Roeland,
heeck schreef:De kale vraag is of de bestaande wetgeving afdoende bestand is tegen religieus uitbuiten van de bestaande arbitrage-wetgeving.
Daarmee zijn we wat terug bij het begin van dit topic met het daar aangehaalde, voor de Nederlandse overheid opgestelde rapport.
(
http://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/s ... 44&cs=6796 )
Dit rapport vraagt zich niet af of de bestaande wetgeving afdoende bestand is, maar of er druk op is. En om die vraag te beantwoorden wordt gekeken naar de momentopname vandaag. Naast de kwestie dus.
Als ik lees dat de conclusie is:
Uit het onderzoek blijkt dat er zeker sprake is van advisering en geschilbeslechting op basis van sharia in Nederland, maar dat daarbij veelal sprake is van het gezamenlijk zoeken naar de beste oplossing onder de gegeven omstandigheden.
Dan neemt mijn ongerustheid (weer) toe. Want ik geloof niet zo snel dat islam in Nederland een totaal andere godsdienst is dan de die in Groot-Brittanië, Canada en de rest van de wereld.
Trouwens, wat betekent
"zoeken naar de beste oplossing in de gegeven omstandigheden"? De gegeven omstandigheden, zou dat misschien de gesloten moslimomgeving zijn, en kan het zijn dat dat die meent dat de beste oplossing de sharia is? Kan het zijn dat we met dergelijke rapporten stilaan rijp gemaakt worden omdat onze overheden (GB, Canada, Nederland) het tij niet meer kunnen keren?
Eventjes wat verder graven in de integrale tekst van het rapport (
http://www.freethinker.nl/forum/posting ... 3&p=230935):
Voor bijna alle respondenten is sharia in Nederland niet hetzelfde als sharia in bijvoorbeeld Pakistan of Marokko. Zij leven in een westerse democratie en dienen zich, of zij de wetten van de staat nu onderschrijven of niet, naar deze wetten te voegen. Iedere moslim dient voor zichzelf een modus vivendi te vinden aangaande het leven volgens islamitische regels in een niet‐islamitisch land. We menen dan ook dat onze oorspronkelijke definitie van sharia als ‘recht van de islam’ voor dat wat de Nederlandse moslims beleven, teveel de nadruk legt op de term ‘recht’. Een definitie van sharia als ‘islamitische normen en waarden’ is passender.
Wie zoiets schrijft wil iets wergmoffelen, of begrijpt niets van de werkelijke islam. Het klinkt brutaal, maar dat is mijn mening.
"Dient zich naar onze wetten te voegen": waarom dan "advisering" op basis van de sharia en niet van onze wetten? Omdat dit "zich voegen" in de islam een voorlopige toestand is.
"onderschrijven of niet": inderdaad, de moslim (bestaat niet!) hoeft onze wetten niet te onderschrijven.
"teveel de nadruk legt op de term ‘recht’": sharia is volgens alle moslimgeleerden een allesomvattende levenswijze. Scoiale controle is een religieuze plicht, en voor afwijkingen wordt een hele reeks (fysieke) straffen voorzien. De sharia niet zien als rechtspraak is absurd.
Het rapport beschrijft een momentopname gebaseerd opbijna anekdotisch materiaal en geeft een geruststellend geluid (met kritiek op verontrustende wetenschappelijke onderzoeken elders) maar zonder evoluties te onderzoeken, die ons hier net bezighouden:
We hebben voor dit onderzoek een respondentengroep geïnterviewd die een zo scherp mogelijke afspiegeling van de Nederlandse moslimbevolking vormt. Onder‐zoeksdata gebaseerd op 93 diepte‐interviews en drie focusgroepdiscussies kunnen onmogelijk de meningen en ideeën van alle moslims in Nederland omvatten, maar de toegepaste fenomenologische benadering stelde ons in staat om een beeld te krij‐gen van de situaties in de gemeenschappen van de respondenten. De gevonden re‐sultaten hebben niet de hardheid die een uitgebreid kwantitatief onderzoek zou (kunnen) hebben, waar evenwel geen tijd voor was, maar geven door de diversiteit en geografische spreiding van de respondenten niettemin een goed beeld van het bestaan van geschilbeslechting en advisering op basis van sharia in Nederland.
In wezen is het rapport georganiseerd sussend, en dus ergerlijk partijdig. Lees ook eens
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... arechtbank
heeck schreef:Of je gelijkenis met (reli-)kwakzalvers (juridisch) hout snijdt, betwijfel ik omdat me daar meer sprake lijkt van wetshandhaving los van arbitrage.
De enige overeenkomst die ik zie, is individuen die met religieuze argumenten bedrogen worden. Jij mag natuurlijk vinden dat dat geen hout snijdt.