HenkM schreef:Zij houden die debatten voornamelijk bij universiteiten. Hun publiek bestaat voornamelijk uit studenten (die hebben geleerd, of leren dat, om zelf te denken). Hun uiteindelijke inbreng zal van invloed zijn op meningsvorming van hun directe omgeving.
Natuurlijk. Maar de vraag is of dat genoeg is en of je er daarmee bènt.
HenkM schreef:Een gedeeltelijk argument gaf ik je al. Christelijken waren er rijp voor, na een behoorlijke tijd van tegenspraak en argumentatie.
Dan moet je je tevens afvragen hoe zo'n begin van tegenspraak en argumentatie kon ontstaan.
HenkM schreef:Joden en Islamieten nog lang niet.
Ik denk niet dat je beide groepen zo gemakkelijk op één hoop moet gooien. De afvalligheid onder joden is groot en wordt bovendien niet vergolden met de doodstraf.
HenkM schreef:De laatsten kennen zelfs nog de doodstraf voor tegenspraak.
En dat zou je toch op zijn minst aan het denken moeten zetten over de aanpak van zo'n groep.
HenkM schreef:Al deze religies bestaan bij de gratie van (voldoende) angst voor het hiernamaals.
Zeker. Maar de maffia-achtige cultuur binnen de islam doet daar mijns inziens een niet te onderschatten schep bovenop.
HenkM schreef:Hoe welvarender een (gemiddelde) bevolking, des te minder de invloed van (een) kerk; des te minder zal angst als pressiemiddel werken; des te minder zal het woord van een geestelijke (mee)tellen.
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat de invloed hiervan bij groeperingen waarbinnen een maffiacultuur heerst
relatief geringer is.
HenkM schreef:Ik had de indruk dat je (hier) niet echt vatbaar bent voor argumentatie.
Dat zou misschien nog mee kunnen blijken te vallen.
In ieder geval hebben we in deze tijd veel meer en snellere communicatiemogelijkheden. Dat maakt mijns inziens dat het geen honderden jaren hoeft te duren eer moslims gemiddeld op hetzelfde niveau komen als christenen nu gemiddeld zijn. Het is daarom beter om alle mogelijkheden te benutten dan passief te blijven met als argument dat "moslims er pas over honderden jaren rijp voor zullen zijn". Het gevolg dáárvan zou namelijk wel eens kunnen zijn dat wij ons hier teveel door islamitische gemeenschappen laten ringeloren.