapen) en het absoluut bewustzijn dat meer omschreven wordt als het aanwezig zijn, het waarnemen o.a. van het mentale bewustzijn. Dit laatste zou geen materiële basis hebben, maar een immateriële, m.a.w. het mentaal bewustzijn zou afhankelijk zijn van het lichaam, het absolute niet, hoewel er wel een wisselwerking zou bestaan tussen lichaam en dit absolute bewustzijn via het mentaal bewustzijn.
Er is eens een interessant onderzoek verricht bij Tibetaanse monniken. Terwijl hen werd gevraagd te mediteren werd hun hersenactiviteit gemeten. Blijkbaar ging deze heel andere patronen vertonen als die van een gewoon wakker persoon. Eerst een iets rustiger patroon (dit werd als alfa-frequentie benoemd) en tenslotte zeer rustige, lange golven (delta genoemd), t.o.v. het normaal bewustzijn van een wakker persoon.
De gemeten hersenactiviteit zouden we kunnen zien als het meetbare mentale bewustzijn. Nu datzelfde alfa niveau en zelfs delta niveau maken wij zelf ook dagelijks mee, maar dan wel in onze slaap (alfa dromen, delta droomloze diepe slaap). Dus eigenlijk mediteren wij op mentaal niveau elke nacht, nochtans zijn wij ons hier niet bewust van. Er is "misschien" mentaal bewustzijn, maar geen absoluut bewustzijn, of beter gezegd geen aanwezig zijn... we zijn niet aanwezig in onze diepe slaap, terwijl de monniken wel beweren compleet aanwezig te zijn in die delta-frequentie.
Het mooie is nu dat men deze frekwentie is gaan nabootsen met geluid (door rechts en links ruis te laten horen met een frequentieverschil die overeenkomt als die alfa of die delta) en dit blijkt een invloed te hebben op de frekwentie van de hersenen. Dus men heeft iets gevonden om het mentale bewustzijn van een Tibetaanse monnik na te bootsen in onze hersenen, en dit is natuurlijk gecommercialiseerd en tegenwoordig overal te verkrijgen in de new age sector. MAAR wat blijkt... dit werkt erg relaxerend en brengt ons meestal in slaap... het mentale wordt nagebootst, maar dit heeft geen invloed op het helder aanwezig blijven.
Natuurlijk bewijst dit niets, helemaal niets, het kan perfect dat we nog niet de juiste stimulus gevonden hebben om dat heldere aanwezig zijn te behouden tijdens de enorm tot rust gebrachte hersenen. Maar het boeit mij wel. Het intrigeert mij.
Wat mij ook intrigeert is dat in datzelfde Tibetaanse boeddhisme beweert wordt dat men die heldere aanwezigheid kan bewaren ook tijdens de droom, de diepe slaap en zelfs na de dood, maar bij dit laatste moet ik ook afhaken, want zoiets kan ik niet vatten.
Dat je helder aanwezig kunt blijven tijdens de droom heb ik wel voor mezelf kunnen bewijzen en dit is echt fantastisch: lucide dromen, bewust zijn in je droom, iedereen met volharding kan dit leren, zoek "lucide dromen" op google.
Je vind deze manier van denken ook terug in Advaita, een hindoeïstische strekking, die via het dualistische denken tracht dat dualistische denken juist te overstijgen om tot een non-dualistische ervaring te komen en van daaruit een andere kijk te krijgen op werkelijkheid.
Shri Nisargadatta Maharaj, boek: 'ik ben' schreef:Het bewuste tegenwoordig Zijn is het oergegeven: het is de oorsprong van alle dingen, zonder begin of eind; het heeft geen oorzaak en het is van niets afhankelijk; het is niet in stukken te delen en is onveranderlijk. Het mentale bewustzijn is contact met de omgeving, de weerkaatsing tegen iets dat wordt waargenomen, een toestand van dualisme. Een denkbewustzijn is onbestaanbaar zonder het Bewuste Zijn, maar het bewuste Zijn is er altijd, ook als er geen denkbewustzijn is zoals in de dieper droomloze slaap.. Het Bewuste Zijn is volmaakt onafhankelijk, maar het mentale bewustzijn is verweven met wat erin verschijnt en altijd bewust van iets. Het mentale bewustzijn is beperkt en veranderlijk.
Ik realiseer mij dat ik door deze post misschien weer een hoop reacties op mijn nek haal, maar laat ik op voorhand duidelijk zijn: ik geloof niet in wat tibetanen of hindoes of wie dan ook beweren, het boeit mij, intrigeert mij en het daagt mij uit om stil te staan bij het het denken op zich, bij dualisme, en de beperktheid van onze hersenen om alles te vatten.
Alvast een zeer gelukkig nieuw jaar gewenst met veel boeiende intellectuele en existentiële uitdagingen.