Rene TE schreef:Als heeck zegt: [...] snap ik dat dus eerlijk niet. Ik had naar mijn idee de vraag nl. wél beantwoord. Heeck vindt van niet, dus loopt er iets mis in de communicatie.
Wat er mis loopt, René, is dat je oorspronkelijke argument gewoon
fout is (omdat dat van Conway Morris gewoon
fout is). Als het er dan op lijkt dat je in je antwoord op onze tegenwerpingen precies die tegenwerpingen lijkt te negeren en vrolijk doorgaat op dezelfde weg, ja, dan kan ik begrijpen dat iemand boos wordt en uithaalt, ook al is het in dit geval veel te snel gebeurd. Ik ben meestal niet te beroerd om zaken voor een tweede en soms derde keer toe te lichten, maar daarna moet het punt toch echt wel duidelijk zijn en moet de discussie verder op dat punt.
Op een paar punten heb ik geprobeerd een ‘common ground’ te vinden, zodat we het daarop staande naar hartelust oneens kunnen zijn. Maar die pogingen verzanden naar mijn inschatting in detaildiscussies, voordat we die vaste gezamenlijke grond onder de voeten hebben.
Dat wil dus alleen maar aangeven, René, dat de details misschien niet zo onbelangrijk zijn als jij denkt. Het zou heel goed kunnen zijn dat die details nu juist cruciaal zijn in het begrijpen waarom wij vanuit jouw optiek zo weinig lijken te begrijpen!
Common ground heb je pas als alle details naar tevredenheid zijn besproken, dus als je dat wilt bereiken stel ik voor dat je gewoon eens serieus ingaat op details. Zóveel zijn er namelijk niet, zeker nu vrijwel iedereen zich omwille van jouw drukke agenda terugtrekt.
Niets mis met felle antwoorden, maar hier en daar zou er misschien een heel klein beetje toegegeven kunnen worden.
Nee, er wordt niet 'toegegeven'. Je zult je stellingen letterlijk voor de poorten van de heetste, venijnigste, afschrikwekkendste hel moeten wegslepen. Je moet tot op het bot gaan, het uiterste van je tong laten zien en dan nog meer; met minder zijn we gewoon niet tevreden. Het leven van een FT'er is erg hard en confronterend.
Als ik stel dat altruïsme nog een probleem vormt voor de evolutiebiologie zijn er heel wat forumleden die wel een antwoord hebben. Terwijl de vraag ‘How Did Cooperative Behavior Evolve?’ in de top25 staat van de lijst van 125 grote vragen die de wetenschap nog moet beantwoorden volgens de redactie van Science. (zie
http://www.sciencemag.org/sciext/125th/) En toch geen spoortje twijfel.
Kijk, daar heb je weer zo'n geval. René, laat ik het zó stellen: waarom zeur je zo door over altruïsme? Het is een wetenschappelijk probleem; een interessant probleem; een probleem waar we voorlopig nog niet over zijn uitgepraat omdat nog niet alle feiten bekend zijn. (Ik lees nu net dat een goed geheugen een vereiste lijkt te zijn, dat wist ik nog niet.)
Maar daar houdt de wetenschappelijke discussie vooralsnog gewoon op: de feiten ontbreken domweg. Echter voor jou, als gelovige, heeft altruïsme natuurlijk een extra lading. Als altruïsme 'zomaar' kan ontstaan, slaat dat een gapend, zoniet dodelijk gat in je persoonlijke geloof. Jij
wilt kunnen twijfelen,
wilt kunnen hopen dat wetenschap op een gegeven moment zegt 'Sorry, maar er is geen verklaring voor'. Sterker nog, ik eet mijn schoen op als je niet stiekem een practisch voorschotje neemt en net doet alsof wetenschap dat ook daadwerkelijk heeft gedaan, dat komt immers wel zo mooi uit (getuige je ontboezeming over hoe je je keuze voor christelijk geloof onderbouwt). Vervolgens vind je het vreemd dat anderen niet net als jij lijken te twijfelen; verdorie, waar is die
common ground nou? Waarom begrijpen ze me niet? Kom op jongens, het is toch duidelijk dat... Enzovoort.
Dit soort details is nu exact de reden waarom jij de indruk krijgt dat er wat schort aan de communicatie. In dit specifieke geval gaat het om de legitimiteit tot 'twijfel'---en dan twijfel aan de complete toegepaste methodologie, niet aan een afzonderlijk meetresultaat---in geval van netelige wetenschappelijke problemen. Het vervelende is echter dat je mij (en veel anderen) niet kunt overtuigen van de noodzaak tot 'twijfel', omdat het, zoals ik betoogde, prematuur is om het te doen. Dat klinkt heel simpel en lijkt een open deur, maar is daarom niet minder waar. Als je mij wilt overtuigen van de noodzaak tot twijfel zoals jij die voelt, zul je mij dus moeten uitleggen wat er mis is met het strikt agnostische 'gewoon wachten en zien en
having fun along the way'. Ik weet bovendien dat in het verleden het maar al te vaak is voorgekomen dat individuen bij hoog en bij laag volhielden dat bepaalde dingen 'niet konden' (vliegen, ruimtevaart, chemische analyse van sterren, om maar wat te noemen), terwijl het een eeuw later routinewerk blijkt te zijn. Om over stellige religieuze uitspraken nog maar te zwijgen.
Ik zou eerlijk gezegd de vraag moeten omdraaien: waarom twijfel
jij eigenlijk? Waarom is 'gewoon wachten en zien en
having fun along the way' niet voldoende, en ga je op zoek naar extraatjes die zo mogelijk nog speculatiever van aard zijn?
Nog eentje, die niet in de top-25 kwam, maar wel in de top125: Is ours the only universe? A number of quantum theorists and cosmologists are trying to figure out whether our universe is part of a bigger "multiverse." But others suspect that this hard-to-test idea may be a question for philosophers. Boeiende vraag. Misschien kunnen alleen filosofen ‘m oplossen, aldus Science.
Volkomen analoge redenering als hierboven.
Jullie standpunten lijken soms echt in beton gegoten.
Dank je, het betekent dat we consequent zijn. en niet zomaar alles voor zoete koek zullen slikken, en waarschijnlijk ook
heel erg verdomd goede redenen hebben om aan die standpunten trouw te blijven. Met een juiste betonboor is er echt met ons te praten---ik vrees alleen dat jouw hamertje tik, alhoewel schattig en vol van prachtige jeugdherinneringen, niet voldoende is.
Ik handel persoonlijk niet zo in zekerheden.
'Zekerheden'? René, ik ben allesbehalve
zeker:
ik weet het namelijk niet! Het enige verschil is dat ik het erbij laat, afwacht, met interesse het onderzoeksverslag lees van diegenen die er meer tijd insteken dan ik, in zeer beperkte mate mijn steentje aan dat onderzoek bijdraag, en ervoor waak geen onzin uit te kramen.
Ik ben zeker in mijn geloof, maar dat is de zekerheid van Hebreeën 11:1: ‘Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.’
Als ik deze zin goed lees, is mijn opvatting zo'n beetje de antithese.
En als opdracht in mijn proefschrift heb ik gekozen voor 1 Korinthiërs 13:12 ‘Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.’
Wederom, als ik het goed lees is dit een nette houding voor een wetenschapper (even los van de context van de bijbelverzen die ik niet heb opgezocht), die echter lijnrecht tegenover Hebreeën 11:1 staat. H11:1 is het vooruitlopen op het '
dan ten volle kennen', het invullen van speculatie boven afwachten, zelf bijdragen en de feiten te zijner tijd voor zichzelf te laten spreken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat als je H11:1 negeert, we een stukje
common ground hebben dat je zo naarstig zoekt.
Ik wil in deze posting proberen zo helder mogelijk een paar uitgangspunten neer te zetten, zonder voorbeelden of andere verhelderend bedoelde, maar veelal verwarring scheppende uitweidingen. Door zo'n kader groeit misschien het begrip...
Begrip? Wel wát je drijft. Niet waaróm het je drijft---om in jouw termen te spreken, waarom je Hebreeën 11:1 ter harte neemt terwijl je daar geen recht toe kan hebben.
... kritisch realisme, uitleggen tegenover positivisme terwijl beide uitgangspunten zijn...
Je moet jouw versie van kritisch realisme uitleggen omdat je ervan overtuigd lijkt te zijn dat wetenschap op bepaalde manieren beperkt is.
Omdat je echter geen kader definiëert van waaruit je die claim kunt maken, zijn de voorbeelden die je noemde zijn slecht, onvolledig en geen goede illustratie van die beperktheid. Realiteit is zoals ze is, niet zoals wij wensen dat ze is. Je geeft bovendien niet aan hoe je die 'beperkingen'---als ze er al zijn---op een navolgbare manier wenst te overstijgen.
Wat betreft positief realisme: ik ben niet iemand die gelooft dat wetenschap alles op zal lossen. Ik ben wel van mening dat
als er een methodologie is die een kans(je) maakt, het wetenschap, of een vorm van wetenschap, is. Ik denk ook dat de meesten die 'de positivo uithangen' hun uitlatingen met zachte hand tot dit standpunt zullen nuanceren---het is niet zo snugger om het ene geloof door het andere te vervangen.
Hoe dan ook, het probleem ligt hier overduidelijk geheel aan jouw zijde: kom met betere argumenten!
... Reductionisme, emergente eigenschappen, geen verklaring, som is meer der delen...
Je neemt hier een voorschot op een onderzoeksresultaat dat je niet kúnt kennen, bagatelliseert de invloed van nieuwe resultaten, en doet en passant weer een ongefundeerde uitspraak dat er blijkbaar méér is dan alleen realiteit, of dat er méér is aan de realiteit dan wetenschap alleen kan bestuderen.
Ook hier ligt het probleem aan jouw zijde: kom met betere argumenten in plaats van een verkapt argument vanuit ongeloof!
... basisvraag: kiezen tussen geloof of wetenschap? nee, niet onvermijdelijk...
Aangezien punten 1 en 2 verre van overtuigend zijn onderbouwd, is jouw conclusie dat de keuze
niet onvermijdelijk is, op z'n minst prematuur.
[rest van de discussie geknipt---gaat niet over relatie wetenschap-religie]