Elon Musk en de nieuwe wereldreligie

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.
Mullog
Bevlogen

Re: Elon Musk en de nieuwe wereldreligie

Bericht door Mullog »

Peter van Velzen schreef: 25 jun 2026 06:37
Amerauder schreef: 24 jun 2026 15:22
Peter van Velzen schreef: 24 jun 2026 09:38 "Puur" is inderdaad een woord dat weinig zinvol is.
Nochtans zijn er fysische waarnemingen waarvan ik niet 1,2 3, een geestelijk aspect zou weten te noemen. en geestelijke begrippen waarvan ik geen fysische eigenschappen ken. Wat is er geestelijk aan een een kei, zoals de Amersfoortse?

Ten eerste keien in het algemeen. Die zijn hard, en ze hebben vaak een grijsachtige kleur. Hardheid en kleur zijn ervaringen, ervaringen zijn geestelijk. Hoe we een kei definiëren is dus ontzettend geestelijk, en zonder die geestelijke aspecten mee te nemen zou het begrip kei alle betekenis verliezen

Als je het specifiek over de Amersfoortse kei hebt dan is het nog veel gemakkelijker in te zien, dat de gevoelens die je daarbij hebt afhankelijk zijn van jouw persoonlijke ervaringen met de stad Amersfoort. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit van deze kei gehoord, maar ik ben wel vaker in Amersfoort geweest, waardoor ik op basis van deze naam alleen al behoorlijk wat weet en voel over dat ding. Allemaal geestelijk.

Ik kan ook op Wikipedia lezen over deze kei. Daarvoor maak ik dan gebruik van de Nederlandse taal – ook geestelijk. Niet puur geestelijk, want dat bestaat niet, maar het heeft een aanzienlijk geestelijk component.

Allemaal niet zo moeilijk dit, iedereen begrijpt dit instinctief heel goed. Het punt is niet dat mensen het niet weten, maar dat ze het niet willen weten, dat ze het onderdrukken.
Ik ben een andere mening toegedaan. Definiëren is - mijns inziens - compleet geestelijk, want daar is geen enkele fysieke kei voor nodug.
Amerauder schreef: Die ziel die hoort toch bij een persoon, die persoon heeft toch een lichaam, het is toch extreem makkelijk om dat verband te zien?
Ook als het lichaam volledig verdwenen is?
Ik noem iets fysiek als het fysisch kan worden waargenomen, en geestelijk, als het een product is van onze hersenen, Dat er verbanden zijn tussen beide neemt niet weg dat het begrip Kei geestelijk is, en een zintuigelijk waargenomen kei fysisch. Je hoef het begrip Kei niet te kennen om er een te zien en te betasten. Ook kun je begrip “De Amersfoortse Kei” hanteren zonder zelfs maar in Amersfoort te zijn geweest. Hebt het zelf bewezen!
Amerauder schreef:
Peter van Velzen schreef: 24 jun 2026 10:21 Ondertussen zijn hoop en verlangen nog altijd zaken die uitsluitend in menselijke verhalen voorkomen en de sterren worden nog altijd als fysieke dingen beschouwd. Noem mij één persoon die ook maar één ster als symbool ziet. Het is het idee (iets geestelijks dus) van "de sterren" als reisdoel die als doel dienen waarop gehoopt, wordt en naar verlangt.

Zoals je zelf al aangeeft waren sterren ooit veel meer dan alleen maar fysieke dingen.

Toen kwam de nadruk op de fysieke wereld, en hoe wel daarin nog steeds ruimte is voor verwondering en magie, is dat wel een stukje minder geworden. Een klein beetje saaier, eentoniger.

En nu gaan we dus weer terug naar die rijkere, meer verhalende betekenis. Blijkbaar is daar toch behoefte aan. Hoe zit het met die behoefte?
Het begrip ster was ooit slechts een gat in de hemelkoepel.
In de fysieke wereld is wel verwondering, maar geen magie.
Degenen die de behoefte voelen om Musk te geloven, worden in werkelijkheid alleen maar armer.
Naar aanleiding over de discussie over keien, ik struikelde vandaag over dit artikel (Engelstalig) als aardige extra in de discussie.
Zijn dit stenen – of is het afval? (vertaling Google Translate)

De infiltratie van door de mens gemaakte materialen in elke spleet van onze planeet heeft het antwoord op de vraag ‘wat is een steen precies?’ veranderd, schrijft John MacDonald, onderzoeker van antropogene geomaterialen. Moeten ze hard zijn? Moeten ze een bepaalde grootte hebben? En, misschien nog belangrijker, moeten ze natuurlijk zijn? MacDonald gebruikt het voorbeeld van een pittoreske klif in een Engelse kustplaats – die in werkelijkheid is gevormd uit de lavachtige slakken van een lang geleden gesloten ijzer- en staalfabriek – om te ontleden wat geologie betekent in het tijdperk van de mens.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

En als kers op de taart liep ik tegen dit "spelletje" aan waarbij je geacht wordt (interactief) Mars geschikt te maken voor bewoning door mensen.

N.B. het is een beetje flauw maar het duurt niet lang en het geeft wat inzicht (denk ik)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 27 jun 2026 13:29 En als kers op de taart liep ik tegen dit "spelletje" aan waarbij je geacht wordt (interactief) Mars geschikt te maken voor bewoning door mensen.

N.B. het is een beetje flauw maar het duurt niet lang en het geeft wat inzicht (denk ik)
Duurde langer dan ik dacht.

Wel wat kritiek, soms kon men wel eens twee dingen tegelijk doen.

-------------------------
Dat het zou lukken wordt niet echt onderbouwd, dat is meestal zo met dit soort ideeën.

Er ontbrak er eentje:
Weer water halen uit de ijsklompen in het buitengebied van Pluto.

-------------------------

Men vergeet wel iets:
Mars had vroeger een atmosfeer en vloeibaar water, dat is verdwenen.
Een nieuwe atmosfeer zou snel de zelfde weg gaan.

-----------------------

Bewoonbaar is een rekbaar begrip.
IK denk dat permanente wetenschappelijke basissen op den duur wel haalbaar zijn.

----------------------------
Opm:
In zo'n 20jaar zou Mars net zo dicht bevolkt als de Aarde zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder en anderen ook,

De macht van Elon Musk is van dien aard dat hij mensen eerder op de knieën dwingt dan dat ze zullen worden verleid.

https://www.facebook.com/vrijnederland/ ... 956403394/

Pausen hadden ooit ook wel een Engelenburcht *) met ligbad achter de hand waar ze letterlijk verheven boven de gelovigen, heen konden lopen, maar toch altijd een lijntje met het goddelijke onderhielden, terwijl we Elon zonder omhaal met een zaagmachine zien zwaaien.

Roeland
*)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Engelenburcht.
=====
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Musk...Bezos...
Zullen we het op deze planeet leefbaar houden?

Blue Origin-raket explodeert tijdens test, NASA onderzoekt gevolgen https://share.google/2Lj496YSVRNuLEgV8
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 05 jul 2026 21:05 Musk...Bezos...
(..)
Zolang je van die oorlogs-kanker-figuren hebt zal dat NIET lukken.
En wij kennen de mens.... dussss...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 06 jul 2026 15:43
(..)
Maar dit zijn juist die figuren die maar 1 persoonlijk voornaamwoord kennen.
Ikke
Ikke
Ikke
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 06 jul 2026 19:28
(..)
Ikke
Ikke
Ikke
Het toverwoord hier is verloochening. Ook dat komt voortdurend voor in een verwarde extreem-rechts doordraaiende wereld.

Mensen die allerlei stommiteit uithalen, wat ze dan later in een andere vorm weer terugkrijgen op hun bord.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gerard R. schreef: 06 jul 2026 19:49
Ikke
Ikke
Ikke
Het toverwoord hier is verloochening. Ook dat komt voortdurend voor in een verwarde extreem-rechts doordraaiende wereld.

Mensen die allerlei stommiteit uithalen, wat ze dan later in een andere vorm weer terugkrijgen op hun bord.
Gerard,

Vrome wens wat al de belazerden kijken niet met een soort Jezus-blik naar de verloochenaar:
Er is één zinnetje dat dit verhaal hartverscheurend maakt. De haan heeft gekraaid. ‘En de Heere keerde Zich om en keek Petrus aan.’ Dit moment. De wetenschap van Petrus’ verloochening weegt al zwaar op hem, maar dat Degene die hij verloochent heeft hem vervolgens aankijkt…
Dikke ikkers slaan zichzelf op de borst en danken de Heer voor al die eikels op hun pad.

Roeland
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

heeck schreef: 07 jul 2026 11:14
Gerard R. schreef: 06 jul 2026 19:49

Ikke
Ikke
Ikke

Gerard,

Vrome wens wat al de belazerden kijken niet met een soort Jezus-blik naar de verloochenaar:
Er is één zinnetje dat dit verhaal hartverscheurend maakt. De haan heeft gekraaid. ‘En de Heere keerde Zich om en keek Petrus aan.’ Dit moment. De wetenschap van Petrus’ verloochening weegt al zwaar op hem, maar dat Degene die hij verloochent heeft hem vervolgens aankijkt…
Dikke ikkers slaan zichzelf op de borst en danken de Heer voor al die eikels op hun pad.

Roeland
Ik zie geen wens en ook geen 'vrome'. Wel constatering.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gerard R.

Je vrome wens las ik in jouw:
Wat ik eenzelfde betekenis toe ken als het oude “boontje komt om zijn loontje” wat stelt dat verdiende straf niet kan worden ontlopen, ofschoon je die niet zelf toedient of regelt.

Roeland
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

heeck schreef: 07 jul 2026 16:41 Gerard R.

Je vrome wens las ik in jouw:
Wat ik eenzelfde betekenis toe ken als het oude “boontje komt om zijn loontje” wat stelt dat verdiende straf niet kan worden ontlopen, ofschoon je die niet zelf toedient of regelt.

Roeland
Ah, ik snap je.
Nou ja.. wat érg rigoreus gesteld door mij overigens. Maar zo werkt het vaak wêl.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

(Bron) SpaceX is opgenomen in de Nasdaq-100, de beursindex met de honderd grootste technologiebedrijven. Daardoor krijgen ook miljoenen mensen die via indexfondsen beleggen indirect een belang in het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk
Naar het schijnt moeten indexfondsen nu verplicht in SpaceX beleggen wat naar schatting 5,4 miljard vraag oplevert. Daar zullen die indexfondsen niet blij mee zijn, denk ik, want in tegenstelling tot de particuliere beleggers begrijpen die dat het bedrijf belegingtechnisch gebakken lucht is.

Misschien is de actuele koers daarom zo laag (als ik dit inttik net onder de $150 terwijl de introductie koers $135 en de openingskoers $165 was).
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 08 jul 2026 13:41
(Bron) SpaceX is opgenomen in de Nasdaq-100, de beursindex met de honderd grootste technologiebedrijven. Daardoor krijgen ook miljoenen mensen die via indexfondsen beleggen indirect een belang in het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk
Naar het schijnt moeten indexfondsen nu verplicht in SpaceX beleggen wat naar schatting 5,4 miljard vraag oplevert. Daar zullen die indexfondsen niet blij mee zijn, denk ik, want in tegenstelling tot de particuliere beleggers begrijpen die dat het bedrijf belegingtechnisch gebakken lucht is.

Misschien is de actuele koers daarom zo laag (als ik dit inttik net onder de $150 terwijl de introductie koers $135 en de openingskoers $165 was).
Ik wet niet hoe dat precies werkt, wel weet ik dat beleggen handel in geld is.

Daarnaast zal Space X vroeg of laat bij de tulpen rage worden bijgezet.
Ze hebben niet eens een wetenschappelijk verantwoord tijdspad.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 jul 2026 15:36
Mullog schreef: 08 jul 2026 13:41

Ik wet niet hoe dat precies werkt, wel weet ik dat beleggen handel in geld is.

Daarnaast zal Space X vroeg of laat bij de tulpen rage worden bijgezet.
Ze hebben niet eens een wetenschappelijk verantwoord tijdspad.
Ik doe weer 's een gooi:
Ik denk dat ook hier alles verziekt is. Vergeet niet dat er veelvoudig miljardairs rondwaren en die kunnen heel spectaculaire dingen doen met koersen en zelfs met hele beurzen, dus financiële markten... Of met andere dingen. Zo kan in theorie Elon Musk Nederland gemakkelijk geheel of gedeeltelijk 'opkopen' met zijn $biljoen lucht. En er zijn nog meer Trumployalisten die alle kleine of wat minder kleine godjes zijn. En samen zijn zij een staat in een staat en een macht in de wereld. Soms zien we wel eens een zware koop of verkoop op Wallstreet. Leuk zo'n knik in een lijntje van de grafiek...
Zolang zij beurzen hoog willen houden is er niet zoveel aan de hand, maar wee ons gebeente als ze dat niet meer willen doen om welke reden dan ook.
Plaats reactie